[BC3] how far can you go...on a p2b

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 07:29
Ik heb hier als tweede systeem staan een asus p2b mobo (dus zonder toevoegingen) met daarop een slot 1 aansluiting voor mijn Pentium 2 350mhz processor. revision 1.02

Weet iemand de maximum processor snelheid op dat ding. De handleiding meldt maximum p2 400mhz. De website geeft aan pentium 3 600mhz. Heeft iemand tips of goede raad of, nog beter ervaringen?????

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Met een slotket van Powerleap (www.powerleap.com) kun je max tot PIII 1 Gig.

Systeem

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Welke revisie heb je? Als je 1.12 of hoger hebt kun je alle SECC2 PIIIE''s (Coppermine''s met 100MHz FSB) er op kwijt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
672 >:) zonder slotket

1Ghz met een slotket...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:30
beter is nog deze link:

deze dus

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

He, Dark ik heb ook een p2b-ls bord en wou dat ook gaan doen maar wist niet wat het max van het bord is.
Geeft ie bij het opstarten ook netjes pIII 850 aan.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:58

Dark

who tweaked the light?

Ik heb een p2b-s (1.03. build C13). Daar draai ik een p3-850@952 op zonder problemen... 112Mhz. fsb dus, dit is naar mijn weten het maximum voor dit bord.

Ik gebruik een sloket3 van abit als fcpga converter, alles werkt gewoon op 1.65v! (want hip6019BCB voltage contoller aanwezig)

een maat van me heeft dezelfde combi op een p2b-ls, werkt ook perfect...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Max is wat Intel aan procs kan leveren. Als er een PIII met ondersteund voltage uitgebracht wordt, die 2000 Mhz loopt, zal een P2B niet gaan klagen. Die kijkt alleen maar naar voltage OK en CPU/BIOS OK. Zolang er PIII''s uitkomen met de huidige core en voltage ondersteuning, zal je P2B, als ie nu PIII''s ondersteunt, de komende PIII''s gewoon blijven ondersteunen, snelheid is verder niet zo interessant voor je bord, dat is puur CPU werk intern.

• The_wave
  • Laatst online: 27-08 23:55
Op zondag 13 mei 2001 00:28 schreef poes het volgende:
Ik heb hier als tweede systeem staan een asus p2b mobo (dus zonder toevoegingen) met daarop een slot 1 aansluiting voor mijn Pentium 2 350mhz processor.

Weet iemand de maximum processor snelheid op dat ding. De handleiding meldt maximum p2 400mhz. De website geeft aan pentium 3 600mhz. Heeft iemand tips of goede raad of, nog beter ervaringen?????
Poes ik snap er geen klote meer van, heb zelf ook een P2B rev1.10 met laatste bios, steekt nu een 333@416 op. In mijn boekje staat een max multipl van 8x en volgens die links kan je max 600mhz erop zetten. Ik wil eerst wel weten voor dat ik een PIII 800mhz koop of het wel werkt. :(

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

als je zeker wilt weten of een PIII-800MHz werkt, kijk dan gewoon bij de verklarende teksten per bios update, daar staat meestal wel bij welke microcodes er in de bios worden toegevoegd, dus ook welke processorsnelheden dan worden ondersteund.
De info op de pagina van de p2b zelf worden toch niet meer bijgehouden, daarom dat er staat dat max de 600MHz PIII wordt ondersteund.

[update]
http://www.asus.com.tw/products/motherboard/bios_slot1.html#p2b

bij die link staat; Add microcode update support for Coppermine cA-2 stepping. (681)
En als je kijkt bij deze link:
http://support.intel.com/support/processors/sspec/p3p.htm

Dan zie je als je op die stepping zoekt, dat dat de PIII 750MHz is. Dus die wordt door het bord ondersteund zonder een slotket.
Dus neem ik aan dat dat het max is wat wordt ondersteund door het bord zelf.
[/update]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ja hoor :) tijdens het booten staat er netjes "Pentium III 850Mhz" of hoger als je de fsb tweakt.

