Toon posts:

[BC3] De tijd dat SIS een sissers was is over!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Does Intel have Reasons to Feel Threatened?

The SiS730 seems to be the perfect low-cost solution. Our tests have been very painless, showing pretty well that the chipset seems to be matured. There are many reasons why I would definitely prefer a Duron system to a Celeron system. The processor has always been able to offer a much better price/performance ratio. The Celeron is limited to 66 MHz (at 800 MHz it''s 100 MHz at last) processor bus clock, while Duron runs at 100 MHz double-pumped. Finally the Duron can be teamed up with PC100 or PC133 SDRAM memory, while Celeron systems usually work with 66 MHz memory. In addition, there is no price difference between 66 MHz and 133 MHz SDRAM memory any more. The issue about memory speed is very important for chipsets with integrated graphics, as the graphics performance depends heavily on the data bandwidth between the graphics core and the main memory, which is in part used as graphics memory.

In my opinion BAPCo''s SYSmark is still the best benchmarking suite to determine the overall business performance. However, the actual numbers are rather theoretical, as even a 300 MHz machine can provide enough performance for processing documents, spread sheets or similar stuff. The green line is the benchmark result using the integrated graphics engine of the SiS730. The blue one represents the result using a GeForce 2 Pro graphics card. As expected, the advantage of such an expensive graphics card over the integrated engine is not worth mentioning

Bron: http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q1/
010109/

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Check ook dit eens voor de gein:

SiS 735 Performance Preview

SIS735 bovenaan in alle benchmarks :? (o.a. de AMD760, Via KT266 met DDR en de ALi MaGiK doen mee).

PC Specs

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Klinkt idd goed, nu eerst maar eens afwachten of die chipset het ''in het wild'' ook goed doet, oftewel met versch. types hardware..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Traditional chipsets used the PCI bus to connect North and South, which is limited to just 133MB/sec. Unlike VIA however, SiS hasn''t come up with a marketing slogan for their bus, they simply refer to it as an "Built-in Multi-threaded I/O Link". It may not have a name, but it''s certainly no slouch in performance, offering up to 1.2GB/sec between both components
Lijkt mij zowel een voordeel als een nadeel hebben. Nadeel de stabiliteit, omdat de ''south'' dichter verwoven zit met de ''north''. Voordeel, omdat er dan een drukker PCI/RAM/CPU kanaal gebruikt kan worden in bepaalde situaties (waarbij er meerdere PCI bussen met hoge belasting aangesproken worden). Maarja de tijd zal het leren.

Vreemd is wel dat de MDK2 op 1280 ineens in elkaar kukkelt als een kaartenhuis. Bij nagenoeg alle andere stond de SiS elke keer bovenaan, zelfs boven de AMD, maar bij 1280 en 1600 ging het ineens fout... Early warning sign?

Nadeel voor SiS is in ieder geval het productieproces, want 1 grote is moeilijker als 2 kleinere chips. Ook als alleen de ''south'' aangepast moet worden, moet daarbij de ''north'' veranderen. Dit in tegenstelling tot tradionelere N/S systemen, waarbij een chipmaker kan besluiten alleen de south of alleen de north te veranderen en niet gelijk zijn foute voorraad hoeft te vernietigen...

Maar bij mij heeft SiS nog teveel een negatieve smaak in het gehoor, vooral icm de goedkope mobo''s.

In ieder geval verbazingwekken voor mij om ook eens een SiS bovenaan in de benchmarks te zien.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51
Op zondag 13 mei 2001 06:39 schreef unicorn7 het volgende:
...
Vreemd is wel dat de MDK2 op 1280 ineens in elkaar kukkelt als een kaartenhuis. Bij nagenoeg alle andere stond de SiS elke keer bovenaan, zelfs boven de AMD, maar bij 1280 en 1600 ging het ineens fout... Early warning sign?
...
Als je kijkt naar de scores van de andere kaarten zie je dat deze slechts 0.x verschillen; betekend dus dat de videokaart de bottleneck is geworden bij die resolutie.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BC3 Victim
Afbeeldingslocatie: http://firingsquad.gamers.com/hardware/sis735preview/images/mdk21280x32.gif

ahum... ja ik blader te snel door al die pagina''s heen...

het verschil is wel heel erg marginaal...

