[BC3] geheugen sneller door 4-Way InterLeave

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
weet iemand wat 4-Way InterLeave doet en waar het is enzo?

alvast bedankt...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

The next change we will make is to enable interleave - again in Advanced Chipset Features. Not all boards have this setting, although most VIA ones do. This again is something that may not work with all RAM. It also works better if you have two or more sticks of RAM, although it will work with a single stick. The KT7 allows you to set 2-way or 4-way, but as usual I''m going straight to 4-way. I''m also going to enable Force 4-way Interleave in SoftMenu just in case the BIOS tries to turn it off again. The result is a big difference.

:D

Verwijderd

bij interleaving wordt je geheugen opgedeeld in stukjes, die parallel kunnen werken en daardoor sneller kunnen werken.
64MB-sticks -> 2way interleave
128+MB sticks --> 4 way interleave.

Verwijderd

is dit ook aan te zetten op mijn MSI k7t turbo, k heb de optie anders nl niet gezien.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-07 16:21

brid

Onze excuses voor het ongemak

Op donderdag 03 mei 2001 16:23 schreef neographikal het volgende:
is dit ook aan te zetten op mijn MSI k7t turbo, k heb de optie anders nl niet gezien.
Klopt

Om 4 way aan te zetten heb je of de tweak bios nodig (schakkelt alleen aan als je het bord de timing laat bepalen) of je moet effe kijken bij www.viahardware.com, daar staat namelijk hoe je dit kan doen met wcpedit

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

ik kan het niet vinde, zijn er mensen met goede ideeen hoe ik dit aan kan zetten, k heb btw in me geheugen banken hangen
1: 64MB pc133
2: 128 PC100
3: 64Mb PC133

draait op cas2, bij 100mhz.

• BC3 Victim
ik heb dus ook zo''n msi k7t turbo geval en ik ga proberen 4-way interleave aan te zetten.. ik post wel ff om te laten weten of t gelukt is enzo.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:36

RvV

Het scheelde bij mij 100 scorepunten in de sisoft sandra geheugentest. 4-way is goed! :)

Y'24

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 17:01 schreef darthbrute het volgende:
ik heb dus ook zo''n msi k7t turbo geval en ik ga proberen 4-way interleave aan te zetten.. ik post wel ff om te laten weten of t gelukt is enzo.
many thx m8!

Verwijderd

k heb t programma gevonden maar k snap er echt geen FLIKKER van....... heel vaag en slecht uitgelegd.

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 16:02 schreef ChUcKy2731 het volgende:
The next change we will make is to enable interleave - again in Advanced Chipset Features. Not all boards have this setting, although most VIA ones do. This again is something that may not work with all RAM. It also works better if you have two or more sticks of RAM, although it will work with a single stick. The KT7 allows you to set 2-way or 4-way, but as usual I''m going straight to 4-way. I''m also going to enable Force 4-way Interleave in SoftMenu just in case the BIOS tries to turn it off again. The result is a big difference.

:D
En zo heb ik het dus ook staan :7

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:26
Dat wpcredit valt best wel te snappen, als je die guide op viahardware.com (of zo) ff goed doorneemt.

• BC3 Victim
voor alle luie luitjes heb ik hier de link:
http://www.viahardware.com/memtweakguide1.shtm

• BC3 Victim
kan iemand ff een link plaatsen naar wpcrset?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
file://c:/memtweak/wcprset

LoL... ik zet em strax wel ff op een site voor download...

Verwijderd

Wat valt er nou aan te weten? Gewoon alle opties op je bordje op high, turbo, max, fast en zo gooien.

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 00:18
ja, maar niet elk bord kan dat...en ik snap ook helemaal niks van wpcredit...ik heb wel een ander progje gevonden, die enabled het ook, maar ik heb ff geen url ofzo...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-08 21:29
Ik had hem al een tijdje eerst in win ME en dan kreeg ik bij het opstarten een balk met van wie hij was en dat de interleaving geopend werd maar ik heb nu weer win 2k en nu geeft hij weinig aan ook na de instal dan moet je er maar aan geloven dat hij aanstaat

zijn er misschien andere die hem hebben geïnstalled en wat gebeurt er dan :?

Verwijderd

Dit is een betere link:

http://www.viahardware.com/memoryenable.shtm

Hier kun je een proggie downen dat alles voor je doet zonder dat je Oda nodig hebt.

Suc6 ermee! Bij mij werkt het perfect >:)

• BC3 Victim
Hier kun je een proggie downen dat alles voor je doet zonder dat je Oda nodig hebt.

thanks

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:03
Dit heet bank-interleaving. Afgezien van de 16Mbit SDRAM chips hebben alle andere chips (64, 128 en 256Mbit) 4 banken. De banken kun je het beste zien als afzonderlijke geheugenchips binnen een SDRAM chip, waarbij ze natuurlijk onderling wel de externe aansluitingen delen. Met deze bank-interleaving aan is het mogelijk een bank te adresseren terwijl een andere bank gegevens levert of schrijft. Dit heeft alleen voordeel bij het transporteren van grotere datablokken. 4-way is dus ook gewoon mogelijk met één module (mits er geen 16Mbit chips op zitten, maar die tref je geloof ik alleen aan op oudere 32MB module''s). Ik dacht overigens dat de recente MSI bios deze optie zelf inschakelt als je de SDRAM modules doormiddel van de SPD laat instellen (de automatische instelling zeg maar).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BC3 Victim
sjonge jonge,,,
een echte tweaker gaat gewoon door tot ie dat progje van h.oda wel snapt.want je kan er ech nog veel meer mee dan alleen 4 way activeren.ikzelf enable er fast writes mee.dus leer er mee omgaan zou ik zeggen.

