[BC3] Spoortjes op Mobo solderen :-D

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Een tijdje geleden kreeg ik via via een moederboard dat door iemand die dacht wel ff een koeler
op een CPU te kunnen zetten was gemold. Hij had met een schroevedraaier 4 spoortjes op het
Mobo gemold. En als echte Tweaker laat je zoiets niet maken maar pak je zelf je soldeerbout :)

Helaas moest ik wel 1 SDRAM bank eruit slopen omdat ik niet genoeg ruimte had om de draadjes
te solderen, maar na een hele tijd klooien... DOET IE HET WEER, YES!!!

Check de plaajes *D

Afbeeldingslocatie: http://hobo.yi.org:2002/Mobo1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hobo.yi.org:2002/Mobo4.jpg

Het is trouwens een Asus CUV4X, met C400@450 met }:O .

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:07
kewl! ik zou toch nog maar ff naar die sdram bank kijken. ik zie toch duidelijk een aantal pinnetjes tegen elkaar aankomen. das nooit gezond. ik zou als ik jou was maar is ff een zware test 1 week lang op die pc nonstop laten draaien. ik zou er zoiezo na zo''n soldeerwerkje nooooooit 100% op vertrouwen.

toch gaaf dat ie zo weer werkt.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Dat van die spoortjes die elkaar raken lijkt maar zo, omdat deze omhoog gericht zijn. En hij draait nu al zo`n 2 maanden Win2K small business server 2000 Trial. En hij doet het perfect :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Mmmmmmmmm, sorrie, maar had de draadjes gewoon aan de onder kant vast gemaakt.
Dan had je alle geheugen banken behouden.

Maar mijn complimenten, had bijna het zelfde gedaan.
Zo''n bord gooi je daarom niet weg.

And The Only One

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:06
Net zoals met onze durons/athlons:

POTLODEN!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-08 23:01
Op zaterdag 05 mei 2001 21:46 schreef Diamon het volgende:
Mmmmmmmmm, sorrie, maar had de draadjes gewoon aan de onder kant vast gemaakt.
Dan had je alle geheugen banken behouden.
Dat kan helaas niet, omdat een moederbord meerlaags en smd is,
dat wil zeggen dat er meerdere sporen boven elkaar liggen, afgeschermd door plastic, (pcb), dus er zitten geen componenten ''door'' het moederbord gesoldeerd, deze zijn alleen aan het oppervlak gesoldeerd, :7

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:27

aKra

Intentionally left blank.

Op zaterdag 05 mei 2001 19:34 schreef Rempage0611 het volgende:
Een tijdje geleden kreeg ik via via een moederboard dat door iemand die dacht wel ff een koeler
op een CPU te kunnen zetten was gemold. Hij had met een schroevedraaier 4 spoortjes op het
Mobo gemold. En als echte Tweaker laat je zoiets niet maken maar pak je zelf je soldeerbout :)

Helaas moest ik wel 1 SDRAM bank eruit slopen omdat ik niet genoeg ruimte had om de draadjes
te solderen, maar na een hele tijd klooien... DOET IE HET WEER, YES!!!

Check de plaajes *D

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is trouwens een Asus CUV4X, met C400@450 met }:O .
Achja, typen blijft een vak :D

edit:

UBB code voor mij een vak...

Intentionally left blank.

Verwijderd

Op zaterdag 05 mei 2001 21:56 schreef Urnie het volgende:

[..]

Dat kan helaas niet, omdat een moederbord meerlaags en smd is,
dat wil zeggen dat er meerdere sporen boven elkaar liggen, afgeschermd door plastic, (pcb), dus er zitten geen componenten ''door'' het moederbord gesoldeerd, deze zijn alleen aan het oppervlak gesoldeerd, :7
Dat klopt ja, SMD heet dat. Surface Mounted Devices. Alles zit er gewoon opgeplakt. Als je kijkt naar je videokaart ofzo zie je dat ook al goed. Vrijwel niks prikt meer door de printplaat.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Dat bouwplanken meerdere ets lagen heeft weet ik ook wel.
Er is toch duidelijk te zien, op de foto, dat de draden aan de pinnen van het geheugen zijn gesoldeerd.
Gezien de pinnen van zo''n bank er weer aan de onder kant uit komen, had het wel gekunt.

And The Only One

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat is het ''waar gaan de draadjes naartoe'' gedeelte. Dat had idd aan de onderkant gekunt, maar.. hij moet ze ook ergens vandaan halen, en om nou die draadjes helemaal om een plank te gaan wikkelen...

Wat wel kan is nu gewoon je dimm bankje er weer bovenop solderen, is alleen wel een hoop gekut..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Wat je dus heel beter had kunnen doen was de coating van het mainboard afkrabben op de plek waar de breukjes in de sporen zaten. Ongeveer een centimeter aan iedere kant van de breuk. Vervolgens had je de sporen kunnen vertinnen en één enkele ader van een flatcable precies op het spoor kunnen leggen. Een klein tikje met de soldeerbout op het adertje en hij zit vast. Hierdoor krijg je een veel mooiere verbinding die nog minder snel los gaat ook. :Y)

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 16:21
dat geeft wel ff wat meer weerstand dan koper dus je latency''s gaan belachelijk achteruit zodat ie óf niet óf belachelijk sloom werkt...

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
De gebroken spoortes zaten precies onder het lipje van het socket, dus een koperader er op solderen ging niet, plus dat die 4 spoortjes bij elkaar opgeteld +- 4 milimeter breed zijn... probeer dat maar eens te solderen.

(En ik heb dus geen zin om die typvout te verbeteren :P )

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Gafe foto''s, knap werk, en als je over tievoutjus zou fallen moet je secretaresse worden.

cudo''s !

Verwijderd

cool... zo te zien ben je zeer handig met de soldeerbout..

Misschien moet ik je eens uitnodigen om een multiplier op m''n A7M266 te solderen :)

Verwijderd

domme vraag!

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-08 18:37

bloasfist

Slot-A Crew

had je in 1 keer alle 4 de spoortjes gezien? Of dacht je eerst dat het er minder waren en heb je meerdere keren zitten solderen?
Wel extreem cool trouwens!! Weet die gast die het gemold had dat ie het nu weer doet? Of is ie nu "van jou"?

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

Verwijderd

''k heb geen idee, wat je precies gedaan hebt (één of ander verbonden met draadjes neem ik aan), maar wel errug 8-) dat je hem weer aan de praat hebt..

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
:) hij is nou "van mij"

Ik wist dat het er 4 waren.

Ik heb met zo`n operatie mesje de laklaag van een spoortje eraf gehaald, daarna heel snel de soldeerbout erop gehouden met een beetje soldeer, ff gewacht en daarna het draadje erop gesoldeerd. En toen dat af was een klein druppeltje lijm eroverheen gedaan.

En natuurlijk ff gewacht want niet opgedroogde lijm geleidt als de nete :+

• Diamon

Diamon

The Weird One

Ach, wat maakt het uit.
Druk je er toch gewoon 2 reepjes van 128Mb in.
Dit is idd net betere Tweak werk.

And The Only One

Pagina: 1