De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Als ik fdisk gebruik bij een gewone hdd-config dan ziet fdisk wel twee harde schijven
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
ik geloof echter dat fdisk boven de 66 gig ofzo moeilijk gaat doen, maar dat is weer iets anders, dat heeft niks met je raid 0 config te maken.
ik heb geen ervaring met schijven groter dan 40 gig dus daarover kan ik je niks vertellen.
Verwijderd
Lol net te laat
Euh, niet dus.... elk OS zal maar één disk zien!Op zaterdag 05 mei 2001 17:55 schreef bramiozo het volgende:
even voor de duidelijkheid, het fuseren van de twee schijven moet pas duidelijk worden als je windows installeert, dan ziet hij maar 1 schijf, in dos ziet hij (als het goed is) wel twee schijven
Virussen? Scan ze hier!
Met 1 schijf bedoelde ik ook 1 schijf van 46 gig
nee hoor, de raid kaart maakt van de 2 schijven 1 grote HD..Op zaterdag 05 mei 2001 17:55 schreef bramiozo het volgende:
even voor de duidelijkheid, het fuseren van de twee schijven moet pas duidelijk worden als je windows installeert, dan ziet hij maar 1 schijf, in dos ziet hij (als het goed is) wel twee schijven
heeft nix met windows of dos te maken
Tuurlijk joh. Weet jij eigenlijk wel wat RAID is? Blijkbaar niet, want je HOORT maar EEN disk te zien, anders DOE JE IETS FOUT.Op zaterdag 05 mei 2001 17:59 schreef bramiozo het volgende:
niet volgens de handleiding van het moederbord, ïk wil jou niet dissen hoor, maar ik denk dat ze bij asus wel weten.
Met 1 schijf bedoelde ik ook 1 schijf van 46 gig
Virussen? Scan ze hier!
niet een twee keer zo grote en twee keer snelle schijf is maar precies me oude hdd met dezelfde volumelabel, als het werkelijk zo simpel was..tja.
Met partition magic 6.0 kon alles wel goed worden ingedeeld. Wellicht is dit een oplossing.
wat zou kunnen is dat een oude fdisk niet zulke grote schijven kan herkennen, maar probeer het anders eens met linux (misschien?)
verder hoef je niet boos te worden of 100x achter elkaar te posten, iedereen probeert ook maar te helpen...
had dit niet beter in "Opslagmedia & I/O Controllers" gekund?
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
als je het zelf al weet heb je hier niks te zoeken, wel?
hardware matige raid is niet door een os te zien, wel door hulpproggies.
nog een tipje omdat ik in een goed bui ben, neem de nieuwste fdisk, bijv die van 98SE of ME, die zien wel meer dan 45 gig.
Verwijderd
Bladzijde 88 van de A7V133 handleiding:
"As you set-up and install the OS, the system always treats RAID 0 configured hard disks as if they are a single drive unit."
En als je niet weet wat raid inhoudt, OF niet weet hoe het werkt, ga dan niet zo arrogant lopen wezen.
Lijkt me toch logisch, dat wanneer een dozijn mensen jou verteld dat je maar 1 disk hoort te zien, dat dat dan zo is ?
Anders praten we hier echt wel over 30 mm plaatstaal hoor...
BTW, zelfs DOS 6.0 ziet maar 1 schijf, 8 GB welliswaar, maar toch maar 1 schijf.
Dan heb je ze niet goed als RAID 0 ingesteld, want dan zou je maar één disk zien. Opnieuw configureren en installeren dus>:)Op zaterdag 05 mei 2001 22:01 schreef rosce het volgende:
Ik heb 2x20Gb maxtor harddisks, raid 0: zowel onder fdisk als onder windows herkent het betreffende programma twee harddisks... Heb ik dus iets foutgedaan?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
schijven 1 van 10Gig en 1van 15Gig
en bij mij is de som v/d schijven niet 10+15
=25Gig maar 19Gig ?
