Toon posts:

[BC3] Primary/Secondary IDE, Hoe hdz/cdz aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu net een nieuw mobootje, een MSI K7T Turbo. Pas zag ik in de handleiding van mijn lite-on writer dat ze de volgende IDE-config
aanbevelen:

Primary:
hd c: - master
cdrom - slave

Secondary:
writer - master
other device - slave (bij mij een 2de hd)

Zijn er mensen die het zo ook hebben? Is dit dan ook aan te raden om bv zo beter on the fly te branden? En hoe zit het dan met de interactie van de hdz? Of toch maar de ''normale'' IDE-config, primary: hdz, secondary: cdz.

Verwijderd

De beste config is nog steeds:

IDE1 Master : HDD
IDE1 Slave: HDD

IDE2 Master: CD-ROM of DVD-ROM
IDE2 Slave: CD-Rewriter

De snelheid van je harddisk wordt namelijk nadelig beinvloed door de langzamere snelheid (vaak PIO4 of UDMA2) van je CD-ROM.

Verwijderd

Topicstarter
Huh de writer als slave, zou je die dan niet als master zetten?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
En als je nu 1 HD en 1 cdrom hebt?

dan HD, primary master en cdrom secondary master of HD master en cdrom slave allebei op primary?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

En op je tweede vraag (sorry dat ik daar niet meteen antwoord op gaf):

On-the-fly werkt in deze configuratie wel (bij mij althans), zelfs op 12-speed en hoger, maar het blijft natuurlijk altijd veiliger om even een image te maken op je harddisk (wel nadat deze gedefragmenteerd is zodat het hele image sequentieel gelezen kan worden).

Verwijderd

Huh de writer als slave, zou je die dan niet als master zetten?
Waarom? Gaat-ie daar zoveel sneller van?

Verwijderd

Mijn drijfveer achter het idee om de rewriter als slave te zetten is, dat ik mijn rewriter zo min mogelijk wil gebruiken om CD''s te lezen. Dan is er ook minder slijtage aan mijn brander. Als je in mijn configuratie vanaf CD wilt booten, dan doe je dat vanaf je CD-ROM of DVD-ROM en niet vanaf de brander.

• b_verberne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ide 1: master hd1 UDMA 4
slave cd-rom UDMA 2
ide 2: master hd2 UDMA 2
slave cdr/w UDMA 2

Werkt perfect.

Verwijderd

er is geen ''beste'' config.. hang van je hardware af..
Pagina: 1