• BC3 Victim
als dit wat goedkoper word dan andere moederbordjes wil ik het wel hebben hoor. zoveel verschil zit er niet in de performance. die 1-3% let ik niet op. ALS blijkt dat die dingen ook nog stabiel zijn en weinig hardwareconflicten geven [zoals vriend VIA] wil ik er ook nog wel wat meer voor betalen dan voor bijvoorbeeld een VIA of AMD760[die 760 zal toch wel duurder zijn]

Verwijderd

Ziet er zekers niet slecht uit..8-)
Wat me ook nogal meevalt is het verschil tussen DDR chipsets en de KT133A, die in alle benchmarks (m.u.v. echt geheugengerelateerde benchmarks)nauwelijks onderdoet voor de DDR-chips.

Verwijderd

Topicstarter
Wel omtrent het 735 chipset kan ik nog weinig zeggen, heb het nog niet draaiend in bezit gehad. Wel twee PC CHIPS mobos methet SIS 730S chipset. Dit plankje heeft VGA, sound, netwerk en sound onboard is laag geprijsd en draait superstabiel. Heb het hier draaien met een Athlon TB 1 Ghz AXIA CORE en draait moeiteloos op 1.33 Ghz. Heb 32 Mb gedeeld voor de graphics en zelfs Quacke 3 draait zonder een centje pijn. Heb bij wijze van proef een 32 riva tnt2 32 Mb agp kaart in het systeem gezet en dit gaf nagenoeg geen enkele verbetering in de graphics. Al met al een leuk Mobo voor iemand met een klein budget, Kost ca. fl. 220 gulden.

• _JGC_
  • Laatst online: 22:13
220 piek voor een bord met LAN, sound (C-media waarschijnlijk) en redelijk VGA onboard en dan ook nog eens een AGP slot? COOL!

PC CHIPS of niet, goedkope systemen kunnen dat zeker gebruiken. Ik denk dat dit ding heel wat meer in de mars heeft dan de KM133/PM133

Overigens: de KM133/PM133 moet je niet veel laten sharen, dat moet je via de AGP bus laten doen, is veel efficienter qua geheugengebruik. Let wel dat SiS degene is die zich vanaf het begin al bevond op UMA video, waar VIA/S3 pas afgelopen jaar is begonnen.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De suggestie dat VIA de enige chipset bakker is die AMDborden kan maken stuit mij al jaren.
4 jaar terug was VIA van de taiwanese 3 (Ali, SIS en VIA dus) de minst gewaardeerde.

* Delerium denkt dat SiS best een knappe chipset kan maken.

Zelfs nVidia maakt van een eerste baksel een topchipset.

• _JGC_
SiS maakt al jaren superstabiele chipsets. Helaas voor hun zijn wij niet geinteresseerd voor die slome geintegreerde oplossingen zonder AGP slot.

Verwijderd

in de tijd van de 486 was sis doodnormale stabiele chipset

• _JGC_
Ik heb hier nog de 496 liggen... mooi bordje, lekker snel, maar de i430TX is toch echt wat sneller :)

O ja, toen hadden ze nog de north en southbridge gescheiden...

Verwijderd

Topicstarter
Er zit wel degelijk een AGP slot op de nieuwe pc chip plankjes moeilijk is dat ook niet na te gaan, er wordt zelfs aangegven welke AGP kaarten compatibel met het mobo zijn d.m.v een sticker op het AGP slot: www.pcchips.nl. Het is beter om niets te beweren als je niet zeker van je zaak bent: dit is het jaar 2001 en de plankjes zonder AGP slot zijn vast ergens uit de oertijd.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 15:22

Beaves

Usque ad Finem

Maar bij mij heeft SiS nog teveel een negatieve smaak in het gehoor, vooral icm de goedkope mobo''s
Die slechte smaak in het gehoor had bijna iedereen ook van VIA, en toch zijn ze nu één van de grootste. Ik heb toch liever een SiS dan een VIA chipset, ze zijn (waren) wel langzamer, maar je had geen rare dingen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Ik heb de laatste weken diverse systemen met de SiS730S in elkaar gezet. Hoewel de 3D-performance ronduit SLECHT is (i.t.t. een opmerking hierboven dat er met een tnt2 erin nauwelijks performance-winst wordt gemaakt: ECHT WEL!), was deze (tot mijn verbazing) nog wel voldoende om er in ieder geval mee te KUNNEN gamen (op 800*600/16 bit was Q3A en UT prima te spelen), en bovendien kun je dankzij de aanwezigheid van een AGP-slot altijd nog uitbreiden! Echt waanzinnig gave bordjes, met alles erop en eraan nog stukken goedkoper dan VIA-borden zonder features!
Bv voor 235,- een socket-A bord met 10/100Mbit LAN, 56K6 modem, onboard sound + video!

