[BC3] Nog weer eens wat IRQ- en biosvragen

Pagina: 1
Acties:

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Ik heb onlangs de DFI 76 SN aangeschaft, het bord loopt snel, maar crasht in sommige 3d proggies, terwijl de rest van de config met een ander mobo probleemloos (maar minder snel) loopt.

Nu zag ik tijdens het booten dat er veel IRQ''s gedeeld werden, volgens mij houden daar bv. m''n SCSI-controller, SBLive en VGA kaart helemaal niet van dus denk ik dat het crashen daar aan ligt.

Nu heb ik geprobeerd om een soort stoeledans met m''n PCI apparaten uit te voeren, maar er blijven er altijd een paar gedeeld^%#:( waarom wordt dat niet mooi verdeeld?
Ik heb ook assign IRQ voor VGA enabled maar die blijft hij gewoon sharen met een PCI apparaat?!
Ik snap hier de ballen van:(

Hoe gaat dat toewijzen van IRQ in de bios nou eigenlijk, ik kan alleen maar kiezen tussen PCI/ISA of Lagecy ISA, wat kan ik daar nou mee?

Via de search ben ik al het e.e.a. te weten gekomen, namelijk dat je eerst in de bios "os plug&play" moet enablelen voor een goeie IRQ-verdeling door windows, moet windows er nu weer helemaal opnieuw op, om dat gedaan te krijgen.

Niet op voorraad.

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 10:53
Ik heb zelf een modem, een geluidskaart, een netwerkkaart en een videokaart, maar zover ik weet worden de IRQ''s van deze niet gedeeld. Wat wel belangrijk is (maar dat weet je waarschijnlijk al) is dat het 1e PCI slot (naast het AGP-slot) dezelfde IRQ gebruiken. Ik zal thuis nog eens kijken hoe het bij precies zit. Als het goed is heb ik wel OS Plug&Play op Disable heb staan. Bij mijn vorige bordje werden onder W2000 bijna alle IRQ met elkaar gedeeld (wat vrij normaal is bij W2000), maar het rare is dat dit nu niet het geval is (ieder heeft zijn eigen) :?

Deze quote gaat volgens mij over W2000, maar toch:
Windows 2000 Microsoft recommends that you disable the PNP OS option in your BIOS before installation

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Ja, het 1e pci slot is leeg, maar nou zit die SBlive in het 5e slot en nou zit hij nog gedeeld met de VGA, wat heeft dat "assign IRQ for VGA" in godsnaam voor zin?

Ik heb een videokaart, netwerkkaart, geluidskaart en een CSCI-controller
Waarom staat nou niet eens ergens logisch omschreven hoe je dit instelt, alleen maar fragmentale- of oppervlakkig info:(

Normaal gesproken kan ik met logica elk probleem aan, maar dit is niet met (mijn) logica te beredeneren grgr.

Niet op voorraad.

• VTec
Kan me nog wel herinneren dat DFI bordjes vaker dit soort problemen gaven. Ik geloof dat ik dit een x heb gelezen bij Tweakers (als reactie op een review van een DFI bordje ofzoiets). Maar kan het uiteraard nu weer niet terug vinden :(

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Topicstarter
Tja,.. met die MSI ging het allemaal goed, maar ik wil graag de DFI houden, maar als ik die crashes niet oplos, is dat out of the question..

Niet op voorraad.

• VTec
Nog effe op je vraag terugkomende:
VTec, kan jij op Cas2 draaien, misschien is dat de oorzaak van m''n vastlopers?
Hij zet ''m automatisch op 2, en kom tot dus ver geen problemen tegen. Heb net nog effe met de FSB zitten klooien en nu die ie het zomaar wel op 140 :? Helaas loopt ie wel vast tijdens het laden van Windows, maar krijg in iedergeval niet die domme foutmelding. Ik probeer nu nog effe 10x140 ipv 10,5x140. Zou het nu wel willen lukken door die nieuwe bios komen ?!!

BTW, nog gelukt met die nieuwe bios ???

Pagina: 1