Toon posts:

[BC3] Raid mobo of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(vast een makkelijke) vraag:

Ik wil 2 harde schijven en 2 CD(rw)drives gebruiken.
Nu hoor je vaak allerlei verschillende verhalen hoe men een dergelijke configuratie aansluit (qua Master/slave, PIO4/DMA conflicten).

Is het interessant om een raid-mobo aan te schaffen om gewoon meer IDE aansluitingen te hebben (dus niet om een raid-systeem te draaien)zodat je het master/slave probleem niet hebt?

Kan dit uberhaupt?

Thx.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
Ja het kan wel, en het zal wel iets schelen in snelheid maar niet echt veel. Hoe belangrijk is snelheidswinst voor jou, het zal bijna niet merkbaar zijn iig

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

Volgens mij kun je op de raid poorten alleen maar iets RAID installeren.
Als je gewoon veel poorten wilt kun je beter een mobo kopen met met alleen ATA100 ondersteuning. Deze heeft 4 ide poorten die je gewoon vrij kunt gebruiken.
Ik weet niet of dat bij RAID ook zomaar kan, het is in ieder geval wel zo dat je voor een RAID mobo extra betaald terwijl ATA100 poorten op bijna ieder modern mobo zitten, daar betaal je niet echt extra voor....

Geen inspiratie

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Je moet gewoon voor jezelf denken, ik sluit nu al 4 apparaten op de 2 interne controller poorten aan (Die overigens ook ATA-100 zijn !!) en als ik later nog iets erbij wil, dan moet ik een EXTRA controller kopen voor deze aan te kunnen sluiten.
Wat is dus wel verstandig nu ? Gewoon een board met een EXTRA controller onboard kopen, wat dus inhoud dat je een board met RAID moet kopen. Dit is doorsnee een gulden of 30-50 duurder dan hetzelfde board zonder raid, maar als je straks een EXTRA controller los erbij moet kopen kun je rekenen op minimaal een 100 gulden. (En dan heb je geen RAID voor zover als je dat eens wilt gebruiken !)
Een RAID controller op een moederboard fungeert ook als gewone ATA-100 controller.
Je kunt er dus gewoon 4 EXTRA schijven aanhangen zonder RAID. Dit werkt met alle momenteel gangbare moederboarden met o.a HIGHPOINT en PROMISE controller onboard.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 14:24
je het kan inderdaad, de meeste RAID borden hebben 4 RAID aansluiten en 2 normale IDE.

Maar in jouw situatie is het helemaal niet nodig, op de standaard 2 IDE poorten kun je gewoon 4 devices hangen.

Het beste is IDE0 -> hdd1 + cdrw1
IDE1 -> hdd2 + cdrw2

je kun ook wel de hdd''s en cdrw''s ieder apart doen, maar je krijgt dan bij on the fly overbranden van ceedeez vaak buffer underruns en je hdd''s werken ook niet optimaal als je vanaf beiden schijven tegelijk je data wilt halen.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden *D

Het gaat mij inderdaad niet om een raid-systeem, niet om de snelheid maar gewoon om de mogelijkheid om IDE-apparatuur uit te breiden zonder dat het elkaar in de weg gaat zitten qua transfersnelheid.

Wat ik begreep is dat je met een Raid-mobo dus geen raid hoeft te draaien maar wel de extra IDE''s kan gebruiken?

Verwijderd

Op maandag 28 mei 2001 09:37 schreef borgdavile het volgende:
je het kan inderdaad, de meeste RAID borden hebben 4 RAID aansluiten en 2 normale IDE.

Maar in jouw situatie is het helemaal niet nodig, op de standaard 2 IDE poorten kun je gewoon 4 devices hangen.

Het beste is IDE0 -> hdd1 + cdrw1
IDE1 -> hdd2 + cdrw2

je kun ook wel de hdd''s en cdrw''s ieder apart doen, maar je krijgt dan bij on the fly overbranden van ceedeez vaak buffer underruns en je hdd''s werken ook niet optimaal als je vanaf beiden schijven tegelijk je data wilt halen.
Dit is zeker weten niet verstandig, aangezien je je HD dan normaal gesproken maximaal op UDMA33 gaat lopen, aangezien de meeste CD-apparaten geen UDMA66/100 ondersteunen.

IDE0: HD1+HD2
IDE1: CD+CD

Dit is een combinatie wat prima zal werken, maar een raid bord is fijner, aangezien je nu al op de maqx zit van je mobo.
Pagina: 1