Toon posts:

[BC3] Monitor "klikt" bij omschakelen beeldresolutie.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de schermresolutie op 1024x768 zet dan geeft de monitor een soort "schakelklik" als ie omschakelt van text naar graphics-mode. Bij lagere resoluties (800x600 bv.) heb je dat niet. Ook als je vanuit de windows desktop (op 800x600) een spel start dat op 1024x786 staat ingesteld krijg je zo''n schakelklik. Waardoor wordt dit veroorzaakt?

O ja, monitor type: ADI Provista E44 15"

Verwijderd

Same here. Volgens mij hoort het gewoon zo. Dat komt doordat ie van resolutie moet veranderen.

Verwijderd

Dat klopt tegenwoordig met de digitale monitoren, de ene klikt harder als de ander

(zorg wel dat de monitor geaard is omdat het"klikken" een vorm van statise ontlading is.

oma

Verwijderd

Topicstarter
Toch (een beetje) vreemd dat het bij lagere resoluties niet optreedt; je zou verwachten dat het dan altijd bij omschakeling van tekst naar graphics mode (en terug) schakelgeluidjes geeft. (Op zich is geen "schakelen" overigens wel prettig natuurlijk als je je desktop op 800x600 draait.)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

relais ???

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

degaussen

Nuff Said

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:39

Dark

who tweaked the light?

feitelijk klikt de monitor niet bij het veranderen van resolutie, maar bij het veranderen van de bandbreedte.

Het kan dus zijn dat lagere resoluties of kleurenaantallen maken dat je op dezelfde horzontale en verticale frequenties blijft, dan hoor je geen klik... Als de h,- en/of v frequenties wel veranderen, dan hoor je (vaak) een klik(je) het e.e.a. hangt ook nogal van merk en type af...

:? ofzoiets...

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Nou ben ik niet technisch geschoold maar zelfs ik weet dat die klik een relais is die omschakeld. Wat het doet en hoe? Geen idee...

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

Verwijderd

Topicstarter
Aha, degaussen, dat zal het zijn. Blijkbaar doet de monitor dat dan alleen maar bij resoluties van 1024x768 en hoger.

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Deze ''klik'' is idd normaal, en bij de ene monitor is deze harder als bij de andere,
en de intentisiteit van de klikken hangt idd ook van de resolutie af, dus niks om je zorgen over te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 april 2001 10:45 schreef Dark het volgende:
feitelijk klikt de monitor niet bij het veranderen van resolutie, maar bij het veranderen van de bandbreedte.

Het kan dus zijn dat lagere resoluties of kleurenaantallen maken dat je op dezelfde horzontale en verticale frequenties blijft, dan hoor je geen klik... Als de h,- en/of v frequenties wel veranderen, dan hoor je (vaak) een klik(je) het e.e.a. hangt ook nogal van merk en type af...

:? ofzoiets...
Klinkt in ieder geval heeeel plausibel. Kon idd wel eens een goeie verklaring zijn.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:14
Mijn IIyama klikt altijd bij het wisselen, maar misschien komt dat ook wel omdat ik NOOIT meer lage resoluties gebruik :)
Maar het is zeker weten GEEN degaussen, want als ie dat doet (als je hem aanzet) dan komt er toch een lawaai uit die kast :)
Alsof het scherm implodeert ofzo >:)
Dus ik gooi het idd op een relais en niet op degaussen...
Zal wel geen kwaad kunnen, want het gebeurt altijd en vrijwel bij iedereen en die krengen werken nog steeds...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

duidelijk een relaisklik mannen zoals al eerder door mij en anderen aangegeven.......

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:06

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Dunno what it is, but all your clicks are belong to us!

Nah, alle monitoren die een beetje wat kunnen doen het. Tis idd een "relias" wat schakelt tussen verschillende hoogspanningsbronnen voor de verschillende frequenties. (zoiets)

Heeeel gezond dus, maar als je het de hele dag 10010101010 keer doet zou ik je onsite garantie papieren maar gaan pakken ;)

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

Verwijderd

Het is de verklaring, feitelijk roept beeldkanon tegen je:
"Hey! Man! (/Vrouw) Ik weet niet of je het weet, maar hiervoor ben ik niet gecertificeerd, enkel opgeleid, ik zie het nog een keer door de vingers"
Daar het geheugen van een monitor tot den minimaal beperten hoort, zal hij de volgende keer dezelfde opmerking maken --> KLIK.
KLAK.

Het is iid het schakelaartje dat je hoort, deze zit achterin het beeldkanon, dus op (in) die ronde schijf.
Monitor al wat ouder?
Ik heb het op mijn 15" Games & Video Console (Sony fabrikaat van ''96) ook, die doet het nog steeds prima op mijn smurfer.
De 17''s hebben het soms ook nog als je roept:
Doe jij ff 1280 bij 1024 weergeven.

Zie het als:
gevraagd worden 4 keer je eigen gewicht op te tillen;)

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 10:35 schreef osama het volgende:
relais ???
Klopt

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij mij klikt ie ook, dat is gewoon zo :), waarom weet ik ook niet precies.

Verwijderd

Topicstarter
Monitor al wat ouder?
Gekocht in februari 1999. Heb geen 17" genomen wegens plaatsgebrek. Voor een 15" een prima schermpje, 1024x768 wordt fatsoenlijk weergegeven, en het maximum ligt bij 1280x1024. Ik ben iig van plan na deze monitor over te stappen op 15" TFT. Is nu alleen nog te duur.

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28
Ja, ook ik vind dat dat het relais is....

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 11:13 schreef Matje_Power het volgende:

[..]

Gekocht in februari 1999. Heb geen 17" genomen wegens plaatsgebrek. Voor een 15" een prima schermpje, 1024x768 wordt fatsoenlijk weergegeven, en het maximum ligt bij 1280x1024. Ik ben iig van plan na deze monitor over te stappen op 15" TFT. Is nu alleen nog te duur.
Net als ik...net zo lang wachten en geduldig zijn totdat de aanbieding van je dromen voorbij komt zetten (op monitor gebied dan) een gratuis (jawel uit France) 17"TFT (wat ?!?! een 17" gratuis??) jep, (NO not gonna tell!)
Nu nog een nieuwe server, hehe.

Misschien ook maar op de T.net manier, veel reclame voor PC-dealers en dan alles gratuis...lol:9~

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-08 22:59
Mijn monitor klikt ook als ik van een scherm dat veel wit heeft terug of vooruit ga naar een scherm met veel kleur.
Ik heb trouwens wel het idee dat de klikken de laatste tijd harder zijn.
Pagina: 1