Ideaal dus voor de low-budget mensen die stapje voor stapje hun systeem willen upgraden. Of voor een 2e systeempje, zoals ik nu heb :).

Ik heb heel lang op een betaalbaar socket-A bordje gewacht, maar met de komst van de PCChips 810LMR (LAN, Modem-ready, incl. video+sound onboard) of de ECS K7SEM (idem) is het wachten voorbij!

Van een duron-750 (de goedkoopste die ik kon krijgen) t/m de TBird-1333, en onboard VGA t/m GeForce 2 GTS, 100 of 133MHz geheugen (max. 2x 512MB), het werkt allemaal prima.
Voor mij geen dure bordjes meer (m''n hoofdsysteem is een Abit KT7-A), die zijn na een jaar toch verouderd want dan zijn er alweer processors met hogere FSB''s, ander geheugen of zelfs andere socket-typen...

Alleen de overklok-opties ontbreken, maar een echte tweaker laat zich niet kisten (overklokken in de bios is toch alleen voor scriptkiddies etc ;) ), dus door de diverse bruggen op m''n Duron-750 (7.5*100) te kleuren en er eentje te verbreken (da''s errug lastig, maar uiteindelijk heb ik met een stanley-mes de hele brug weggekrast :)) het ik het voltage van 1.6 naar 1.8 gezet (potlood), de multiplier van 7.5 naar 7 (potlood + 1 brug weggekrast), en vervolgens kon ik in de bios de bus van 100/133 naar 133/133 zetten: Duron-750 @ 933!

P.S. de scores van de onboard video, duron@933:

Q3A fps low quality (16 bits, eigen demo):
640 37
800 27
1024 18

Q3A fps high quality (32 bits, eigen demo):
640 18
800 12
1024 7

UT fps low quality (16 bits, utbench):
640 31
800 25
1024 19

UT fps high quality (32 bits, utbench):
640 20
800 14
1024 10

Verwijderd

P.P.S:
Ik heb er een el-cheapo Geforce MX ingestopt:
- Q3 low quality 16 bits: 66 fps, ongeacht resolutie.
- Q3 high quality: 32 bits: 50-57 fps, afhankelijk van resolutie.
- UT low quality: 34 fps, ongeacht resolutie.
- UT high quality: 27-29 fps, afhankelijk van resolutie.

Dit waren nog de metingen op 750MHz.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 16:03
Sweeet!

waar kun je die dingen kopen?

edit: Ben ik trouwens de enige die bij dit bordje steeds "LAN-koffer" en "mp3/divx-speler" in zn hoofd hoord?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

....en verlos ons van VIA, amen !!!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben dus diegene die dit verhaaltje is begonnen en wel om de simpele reden dat ik een beetje moe begon te worden van het commentaar op de twee Athlon systemen die ik te koop heb staan hier op tweakers.

Commentaar in de trend van: het zal wel met een sisser aflopen en PC SHIT en dergelijke. Dat zijn van die laffe figuren die ff snel een e-mail adresje aanmaken en nog niet eens de moed hebben met naam en toenaam hun gevoel van onvrede te spuien. Het vervolgens na posten snel verwijderen en op die manier dus anoniem blijven en een gezonde discussie onmogelijk maken.

Het voorbeeld van slechte tweakers die hun huiswerk niet lezen wat feitelijk blijkt uit al het omtrent Sis gepubliceerde.

Maar goed luitjes allemaal bedankt voor de inbreng waardoor PC CHIPS en SIS toch enigzins in een wat beter en eerlijker daglicht zijn komen te staan. Hierdoor zal ook de tweaker met een wat kleiner budget toch een leuk systeem in elkaar kunnen zetten.

Met vriendelijke groet, Michel Denie.

NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS!

• BC3 Victim
//off topic
Sis ok, maar PCChips.. Is idd. budgetspul, en dat merk je echt wel, bv. bij bios updates etc. Hun website is a) takketraag en b) wordt nooit geupdate.

