Toon posts:

[BC3] Asus P5A => 3.3 volt = 3.664

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand hoe het komt dat mijn 3.3Volt op 3.664 staat. Ik heb een K6-2 350@400.

Waar dient deze eigenlijk voor? Kan ik hem handmatig terugzetten rond de 3.3? Ik bedoel, zijn hier jumpers voor ofzo, of moet dat via software?

Verwijderd

Dat is het voltage voor het geheugen, de moederbord chipset, AGP slot en de CPU I/O buffer. Standaard bij dat moederbord op 3,5 volt, maar je kunt het hoger instellen om meer stabiliteit te krijgen bij een hogere FSB. Maar als je de FSB niet hoger als 100 Mhz hebt staan zou ik het gewoon op de standaard instelling van 3,5 volt zetten.

Als je het moederbord boekje erbij pakt zie je op blz 15 omder het kopje +3 voltage selection de juiste instelling staan. Maar ik heb zelf nog twee ongedocumenteerde waardes ontdekt waardoor er in totaal 4 waardes mogelijk zijn:

De jumper linksonder: 3,5 volt
De jumper linksboven: 3,6 volt
De jumper rechtsonder: 3,8 volt
De jumper rechtsboven: 4,0 volt!!!

Die laatste twee waardes stonden niet in het boekje (en heb ik gevonden door te vergelijken met de P5A-B). Je hebt dus denk ik linksonder en linksboven met elkaar verwisseld.

edit: unicorn7 heeft gelijk... die IO voltage staat standaard al iets te hoog.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Een Asus P5A staat standaard op een te hoog IO voltage, ik geloof dat 3,5V de laagste stand was. (VCore: 2.0V / VIO: 3.5V)

AMD K6-II 350 - Vcore 2.2V-2.4V / Vio 3.3V-3.5V

http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/Pentium/P5a/jumper.html

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/Motherboard/pentium/p5a/jumper.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/Motherboard/pentium/p5a/voltage.gif

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 17:24 schreef unicorn7 het volgende:
Een Asus P5A staat standaard op een te hoog IO voltage, ik geloof dat 3,5V de laagste stand was. (VCore: 2.0V / VIO: 3.5V)

http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/Pentium/P5a/jumper.html

[afbeelding]
verkeerde picture trouwes...
Maar ik heb nog iets interessants ontdekt: vlak boven dat tabelletje met de jumpersettings voor de IO voltage (staan hier wel allemaal op terwijl ik ze toen zelf uit heb moeten zoeken :() staat nog deze tekst:
Warning!!!
There''s a "OFTEST" jumper nears the Vcore voltage jumper (VID0~VID3) which was originally designed for the stability of the system when CPU overclocking is enabled by the user. By enabling this jumper, Vio voltage will be raised approximately by 10% so the system is more stable, however, you may run in danger of overheating the CPU this way.
We recommend you to take-out the jumper if no overclocking is intended. If you do want to overclock your CPU, you may first try to disable the jumper to see if it runs well, then try to insert the jumper if it doesn''t.
Zou dat dus betekenen dat helemaal geen jumper wel keurig 3,3 volt is? Dat ga ik vanavond in elk geval eens proberen :P
Nu ff geen tijd voor....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Graag info over je bevindingen, maat van me heeft ook een P5A alleen dan de P5A-B...

Overigens Topicstarter: 3.5V + 10% = 3.63V en misschien al het antwoord op je vraag...

en 3.5V - 10% = 3.15V dat lijkt mij niet echt logisch. anders zouden ze niet aanraden om altijd die jumper weg te laten...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Ik heb ff gekeken en onder de vcore jumpers en rechts van de multiplier jumpers zit inderdaad het jumpertje oftest!
Bij mij ontbreekt het jumpertje, en de VIO jumpers staan ingesteld op 3,5 volt.
Volgens ASUS probe is mijn voltage 3,472 volt dus dat komt aardig overeen.
En verder heb ik al eens het VIO voltage verhoogd toen ik probeerde een hogere FSB stabiel te halen. En toen ik 3,6 probeerde gaf ASUS probe ook inderdaad iets van 3,6 aan.

Het lijkt er dus op dat het jumpertje oftest het voltage nog eens met 10% verhoogd bovenop het al te hoge voltage!!!

Ik ga het dus niet uitproberen want 3,5 x 110% = 3,85 en dat is mij toch iets teveel...

Conclusie: de laagste IO voltage die de P5a kan leveren is 3,5 volt. En door het oftest jumpertje te plaatsen verhoog je dit alleen nog maar met 10%....

Verwijderd

oooops...

Verwijderd

Topicstarter
[b]Zou dat dus betekenen dat helemaal geen jumper wel keurig 3,3 volt is? Dat ga ik vanavond in elk geval eens proberen :P
Nu ff geen tijd voor....
Dat is nou het gekke. Ik dacht: ''hé, veel te hoog. Zeker die jumper.''
Maar nadat ik de kast had opengeschroeft zag ik dat die jumper bij mij er niet opzat. Durf hem er nu ook niet op te zetten om te kijken of de voltage lager wordt (je weet maar nooit, misschien hadden ze een tikfoutje gemaakt).