• Chickendorp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoe zet je met dat CPRSET die fast writes aan?
Staat er ergens een guide voor dat hele programma?

alvast bedankt

Verwijderd

Op donderdag 03 mei 2001 20:16 schreef Compeutje het volgende:
Dit is een betere link:

http://www.viahardware.com/memoryenable.shtm

Suc6 ermee! Bij mij werkt het perfect >:)
het proggie staat niet meer op die locatie, kan iemand hem ff op zijn ftpserver of zo gooien en er hier naar linken???
heb al ftpsearch.ntnu.no geprobeerd, maar dat werkte niet echt...

• BC3 Victim
fast writes zet je aan met behulp van ztagptool van h.oda, en wpcredit en wprset . daarnaast heb je de offset AE bit 4, offset A8 bit 4 en offset A0 bit 4 nodig.dit zijn de offsets om FW te enablen op je via bord.
er zijn echter wat probs die je tegen kan komen, nl met powerstrip word het wat moeilijker om FW te enablen , en zonder die ZTAGPTOOL lukt het hier ook niet.
er is een volgorde voor nodig om dit tot een goed eind te brengen.

eerst enable je offset AE bit 4 , daarna ga je naar ZTAGPTOOL die je zal zeggen dat FW voor de helft enabled is , dan klik je in ZTAGPTOOL de andere FW aan (chipset) dacht ik , daarna enable je offset A0 bit 4 , en dan offset A8 bit 4 .

kweet niet of dit voor alle via borden hetzelfde is , das je eigen prob..hehe. http://www.zoiah.nl/programming/ZTAGPTool/
, daar haal je dat prog.

succes.....post je results ff

• BC3 Victim
Nou, enkele maanden geleden las ik ook het artikel over memory interleaving, op viahardware. Ik was eigenlijk op zoek naar iets anders, omdat me Counter-strike echt niet meer normaal liep, telkens als ik me ADSL modem [Alcatel Soft Touch USB] installeerde. Nou, meteen dat WPCREDIT neergeladen en geinstalleerd, alle links werkten toen nog wel. Ik begreep er zelf ook de ballen van al die Bin en Hex shit, maar toen stuitte ik met geluk op een stuk, met allemaal reacties van gebruikers die ook hun instellingen hadden gepost. Daar stond dus iemand bij met precies hetzelfde mobo, en zelfde proc als mij, met instellingen en al. Hij zei al dat het bij hem behoorlijk wat scheelde dus ik meteen al zijn instellingen overgenomen en Voila, in 3D mark 2k toch ff van 1400, naar 2800 Marks. In Counter strike ook van gem. 15 naar 40 FPS..

Ik raad mensen die er ook niet echt veel van begrijpen dus ook aan om ff te kijken of die reacties op viahardware nog ergens op de site staan, en eens ff kijken of er mensen zijn met ongeveer dezelfde configuratie.

En weet iemand toevallig hoe dat andere prog werkt, waarmee ik meteen als ik me pc opstart, die nieuwe *.reg file load ?
Nu moet ik dat namelijk elke keer handmatig in WPCREDIT doen.

En als iemand WPCREDIT nodig heeft, moet je me maar ff op me icq contacten ofzo, dan stuur ik het wel ff. Je moet aleen ook nog een speciale file hebben voor je mobo chipset, en die heb ik alleen van de VIA apollo pro.

• BC3 Victim
En weet iemand toevallig hoe dat andere prog werkt, waarmee ik meteen als ik me pc opstart, die nieuwe *.reg file load ?
Nu moet ik dat namelijk elke keer handmatig in WPCREDIT doen

daar is ook een proggie voor: WPCSET ofzo, maar die kon ik toendertijd vinden.

• BC3 Victim

• BC3 Victim
Ja, dat prog heb ik wel [WPCRSET] alleen ik krijg daar echt geen reg file mee geladen...
Ik dacht, misschien weet iemand hoe dat werkt.

Misschien moet ik ff doorproberen...

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 00:35
chk mijn topic om mijn snelheidswinsthiedoor te zien

gathering.tweakers.net/showtopic.php/179513

Verwijderd

Even voor de a7v rev 1.02 bezitters: als de je memory interleave op auto zet en je memory setings op cas 2T, dan staat ie bij mij op interleave 4 way. Dit is te zien in wpcredit bij nr 64 (volgens mij de eerste bank) die eindigt dan op 10 (bin).Heb je meer modules dan moet je nr 65 enz. ook bekijken, je kunt het per bank instellen.
Misschien is het ook afhankelijk van je bios, ik gebruik 1007.

• BC3 Victim
Op dinsdag 15 mei 2001 00:10 schreef SolidD het volgende:
Ja, dat prog heb ik wel [WPCRSET] alleen ik krijg daar echt geen reg file mee geladen...
Ik dacht, misschien weet iemand hoe dat werkt.

Misschien moet ik ff doorproberen...
toch wel eerst wpcrset geinstald?

Pagina: 1