Het lukt op elke rev. p2b-(s/ls) board om met een slotket een p3-fcpga te draaien hoor! er zijn alleen een paar issues:

1) voltage cpu
2) maximale fsb

voltage cpu
het is niet zeker of je bord voltages lager dan 1.8v kan geven, in dat geval moet je de cpu op 1,8v draaien. Je kan wel even de voltage controller bekijken aan de hand van dit:
- quote uit [topic=44282] -
The part is a flat surface mount IC, about 10mm*15mm. It sits close to the slots, next to a group of capacitors, and a couple of inductors (the inductors are little ''rings'' with wire wrapped round them, and very easy to spot). There are three different ''variants'' from the manufacturer. All carry the number HIP6004. The legends are:
HIP6004CB
HIP6004ACB
HIP6004BCB
Now the last two letters can change (technically they imply the ''surface mount'' package, and the plastic case). It is the first character after the number that matters.
The BCB, will generate voltages right down to 1.3v, whereas the ACB, will ''stop'' at 1.8v, returning 0v for any pattern of bits for the lower voltages. The 6004CB, will also generate right down to 1.3v, but is not compatible with the signals used on the motherboard (it doesn''t have ''TTL compatible'' inputs, requiring ''open collector'' drives).
I just checked the intersil site for you. The HIP6019 is in the same family as the HIP6004, but provides three additional output voltages (could be used for CPU I/O, clock chip, or other things). But disregard that - we only are interested in what core voltages are available.

And like the HIP6004, there is one version of the ''6019 that has Vcore range of 1.80V to 3.50V, and another version with a 1.30V to 3.50V range. I''ll summarize:

IC Vcore range
HIP6004ACB 1.80V to 3.50V
HIP6004BCB 1.30V to 3.50V
HIP6019CB 1.80V to 3.50V
HIP6019BCB 1.30V to 3.50V
Als je een BCB hebt zou er theoretisch een slot1 cpu op passen! ik heb dat verder nooit getest of ondervonden. Maar de reden voor de fcpga converter is dat als het benodigde voltage NIET door het bord geleverd kan worden, dat je dit gevraagde voltage op een slotket omhoog kunt zetten naar 1,8v om de boel zodoende toch aan de gang te krijgen, iets wat bij een slot1 cpu niet mogelijk is, daar is het gevraagde voltage hardwired. Naar mijn weten hebben versies 1.03. (let op de laatste stip) en hoger een BCB aan boord.

FSB
de meeste p2b-(l/ls) borden hebben een maximale FSB van 112Mhz, dus EB cpu''s zijn dan zinloos. Dit wordt bepaald door het type PLL-IC wat er op je bord zit. In versies onder 1.03. is de ICS-9150-08 (AF) gebruikt die niet hoger dan 112 komt. Als je de setting voor 133 probeert, krijg je 110,8 o.i.d. Bij v1.04 en hoger is gebruik gemaak van ICS 9250-08, een nieuwer versie PLL die WEL 133 FSB kan leveren. Op zo''n rev 1.04 kan je dus elke slot1 prikken!

Afijn ik hoop dat je wat hebt aan deze info... verderop in het forum heb ik er al vaker wat over geschreven, dus zoek daa even naar voor meer p2b info...

[edit]
ik vergeet nog issue 3 :) het agp/pci issue.
Het is een BX, dus agp 2x verder oc je de agp en pci bus als je fsb tussen de 100-124 is, iets waar de rest van je hardware tegen moet kunnen... boven de 124 schijnt er vanzelf een andere divider gebruikt te worden op rev''s 1.04...

• The_wave
  • Laatst online: 27-08 23:55
bedankt dark ;)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Als je bord in ene een maximum multiplier hanteert, is er dus blijkbaar een manier om de hardware multiplier in Intel procs te omzeilen....NOT!!

De CPU kiest zijn eigen multiplier. Je bord kan je anders jumperen, maar dat heeft geen enkel effect. Anders zouden er wel overklokbordjes met instelbare multiplier voor Intel procs in de markt zijn. Wat de fabrikant dus aangeeft qua Mhz ondersteuning is dus bijzonder oninteressant.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-07 19:12

pinodambini

Dr. Z. Vago

Op zondag 13 mei 2001 17:32 schreef Wekkel het volgende:
Als je bord in ene een maximum multiplier hanteert, is er dus blijkbaar een manier om de hardware multiplier in Intel procs te omzeilen....NOT!!

De CPU kiest zijn eigen multiplier. Je bord kan je anders jumperen, maar dat heeft geen enkel effect. Anders zouden er wel overklokbordjes met instelbare multiplier voor Intel procs in de markt zijn. Wat de fabrikant dus aangeeft qua Mhz ondersteuning is dus bijzonder oninteressant.
Dit klopt niet!

