[BC3] monitor onscherp.

Pagina: 1
Acties:

• Ariek
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
hi
thuis heb ik een belinea 107020 17'' monitor en iedereen vertelt mij dat mijn monitor een onscherp beeld geeft.

Als ik hem vergelijk met anderen valt mij het idd ook op

weet iemand hier ook een oplossing voor.
ik heb een viper 550, met de detonator drivers.

• JungleJim
  • Laatst online: 08:04
Welke resolutie/refreshrate gebruik je? Als het kan, zou ik proberen wat met de convergentie instellingen te pielen, eventueel met behulp van een monitor test programma als Nokia Monitor Tester (heb ff geen URL, maar moet wel te vinden zijn op het internet).

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Meestal is het wazig/dof/onscherp worden een teken van slijtage. Fosforen zijn dan uitgewerkt...hoe oud is het beestje?

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Probeer de resolutie een standje lager te zetten? Probeer eens of hij scherper beeld geeft als je de refreshrate reduceert? Viper 550 geeft wel een scherp beeld, dus je monitor is misschien niet goed?
Kijk no offense maar je hebt ook niet een echt kwaliteitsmerk monitor.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Nog garantie? Terug ermee dan, onscherpte hoef je niet te accepteren.

Wil je doe-het-zelven dan kan dat natuurlijk ook. Zorg voor ''n stevig en stabiel werkoppervlak, plaats de monitor erop en haal de stroom eraf. Laat ''m even een uurtje staan zodat de hoogste spanningen eraf zijn (ja, ik weet dat er langer stroom op blijft staan, maar het gaat maar even om die piekspanningen he).
Ga dan zo zitten dat je tegen de achterkant van de beeldbuis aankijkt (electronicakant dus). Je ziet nu rechts een hoog zwart blok zitten, met een paar draairegelaars (Screen & Focus). Pak ''n passende schroevendraaier en steek die in de focus-regelaar. Beweeg even heen en weer om de verlijming te verbreken, hierna kun je hem soepel draaien. Nu zorgen dat je de regelaar kunt verdraaien terwijl je het beeld op de monitor kunt zien. Zorg voor ''n beeld met veel tekst, schakel de monitor in en laat ''m een minuut of 10 opwarmen (Raak de printplaat NIET aan nu). Verdraai daarna voorzichtig (als de koppeling van ''n auto, met beleid dus) de focus-regelaar. Op deze manier moet je beeld scherp te krijgen zijn. Haal de schroevendraaier in 1x weg uit de regelaar, anders verdraai je hem net weer ''n klein stukje en kun je weer overnieuw beginnen |:(.
Je kunt de Screen-regelaar ook voorzichtig nog wat afstellen als je beeld wat licht of donker is (let wel op of je nog voldoende regelbereik houdt op je brightness & contrastregelingen).
Doe voorzichtig, en gebruik je verstand, er komen hoge voltages voor in een monitor, als je niet weet wat je doet kun je flinke schokken ontvangen :(. (En natuurlijk ben ik niet verantwoordelijk).

Veel succes iig :)

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Ariek
  • Niet online
Jongens allemaal bedankt
maar de monitor was net een half jaartje oud

heb hem net teruggebracht en heb een nieuwe gekregen
deze is tenminste scherp

Lag hem dus aan de monitor
Pagina: 1