[BC3] Raid, wat is het nut ervan???

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik ben zelf net begonnen met een TB, maar zit nu te twijfelen tussen RAID wel of niet.

Is het daardoor mogelijk om 8 IDE apparaten aan te sluiten, of is het ofof. Ik vind 100,- erschil als het ofof is te veel. maar als je er echt nut van heb, ben ik wel bereid om dat te betalen.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Je kunt alle 4 de poorten gebruiken (erg handig) je moet WEL de ATA100 driver installeren voor je er een nieuw systeem op kunt zetten! (ander ziet de installer de schijven niet)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 19:07

DarkSide

theres no place like ::1

Ja je kan 8 devices aansluiten
4 hd''s op raid 0,1 of 0+1
en 4 andere devives zoals branders, dvd spelers, cdrom spelers en weet ik veel wat.
Voor meer info over raid, kan je de search gebruiken. Hier zijn al verscheidende topics over geweest dus een antwoordt op toekomstige vragen kan vast en zeker beantwoord worden.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Verwijderd

lexkam voor zover mij bekend is dat alleen het geval onder 2k en XP 2k vraagt al om raid driver bij de install als je netjes f6 drukt om hem aan te melden. XP werkt nog helemaal niet met onze raid controllers MEt linux werkt het wel maar moet je wel de juiste driver voor de juiste distro hebben.

Onder 98/ME is het gewoon installeren tot je in windows zit dan kan je daar alsnog de raid driver installeren

• BC3 Victim
RAID kun je gebruiken voor:

1) meer snelheid d.m.v. striping
2) meer veiligheid d.m.v. parity of mirroring.

Bij striping worden je data gewoon over meerdere HDD verdeeld. Er treedt dus parallel read/write op en dat versnelt de zaak behoorlijk. Gaat 1 HDD kapot, is wel alle data weg (omdat de andere HDD''s. slechts een deel van de data bevatten).

Bij mirroring wordt dezelfde data op meerdere HDD geschreven. Gaat er 1 kapot, heb je nog een kopie. Schrijven gaat iets langzamer (data wordt dubble geschreven), maar lezen gaat net als bij striping veel sneller, omdat de controller van meerdere HDD parallel kan lezen.

RAID kan ook bovenstaande zaken combineren, maar dan heb je minimaal 3 HDDs nodig.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Nou dank jullie wel, ik ga dus gewoon de full RAID mord kopen. Ik heb nog wel wat schijven die ik eraan kan hangen.

THNX :)

• BC3 Victim
Het overigens wel aan te raden om bij RAID identieke schijven te gebruiken! Dat werkt gewoon het beste.

• BC3 Victim
Ik heb 2 hd''s met raid erin zitten!
Weet je hoe snel!>:)>:)>:)>:)>:)
Het wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt voor video-bewerking.... Maar voor
snelheid in je pc is het geinig:)

Heb 2x Seagate 20 GIG 7200 RPM draaien
aanrader.

Raid Rulezzzzzzzz8-)

Pagina: 1