Niet elk bord met een BX chipset kan zomaar een GHz processor aan |:(

Er moet ook ondersteuning voor zijn dmv microcodes, core voltages etc. etc.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-08 10:57
Je kunt er in feite alles op kwijt (ja, ook 133 mhz cpu''s) Alleen moet je er dan rekening mee houden dat je agp slot op 83 mhz loopt. Dit vinden sommige videokaarten niet leuk. Maar verder kan er alles op (look at my sig)

Verwijderd

He, Dark heb vanmidag even de kast los getrokken.
En zie dat ik heel veel geluk heb.
Ik heb dus de P2B-ls REV: 1.o4. en zie dat de fsb tot 133 gaat.
En als ik het dus goed begrijp kunnen er dus ook 133mhz processors op.
Die dus automatisch ziet dat ie naar 1.65 volt moet, of zie ik het verkeert.

• DaManiac
Ik ben dark wel niet maar toch...
Voor het voltage moet je een convertor hebben met voltage jumpers want het voltage van het mobo gaat niet lager dan 1,8 V. Dit maakt op zich niet uit voor de proc. Ze kunnen dit allemaal hebben. Is zelfs nog beter om over te clocken! (zie mij sig again)

Verwijderd

DeManiac, of wie ook wil reageren graag.
Ik dacht dus met rev: 1.04. er alle proc`s
Slot 1 of socket 370 ondersteunen.
Dacht dus dat zo''n BCB type controller in het bord zat met de rev:1.04. dat, is dus niet het geval.

• DaManiac
volgens mij hebben alleen p2b''s vanaf rev. 1.10 een Vcore die lager ligt dan 1.8V (die gaan dacht ik tot 1.6V) Maar jij zult zo''n convertor moeten hebben met jumpers. Ik heb er eene van asus zelf de Asus s370-133 (let wel op dat je die pakt met jumpers) en die loopt pretty goed met een Gorb (is maar een celly die van mij he, dus die wordt niet zo warm)

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Tim:

Zoals gezegd, met een FCPGA+Convertertje lukt het altijd om een p3 aan de gang te krijgen, zei het dat ie dan op 1.8v draait.

Zelf heb ik zo''n p2b-s met BCB, die doet dus wel 1.7v leveren die een p3-850 nodig heeft.

ik ben wel benieuwd wat voor voltagecontroller er dan op zit?

Ik heb hier ff een screenshotje neergezet (zie je ook wat er gebeurt als ik ''m op 133 zet met softFSB :) )

Verwijderd

Dark, heb even niet goed gekeken maar met rev: 1.04. kan er dus wel alles op ook copermine. de fsb gaat tot 133 en de muliplier gaat tot 6 maar als ik het dus goed begrijp telt dat niet en kan dus de zwaarste slot 1 die er is zonder probleem er in. er zit dus een BCB controller op die ook 1.65 volt levert.
Of zie ik het verkeerd, het is ook zeer verwarend met al die rev: nummers.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Tim:
Je hebt gelijk, al die revisie en build nummers zijn verwarrend, aan de andere kant is het juist mooi dat zo''n bord niet ''bevroren'' wordt, maar dat zich later aandienende verbeteringen toch zijn doorgevoerd in het ontwerp.

Om even op jouw bord terug te komen, daar past gewoon alles op, zowel het voltage als de fsb zouden geen probleem horen te geven. De aanwezige hip6004BCB genereert van 1,3v tot 3,5v en de ICS9250AF-08 is ook in staat een fsb van 133Mhz te leveren. De multiplier (op het bord) heeft sinds de invoering van de p3 geen functie meer, deze cpu''s zetten de multiplier zelf goed, dus ookal staat het bord op 4x als het een 7,5x cpu is werkt het geheel toch op 7,5x... Zelf zou ik zeker voor de combinatie slotket+fcpga(E) chip gaan, omdat je dan heel goed het voltage kunt tweaken (en bijv. een 750E op 1Ghz draaien[7,5x133]), maar als je niet wilt,- of hoeft te tweaken is een slot1 natuurlijk ook goed.

Verwijderd

Dark, dat tweaken op zich mooi dat, dat in dit geval ook kan, en zal het ook zeker proberen, ik heb hier nog asus convertor liggen.
Maar wil zo bijzo een super stabiel systeem.
Als een slot 1 goedkoper is ga ik daar voor.
Maar het zal wel net anders om zijn.
Zit alleen nog met het idee of het bord ook echt sneller wordt, met het oog op wat het bord max aan cpu aanbod kan verwerken dat het verschil tussen een PIII 800 en PIII 1000
geen merkbaar verschil brengt gewoon om dat het bord aan z''n max zit (ik weet niet of dat kan hoor, zo even een gedachte).
Maar in ieder geval bedankt voor prima info.
Daar heb ik wat aan.
Pagina: 1