PC-Chips-mobo''s kopen is risico lopen, blijkbaar doen de hierboven genoemde borden het probleemloos, maar ik heb ook al heel wat PC-Chips borden voorbij zien komen met problemen (ook dezelfde types als hierboven genoemd).

Neem dan een Asus A7S-VM, jammer alleen dat die in NL volgens mij niet te krijgen is.

Voor een reviewtje + wat benches ivm andere borden:
http://www.digit-life.com/articles/asusa7svm/

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 23:12
Als dit in goede aarde valt kan SiS wel eens als een groot chipset-fabrikant opstaan; SiS levert erg goedkope chipsets, de SiS 735 levert deze prestaties op een preview-mobo, producenten als ASUS en MSI zullen er nog wel meer uit kunnen persen en deze pre-release was nog flink stabiel als ik de reviewers mag geloven. Die one-chip solution spreekt me ook wel aan, een north- en southbridge op een chip geeft een betere onderlinge communicatie. Kortom even wachten op de reacties van andere mensen/bedrijven op de SiS 735 en misschien neem ik ook wel een mobo met SiS...

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op maandag 14 mei 2001 03:58 schreef hezik het volgende:
//off topic
Sis ok, maar PCChips.. Is idd. budgetspul, en dat merk je echt wel, bv. bij bios updates etc. Hun website is a) takketraag en b) wordt nooit geupdate.
Website wordt idd (te) weinig geupdate, maar takketraag ga ik 280kbps toch niet noemen hoor. Ok, als ik van mickeysoft iets download haal ik dikwijls 4Mbps, maar die verkopen cdtjes voor meer geld dan PC-Chips hun mobo''s.

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: de huidige PC CHIPS MOBO''s hebben hoofdzakelijk SIS chipsets

• BC3 Victim
En om het even in het juiste daglicht te stellen:

Het door mij genoemde PCChips moederbord is een typisch voorbeeld van PCChips rare praktijken in het verleden. De chipset is op het genoemde mobo van SiS, alsmede de onboard AGP 8MB VGA. Dat het bordje geldt als een oplichtersbordje heeft niet zo veel met de SiS chipset te maken, maar met het feit dat bij PCChips ervoor gekozen is een SiS 83Mhz chipset te gebruiken als PC100 moederbord waarbij in de bios gelogen werdt over de frontsidebus van 100Mhz, want die was gewoon 90Mhz terwijl de overgelockte chipset het veelal niet kon trekken (en de consument werd gezegd dat het aan het RAM lag dat niet PC100 was...)

In de oude tijden (386/486 etc) was SiS/PcChips altijd een goed bordje (sterker nog, van de 10 die ik heb liggen die het overleefd hebben zijn er 8 met SiS chipset), maar met bovengenoemde praktijken zijn ze behoorlijk de fout in gegaan. Nadeel van PcChips is de slechte support, maar dat kan je SiS niet aanmerken. Jammer is alleen dat door genoemde praktijken SiS ook een behoorlijke deuk heeft opgelopen.

Maar als ik tegenwoordig denk aan SiS, dan denk ik toch vaak aan een low-budget chipset en wijk dan snel uit naar nVidia (Video) en AMD (MoboChipset). Een mens blijft toch een gevoelsmens 8-)

• _JGC_
Op maandag 14 mei 2001 21:13 schreef Gabriel-LG het volgende:
Als dit in goede aarde valt kan SiS wel eens als een groot chipset-fabrikant opstaan; SiS levert erg goedkope chipsets, de SiS 735 levert deze prestaties op een preview-mobo, producenten als ASUS en MSI zullen er nog wel meer uit kunnen persen en deze pre-release was nog flink stabiel als ik de reviewers mag geloven. Die one-chip solution spreekt me ook wel aan, een north- en southbridge op een chip geeft een betere onderlinge communicatie. Kortom even wachten op de reacties van andere mensen/bedrijven op de SiS 735 en misschien neem ik ook wel een mobo met SiS...
Ik zit er ook sterk aan te denken. PCCHIPS of niet strax, die support heb ik niet (meer) nodig. Ik heb nu een DFI mobo, daar kan ik ook geen support van verw8en (dat terwijl ze in Duitsland hoog aangeschreven staan).
Het mooie van 1 chip solution is dat de mobo fabrikant geen lijnen hoeft te maken van southbridge naar PCI bus en northbridge, scheelt volgens mij flink wat stabiliteit. Als je ziet waar de northbridge en southbridge zich normaal bevinden en het aantal lijnen ertussen, kom je al snel op zo''n 100 meter soldeerbaan, wat nu dus mooi in een klein chippie zit :P

Integrated video is ook wel handig. Als je videokaart dood is, trek je dat ding uit je slot en ga je zo lang ff wat oudere spellen (simfarm >:)) spelen met je onboard modelletje.

