Op woensdag 16 mei 2001 00:24 schreef kRiTz_C het volgende:
l3 cache uitzetten gaat de pref. toch ook weer omlaag?
Ietsje. Maar het zal niet veel helpen bij het overklokken van je processor, want de l3 cache zit op het moederbord.
Is een beetje vreemd verhaal bij de k6-3:
Bij een normale k6-2 zit er 64 kb L1 cache in de processor die op volle processorsnelheid werkt. De cache die op je moederbord zit werkt dan als L2 cache werkend op de snelheid van je FSB.
Bij de k6-3 zit er 64 kb L1 cache en 256 L2 cache in de processor die beide op volle processorsnelheid werken. De cache die op je moederbord zit gaat dan als L3 cache werken (met de snelheid van je FSB).
Dit is niet het enigste verschil tussen de beide processoren, maar maakt voor de performance wel veel uit.
In elk geval, als je de FSB zwaar zit over te klokken kun je proberen de L3 cache uit te zetten. Misschien zit die de boel tegen te houden. Maar of het zin heeft om voor die 5 Mhz hoger de L3 cache uit te zetten weet ik niet (ik betwijfel het). Voor het overklokken van de processor met de multiplier heeft het geen enkel zin om de L3 cache uit te schakelen. Wat wel zin heeft is om de L1 en L2 cache uit te schakelen, maar dat geeft een veel te grote performance hit omdat die zo cruciaal zijn en op volle processorsnelheid werken...
Op woensdag 16 mei 2001 00:25 schreef kRiTz_C het volgende:
[..]
maar als ik nou bijvoorbeeld mn voodoo 3 in een 133mhz fsb zoals bij de nieuwe pentium 3 enzo zou gooien zou ie instabiel zijn????
Nee, er zit namelijk gewoon een kleinere divider op. Een divider is hoeveel maal langzamer de AGP en PCI sloten werken dan de FSB. Daarom gaan ze ook sneller werken als je de FSB omhoog gooit, want de divider blijft gelijk...
Bij een supersocket 7 systeem is de divider voor de AGP 2/3 en voor PCI 1/3. Zo kom je dus ook aan die 66 en 33 Mhz... Als je nu de FSB overklokt kun je met die divider uitrekenen wat de nieuwe snelheid wordt voor je AGP en PCI slot.
Een 133 Mhz systeem heeft gewoon andere dividers zodat je toch weer uitkomt op 66 Mhz voor de AGP en 33 voor de PCI sloten.
Om precies te zijn: de divider voor het AGP slot is œ en voor de PCI sloten Œ.