Toon posts:

[BC3] k6 expirimentje.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik ga straks even inplaats van mn k6-3+ 450@550 te hebben lopen d.m.v 5,5x100 4,5x120 proberen. eens kijken wat dat uithaalt..

iemand dit als eens geprobeert? en zo ja wat zijn de ervaringen met een hogere fsb ,maar lagere multiplier met uiteindelijk ongeveer dezelfde cpu mhz rate?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59
De snelheid is eigenlijk gebaseerd op de FSB, dus waarschijnlijk zal je systeem op deze manier sneller worden :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als de rest van je systeem het aankan is 4,5 x 120 sneller dan 5,5 x 100, omdat die hogere fsb ervoor zorgt dat de rest van je systeem ook sneller loopt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 18:16 schreef Pollewob het volgende:
Als de rest van je systeem het aankan is 4,5 x 120 sneller dan 5,5 x 100, omdat die hogere fsb ervoor zorgt dat de rest van je systeem ook sneller loopt. :)
de theorie wist ik al... ik vroeg me gewoon af op er mensen waren met specifiek een cpu uit de k6 serie van amd (k6-2,k6-3 en de +''en) die ditzelfde ook al eens geprobeert hebben? de logica dat het sneller wordt leek mij ook al.. er is een reepje 133mhz ram in mn bak aanwezig dus op zich moet het kunnen. ik denk dat mn non-oc''t v3 3000 en mn isdn kaart van e-tech er ook geen problemen mee gaan hebben toch? en zijn er nog meer dingen die problemen kunnen geven bij verhogen van fsb?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:06
Mijn Savage4 kon het niet, mijn viper2 wel.

Pas ook op dat je L3 cache het kan trekken, die kapt er meestal op 112 al mee :(

Had bij iemand een Soyo 5EMM met K6/2-400 @ 4x112, werkte perfect

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 18:28 schreef kRiTz_C het volgende:
en zijn er nog meer dingen die problemen kunnen geven bij verhogen van fsb?
yeah... helaas wel..
Zowel je AGP als PCI slot overklok je:
AGP: 66 ---> 80 Mhz
PCI: 33.3 ---> 40 Mhz
Vooral een AGP videokaart heeft vaak moeite met een hogere FSB...

Verder overklok je de chipset op het mobo en de CPU I/O buffer (dat kan ook een reden zijn dat je CPU het niet aankan, ookal is hij in totaal aantal Mhz niet overgeklokt).

Maar wat voor mobo heb je? Dat kan al heel wat schelen... Mijn ASUS p5a wil bijvoorbeeld de 105 nog redelijk stabiel halen, maar 110 is al een behoorlijk probleem...

Ik zou 5x110 eens proberen. Dat scheelt al een heleboel (4x105 draait bij mij bijna even snel als 5x100), en ik denk dat het ook wel de maximale FSB is die je stabiel kunt krijgen...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 18:50 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

yeah... helaas wel..

Verder overklok je de chipset op het mobo en de CPU I/O buffer (dat kan ook een reden zijn dat je CPU het niet aankan, ookal is hij in totaal aantal Mhz niet overgeklokt).

Maar wat voor mobo heb je? Dat kan al heel wat schelen... Mijn ASUS p5a wil bijvoorbeeld de 105 nog redelijk stabiel halen, maar 110 is al een behoorlijk probleem...

Ik zou 5x110 eens proberen. Dat scheelt al een heleboel (4x105 draait bij mij bijna even snel als 5x100), en ik denk dat het ook wel de maximale FSB is die je stabiel kunt krijgen...
hhm kheb een p5 a-b das ongeveer gelijk dus... hmm minder ..

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 18:48 schreef _JGC_ het volgende:
Mijn Savage4 kon het niet, mijn viper2 wel.

Pas ook op dat je L3 cache het kan trekken, die kapt er meestal op 112 al mee :(

Had bij iemand een Soyo 5EMM met K6/2-400 @ 4x112, werkte perfect
ja mn l3 cache zit ik ook al mee ik kom namelijk niet op de 600! terwijl 550 al paar maanden rotsstabiel werkt... 600 gelijk kernel fouten en shit..

• _JGC_
Ros je voltage eens op 2.4V en kijk dan nog eens... Bij mij is alles wel stabiel maar krijg ik soms lege vakjes in plaats van letters in invulschermpjes zoals die van GoT.

L3 cache is die op het moederbord...

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 20:50 schreef kRiTz_C het volgende:

[..]

hhm kheb een p5 a-b das ongeveer gelijk dus... hmm minder ..
dan ga je de 120 zowiezo niet halen... Dat bordje is wel fijn, maar het overklokken van de FSB gaat zwaar klotuh...
Op dinsdag 15 mei 2001 22:05 schreef _JGC_ het volgende:
Ros je voltage eens op 2.4V en kijk dan nog eens... Bij mij is alles wel stabiel maar krijg ik soms lege vakjes in plaats van letters in invulschermpjes zoals die van GoT.

