[BC3] Probleem met AMD Athlon 1 GHz en A7V133

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Een paar weken geleden heeft m''n oom bij Graficall in Leiden een systeem gekocht.

Toen ik dit weekend bij hem was viel me op dat tijdens het opstarten ik steeds te zien krijg dat de AMD Athlon op 750 MHz werkt, dit terwijl hij op z''n bon toch een 1 GHz processor heeft staan.

Toen heb ik via de Jumper Free mode in de BIOS van het Asus A7V133 (bios update 1004) moederbord de snelheid op 100 MHz en multiplier 10x gezet. Maar toch blijft hij opstarten als 750 MHz.

Ik heb toen de Jumper Free mode uitgeschakeld, en het zelf via de jumpers ingesteld. Ook op 100 MHz met 10x multiplier. Maar nog altijd blijft hij opstarten als 750 MHz.
Nu vraag ik me af. Kan het zijn dat ik iets fout doe. Of dat er gewoon niet de juiste processor in zit?
In de handleiding van Asus stond dat als de processor gelocked is, je hem sowieso niet op een hogere snelheid kunt zetten, ook al stel je dat via de jumpers in.

Heb binnen Windows met WCPUID nog even gekeken maar ook daar is te zien dat hij bij de 7,5x multiplier blijft hangen, terwijl hij op 10x ingesteld is. :'(

Kon zelf de processor niet zien door de koeler die er uiteraard op zit.
Ik hoop dat jullie een oplossing weten.

ps. Hier nog een screenshot van WCPUID. Weet niet of je daaraan iets kan zien?
Afbeeldingslocatie: http://martijn2000.tripod.com/systeem.gif

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-08 22:44
je oom heeft hogstwaarschijnlijk een verkeerde processor gekregen. Haal hem er ff uit en check wat erop staat...
genaaid :'(

Verwijderd

begin eerst een de proc te controleren, ofwel wat staat er op de core. Om op zeker te spelen ff naar Graficall gaan en hun laten checken

Verwijderd

7,5 * 133 = 1000 zet dus ff de FSB op 133...

• Initial G
Op maandag 28 mei 2001 12:22 schreef Mazl het volgende:
oja :)
slecht dat grafi-call dat dan niet ff instelt

• BC3 Victim
<dubbelpost>
Stomme database problemen ook de hele tijd :(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 12:22 schreef Mazl het volgende:
Hmm, stom dat ik daar zelf nog nie aan gedacht had. |:(

Maar is dat wel een normale oplossing?
Want als het een echte 1 GHz zou zijn, zou die dan niet gewoon op 10x 100 moeten werken?

Ik kan ''t alleen niet nu meteen uitproberen.
Maar bedankt iniedergeval :*

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 12:41 schreef LaPalma het volgende:

[..]

Want als het een echte 1 GHz zou zijn, zou die dan niet gewoon op 10x 100 moeten werken?

Ik kan ''t alleen niet nu meteen uitproberen.
Maar bedankt iniedergeval :*
Nee, want alle Athlons onder de 1.2 GHz zijn standaard gemultiplier locked. Wat betekent dat je de multiplier kunt zetten op wat je wilt, hij zal altijd intern op 7.5 gaan staan.

Daar is natuurlijk wel iets aan te doen (met potlood of iets geleidends de L1 bruggen doorverbinden) maar daarvoor moet je maar even op tweakers rondkijken als je wil weten hoe je dat precies doet :)

Maar aangezien je een Asus A7V-133 hebt is het waarschijnlijk toch eerder de bedoeling dat de FSB op 133 MHz gezet moet worden.

BTW: Als er een probleem is bij het booten, zal in de jumper free mode altijd de FSB in de BIOS teruggezet worden naar 100 MHZ. Hou daar rekening mee als je gaat experimenteren (anders sta je je af te vragen waarom ie zo traag is).

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 13:09 schreef CrazyJoe het volgende:

[..]

Nee, want alle Athlons onder de 1.2 GHz zijn standaard gemultiplier locked. Wat betekent dat je de multiplier kunt zetten op wat je wilt, hij zal altijd intern op 7.5 gaan staan.
Aha.. nou tis niet me bedoeling om te gaan overclocken ofzo. Want het is niet m''n eigen systeem.
Maar me oom had ''m dus op mijn advies deze configuratie gekocht, en dan is ''t natuurlijk wel leuk als ''t ook werkt zoals ''t hoort :)

Zelf heb ik helaas nog geen Athlon, nog ff doorsparen :)

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Op maandag 28 mei 2001 12:41 schreef LaPalma het volgende:

[..]

Ja dat is een normale oplossing.
Er zijn 2 "verschillende" 1GHz Thunderbirds.

1000/100 met een multiplier van 10
1000/133 met een multiplier van 7,5

Je zou pas genaaid zijn als je die met een multiplier van 10 zou hebben. ;) Een hogere FSB is veel leuker :+

Laat maar.. .

Verwijderd

Hmm. Ik heb een 1100Mhz Athlon en een a7v133, maar ik krijg mn proc alleen op 11 x 100. Waar kan dat aan liggen ?

• BC3 Victim
Vanochtend had ik dit mailtje gekregen van Graficall. Ik had hun dezelfde vraag gesteld als in dit topic. En kreeg als antwoord het volgende:

De processor dient op 7,5 x 133Mhz ingesteld worden.
Waarschijnlijk is de pc een keer gecrashed waardoor het bios de cpu veilig op
100Mhz zet.

m.vr.gr.
Grafi-Call TD

Precies wat jullie hier al zeiden dus. :)

• Initial G
Op dinsdag 29 mei 2001 13:01 schreef riz het volgende:
Hmm. Ik heb een 1100Mhz Athlon en een a7v133, maar ik krijg mn proc alleen op 11 x 100. Waar kan dat aan liggen ?
LEES DIT
Pagina: 1