Ik heb een p3 700Mhz op een Asus cuv4x bordje. Ik draaide eerst gewoon op 700Mhz hij bereikte hierbij een temp van 23 graden. Nu heb ik de bus op 124Mhz gezet en draai dus op 868Mhz. De temp is nu maar 33graden. Het is een box versie met de standaard koeler. Hoe kan dit, want de meeste tweakers hebben juist temp problemen.
die temp problemen zijn meestel met een athlon, thunderbird/duron.
en jij hebt een Intel.
en jij hebt een Intel.
Where is it?
Wat bedoel je nou te zeggen ?
AMD Cpu''s worden extreem heet wanneer ze worden overclockt, met goede cooling is er niets aan de hand.
Intel Cpu''s worden warmer als je ze overclockt, met goede cooling is ook hier niets aan de hand.
In jouw geval wordt je CPU ook warmer maar niet gevaarlijk lekker laten zo.
AMD Cpu''s worden extreem heet wanneer ze worden overclockt, met goede cooling is er niets aan de hand.
Intel Cpu''s worden warmer als je ze overclockt, met goede cooling is ook hier niets aan de hand.
In jouw geval wordt je CPU ook warmer maar niet gevaarlijk lekker laten zo.
Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.
Wat ik bedoel het vragen is of het normaal is dat ie zo koel blijft. Want volgens mij klopt er geen reed van. Zou die temp sensor niet verrot zijn ofzo. Ik vind hem namelijk erg koel met een standaard koeler.
ja dat klopt, en je bent procentueel trouwens nog best veel in temp. gestegen...
hou je hand anders een keer tegen het koelblok aan als je computer al een tijdje aanstaat, dan kun je misschien voelen of ie echt niet te heet wordt.
hou je hand anders een keer tegen het koelblok aan als je computer al een tijdje aanstaat, dan kun je misschien voelen of ie echt niet te heet wordt.
Where is it?
lekker
kan hij nog harder ?
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Bij mij wil mijn PIII800@960 niet boven de 23 graden worden terwijl dit wel zou moeten aangezien de binnenkant van de kast op 21 graden staat....gewoon een flinke afwijking van je meter...als alles stabiel werkt, hoe je je geen zorgen te maken hoor!!!
Bovendien zal een intel er mee kappen als hij echt te heet wordt...ingebouwde doorbrandbeveiling!!
Bovendien zal een intel er mee kappen als hij echt te heet wordt...ingebouwde doorbrandbeveiling!!
reserveringshouder Tesla Model 3
is dat een socket of een slot processor?
als het een slot is: heb je de temperatuursensor wel goed aangesloten? Als er geen temp.sensor apart bijzit zit ie meestal ingebouwd in het slot, en dat is nou niet bepaald de juiste positie om te meten. Een vriend van mij had een tijd geleden een slot A Athlon 600, met een epox 7kxa, daar zit de temp sensor ook in de socket, en volgens die sensor werd ie dus helemaal niet warm (25 graden), terwijl ie dat echt wel werd!
Als het een socket processor is: misschien zit je temp sensor ver genoeg omhoog zodat ie de proc niet raakt (in het midden van de socket)
als het een slot is: heb je de temperatuursensor wel goed aangesloten? Als er geen temp.sensor apart bijzit zit ie meestal ingebouwd in het slot, en dat is nou niet bepaald de juiste positie om te meten. Een vriend van mij had een tijd geleden een slot A Athlon 600, met een epox 7kxa, daar zit de temp sensor ook in de socket, en volgens die sensor werd ie dus helemaal niet warm (25 graden), terwijl ie dat echt wel werd!
Als het een socket processor is: misschien zit je temp sensor ver genoeg omhoog zodat ie de proc niet raakt (in het midden van de socket)
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik zal het is proberen of ie wil op 933Mhz. Ik denk dat het wel gaat. Maar wat is een acceptabelle temp voor dat beestje. Ik heb geen flauw idee??