:? en dat noem je stabiel?
Ik test altijd met CPU burn-in voor een uurtje of 2. En dan nog ging er op 5x100 laatst iets fout bij het installeren van windows (is zwaar voor je systeem)

• _JGC_
Hij is wel stabiel, maar op de een of andere manier interpreteert ie de keyboard scancodes verkeerd. 5x112 of 4,5x124 werkt wel goed.

Helaas denk ik dat die 4Way memory interleaver stiekum weer alles op cas2 zet, hetgeen stabiliteit niet ten goede komt nu :(

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 22:24 schreef _JGC_ het volgende:
Hij is wel stabiel, maar op de een of andere manier interpreteert ie de keyboard scancodes verkeerd. 5x112 of 4,5x124 werkt wel goed.

Helaas denk ik dat die 4Way memory interleaver stiekum weer alles op cas2 zet, hetgeen stabiliteit niet ten goede komt nu :(
ah... nouja, et zal wel :)
Nog een vraagje trouwes: weet jij misschien nog een winkel die een k6-2+ van 550 Mhz verkoopt? Ik wil tot ongeveer 200 piek gaan.
Ik heb nu namelijk wel een winkel gevonden die ''m heeft, maar voor een prijskaartje van: 250 piek..... + 25 piek verzendkosten & rembours :(

Verwijderd

ik heb een k6-2 350@400 lopen, dus niet zo heel erg gefokt....

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 22:05 schreef _JGC_ het volgende:

l3 cache uitzetten gaat de pref. toch ook weer omlaag?

btw mijn systeem crasht heeel enkel eens door instabiele beta zooi maar is verder stabiel als een huis.. alleen dat lettertjes shit heb ik ook. heel vaag het komt maar in 1 geval voor en dan nog maar heen enkel! namelijk de 1e letter van een icq message! heeel vaag maakt geen fuck uit of ik m terugclock trouwens! als ik m op 200 zet doet ie dat ook! ik warm is ie ook niet (40 graden ongeveer) heeel maf dat.

oh en trouwens mijne zit nu op 2,1 volt!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 18:50 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

yeah... helaas wel..

maar als ik nou bijvoorbeeld mn voodoo 3 in een 133mhz fsb zoals bij de nieuwe pentium 3 enzo zou gooien zou ie instabiel zijn????

Verwijderd

Op woensdag 16 mei 2001 00:24 schreef kRiTz_C het volgende:
l3 cache uitzetten gaat de pref. toch ook weer omlaag?
Ietsje. Maar het zal niet veel helpen bij het overklokken van je processor, want de l3 cache zit op het moederbord.
Is een beetje vreemd verhaal bij de k6-3:

Bij een normale k6-2 zit er 64 kb L1 cache in de processor die op volle processorsnelheid werkt. De cache die op je moederbord zit werkt dan als L2 cache werkend op de snelheid van je FSB.

Bij de k6-3 zit er 64 kb L1 cache en 256 L2 cache in de processor die beide op volle processorsnelheid werken. De cache die op je moederbord zit gaat dan als L3 cache werken (met de snelheid van je FSB).

Dit is niet het enigste verschil tussen de beide processoren, maar maakt voor de performance wel veel uit.

In elk geval, als je de FSB zwaar zit over te klokken kun je proberen de L3 cache uit te zetten. Misschien zit die de boel tegen te houden. Maar of het zin heeft om voor die 5 Mhz hoger de L3 cache uit te zetten weet ik niet (ik betwijfel het). Voor het overklokken van de processor met de multiplier heeft het geen enkel zin om de L3 cache uit te schakelen. Wat wel zin heeft is om de L1 en L2 cache uit te schakelen, maar dat geeft een veel te grote performance hit omdat die zo cruciaal zijn en op volle processorsnelheid werken...
Op woensdag 16 mei 2001 00:25 schreef kRiTz_C het volgende:

[..]

maar als ik nou bijvoorbeeld mn voodoo 3 in een 133mhz fsb zoals bij de nieuwe pentium 3 enzo zou gooien zou ie instabiel zijn????
Nee, er zit namelijk gewoon een kleinere divider op. Een divider is hoeveel maal langzamer de AGP en PCI sloten werken dan de FSB. Daarom gaan ze ook sneller werken als je de FSB omhoog gooit, want de divider blijft gelijk...

Bij een supersocket 7 systeem is de divider voor de AGP 2/3 en voor PCI 1/3. Zo kom je dus ook aan die 66 en 33 Mhz... Als je nu de FSB overklokt kun je met die divider uitrekenen wat de nieuwe snelheid wordt voor je AGP en PCI slot.

Een 133 Mhz systeem heeft gewoon andere dividers zodat je toch weer uitkomt op 66 Mhz voor de AGP en 33 voor de PCI sloten.
Om precies te zijn: de divider voor het AGP slot is œ en voor de PCI sloten Œ.
Pagina: 1