Verwijderd

Na mijn SiS Chipset op me Chaintech Mobo die in me Aldi-pc zat NOOIT meer SiS... toen ik dat ding verving voor een Asus werden me (3D-)prestaties verdubbeld... :D

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 15 mei 2001 10:01 schreef Locutus-of-Borg het volgende:
Na mijn SiS Chipset op me Chaintech Mobo die in me Aldi-pc zat NOOIT meer SiS... toen ik dat ding verving voor een Asus werden me (3D-)prestaties verdubbeld... :D
Ja hoor es... dat die 620 (of 630) zo brak als ik weet niet wat is, betekent nog niet dat z''n nakomelingen tot in het einde der dagen per definitie shit zullen zijn.

Ik heb ook (eerst nota bene in papieren vorm in de Duitse C''T) die SiS735 preview geleven en zij stonden net zo versteld als ik dat dat ding gewoon meekon met een AMD760, sterker nog dat de previeuw plank gemiddeld de AMD760 reference versloeg.

Als ik een i810 mobo (ASUS MEL-C voor mijn part) vervang met een i815 mobo (CUSL-2C) verdubbelen (als ik er een TNT2 of hoger in heb zitten) verdubbelt m''n FPS ook ogenblikkelijk. Budget chipset op 2D gericht geeft, ongeacht fabrikant kustscores in 3D apps. Ligt echt niet alleen aan SiS.

Oslik, blyat! Oslik!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Oftewel kopen op grond van feiten, niet op grond van gevoel. De SIS in de Aldi PC met PII450 was inderdaad niet echt een hoge snelheidsweg, maar dan ook een stuk goedkoper. Als ATi of S3 met een super 3dplank komt, sta ik in de rij. Verleden boeit me niet zo, de early reviews geven al snel aan of het wat is of niet.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 15 mei 2001 03:41 schreef unicorn7 het volgende:
En om het even in het juiste daglicht te stellen:

Het door mij genoemde PCChips moederbord is een typisch voorbeeld van PCChips rare praktijken in het verleden. De chipset is op het genoemde mobo van SiS, alsmede de onboard AGP 8MB VGA. Dat het bordje geldt als een oplichtersbordje heeft niet zo veel met de SiS chipset te maken, maar met het feit dat bij PCChips ervoor gekozen is een SiS 83Mhz chipset te gebruiken als PC100 moederbord waarbij in de bios gelogen werdt over de frontsidebus van 100Mhz, want die was gewoon 90Mhz terwijl de overgelockte chipset het veelal niet kon trekken (en de consument werd gezegd dat het aan het RAM lag dat niet PC100 was...)

In de oude tijden (386/486 etc) was SiS/PcChips altijd een goed bordje (sterker nog, van de 10 die ik heb liggen die het overleefd hebben zijn er 8 met SiS chipset), maar met bovengenoemde praktijken zijn ze behoorlijk de fout in gegaan. Nadeel van PcChips is de slechte support, maar dat kan je SiS niet aanmerken. Jammer is alleen dat door genoemde praktijken SiS ook een behoorlijke deuk heeft opgelopen.

Maar als ik tegenwoordig denk aan SiS, dan denk ik toch vaak aan een low-budget chipset en wijk dan snel uit naar nVidia (Video) en AMD (MoboChipset). Een mens blijft toch een gevoelsmens 8-)
http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q1/010109/

http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?Timestamp=989445600

http://www.tweakers.net/nieuws/16906

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen aandelen in Sis: had ik ze maar!
Het ziet er hoe dan ook veelbelovend uit.

Je moet toch van goede huize komen om jongens als AMD achter je te laten, ik sta dan ook echt te popelen om hopelijk binnenkort een plankje met dat 735 chipset aan te kunnen schaffen en dual zou het voor mij helemaal zijn.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ja... nu heb je het topic wel vaak genoeg omhoog gehaald met een niet-zo-nuttige reply. Wil je niet steeds je eigen topic weer omhoog zwengelen? Dank u.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1