De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Voltage omlaag: idd minder warmte, kan tot instabiliteit lijden.
Fans: www.ned-cool.nl
Fans: www.ned-cool.nl
Verwijderd
Sir,..
Verlaging van het voltage heeft inderdaad een temperatuursdaling tot gevolg.
AMD geeft zelf een nominale waarde op voor het voltage, die bij de 1333er 1.75 v. bedraagt...met daarnaast grenswaarden voor instellingen van minimum en maximum voltage, waarbinnen de proc. goed moet kunnen blijven functioneren. (Tussen 1.65 en 1.85 v.)
Uiteraard zal dáár óók wel weer een marge zijn, maar waar die ligt hangt van meerdere zaken af en moet je zelf proefondervindelijk zien uit te zoeken.
Instabiel gedrag is m.i. het eerste wat je zult gaan merken.
Mijn ervaring bij ''n eigen Athlon is, dat de zaak -ook bij stevige benchmarks - stabiel bleef lopen op een verlaging tot aan 1.58 v.
(Dááronder werd de zaak wél ineens snel instabiel.)
De temperatuurswinst die dat alles opleverde, bedroeg zo''n 3 á 4 °.
Toch heb ik na twee weken draaien, de instellingen weer omhoog gezet naar 1.65 v.
Dit, omdat ik gehoord had, dat bij té lage spanningen de zaak ongecontroleerd zou kunnen gaan oscilleren met plaatselijk sterke
oververhitting als gevolg..en zelfs het mogelijk kunnen optreden van fysieke schade aan de hardware.
Of dat laatste écht zou kunnen durf ik zelf niet te zeggen.
Weet wel dat zg. inverters die van een logische 0 een logische 1 maken spanningsafhankelijk werken.
Er is dus wel degelijk een ondergrens...
AMD geeft - zo is mijn ervaring - op vragen over producten waarmee buiten de specificaties wordt gewerkt, geen concrete antwoorden.
(Waarom zouden ze ook!)
Omdat ik niet proefondervindelijk m''n proc. om zeep wilde helpen, is het voltage door mij veiligheidshalve teruggezet, op de rand van de door AMD opgegeven grenswaarde.
(Iets uitzoeken is leuk,..maar wél duur als het foutgaat!)
Temp. idle nu 40° en stressed 44°...
Met dát gegeven heb ik vrede.
Hoever jij hierin wilt gaan, bepaal je uiteraard zelf,...binnen de door AMD opgegeven grenzen zit je zowiezo veilig,..daarbuiten werk je op eigen risico.
Groeten.
Ad Vos.
Verlaging van het voltage heeft inderdaad een temperatuursdaling tot gevolg.
AMD geeft zelf een nominale waarde op voor het voltage, die bij de 1333er 1.75 v. bedraagt...met daarnaast grenswaarden voor instellingen van minimum en maximum voltage, waarbinnen de proc. goed moet kunnen blijven functioneren. (Tussen 1.65 en 1.85 v.)
Uiteraard zal dáár óók wel weer een marge zijn, maar waar die ligt hangt van meerdere zaken af en moet je zelf proefondervindelijk zien uit te zoeken.
Instabiel gedrag is m.i. het eerste wat je zult gaan merken.
Mijn ervaring bij ''n eigen Athlon is, dat de zaak -ook bij stevige benchmarks - stabiel bleef lopen op een verlaging tot aan 1.58 v.
(Dááronder werd de zaak wél ineens snel instabiel.)
De temperatuurswinst die dat alles opleverde, bedroeg zo''n 3 á 4 °.
Toch heb ik na twee weken draaien, de instellingen weer omhoog gezet naar 1.65 v.
Dit, omdat ik gehoord had, dat bij té lage spanningen de zaak ongecontroleerd zou kunnen gaan oscilleren met plaatselijk sterke
oververhitting als gevolg..en zelfs het mogelijk kunnen optreden van fysieke schade aan de hardware.
Of dat laatste écht zou kunnen durf ik zelf niet te zeggen.
Weet wel dat zg. inverters die van een logische 0 een logische 1 maken spanningsafhankelijk werken.
Er is dus wel degelijk een ondergrens...
AMD geeft - zo is mijn ervaring - op vragen over producten waarmee buiten de specificaties wordt gewerkt, geen concrete antwoorden.
(Waarom zouden ze ook!)
Omdat ik niet proefondervindelijk m''n proc. om zeep wilde helpen, is het voltage door mij veiligheidshalve teruggezet, op de rand van de door AMD opgegeven grenswaarde.
(Iets uitzoeken is leuk,..maar wél duur als het foutgaat!)
Temp. idle nu 40° en stressed 44°...
Met dát gegeven heb ik vrede.
Hoever jij hierin wilt gaan, bepaal je uiteraard zelf,...binnen de door AMD opgegeven grenzen zit je zowiezo veilig,..daarbuiten werk je op eigen risico.
Groeten.
Ad Vos.