Toon posts:

[BC3] Niets start.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Biostar 8500TVG v1.1 Socket 7 moederbord liggen, maar hij wil niet werken. Als ik er een Pentium 75 inzet, er een batterij indoe, de videokaart, de speaker, de HDD en de jumpers goed instel, gebeurt er niets bij het aanzetten.

Als ik er ook nog een NIC inzet, brand bij het aanzetten het groene lampje, waarna hij meteen weer uitgaat.

Een fan op de fan-connector aansluiten doet wel. Hij draait constant.

Wat kan er aan de hand zijn?

Bij voorbaat dank.

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-08 14:14
Misschien een kabeltje verkeerdom zitten.

Weet je zeker dat het moederbord of een ander onderdeel niet defect is.

• sMoOhT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
ja misschien een kabel verkeert om

• sMoOhT
moederbord kapot misschien maar ik hoop het niet.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Als er een kabel verkeerdom zou zitten zou hij op z''n minst moeten piepen.

Die biostars willen wel eens een brakke bios-chip hebben, mogelijkerwijs dat die naar z''n grootje is.. als je er alleen geheugen+cpu+speaker op zet (dus geen HD, floppies, vga of wat dan ook) piept hij dan wel?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• sMoOhT
Help deze arme jonge toch met zijn computer
of weet niemand hoe het kan???

• ronaz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-04 19:13

ronaz

Wishmaster

Geheugen kaputt? (of afwezig, je vermeld niks over geheugen in je eerste post...>:))

"Endure.... In enduring, grow strong." (Dak'kon)

Verwijderd

Op woensdag 09 mei 2001 20:45 schreef koel_kast het volgende:
er een batterij indoe
was er iets mis met die batterij dan ofzo? wel een goede batterij derin gedaan als je ''m vervangen hebt? Lijkt me wel dat je dit soort problemen krijgt als de batterij niet goed is.

• BC3 Victim
Eventueel even het Cmos resetten met het daarvoor bestemde jumpertje..

[edit]
Help deze arme jonge toch met zijn computer
of weet niemand hoe het kan???
On the job :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Heb je nog een andere cpu liggen die je kunt proberen, want volgens mij is die gewoon stuk...

anders trek je alles eraf totdat je het speakertje, het geheugen, de cpu, het bord en de videokaart over hou en probee je het stapje voor stapje

suc6

Verwijderd

Topicstarter
De processor is niet kapot, want die heeft afgelopen week nog op een ander mobo gewerkt.

Op heb moederbord zat geen batterij, daarom heb ik er een ingedaan. Of de batterij werkt weet ik niet.

Er zitten 2 reepjes van 4MB (FP?) RAM in. Die werken ook in een andere computer. Zonder doet hij ook niets.

Een andere videopkaart werkt ook niet. Ik kan eens proberen om zonder videokaart te starten.

Piepen doet het mobo ook niet.

Ik zal ook eens het BIOS reseten.

• BC3 Victim
hier vindt je de handleiding.

Ik heb even voor een P-75 en een on-board batterij de jumperinstellingen voor je opgezocht:

JP2 t/m JP 4: Closed
JP7/JP8 : Open

JP10:
1-2 open
3-4 open
5-6 closed

JP11:
1-2 closed
3-4 closed
5-6 closed

JP5 of JP14:
closed

Het CMOS kun je resetten met JP5, open = normaal closed = reset.

Waarsch. had je dit zelf ook al gechecked, maar voor alle zekerheid toch maar even :)

Ik heb in het verleden een paar biostar mobo''s gezien die niet meer wilden werken omdat de bios chip brak was. Het betrof hier bordjes met een bios chip van het merk MX. Peuter het stikkertje van de bios chip er eens af en kijk of jij zo''n bios hebt. Je zou dan nog kunnen proberen met een ander bios, je hebt dan echter wel een ander (werkend) mobo nodig.

Wil je weten hoe dat in z''n werk gaat, geef even een gil :)

Het bios kun je hier neerhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Het BIOS resetten werkt ook niet.

Ik peuter het AMIBIOS stickertje weg van de chip. Staat daar in grote koeienletters..........MX

De handleiding had ik al gevonden. Maar toch bedankt.

Ik kan geen identiek moederbord of een ander BIOSTAR moederbord krijgen.

• BC3 Victim
Tsja, ik kan je natuurlijk niet garanderen dat de reden dat dit mobo niet werkt daarwerkelijk schuilt in die bios chip, alhoewel ik er redelijk zeker van ben.

Wat je kunt doen is contact opnemen met het bedrijf van deze link:

http://www.okaphone.nl/service.shtml

en vragen of die een replacement chip hebben. Waarsch. dien je ze dan nog even dat bios te mailen/op te sturen, en zal wel iets van rond de Fl. 50 gaan kosten.

Of dat bord het waard is weet ik niet..

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 23:12
let wel: P55 is dual voltage maar de P54 is single voltage... (ik heb nooit geprobeert of een single voltage op dual voltage zou werken, maar mij lijkt van niet)

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord kreeg wel stroom, daar kwam ik samen met een multimeter achter.

Toen ik rond de BIOS EPROM aan het meten was, voelde ik tot onze verbazing dat de EPROM wel erg warm werd. Toen ik dat beter bekeek, zag ik dat de vorige eigenaar van het mobo de EPROM verkeerdom geplaatst had. Wat een *.
Nu is hij goed geplaatst, maar nog steeds niets. De EPROM is hoogstwaarschijnlijk stuk, toch?

• BC3 Victim
Daar moet je wel op rekenen idd.. helaas.

Je kunt die Eprom vervangen door een Flash-Eprom, een 1 Mbit versie. Een goed gesorteerde electronicaboer kan je daar aan helpen. Daarna kun je ''m bij okaphone laten flashen. Mogelijkerwijs kan okaphone zelf ook een vervangende chip regelen, dit weet ik niet.

Of het betreffende bord de moeite/het geld waard is durf ik niet te zeggen.

Pagina: 1