[BC3] Vraagjes over AMD chipset & DDR

Pagina: 1
Acties:

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 15:18
Mensen,

Vanwege de aanschaf van een nieuw moederbord wilde ik graag jullie meningen horen over eventuele verschillen tussen de chipset van VIA (KT133 en KT266) en de chipset van AMD 761.
Dit omdat ik tot nu zeer tevreden ben met de chipsets van VIA maar toch een nieuw DDR bordje aan wil schaffen (Asus A7M 266 met AMD 761).
Vooral omdat ik in den beginne nogal negatieve reacties heb opgevangen over chipsets van AMD twijffel ik nog een beetje.

Als ik het goed begrepen heb is DDR geheugen te krijgen in verschillende smaken:
-PC 1600 (100mhz FSB, 200mhz effectief)
-PC 2100 (133mhz FSB, 266mhz effectief)
-PC 2400 ?

Wie helpt, des te sneller kan dit topic weer naar de bodem zakken :)

Verwijderd

AMD chipsets zijn ok hoor, op de meeste mobo''s met die chipset zit een VIA 686B Southbridge en daar zit een bug in (en er is nog geen officiele fix voor). De Via borden hebben een andere southbridge.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, volgens mij heb je iig de DDR typen goed begrepen. Enig punt is wel dat PC1600 vrij nutteloos is- kun je beter PC133 nemen. (Vgl. RDRAM600...)

De KT133A is een SDRAM chipset, in de A versie trekt het 133DDR (266 eff.) CPU bus en 133MHz SDRAM. Het is lekker snel- de snelste SDR chipset voor SoA Athlon. Maar goed, niet erg future-proof want er kan geen DDR op.

De KT266 is een goede tussenkandidaat, met toch nog aanzienlijk hogere geheugenprestaties als het icm DDR gebruikt word. Samen met SDR is het niet sneller dan de KT133A. Maar het blijft achter bij...

De AMD760. In pure vorm (m. 766 southbridge) kom je hem nergens tegen- er wordt altijd een of andere VIA southbridge, meestal de 686B onder geplakt. Dus als je goede ervaringen hebt met VIA chipsets (:?), dan gedraagt hij zich zoals je gewend bent. Qua prestatie is deze de absolute snelste in de meeste zaken, al is de AGP controller van VIA net iets beter, waardoor in zeer specifieke situaties de twee VIA''s hem met een halve procentje eruit trekken. Maar 9 van de 10 gevallen is dat niet zo. Totdat de SiS735 verkrijgbaar wordt is dit de snelste keuze voor SoA CPU''s.

Qua mobo zou ik wel ff uitkijken- sommige A7M266 hebben multiplier instellingen, andere niet. Zo niet moet je een C-model Tbird (133MHz FSB) nemen om de meerwaarde te benutten. Dat is duur. FSB verhogen kan altijd, maar de vraag is maar of je 33% trekt... Mobo''s die goed presteren en wel altijd multiplier instellingen hebben zijn o.a.: DFI AK76, FIC AD11 en een Chaintech, waarbij de FIC en de Chaintech in de meeste benchmarks de A7M266 overtreffen.

Oslik, blyat! Oslik!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:42
Op maandag 21 mei 2001 12:08 schreef Kokkers het volgende:
Mensen,

Vanwege de aanschaf van een nieuw moederbord wilde ik graag jullie meningen horen over eventuele verschillen tussen de chipset van VIA (KT133 en KT266) en de chipset van AMD 761.
Dit omdat ik tot nu zeer tevreden ben met de chipsets van VIA maar toch een nieuw DDR bordje aan wil schaffen (Asus A7M 266 met AMD 761).
Vooral omdat ik in den beginne nogal negatieve reacties heb opgevangen over chipsets van AMD twijffel ik nog een beetje.

Als ik het goed begrepen heb is DDR geheugen te krijgen in verschillende smaken:
-PC 1600 (100mhz FSB, 200mhz effectief)
-PC 2100 (133mhz FSB, 266mhz effectief)
-PC 2400 ?

Wie helpt, des te sneller kan dit topic weer naar de bodem zakken :)
PC2400 is in feite 150 MHz (300 effectief).
Beetje raar, aangezien geen enkele CPU officieel de 150 Mhz FSB aankan.
Crucial geheugen (zie sig) is gerate op PC2100, maar kan ook makkelijk 150 MHz hebben op CAS 2, 1T. :9~

Mijn voorkeur gaat uit naar de AMD 761, ivm stabiliteit. Volgens mij heeft vrijwel elk ddr mobo een VIA 686B southbridge.
Zelf heb ik de DFI. Deze heeft multiplier instellingen en was niet duur (< 400).

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

de DFI is qua lay-out ook beter dan de Asus, volgens de gasten van www.eynstein.nl en beter uitgevoerd en ook nog goedkoper. check de site.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 15:18
Dank, mijn vragen zijn beantwoord.
Dit topic mag de Titanic achterna...

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op maandag 21 mei 2001 13:24 schreef GarBaGe het volgende:

PC2400 is in feite 150 MHz (300 effectief).
Beetje raar, aangezien geen enkele CPU officieel de 150 Mhz FSB aankan.
Officieel inderdaad, maar wat denk je dat er gebeurt met je geheugen als je de FSB omhoog gaat gooien? Dan is het maar afwachten of je 133 Mhz geheugen het wel trekt..

Dat Crucial geheugen is dus beter geschikt om te overklokken..
Pagina: 1