[BC3] Geen batterij op GA-586ATV3 mobo???

Pagina: 1
Acties:

• deavatar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb een Giga-byte GA-586ATV moederbord in mijn servertje, het viel mij op dat het systeemklokje elke dag een kwartier verder achter ging lopen: tijd voor een nieuw batterijtje op het mobo zou je zeggen...

Ik schroefde de kast open, maar kon gewoon NIET de batterij vinden op het mobo, ik heb alles erafgesloopt (videokaart, ide kabels, etc.), en kan gewoon geen batterij zien!!!
Hoe kan een mobo nou geen batterij hebben?
Ik heb al op de site van Giga-byte gekeken (giga-byte.com), maar de handleiding van dit mobo staat er niet op :(, en ik heb hem zelf ook niet).

Samengevat: hoe vervang ik de batterij (die er naar mijn mening moet zijn) op een GA-586ATV moederbord.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Wat oudere systemen (Pentium 1) hebben geen baterij maar een klein zwart blockje met een klok erop en staat waarschijnlijk Dallas op en daaronder staat dan iets van realtime.

Weet alleen niet of het helpt als je dat ding vervangt :?

Maar waarom laat je de server niet dag en nacht aanstaan???

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op de site van Giga-Byte staat wel de handleiding van de GA-586ATV versie 4. Deze wordt ergens ook aangeduid als de GA-586ATV4. Ik denk dat jouw moederbord een GA-586ATV versie 3 is. Er zit een Real Time Clock (RTC) op. Volgens mij zit daar ook de batterij in. Die zou je dus moeten vervangen.

Denk ik.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bij mijn weten kan je een Dallas-chip niet vervangen. Is ook niet nodig, want hij zou zeker 8-10 jaar mee moeten gaan.

Virussen? Scan ze hier!

• deavatar
Op vrijdag 04 mei 2001 10:19 schreef Roman het volgende:
Maar waarom laat je de server niet dag en nacht aanstaan???
Hij staat nu op mijn kamer, en ik wil een goede nachtrust hebbenm dus niet veel lawaai. De server gaat binnenkort een kamertje hiernaast staan, dus dan staat ie wel 24/7 aan).

• deavatar
Op vrijdag 04 mei 2001 10:27 schreef wildhagen het volgende:
Bij mijn weten kan je een Dallas-chip niet vervangen. Is ook niet nodig, want hij zou zeker 8-10 jaar mee moeten gaan.
Hoe oud denk je dat dit ding is? Hij komt uit 1995-1996, dus is al 5 a 6 jaar oud.

Maar als de klok steeds verder achterloopt, dan is dat toch duidelijk een signaaltje dat de batterij bijna op is.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat is zo. Zo''n ding is meestal wel te vervangen, maar zijn die dingen nog te krijgen???? Ik heb er hier nu eentje voor mij liggen, maar elke is weer iets anders.

Dat met dat lawaai ken ik. Ik heb een Digital DEC433 staan, die maak ook een herrie als een stofzuiger.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Pagina: 1