De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
En snel
Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something
Dus een P4 is langzamer dan een P3 op de zelfde snelheid, tenzij het programma geoptimaliseerd is voor een P4, en dat zijn de meeste niet want dat betekend dat ze slecht (of niet) draaien op andere processoren.
Het voordeel van de P4 is wel dat ie op veel hogere kloksnelheden draait dan de P3. Dus zeg vanaf 1.7 GHz is de P4 wel de moeite waard.
Misschien heb je ook wat aan dit artikel op Anandtech.
Ik heb zelf een pentium 3 700 die loopt iets slomer als een pentium 4 1.2 ghz dus,maar hij loopt aardig snel als hij het goed doetOp woensdag 25 april 2001 20:57 schreef thedolf het volgende:
Geen slecht dingetje. Alleen te duur.
En snel
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Gezocht!
Router
Verwijderd
zozo is dat alles wat je weet over de p4 ???Op woensdag 25 april 2001 21:09 schreef thedolf het volgende:
Goh. En een G4 733 mhz draait sneller als een P4 op 2.1 Ghz.
Apples en perenOp woensdag 25 april 2001 21:09 schreef thedolf het volgende:
Goh. En een G4 733 mhz draait sneller als een P4 op 2.1 Ghz.
Verwijderd
HAHAHA, ik werk dagelijks met Apple''s en aangezien de 733MHz G4 langere pipelines heeft dan de normale G4, is de 733 bij lange na niet zo snel als een P4 2,1. Ik denk dat de 733 ongeveer even snel is als een TB 1,1GHz.Goh. En een G4 733 mhz draait sneller als een P4 op 2.1 Ghz.
Dan laat ik het inefficiente OS 9 nog ff buiten beschouwing.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Toch hebben verschillende tests dit uitgewezen.Op woensdag 25 april 2001 21:20 schreef Beaves het volgende:
[..]
HAHAHA, ik werk dagelijks met Apple''s en aangezien de 733MHz G4 langere pipelines heeft dan de normale G4, is de 733 bij lange na niet zo snel als een P4 2,1. Ik denk dat de 733 ongeveer even snel is als een TB 1,1GHz.
Dan laat ik het inefficiente OS 9 nog ff buiten beschouwing.
En een TB is geen P4
Gezocht!
Router
idd. Het was meer een reactie. een P4 kan je toch ook niet echt vergelijken met een P3 of AMD?Op woensdag 25 april 2001 21:17 schreef biobak het volgende:
[..]
Apples en peren
En aan gezien alle 3 de merken op Linux kunnen lopen lijkt me dit niet echt een overbodige reactie
Gezocht!
Router
Vind je dit zelf ook niet een zielige reactie?Op woensdag 25 april 2001 21:10 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
[..]
zozo is dat alles wat je weet over de p4 ???
Gezocht!
Router
Verwijderd
:?:?:?:?:?:?Op woensdag 25 april 2001 21:30 schreef thedolf het volgende:
[..]
een P4 kan je toch ook niet echt vergelijken met een P3 of AMD?
Dat zijn nou net de enige processors die je met elkaar kunt vergelijken. |:(|:(
En waarom zou je dan een mac eer niet mee kunnen vergelijken?Op woensdag 25 april 2001 21:35 schreef iefje het volgende:
[..]
:?:?:?:?:?:?
Dat zijn nou net de enige processors die je met elkaar kunt vergelijken. |:(|:(
Gezocht!
Router
Was meer een reactie op Quib. Dus geen antwoord op de vraag.Op woensdag 25 april 2001 21:39 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
[..]
Kun je verwachten als je zon antwoord geeft op de topic vraag..........
Gezocht!
Router
Dat wordt dan het einde van die leuke discussiesOp woensdag 25 april 2001 21:43 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
okee nou begint iedereen of topic poep te praten, laten we voor de verandering een keer ON topic blijven
Gezocht!
Router
Omdat het een Mac is, en dus een compleet ander platform betreft. geeeeeez, ik wil niet zeggen dat een Mac slecht is ofzo maar om hem te vergelijken met een PC slaat nergens op....Op woensdag 25 april 2001 21:41 schreef thedolf het volgende:
[..]
En waarom zou je dan een mac eer niet mee kunnen vergelijken?
Verwijderd
heheh LOLOp woensdag 25 april 2001 21:47 schreef thedolf het volgende:
Dat wordt dan het einde van die leuke discussies
Dit is bullshit. Mac en pc kan je perfect met elkaar vergelijken. Vooral in de grafische wereld.Op woensdag 25 april 2001 21:54 schreef dominator het volgende:
[..]
