De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Ik heb zelf de P5a, dus ze zijn vrijwel gelijk, maar ik durf het niet aan om je werkelijk te gaan vertellen welke jumpers je moet verzetten...
Maar de boekjes zijn geloof ik wel exact gelijk qua layout (vriend van me had de p5a-b), dus ik zeg wel blz nummers waar je moet kijken:
De snelheid waarop je processor op draait is op twee dingen gebaseert: De multiplier en de CPU bus. De CPU bus is ook tevens de snelheid waarop je moederbord, AGP en PCI kaarten, geheugen en harde schijf werken...
De multiplier moet je keer de CPU bus doen om de processorsnelheid te krijgen.
In jouw geval werkt je moederbord op 100 Mhz standaard en de multiplier is dus 4 (4x100=400 Mhz).
Je kunt nu op twee manier overklokken: de multiplier verhogen en de CPU bus verhogen.
Het verhogen van de CPU bus is het meest effectief want je geheugen, moederbord en alle kaarten in je PC gaan ook sneller werken. Ze moeten dit echter wel aan kunnen!
Als je de multiplier verhoogt is de enigste beperkende factor de processor...
Verder moet je nog weten dat als je het aantal megahertz omhoog schroeft de boel instabiel kan worden (foutmeldingen). Dit kan je verhelpen door het voltage te verhogen zodat het signaal duidelijker wordt. Dit zorgt er echter weer voor dat de processor heter wordt en de kans dat je ''m kapotmaakt groter is...
Ook het voltage over het moederbord, geheugen en PCI/AGP kaarten kan verhoogd worden om dezelfde reden, maar ook hierbij is de kans dat je iets kapot maakt steeds groter naarmate je het voltage verhoogt...
Je kunt nu in jouw geval kiezen om de CPU bus of de multiplier omhoog te gooien.
Als je de multiplier omhoog gooit, gaat dat in stappen van een half. Dus 4x100, 4,5x100, 5x100 of 5,5x100. De CPU bus gaan in stappen van 5 Mhz, dus 4x100, 4x105, 4x110 enz, enz..
Ook kun je beide iets opschroefen: 4,5x105 bijvoorbeeld.
Op blz 16 staan nu onder het kopje "CPU to BUS Frequency Multiple" de plaatsen van de desbetreffende jumpers op het moederbord en de welke instellingen welke waardes vertegenwoordigen. Voor de tabel "CPU external clock (bus) frequency selection" moet je trouwes de waardes van CPU A (amd k6-2) aanhouden...
Ik zou in jouw geval dus 4,5x100 eens proberen, of 4x105 of zelfs 4x110 eens... Veel hoger hoef je niet te proberen, want dat werkt toch niet met die processor (slecht overklokbaar). Je kunt eventueel het voltage nog 0,1 of 0,2 volt opschroeven om ervoor te zorgen dat hij goed opstart en geen rare foutmeldingen geeft. Let er dan wel op dat hij niet heter als 50 graden in rust en 60 graden onder zware berekeningen wordt! Dit kun je zien in de bios onder "power management setup". Let er goed op, anders kan je processor doorbranden! En ga zeker niet hoger als 50 graden terwijl hij in de bios nix staat te doen! Een goede koeler voorkomt dit natuurlijk weer wat...
Hoe je het voltage van de processor kunt verhogen staat op blz 18 onder "voltage regular output selection" en het voltage van de moederbord staat beschreven op blz 15 onder "+3 voltage selection".
Ik hoop dat het duidelijk is, en overklok altijd in kleine stapjes! nooit teveel tegelijk verhogen!!!
hij kwam bij mij maar tot 450 Mhz... daarna zie ie *poef*
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Verwijderd
Kijk...Op dinsdag 08 mei 2001 19:10 schreef PsyFlux het volgende:
Pak je moederbord boekje erbij...
Ik heb zelf de P5a, dus ze zijn vrijwel gelijk, maar ik durf het niet aan om je werkelijk te gaan vertellen welke jumpers je moet verzetten...
Maar de boekjes zijn geloof ik wel exact gelijk qua layout (vriend van me had de p5a-b), dus ik zeg wel blz nummers waar je moet kijken:
De snelheid waarop je processor op draait is op twee dingen gebaseert: De multiplier en de CPU bus. De CPU bus is ook tevens de snelheid waarop je moederbord, AGP en PCI kaarten, geheugen en harde schijf werken...
De multiplier moet je keer de CPU bus doen om de processorsnelheid te krijgen.
In jouw geval werkt je moederbord op 100 Mhz standaard en de multiplier is dus 4 (4x100=400 Mhz).
Je kunt nu op twee manier overklokken: de multiplier verhogen en de CPU bus verhogen.
Het verhogen van de CPU bus is het meest effectief want je geheugen, moederbord en alle kaarten in je PC gaan ook sneller werken. Ze moeten dit echter wel aan kunnen!
Als je de multiplier verhoogt is de enigste beperkende factor de processor...
Verder moet je nog weten dat als je het aantal megahertz omhoog schroeft de boel instabiel kan worden (foutmeldingen). Dit kan je verhelpen door het voltage te verhogen zodat het signaal duidelijker wordt. Dit zorgt er echter weer voor dat de processor heter wordt en de kans dat je ''m kapotmaakt groter is...
Ook het voltage over het moederbord, geheugen en PCI/AGP kaarten kan verhoogd worden om dezelfde reden, maar ook hierbij is de kans dat je iets kapot maakt steeds groter naarmate je het voltage verhoogt...
