[BC3] Is een monitor te tweaken? (hardwarematig)

Pagina: 1
Acties:

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Ok, ik heb tijdje geleden gratis een Dell 21" Trinitron gehad van 1 jaar oud ongeveer.

Nou ben ik al bezig geweest met convergentie en dergelijke. De monitor bied alle mogelijke convergentie correcties die je maar kunt bedenken van elke willekeurige hoek horizontaal en verticaal, maar zelfs daar wil ik nog wel eens niet helemaal tevreden mee zijn.
Dit heb ik dus al WEL naar tevredenheid afgeregeld in de monitor.

Nou kan hij standaard maximaal 1600x1200 85Hz draaien.
Ook wil hij wel probleemloos draaien op 2048x1536 alleen is dat lichtelijk absurd natuurlijk, echter een resolutie van 1920x1440 gaat prima. Refreshrate komt alleen wat aan de lage kant zo rond 70Hz en 60Hz bij 2048x1536.

Nou vroeg ik me af of er intern aan de hardware wat te solderen valt. Zeg maar soort van overclocken van de ramdac in de monitor of iets dergelijks. Hij heeft standaard een maximale pixelclock van iets van 230Mhz. Is dit nou mogelijk? of absoluut NIET voor elkaar te krijgen...

Met Powerstrip valt er wel wat extra uit te halen, zo kwam ik rond de 90Hz op 1600x1200, maar daar heb ik eigenlijk nix aan aangezien de bevijliging leuk inspringt bij een TE hoge pixelclock en het beeld uitvalt.
Zou deze beveiliging er misschien uit te halen zijn op eigen risico uiteraard :)

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
Indien je bevijliging op die manier schrijft, laat aub de binnenkant v/d monitor met rust...

Effe zonder dollen, ben je niet bang dat je iets verkeerds raakt en je gratis monitor gratis bij oud vuil kan neerleggen?

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Kijk daar was ik al bang voor. Ik heb een pc om mee te kloten, Anders vind ik er geen hol aan :)
Ook veel cpu''s hebben dicht bij hun grafkist gestaan. Zo ook deze monitor misschien.
Het maakt mij niet zo veel uit, daarnaast heb ik nog ''bijna'' nooit wat gesloopt.. the force zal wel with me zijn :)

Over de binnenkant van de monitor ben ik niet zo bang. Ik heb al in veel monitoren geknutseld. Touchsceens inbouwen ed. leuk werk btw. verdient goed ;)
Daarbij moest de hele tube aan staalkabels opgehangen worden om alles netjes terug op zijn plek te krijgen met het touchwindow er tussen.

EN jah, daarbij is 1 keer een monitor om het leven gekomen.

Dit is weer een nieuwe uitdaging. Ik wil ook alleen maar weten of het mogelijk is en wat er gedaan moet worden.

/btw, ik studeer elektronica, zoiets doe je omdat je niet zo goed was in onder andere Nederlands :)

• toastingnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 11:01
Ieder z''n eigen skill op werkgebied. Ik lul beter dan ik knutsel: dus in de sales.

Alhoewel vind ik dat kl*ten aan een pc wel leuk ;)

Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400

Verwijderd

kan dit??

(ik heb nog een oude 14" die wel wat harder mag)

Verwijderd

Ik heb ooit een 14inch Highscreen scherm gemold, omdat de beveiliging niet werkte en hij de refreshrate niet aankon die ik toen instelde.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Kijk das nou jammer, was er maar iemand die dit wist dan kon ik nog es met interessante dingen bezig gaan... ik w8 geduldig af :)

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 17:23

FoggyFreek

I'm a llama again!

lalala, 2keer gepost.. :(

-- Altijd blijven prutsen --

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-07 17:23

FoggyFreek

I'm a llama again!

Ik weet het niet zeker hoor, maar een resolutie is dus niets meer dan meer pixels op een scherm rammen. Je PC verstuurd er meer, en je scherm schakelt over. En die heeft uiteraard standaard instellingen. een ERBIJ maken lijkt me wazig en onmogelijk. Maar een WIJZIGEN is nog wel een cool idee. En of dit nu hardware of software matig te doen is weet ik niet. Heeft een monitor een soort van FLASH geheugen ? wat denk je ?
Als je zou kunnen instellen dat je pc een resolutie van 2048x1536 stuurt, en je monitor 1600x1200 denkt. en je lekker gaat klooien in die instelling. Ja, dan is het denk ik WEL mogelijk. Leuk idee steef :):):)

en die uitschakelbeveliging is er WEL af te halen. alleen moet je weten waar die zit. en dat weet ik niet. (Of je electronenkanon wordt te warm en valt uit.....)

-- Altijd blijven prutsen --

Verwijderd

Ik ben al verschillende topics over dit onderwerp tegengekomen op ArsTechnica en altijd is het advies van mensen die IN die business zitten: BLIJF MET JE HANDEN AF VAN DE BINNENKANT VAN EEN MONITOR.
Als professionals dat al zeggen dan zou ik dat zeker niet doen.

Verwijderd

Heb al vaker in monitoren gewerkt, was meestal maar goed schoonmaken vanbinnen of een kabeltje vervangen.
Heb btw ook elektro gedaan.

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Je kan er natuurlijk altijd nog een coole vissekom van modden! Denk alleen niet dat t beeld daar scherper van wordt, wel levendiger! :D

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Pagina: 1