loopt ie stabiel? Als dat zo is, zal ik niets aan het voltage doen ook, hij loopt tenslotte toch stabiel!Op donderdag 10 mei 2001 10:58 schreef Creator102 het volgende:
Ik heb trouwens ook nog nix aan het voltage gedaan, zou dit ook nog nodig zijn. Of denk jullie van niet. Hoe kom ik daar trouwens achter? Wil ie dan niet booten ofzo?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
je krijgt dan inderdaad problemen met de stabiliteit...gewoon een stukkie opschroeven kan geen kwaad...richting de 1,75V zou je al een stukkie kunnen helpen. 933 zou redelijkerwijs wel gehaald moeten kunnen worden met redelijk geheugen. Toch is een goede koeler erg belangrijk bij overklokken...een lagere temp is goed om de levensduur van je CPU een beetje acceptabel te houden en natuulijk komt het de stabiliteit ten goede!
reserveringshouder Tesla Model 3
Verwijderd
Procentueel in temperatuur gestegen!? Hoeveel procent bedoel je dan?! 33/23 x 100% = 143,5%?Op donderdag 10 mei 2001 10:48 schreef Powerlie het volgende:
ja dat klopt, en je bent procentueel trouwens nog best veel in temp. gestegen...
Of (273+33)/(273+23) x 100% = 103,4%
0 graden celsius is niet het minpunt hoor, temperaturen kun je niet zomaar een paar procentjes van berekenen.
hoho 143% !!!!
voor het bereken van de stijging....23 graden = 100 %
Dus een stijging van 100% is dan (2x23=) 46 graden....
33 graden = 33/23 x 100% = 143,5% - 100 %, een stijging van 43%
Of mag je dat zo niet bereken....:?:?
ik denk wel dat het klopt.... bij het uitgaan een stijging pak je de basis (23 graden) op 100%.... toch?
Of mag je dat zo niet bereken....:?:?
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Verwijderd
Conclusie: ga bij temperaturen nou niet met percentages klooien, zeg gewoon dat de temperatuur 10 graden is gestegen.Op donderdag 10 mei 2001 11:29 schreef Asielus het volgende:
Wat dacht je van 0 Kelvin.
Ofwel |-273|+23=296
10/2.96=~3.4
3.4% stijging dus.
(grinnik)
PS. eerst nadenken dus voordat je iets gaat roepen.;)
je horloge loopt achter
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.
Verwijderd
Moet ik dit nu serieus opvatten? Of niet?Op donderdag 10 mei 2001 12:26 schreef Bamibal het volgende:
je horloge loopt achter
Kijk dan eens bij mijn bericht... gepost om 11.58, gewijzigd om 11.57
Temperatuur is geen rationele schaal. Dus die berekening klopt niet (je mag niet vermenigvuldigen of delen met temperaturen)Op donderdag 10 mei 2001 11:19 schreef MRic3 het volgende:
hoho 143% !!!!
Of mag je dat zo niet bereken....:?:?ik denk wel dat het klopt.... bij het uitgaan een stijging pak je de basis (23 graden) op 100%.... toch?
Wat wel mag:
kast = 21C
700 MHz = 23C
868 MHz = 33C
Het gaat om het temperatuursverschil met de kast (omgeving)
dus:
700 MHz = +2C
868 MHz = +12C
Vermogen van proc neemt lineair toe met het aantal MHz (voltage blijft gelijk)
toename in MHz: factor 1,24
Dus toename in vermogen: 1,24
Koelers werken lineair naar vermogen en temperatuursverschil met de omgeving (C/W)
dus:
868 => +12C
700 => +12C / 1,24 = +9,6C
Dus op 700 MHz zou de tempmeter 21 + 9,6 = 30,6C moeten aangeven
Just my 2 cents....
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Is inderdaad ook een mooie berekening die wel beter is dan de mijn denk ik....
Maar ik word gelukkig ook niet gehinderd door enige vorm van relevante technische kennis....
... en dat scheelt veel 
en hij is nog mooi duidelijk onderbouwd ook....
Maar ik word gelukkig ook niet gehinderd door enige vorm van relevante technische kennis....
en hij is nog mooi duidelijk onderbouwd ook....
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Verwijderd
Nee, dit mag ook niet. En dat blijkt, want zijn CPU is bij 700 MHz 23 C en niet 30,6 COp donderdag 10 mei 2001 13:00 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
Temperatuur is geen rationele schaal. Dus die berekening klopt niet (je mag niet vermenigvuldigen of delen met temperaturen)
Wat wel mag:
kast = 21C
700 MHz = 23C
868 MHz = 33C
Het gaat om het temperatuursverschil met de kast (omgeving)
dus:
700 MHz = +2C
868 MHz = +12C
Vermogen van proc neemt lineair toe met het aantal MHz (voltage blijft gelijk)
toename in MHz: factor 1,24
Dus toename in vermogen: 1,24
Koelers werken lineair naar vermogen en temperatuursverschil met de omgeving (C/W)
dus:
868 => +12C
700 => +12C / 1,24 = +9,6C
Dus op 700 MHz zou de tempmeter 21 + 9,6 = 30,6C moeten aangeven
Just my 2 cents....