Dat klopt, het is namelijk twee keer de kleinste disk. Logisch ook, want hoe moet de data gestriped (om en om verdeeld worden over beide disken) worden als de 10GB disk binnen de stripe-array vol is? Zodoende ben je 5GB kwijt. Dat er 19GB staat i.p.v. 20 (2*10GB) komt omdat HD fabrikanten 10.000MB verkopen als 10Gieg, terwijl er 10.240MB''s voor nodig zijn om 10Gieg te krijgen.Op zondag 06 mei 2001 00:02 schreef charles het volgende:
ik heb ook raid 0 met 2 verschillende
schijven 1 van 10Gig en 1van 15Gig
en bij mij is de som v/d schijven niet 10+15
=25Gig maar 19Gig ?
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
enne bramiozo, je moet echt opnieuw een array aanleggen, want het is ergens fout gegaan. kan gebeuren, maar niet gaan zeuren dat wij het allemaal fout hebben.
Als je 2x 45 in Raid 0 aan elkaar plakt, zal Fdisken niet '' volgens het boekje'' gaan (schijfgrootte word verkeerd weergegeven). er is wel een patch/upgrade voor op de M$-site.
2x45 lijkt mij herkend te worden als een 90GB, alleen met de "verbeterde FDISK" of Partition Magic die niet de 33GB limiet kent. Misschien ziet de "oude" FDISK 1 schijf van 33GB [de limiet], maar kan hij hem wel partitioneren, zodat je hem later kan formateren (tot aan de volle 90GB). Tot zover mijn herinnering wat ik (ooit) gelezen had op de M$ site...
Is er ook nog een verschil tussen hardware en software RAID in dit voorbeeld trouwens?
Dat vraag ik mij eigenlijk af.....
Nou, RAID0 is anders dik sneller dan zonder hoor, dat merk je echt wel. Dus of je nu blij moet zijn dat je geen RAID hebt, betwijfel ikOp zondag 06 mei 2001 10:58 schreef Ro2 het volgende:
Ben ik ff blij dak geen raid heb :)!
Virussen? Scan ze hier!
in de war met RAID 1 ?
Nee, RAID1 is niks sneller dan een single schijf, om de doodeenvoudige reden dat bij RAID1 hetzelfde block naar 2 disks (of meer) moet worden geschreven. Bij RAID0 schrijf je slechts een deel van de file naar iedere disks, zodat je per disk minder schrijfacties hebt -> dus sneller.Op zondag 06 mei 2001 11:08 schreef unicorn7 het volgende:
>"RAID0 is anders dik sneller"
in de war met RAID 1 ?
Virussen? Scan ze hier!
Met raid 0 maak je van 2 identieke hdd''s 1 grote hdd waardoor je de bandbreedte van je ide controller beter weet te benutten. Het is dus sneller.
Met raid 1 maak je van 2 identieke hdd''s 1 hdd. De 2de hdd gebruikt ie als soort backup --> de zelfde bits worden erop geschreven voor het geval dat 1 van de hdd''s uitvalt.
Met raid 0+1 combineer je bovenstaande 2 technieken met 4 hdd''s.
Raid 0 is sneller, Raid 1 is veiliger, Raid 0+1 beide.
Jij gebruikt dus raid 0 wat sneller hoort te zijn. Je raid controller zorgt er idd voor dat de hdd''s zowieso als 1 worden gezien...door alle os''en. Hoe wil je anders windows op een raid0 array installeren? Raid 0 schrijft namelijk het ene bitje naar de ene hdd en het andere bitje naar de andere hdd. Als, zoals jij zegt, je hdd''s pas in windows als 1 worden gezien, klopt er geen ene yota van.
Grtz.
Verwijderd
CrashNet heeft overigens een softwarematige RAID 5 op z''n Linux wat schitterend functioneerd
Maar gezien het prijsverschil [een beetje RAID kaart zit al gauw rond de 1000,-] is software raid een leuk alternatief voor de thuisgebruiker.