[BC3] Opgeblazen mobo?

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Net toen ik mijn pc aanzette rook het een beetje verbrand, zet ik hem meteen uit, controleer alles en zet hem weer aan, maar er gebeurt nix meer. Na een tijdje zoeken kwam ik er net achter dat bij mijn geheugenchip (sdram 133mhz, 64mb) aan allebei de kanten op gelijke hoogte een pinnetje verbrand is. Aan een kant is het koperen stukje losgeraakt, en bungelt aan de chip vast, het pinnetje aan de andere kant, zat op mijn mobo in de geheugensocket. Heb ik die eruit gepulkt, en werkende sdram chip uit een andere pc gepakt, en die op mijn mobo gezet. Maar hij blijft helemaal nix doen. Als ik geen geheugenchip op mijn mobo zet, komt hij volgens de indicatieledjes tot stap 5 (initializing keyboard controller). Als ik er die werkende geheugenchip erin zet, komt hij niet verder dan stap 1. Mijn mobo is een msi k7t pro 2a. met een duron 800 (niet overgeklokt) Ik heb al alle stations en kaarten eruit gehaald, maar maakt ook nix uit. Is er nog hoop of is mijn mobo gebakken?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik denk dat je deze vanavond wel als avond eten kan eten, gecondeleerd

[spelvaut]

Verwijderd

Controleer even goed of er geen stukjes koper meer ergens op je mobo liggen....En ik neem aan dat je ook het andere SDRAM-slot hebt geprobeerd??

• BC3 Victim
Ja, ander slot heb ik al geprobeerd...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Aan het betreffende geheugenslot is niks te zien, ook rond en achterop het mobo is niks te zien. Is dan soms nog wat meer hoop, dat er iets anders aan de hand is, of moet ik maar gaan sparen?

Verwijderd

hummmmmm,
misschien goed en slecht nieuws:
het zou kunnen dat je mobo in orde is, maar je cpu dood!
connecties tussen geheugen en cpu zijn soms rechtreeks (vd adreslijnen of datalijnen), dwz zonder controlechip!
Als er nu op zo''n datalijn is ''geschreven'' (vb door kortsluiting met +5V), dan kan je cpu sterven!
maar meest waarschijnlijke is dat je controller voor je geheugen kapot is, merendeel van de mobo''s heeft wel een chip tussen alle lijnen zitten (dma, ...)

• BC3 Victim
mijn cpu leeft denk ik nog, want met cpu, zonder geheugen haalt hij stap 5, zonder cpu en geheugen stap 1....

Pagina: 1