Nu zeg je zoiets dat 0 MHz je referentie is, maar je refereert in dit geval aan 700 MHz.
Het ligt volgens mij allemaal niet zo eenvoudig dat je er een simpele formule op los kunt laten. Gewoon je temperatuur meten, rekening houden met een afwijking van misschien een paar graden, dan zou je dus op maximaal 40 graden uitkomen en dat lijkt me een mooi temperatuurtje voor jouw processor.
Ik ga nu genieten van het temperatuurtje buiten, dat is ook een mooi temperatuurtje
Als je in die tabellen kijkt van vermogen van processors (bijvoorbeeld voor peltiers), dan zal je zien dat het vermogen van dezelfde types processors gerelateerd is aan de snelheid.Op donderdag 10 mei 2001 14:03 schreef Michiel_H het volgende:
Nee, dit mag ook niet. En dat blijkt, want zijn CPU is bij 700 MHz 23 C en niet 30,6 C
Nu zeg je zoiets dat 0 MHz je referentie is, maar je refereert in dit geval aan 700 MHz.
Het ligt volgens mij allemaal niet zo eenvoudig dat je er een simpele formule op los kunt laten. Gewoon je temperatuur meten, rekening houden met een afwijking van misschien een paar graden, dan zou je dus op maximaal 40 graden uitkomen en dat lijkt me een mooi temperatuurtje voor jouw processor.
Ik ga nu genieten van het temperatuurtje buiten, dat is ook een mooi temperatuurtje.
Stel een 600 MHz verbruikt 60 Watt, dan verbruikt de 700 MHz-versie 70 Watt.
Dus als je je proc met factor x oc''ed, dan gaat het vermogen (bij gelijk blijvend voltage) met dezelfde factor omhoog.
Zo simpel is het gewoon...
Of je het hier nu mee eens bent of niet, het is gewoon een feit
En de koeler-capaciteit wordt dus uitgedrukt in C/W, oftewel aantal graden stijging (tov omgevingstemp) per Watt aan energie die ze moeten afvoeren.
Dus bij verdubbeling van je proc-snelheid (stel Duron 600 op 1200), verdubbelt je vermogenverbruik (en productie) van je proc. De koelcapaciteit van je koeler blijft constant, dus zal het aantal graden (tov de omgeving) verdubbelen.
Zo simpel is het gewoon...
Of je het hier nu mee eens bent of niet, het is gewoon een feit
Nadeel van oc''en is meestal dat je voltage ook omhoog moet. En voltage verhogen, betekent nog eens een kwadratische verhoging van het vermogen van je proc.
Dus:
Stel een Duron 600 is geoc''ed naar 1050 en draait op 1.85V ipv 1.5
Normaal verbruikt ie 25 Watt (stel).
Dan verbruikt ie in oc-toestand:
Snelheidsfactor = 1050 / 600 = 1,75
Voltagefactor = 1.85 / 1.5 = 1,23
Totale verbruik van de proc zal dus stijgen van 25 Watt naar:
1,75 * 1,23^2 (voltage = kwadratisch) = 2,65
25 Watt * 2,65 = 66,25 Watt
Stel nu, kast = 21C
Op 600 was ie 30C
Dan wordt ie nu:
verschiltemp = 9C
9/25 = 0,36 C/W koelcapaciteit (vette Alpha met Delta HP dus
66,25 * 0.36 C/W = 23,9
Totale nieuwe temp: 21 + 23,9 = 45C
Vrij simpel.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Hoe verklaar je dan dat er uit jouw berekening iets anders komt dan zijn meter aangeeft?
Hij meet 23, jij berekent 30,6? Waar zit dan de fout? Als jij zegt dat de fout in zijn meter zit, dan had je ook niet van die 33 graden (van dezelfde meter) uit moeten gaan.
Hij meet 23, jij berekent 30,6? Waar zit dan de fout? Als jij zegt dat de fout in zijn meter zit, dan had je ook niet van die 33 graden (van dezelfde meter) uit moeten gaan.
Pagina: 1