Je kunt nu in jouw geval kiezen om de CPU bus of de multiplier omhoog te gooien.
Als je de multiplier omhoog gooit, gaat dat in stappen van een half. Dus 4x100, 4,5x100, 5x100 of 5,5x100. De CPU bus gaan in stappen van 5 Mhz, dus 4x100, 4x105, 4x110 enz, enz..
Ook kun je beide iets opschroefen: 4,5x105 bijvoorbeeld.
Op blz 16 staan nu onder het kopje "CPU to BUS Frequency Multiple" de plaatsen van de desbetreffende jumpers op het moederbord en de welke instellingen welke waardes vertegenwoordigen. Voor de tabel "CPU external clock (bus) frequency selection" moet je trouwes de waardes van CPU A (amd k6-2) aanhouden...
Ik zou in jouw geval dus 4,5x100 eens proberen, of 4x105 of zelfs 4x110 eens... Veel hoger hoef je niet te proberen, want dat werkt toch niet met die processor (slecht overklokbaar). Je kunt eventueel het voltage nog 0,1 of 0,2 volt opschroeven om ervoor te zorgen dat hij goed opstart en geen rare foutmeldingen geeft. Let er dan wel op dat hij niet heter als 50 graden in rust en 60 graden onder zware berekeningen wordt! Dit kun je zien in de bios onder "power management setup". Let er goed op, anders kan je processor doorbranden! En ga zeker niet hoger als 50 graden terwijl hij in de bios nix staat te doen! Een goede koeler voorkomt dit natuurlijk weer wat...
Hoe je het voltage van de processor kunt verhogen staat op blz 18 onder "voltage regular output selection" en het voltage van de moederbord staat beschreven op blz 15 onder "+3 voltage selection".
Ik hoop dat het duidelijk is, en overklok altijd in kleine stapjes! nooit teveel tegelijk verhogen!!!
Voor dit soort mensen heb ik respect.
En voor mensen die UTFS roepen niet :r:r:r
[topic=161613]
en daarin vind je weer een link naar
[topic=153312]
misschien ook wel ''s goed om te lezen...dit is btw geen utfs post, maar in de [topic=153312] worden de basics goed uitgelegd
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Verwijderd
gee, thx!Op dinsdag 08 mei 2001 23:37 schreef MrK het volgende:
[..]
Kijk...
Voor dit soort mensen heb ik respect.
En voor mensen die UTFS roepen niet :r:r:r
Ik zat ook al te twijfelen om ''m daar naartoe te verwijzen. Maar veel dingen zijn niet van toepassing op dit oudere systeem. De k6-2 heeft bijvoorbeeld geen multiplier lock en dus ook geen gedoe met inkleuren van bruggen. En alles moet nog met jumpers op het moederbord. Bovendien leek het me ook nog wel raadzaam om te vermelden dat de k6-2 niet zo ver overgeklokt kan worden. En ach, ik had het mobo boekje net voor m''n neus liggen. Dus gelijk maar ff stap voor stap uitgelegd. Het werd een beetje langer als gepland, maar alles staat er tenminste wel kort ff inOp woensdag 09 mei 2001 10:14 schreef Apie! het volgende:
nou wil ik niet lullig doen, maar bovenaan de topiclist staat
[topic=161613]
en daarin vind je weer een link naar
[topic=153312]
misschien ook wel ''s goed om te lezen...dit is btw geen utfs post, maar in de [topic=153312] worden de basics goed uitgelegd
Dit is als het ware gewoon ff een korte handleiding over hoe je dit specifieke systeem moet overklokken
dat stukkie tekst van jouw veraglemeniseren:?(kon effe niks anders bedenken:)) en dan in de faq laten plakken:?
Ohja zelf ook nog een K6-2/400 liggen die haalde de 500mhz(6x 83) op een ASUS P55T2P4:)met 2.4vcore:)
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
iemand verklaring hiervoor? Zijn de multipliers gelocked dat ik hem niet op 4.5 kan zetten
Verwijderd
Je kunt als je 4,5x100 probeert het voltage van de processor eens op 2,3 of 2,4 zetten in plaats van de standaard 2,2 volt.
Of als je 4x105 probeert kun je vooral ook proberen om het voltage wat over het moederbord gaat (3,3 volt) iets te verhogen.
Het is geen garantie dat hij dan wel goed werkt... de ene processor wil nu eenmaal beter overklokken dan de andere. Ookal zijn ze van hetzelfde type. Bovendien staan die
AMD k6-2''s erom bekend dat ze slecht over te klokken zijn.
Zolang je ''m niet te heet laat worden en er geen belachelijk hoge voltages doorheen jaagt gaat er nix stuk. En je kunt altijd tijdens het opstarten al zien op hoeveel megahertz hij draait. Als hij 450 Mhz zegt tijdens het opstarten heb je ''m op 4,5x100 ingesteld. Er zit geen multiplier lock op die processoren, anders had hij al in de eerste plaats nooit gezegd dat hij op 450 Mhz werkte.
Owja, b.t.w., via de search zijn er volgens mij ook nog wat andere topics over k6-2 overclocking te vinden die nuttig kunnen zijn.
Verwijderd
IKKE OOK
He gellie,
Morgen komt er ook een ASUS p5a (Voor 25 piek :):):) ). Eens kijken of deze beter overclockt als deze Aopen.
Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms
Verwijderd
Maar ik ga ''m ophalen op zijn werk. Dus ik weet waar hij werkt. hahahaha
Dus als het moederbord dood is, dan zwaait er wat.
Mijn papa is lekker toch sterker als jouw papa. Lekker puh.