[BC3] Processor te heet ?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ik heb sinds een weekje een nieuw moederbordje + processor in mijn kast gebouwd. Nu viel me op dat volgens MBM de processor wel erg warm wordt.

Ik heb een Abit K7T-Raid met een Athlon Thunderbird 1.1 GHz. Mijn kasttemperatuur is normaal gesproken 23 Graden C, en als ik een potje Counterstrike speel loopt de temperatuur van mijn processor op tot 75 graden C (normaal hangt het rond de 68 graden) Het systeem draait verder gewoon stabiel (en is (nog) niet overgeklokt).

Ik heb gehoord dat de sensors op de Abit nog wel eens een afwijking willen hebben, maar als ik de cooler vastpak is hij bestwel warm.

Ook heb ik weleens gehoord dat de spanning op dit moederbord wel eens een beetje onnauwkeurig is.

Wie weet er precies wat een Athlon kan hebben? en wat ik kan doen om het klimaat in mijn kast te verbeteren. Ik heb al een extra 80mm cooler erbij gezet achterop de kast die (net als de voeding) lucht naar buiten blaast.

Mijn specs zijn:

AMD Athlon thunderbird 1100 Mhz
Abit K7T - Raid
265 MB PC133 Infinion ECC
Matrox G400 32MB DH (nog altijd heel tevreden mee)
SB Live 1024
Netwerkkaartje, modempje
17Gb Maxtor hd
Pioneer 104S
Iomega ZipCD 650 MB
Iomega Zipdrive 100MB

Aanwezige coolers:
Voeding 300W
ThermalQuake ChromeOrb cooler
klein coolertje op het moederbord
klein coolertje bij de HD
80MM extra case-fan

Verwijderd

probeer eens een andere cooler
die orbs zijn niet echt om toe te juichen
maar 70 graden is te veel
idle zit ik op 45 en full load op 53 graden
dit zijn redelijke goeie getallen

Verwijderd

echt wel te warm, zit je koeler niet scheef op je processor?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Daar komt die weer:)

Heb je er koelpasta tussen de CPU en de koeler gedaan ???

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19:44

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zoek en gij zult vinden......

Whatever.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als hij stabiel draait is het toch geen probleem. volgens de specs mag hij als het goed is maximaal 80 graden worden. Maar ik denk dat de mbm het fout weer geeft want normaal zou je systeem heel onstabiel worden bij zulke temperaturen

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 11:51 schreef Roman het volgende:
Daar komt die weer:)

Heb je er koelpasta tussen de CPU en de koeler gedaan ???
Dat hangt er van af bij die gast. Koelpasta hoeft niet, mits je heatsink dan wel een thermalpad heeft. Correct me if i''m wrong

• BC3 Victim
Op donderdag 10 mei 2001 12:13 schreef MaStEr-D het volgende:

[..]

Dat hangt er van af bij die gast. Koelpasta hoeft niet, mits je heatsink dan wel een thermalpad heeft. Correct me if i''m wrong
Dat is correct, ja. Maar hij heeft een Orb en volgens mij zit daar geen thermalpad op, Toch?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op de Orbs zit meestal een dun laagje koelpasta zover ik mij kan herinneren...

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 16:59

Martijn02

/* No Comment */

Topicstarter
Ik heb die ORB nog niet van de processor gehaald, maar ik betijfel of koelpasta o.i.d. een verschil van 20 zou kunnen maken.

Ik ga heb er denk ik vanmiddag toch maar even afhalen, ben wel benieuwd.

Is er ook een andere manier om achter de temp van de processor te komen? Ik weet niet of ik die temparatuursensos wel te vertrouwen is.

Mischien is het ook wel een afwijking in MBM, mischien is het een idee om eens in de bios te kijken. of zou de processor alweer (grotendeels) afgekoeld zijn?

Verwijderd

Standaard PADS zijn :r

Gewoon 90 piek investeren in een FOP32-1 met Arctic Silver II >>> Goede prestaties en niet al teveel herrie.

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
standaardpads zijn idd :r :r :r
ik ha d een spire orb met kauwgum
temp 1GHz PIII ---> 59c
na verwijderen kauwgum en aanbrengen "echte" koelpasta 1GHz PIII ---> 33c

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• henk jansen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-06-2024
ik zou dat beschermplasticje van de koelpasta af halen scheelt een stuk :)

Verwijderd

Op donderdag 10 mei 2001 12:35 schreef Bamibal het volgende:
standaardpads zijn idd :r :r :r
ik ha d een spire orb met kauwgum
temp 1GHz PIII ---> 59c
na verwijderen kauwgum en aanbrengen "echte" koelpasta 1GHz PIII ---> 33c
Erhm misschien domme vraag, maarruuuuh op je AMD Cpu zitten 4 pads waarop je heatsink rust. Wat is dan het nut van die koelpasta als je heatsink toch niet je cpu aanraakt? :9

<edit>
spelllllfaud :)
</edit>

• BC3 Victim
Op donderdag 10 mei 2001 12:28 schreef Martijn02 het volgende:
Ik heb die ORB nog niet van de processor gehaald, maar ik betijfel of koelpasta o.i.d. een verschil van 20 zou kunnen maken.
Ja nou, die van mij draaide op 54 graden zonder koelpasta en met koelpasta op 40 graden bij 100% cpu usage. Volgens mijn bios dan. Scheelt toch 14 graden.

Je moet ook voor een goede airflow in je kast zorgen, d.w.z. dat je warme lucht van de cpu wordt afgezogen naar buiten.

Verwijderd

Erhm misschien domme vraag, maarruuuuh op je AMD Cpu zitten 4 pads waarop je heatsink rust. Wat is dan het nut van die koelpasta als je heatsink toch niet je cpu aanraakt?
Die voorkomen echt niet dat de onderkant van je heatsink de core raakt. Als dat wel het geval wat het snel zeg maar dag tegen je TB..

Dus de onderkant van de heatsink raakt wel degelijk de core van de CPU. Tenminste zo hoort het.. ;)

• BC3 Victim
ik had ook dat probleem. kijk naar:
[topic=152360]
ib-60 = fake chrome orb
koelt idd beroerd!

heb nu een dp5-6h51 erop zitten (25 piek), pad erafgehaald, standaard koelpasta erop.
kast open: idle 27, stressed 47 :)

dat was wel wat anders dan idle 70 en stressed 83 (daarna hing die)

Pagina: 1