Kweet dat t met je OS te maken heeft maar wattet preciez is??
Een kernel is 't hart van een OS, 't stuurt alles aan geloof ik.. soort van CPU...
Maar ik weet 't nog niet precies, dat moet ik nog leren op school..
Maar ik weet 't nog niet precies, dat moet ik nog leren op school..

"I sit in my room and imagine the future."
De kernel is de organisator van een OS. Het geeft applicaties de tijd en geheugen om te kunnen draaien (de scheduler) en zorgt dat alles netjes word afgehandeld (disk, io, etc). Omdat elke programma alles moet afstemmen op de kernel kun je op een georganiseerde manier het system beheren (System Operaten). Je kunt niet zomaar eventjes de harddisk aanspreken, dan moet je eerst netjes vragen aan de kernel of het mag en wat je wilt hebben, dan doet de kernel dat netjes voor je.
Over de vraag wat een kernel doet, wat een kernel kan en wat nu wel en niet bij een kernel hoort kun je lang over discussieren.
Verder heb je ook nog exo-kernels. Dat zijn kernels die minimaal beheren maar verder geen invloed hebben op programmas. Het voordeel hiervan is dat ze veeel sneller zijn als kernels, maar nadeel is dat ze heel erg fout-gevoelig zijn (nee.. windows is desondanks geen exo-kernel
).
Over de vraag wat een kernel doet, wat een kernel kan en wat nu wel en niet bij een kernel hoort kun je lang over discussieren.
Verder heb je ook nog exo-kernels. Dat zijn kernels die minimaal beheren maar verder geen invloed hebben op programmas. Het voordeel hiervan is dat ze veeel sneller zijn als kernels, maar nadeel is dat ze heel erg fout-gevoelig zijn (nee.. windows is desondanks geen exo-kernel

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Hmm, de term 'exo-kernel' heb ik nog niet gehoord, maar als ik het goed begrijp is good old DOS dus zo'n voorbeeld.... doet niets, behalve wat standaard dingen, en het is heel makkelijk om het met een programma om zeep te helpen

Anton: (MS-)DOS is een exo-kernel. Dos heeft gewoon een relatieve laagdrempelige kernel (io.sys msdos.sys) waarvan je gebruik kunt maken maar waar je geen gebruik van HOEFT te maken.
Je moet het allemaal zien als een schil op een schil. De binnenste ring is de hardware. De ring daarom heen is het OS (de kernel) en daarbuiten zitten de applicaties. Je kunt de hardware niet direct aanspreken want dan moet je door de kernel.
Een exo-kernel (net zoals een exo-skeleton) zit het aan de buitenkant. Je kunt de kernel vragen of hij de hardware wil aanspreken (van ring 2 naar ring 3 toe), maar je kunt ook rechtstreeks de hardware aanroepen (van ring 2 naar ring 1 toe). Communicatie van ring 3 naar ring 0 of vice versa is in een kernel niet toegestaan, in een exo-kernel wel. (sommige vinden van niet en vinden dat de exo-kernel tezamen met de applicaties op ring 2 moeten zitten, maar das al helemaaaaaal niet interessant)..
naja .. snap je het nog een beetje..?
Je moet het allemaal zien als een schil op een schil. De binnenste ring is de hardware. De ring daarom heen is het OS (de kernel) en daarbuiten zitten de applicaties. Je kunt de hardware niet direct aanspreken want dan moet je door de kernel.
Een exo-kernel (net zoals een exo-skeleton) zit het aan de buitenkant. Je kunt de kernel vragen of hij de hardware wil aanspreken (van ring 2 naar ring 3 toe), maar je kunt ook rechtstreeks de hardware aanroepen (van ring 2 naar ring 1 toe). Communicatie van ring 3 naar ring 0 of vice versa is in een kernel niet toegestaan, in een exo-kernel wel. (sommige vinden van niet en vinden dat de exo-kernel tezamen met de applicaties op ring 2 moeten zitten, maar das al helemaaaaaal niet interessant)..
naja .. snap je het nog een beetje..?
