Toon posts:

[BC3] Waarom wordt mijn Athlon zo warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister een Thunderbird C 1,2 Ghz met een Alpha cooler (typenummer ff vergeten, maar weet wel dat het de Power edition is)....
Verder heb ik tussen mijn CPU en de onderkant van de cooler (koperplaatje als ik het goed zag) reguliere koelpasta zitten.. niet teveel overigens

Toch wordt deze CPU tijdens het gewone werken een 55 graden en stressed wat over de 60 (62 ofzow).... is dit niet een beetje heet? Ik lees overal mensen die met dit soort coolers een graadje of 35 halen nl....

Verwijderd

je moet natuurlijk niet vergeten om tussen de processor en koeler een dikke laag piepschuim te plaatsen dat voor extra warmteoverdracht zorgt:+ :+

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

heethoofden zijn het....als de temp in je kast hoog is, dan kan het verlagen daarvan wel iets opleveren....

35 graden met een Athlon 1,2 is niet met gewone luchtkoeling te halen...dan moet je extreem gaan blazen!!!!

Veel mensen hebben hem rond de 50-60 zitten hoor!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

35 graden stressed is wel behoorlijk laag!
Stessed zou je met jouw cooler niet boven de 60 graden uit moeten komen.

Een paar casefans doet overigens wonderen qua temp >:). Zeker in jouw geval waarbij die Alpha cooler (volgens mij) zuigt i.p.v. blaast (i.t.t. andere coolers). Hierdoor moet je cooler de warme lucht van je proc ergens kwijt kunnen.

//edit: moeilijk woord he Aplha

Verwijderd

Topicstarter
Over die casefans kan ik je geen ongelijk geven maar ik moet zeggen dat ik al vlak boven de CPU een casefan heb zitten.... (komt uit een oude AT voeding)....

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
In PC-Probe van Asus zat ik ook altijd tussen de 55-60. Blijkt dat deze er steeds 15°C naast zit.
In BIOS geeft deze 40-45°C. Ff checken of het dat niet is? :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gemeten met Fuzzy Logic (is van MSI) en Sandra en deze geven beide gelijke waarden...

Ohja de fan van de CPU blaast tegen mijn kastwand aan en die is dus ook lekker warm... net zoals de heatsink...

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 13:43 schreef Dee-ehn het volgende:
Over die casefans kan ik je geen ongelijk geven maar ik moet zeggen dat ik al vlak boven de CPU een casefan heb zitten.... (komt uit een oude AT voeding)....
Beter is (indien mogelijk) om onder-zuigen en boven-blazen. Hierdoor creeer je een airflow in je kast waardoor er ''koude'' lucht tussen je proc en cooler doorblaast.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

[b]Op dinsdag 08 mei 2001 13:47 ....Ohja de fan van de CPU blaast tegen mijn kastwand aan en die is dus ook lekker warm... net zoals de heatsink...
Daar een gat in je kas dremelen en een mooie case fan de lucht buiten je kast laten blazen!! >:)

reserveringshouder Tesla Model 3

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Je moet voor een goede Airflow in je kast zorgen. Ik heb een superorb op mijn tbird en heb er nog een fan die lucht eruit zuigt achter de cpu en er een die er lucht inblaast aan de voorkant. Mijn temp is volgens de bios 35 idle en 40 stressed. (geloof het niet echt, maar in ieder geval is de superorb altijd koud)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Yep, bij een Athlon is goede kast koeling erg belangrijk. Mijn 1200 werd eerst ook 62c stressed en liep dan vaak vast. Ik heb nu 1x 120mm fan (op 7v) in de bovenkant (outtake) van mijn tower geplaatst en 1x 80mm in de linker zijkant (intake). Dit dus naast de standaard intake fan die al voorin zit en de de outtake fan van de voeding. Mijn PC maakt nu iets meer herrie dan eerst maar de CPU wordt nu nog maar 48c stressed. Oh ja, ik heb wat Artic Silver gebruikt, zou ook wel helpen...

Verwijderd

Topicstarter
Euh ja maar ik was eigenlijk niet zo van plan om mijn kast verder te modden (ventilatortje omdraaien ok... dat kan wel)

Wat ik me meer afvraag is of deze temp met deze cooler normaal is...

• Tefflar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05-2025
Als je geen 6800 of 7200rpm fan hebt kan dit dus makkelijk als je kast niet goed ventileerd. Probeer het een met de kast open. Scheelt bij mijn broer (ook een 1200 zonder casemod) al gauw 9 graden. Dit geeft dan al aan WAAR het probleem zit.

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
Op dinsdag 08 mei 2001 13:48 schreef Squeek het volgende:

[..]

Beter is (indien mogelijk) om onder-zuigen en boven-blazen. Hierdoor creeer je een airflow in je kast waardoor er ''koude'' lucht tussen je proc en cooler doorblaast.
het lijkt mij beter om boven zuigen en onder blazen te hebben, want warme lucht stijgt op en kan dus onder niet weg gezogen worden, maar wel boven. Dus met onder blazen komt er koude lucht naar de proc toe en wordt de warme opstijgende lucht afgezogen door de "boven-zuigen fan".

Verwijderd

Op dinsdag 08 mei 2001 15:34 schreef Guilez het volgende:

[..]

het lijkt mij beter om boven zuigen en onder blazen te hebben, want warme lucht stijgt op en kan dus onder niet weg gezogen worden, maar wel boven. Dus met onder blazen komt er koude lucht naar de proc toe en wordt de warme opstijgende lucht afgezogen door de "boven-zuigen fan".
Tja hier is al menig spraakverwarring over ontstaan |:(. Maar zoals jij het benoemt zo bedoelde ik het ook :7 (zie ook mijn eerdere post "koude lucht langs je proc").

Dus:
onder-zuigen (=koude lucht in je case)
boven-blazen (=warme lucht uit je case)
;)

• Starbolt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
ja :)

het is maar hoe je het bekijkt he? of de fan zuigt of blaast...eigenlijk doet ie het allebei... hij zuigt naar buiten en hij blaast naar binnen...
Pagina: 1