Het is toch wel vreemd dat hij nooit de 3.3 volt zou kunnen halen... Ik dacht dat mijn processor daarom altijd tegen de 60 wilde lopen.

Trouwens nog iets vreemds: Kijk in in mijn Bios doet komt het dus regelmatig voor dat de processor tegen de 60 aanloopt. Mobo op 30-35. Vandaag de nieuwste probe gedownload en die geeft een processor temp van 45 graden aan. Mobo is wel gewoon 35 graden (wat overigens teveel is. een vriend heeft zijn p5a op 30 graden max)

Btw, PsyFlux. Had je die 550+ nog gevonden. zit er namelijk aan te denken ook nog effe met de p5a verder te gaan. Wil eerst een laptop halen. En mocht je zelf muziek maken (heb effe naar je hobbies gekeken), gebruik je dan deze pc... snel genoeg?

Verwijderd

hmm dit beantwoordt ook weer een ouwe vraag van mij.. mij p5 a-btje loopt ook op 3.6

nog wel heel blij met een k6-3+ 450@550 :)

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-11 12:28
damn, die p5a heeft toch wel leipe oc mogelijkheden....jammer dat ik toender niet wat meer geld voor een mobo overhad (5agm2 was 149 tegen 230 voor die p5a)

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Op zaterdag 19 mei 2001 20:00 schreef dopy het volgende:
Durf hem er nu ook niet op te zetten om te kijken of de voltage lager wordt (je weet maar nooit, misschien hadden ze een tikfoutje gemaakt).
nee inderdaad. Dat durf ik ook niet. Ik heb het sterke vermoeden dat het voltage dan nog hoger wordt... En het is trouwes dan geen typfout van ASUS:
By enabling this jumper, Vio voltage will be raised approximately by 10% so the system is more stable
Ik had alleen gehoopt dat op 1 of andere manier die jumper er standaard al op zat...
Het is toch wel vreemd dat hij nooit de 3.3 volt zou kunnen halen... Ik dacht dat mijn processor daarom altijd tegen de 60 wilde lopen.
Zou een reden kunnen wezen. Maar een overgeklokte k6-2 kan zowiezo gruwelijk heet worden...
Trouwens nog iets vreemds: Kijk in in mijn Bios doet komt het dus regelmatig voor dat de processor tegen de 60 aanloopt. Mobo op 30-35. Vandaag de nieuwste probe gedownload en die geeft een processor temp van 45 graden aan. Mobo is wel gewoon 35 graden (wat overigens teveel is. een vriend heeft zijn p5a op 30 graden max)
da''s vreemd. Bij mij geven ASUS Probe en de BIOS wel hetzelfde weer. En de temperatuur van mijn mobo is 31 graden, maar ik denk dat dat eerder komt door de kast waar hij in zit want in mijn oude kast werd hij maar 25 graden (had een snellere & lawaaiigere fan)
Btw, PsyFlux. Had je die 550+ nog gevonden. zit er namelijk aan te denken ook nog effe met de p5a verder te gaan. Wil eerst een laptop halen. En mocht je zelf muziek maken (heb effe naar je hobbies gekeken), gebruik je dan deze pc... snel genoeg?
Ik heb ''m gevonden! Venema computers schijnt ze te hebben ( www.venemacomputers.nl ) ookal staat hij niet op de prijslijst. Ik heb er dus woensdag gelijk 1tje besteld & zit nu nog te wachten :'( Hopelijk komt hij wel, want als je de shopsurvey over Venema bekijkt komen er niet zulke mooie verhalen te voorschijn...

En verder maak ik inderdaad wel es muziek met cakewalk, fruityloops, cubase, rebirth enz. Maar daar is mijn k6-2 450@400 die ik op dit moment nog heb nog snel genoeg voor!
Het zal wel schelen dat ik er behoorlijk veel geheugen in heb (160 MB) en een snelle hd voor het swappen (IBM 45 gig, 7200 toeren).

Verder ben ik trouwes wel heel benieuwd naar de performance winst van mijn k6-2+ 550@600... jammer dat ik het dit weekend niet meer kan testen omdat hij er nog niet is :(

Verwijderd

Topicstarter
( Hopelijk komt hij wel, want als je de shopsurvey over Venema bekijkt komen er niet zulke mooie verhalen te voorschijn...
Ik ben wel benieuwd of deze aankomt ja... Zelf zou ik het niet durfen bestellen bij hun. Is ook wat ver voor mij mocht ik problemen hebben met de cpu. Resultaten moet je zeker effe posten. Razend nieuwsgierig hierzo. :)
En verder maak ik inderdaad wel es muziek met cakewalk, fruityloops, cubase, rebirth enz. Maar daar is mijn k6-2 450@400 die ik op dit moment nog heb nog snel genoeg voor!
Het zal wel schelen dat ik er behoorlijk veel geheugen in heb (160 MB) en een snelle hd voor het swappen (IBM 45 gig, 7200 toeren).
Ah, maak zelf ook wat muziek. Gebruik daar Vst5 & Soundforge5 als muziekproggies. Doe eigenlijk alleen harddiskrecording met de k6-2 350@400 (128 mb) en dezelfde 45gb schijf die jij waarschijnlijk hebt. Haal toch nog 18 sporen audio wanneer ik heel spaarzaam met m''n plugins om ga.
Pagina: 1