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Dat lijkt me niet... Neem bijv. Explorer. Dat is geen kernel(onderdeel), maar je hebt het wel nodig voor veel dingen. Eigenlijk is het meer een programma (dat ook onder de kernel draait) dat andere applicaties ondersteunt. Maar het is wel degelijk onderdeel van het OS.De kernel *is* het OS.
4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Verwijderd
Ja, maar het is mogelijk Windows zonder Explorer en/of GUI te draaien. Maar je kunt niet zonder kernel draaien.
Verwijderd
kort samenvatting dus:
kernel, stuk software die appz met hardware laat comuniceren. soort van tolk dus, of heb ik dit verkeerd begrepen??
kernel, stuk software die appz met hardware laat comuniceren. soort van tolk dus, of heb ik dit verkeerd begrepen??
Verwijderd
Windows is *geen* Operating System. Windows is een grafische shell bovenop DOS.
In je system.ini staat gewoon "shell=Explorer.exe"
(ik heb het hier over <= 98)
In je system.ini staat gewoon "shell=Explorer.exe"

(ik heb het hier over <= 98)
windows is wel wat meer dan alleen de explorer. windows 3.11 was inderdaad alleen een schil rond dos maar windows9x is eerder een wat merkwaardige hybride van wat restjes dos en verder 32-bits code. vlees noch vis dus.
en ik zou de kernel niet als een soort tolk zien maar meer als een manager die regelt welke resources (m.n. cpu time) de software mag gebruiken.
maar de precieze rol van de kernel is in feite afhankelijk van het os. er bestaat dan ook onderscheid in exo-kernels, micro-kernels, monolithic kernels en misschien nog wel meer (tussen-) vormen.
en ik zou de kernel niet als een soort tolk zien maar meer als een manager die regelt welke resources (m.n. cpu time) de software mag gebruiken.
maar de precieze rol van de kernel is in feite afhankelijk van het os. er bestaat dan ook onderscheid in exo-kernels, micro-kernels, monolithic kernels en misschien nog wel meer (tussen-) vormen.
Ik vraag me eigenlijk af hoe dat nou zit met het win9x kernel.
iedereen heeft vast wel eens windows zien crashen met de mededeling dat kernel32.dll werd afgesloten waarop vervolgens het systeem door werkt. waar slaat dat op ?
waarome noemen ze iets kernel32.dll als dat niet het kernel is ?
iedereen heeft vast wel eens windows zien crashen met de mededeling dat kernel32.dll werd afgesloten waarop vervolgens het systeem door werkt. waar slaat dat op ?
waarome noemen ze iets kernel32.dll als dat niet het kernel is ?
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
die foutmeldingen zijn meestal van de soort "xxx caused ... in kernel32 ..." en volgens mij is het dan de app xxx die wordt beeindigd en niet de kernel32.
GPF's hoeven niet direct terminale fouten te zijn.
Eventjes hypothethis:
Stel je hebt een functie: write2disk (FILE *fp, void *memblock, int size);
Deze functie staat in kernel32.dll (zou een globale kernel-request kunnen zijn). Als een programma het aanroept en er gaat iets mis (je mag bijvoorbeeld niet lezen vanuit "memblock", iets wat heel goed kan in Protected mode) dan krijg je een GPF. Maar wie is nou schuldig: kernel32.dll omdat dat het dll is waarvandaan het gebeurd of de applicatie omdat deze het aanroept? Kernel32 kan gewoon doorgaan, er gebeurd niks ernstigs hierin. De functie geeft alleen een foutmelding terug. De applicatie gaat wel helemaal fout. Op de een of andere manier is je memblock niet in orde en is het programma te onstabiel geworden om nog door te gaan. (god knows what it will do next with memblock).
oftewel: je sluit het programma af en laat kernel32 gewoon doordraaien.
Note: het feit dat die dll kernel32.dll heet wil natuurlijk niet zeggen dat het daadwerkelijk deel uitmaakt van de "kernel". Het is en blijft windoos..
Eventjes hypothethis:
Stel je hebt een functie: write2disk (FILE *fp, void *memblock, int size);
Deze functie staat in kernel32.dll (zou een globale kernel-request kunnen zijn). Als een programma het aanroept en er gaat iets mis (je mag bijvoorbeeld niet lezen vanuit "memblock", iets wat heel goed kan in Protected mode) dan krijg je een GPF. Maar wie is nou schuldig: kernel32.dll omdat dat het dll is waarvandaan het gebeurd of de applicatie omdat deze het aanroept? Kernel32 kan gewoon doorgaan, er gebeurd niks ernstigs hierin. De functie geeft alleen een foutmelding terug. De applicatie gaat wel helemaal fout. Op de een of andere manier is je memblock niet in orde en is het programma te onstabiel geworden om nog door te gaan. (god knows what it will do next with memblock).
oftewel: je sluit het programma af en laat kernel32 gewoon doordraaien.
Note: het feit dat die dll kernel32.dll heet wil natuurlijk niet zeggen dat het daadwerkelijk deel uitmaakt van de "kernel". Het is en blijft windoos..
Misschien haal ik nou een heeeeeeleeee oude koe uit de sloot, maar toch is dit topic bijna wat ik zocht, ik zoek namelijk informatie over de win2k kernel, hoe die percies te werk gaat, ik weet wat een kernel is, wat het doet, maar weet niet in details hoe de win2k kernel alles doet/regelt. De microsoft site kan me weinig helpen, die lullen alleen maar over de windows2000 zelf en niet de kernel. (ik zoek dus uitleg) hier op GoT is dit het enige topic die in de buurt komt van wat ik zoek.
offtopic:
Dit is inderdaad IMHO wel een schop die best kan: helemaal ontopic en er staat hier al best wat relevante info in - al had je natuurlijk een nieuw topic kunnen beginnen met een link naar deze info.
Ik heb trouwens een tweetal posts hierover verwijderd; niet omdat ze 'fout' waren (ik kan het heel goed voorstellen dat er over werd begonnen, maar doe dat ajb in Schop een Modje of via het handje linksboven). Om het ontopic te houden heb ik ze verwijderd
Was wel erg leuk uitgelegd, curry684
Dit is inderdaad IMHO wel een schop die best kan: helemaal ontopic en er staat hier al best wat relevante info in - al had je natuurlijk een nieuw topic kunnen beginnen met een link naar deze info.
Ik heb trouwens een tweetal posts hierover verwijderd; niet omdat ze 'fout' waren (ik kan het heel goed voorstellen dat er over werd begonnen, maar doe dat ajb in Schop een Modje of via het handje linksboven). Om het ontopic te houden heb ik ze verwijderd
Was wel erg leuk uitgelegd, curry684
Ik heb geloof ik nog wat papers en presentaties over (de layout, werking etc. van) de kernel thuis liggen. Of er copyright op zit weet ik nog niet, als dit wel het geval is heb je pech
Ondertussen lijkt dit best wat nuttige info te geven
[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 14-03-2003 12:26 . Reden: te veel geneste tags gaat niet :o ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
SysInternals heeft goede info:
http://www.sysinternals.com/ntw2k/information.shtml
http://www.sysinternals.com/publ.shtml
http://www.sysinternals.com/ntw2k/information.shtml
http://www.sysinternals.com/publ.shtml
Wiste we alNEK schreef op 14 March 2003 @ 11:26:
De kernel is het hart van het OS.
Netzo dat de CPU het hart is van de computer (hardware)
Theeboon schreef op 31 August 2000 @ 18:05:
Een kernel is 't hart van een OS, 't stuurt alles aan geloof ik..
[ Voor 24% gewijzigd door danslo op 15-03-2003 11:00 ]
Ik wil er ook nog ff aan toevoegen dat een kernel niet altijd over een OS hoeft te gaan.
Een gewoon programma kan ook een 'kernel' hebben. Kernel is gewoon de 'kern' van het programma. Waar het allemaal omdraait ofzo.
Een gewoon programma kan ook een 'kernel' hebben. Kernel is gewoon de 'kern' van het programma. Waar het allemaal omdraait ofzo.
https://fgheysels.github.io/
Pagina: 1