Omdat het een Mac is, en dus een compleet ander platform betreft. geeeeeez, ik wil niet zeggen dat een Mac slecht is ofzo maar om hem te vergelijken met een PC slaat nergens op....
Een computer is niet gemaakt om de hele godgansekolere dag spelletjes op te spelen hoor.
Geef nou eens een GOED argument.
Gezocht!
Router
-Voeding is duuur!
Moet een powersupply met een extra stekkertje aan zitten. Wat het doet?, vraag het niet aan mij!
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Om de volgende redenen vind ik de P4 niet OK (dus gaar).
- de core is veel groter dan de P3 (meer transistors), zonder echte verklaarbare reden. (geen SMT
- De P4 gebruikt RDRAM (voorlopig)
- RDRAM is veeeeel te duur
- De P4 performance is zeer afhankelijk van de applicatie (soms snel, soms langzamer dan een P3)
- De P4 is duuuuuuur
- De P4 vereist een nieuwe voeding en kast
- De nieuwere P4 past niet meer op een oud P4-mobo (socket wordt verandert)
- "P4 1.7 GHz, the power unless you need it" (de P4 schakelt naar een laag pitje wegens hitteproblemen als je hem echt gaat gebruiken
En als laatste:
er is een goed en goedkoop alternatief:
De AMD op een DDR mobo
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
edit: ReSeT :de enermax heeft die stekker, en das een voeding voor ZOWEL AMD ALS de P4, dus dat kost je nix meer als je er een p4 aan zou hangenOp woensdag 25 april 2001 22:04 schreef GarBaGe het volgende:
ff on-topic.
Om de volgende redenen vind ik de P4 niet OK (dus gaar).
- de core is veel groter dan de P3 (meer transistors), zonder echte verklaarbare reden.
-wat een ramp
(geen SMT)
-dus?? presteerd prima !
-klopt
- De P4 performance is zeer afhankelijk van de applicatie (soms snel, soms langzamer dan een P3)
-kwestie van tijd
- De P4 is duuuuuuur
valt (sinds de prijsverlaging) wel mee aangezien je et geheugen er ook bij krijgt
-Tbird ook nieuwe voeding (+300W)
-matig idd
- "P4 1.7 GHz, the power unless you need it" (de P4 schakelt naar een laag pitje wegens hitteproblemen als je hem echt gaat gebruiken)
- goede heatsink/fan combo bied oplossingen
En als laatste:
er is een goed en goedkoop alternatief:
De AMD op een DDR mobo
Haphap!......>:)Op woensdag 25 april 2001 21:58 schreef thedolf het volgende:
[..]
Dit is bullshit. Mac en pc kan je perfect met elkaar vergelijken. Vooral in de grafische wereld.
Een computer is niet gemaakt om de hele godgansekolere dag spelletjes op te spelen hoor.
Geef nou eens een GOED argument.
In de grafische wereld is een Mac misschien wel beter als een PC! Maar voor mijn gebruik is een PC veel beter geschikt, ik blijf het appels en peren vergelijken vinden.....
(toch leuk hoe Mac fanaten altijd happen op pc gebruikers, ik had ook zo''n oud-leraar die compleet idolaat was van die dingen)
en daarop wordt gezegd: -kwestie van tijd
En alleen daarom vind ik al dat je nu geen P4 moet kopen. Wachten in computerland is het stomste wat je kan doen, want als je utigewacht ben is het al te traag. Wachten tot de P4 beter met software omgaat en daarna overwegen een P4 te kopen. Voor nu zou ik je dus en TB of P3 aanraden.
Mac OS is altijd stabieler geweest (9.x buiten beschouwing gelaten).Op woensdag 25 april 2001 22:11 schreef dominator het volgende:
[..]
Haphap!......>:)
In de grafische wereld is een Mac misschien wel beter als een PC! Maar voor mijn gebruik is een PC veel beter geschikt, ik blijf het appels en peren vergelijken vinden.....
(toch leuk hoe Mac fanaten altijd happen op pc gebruikers, ik had ook zo''n oud-leraar die compleet idolaat was van die dingen)
Het ligt idd aan het gebruik.
Maar vergeef me, ik ben opgegroeid met een mac dus kon het ff niet laten.
Als je mijn sign bekijkt zie je dat ik ook meer met mijn PC doe dan met een mac. De mac is gewoon voor school en voor internet.
Gezocht!
Router
)
Verwijderd
Helemaal mee eens.Op woensdag 25 april 2001 22:14 schreef InterCC het volgende:
zou ik je dus en TB of P3 aanraden.
ben echt geen pro intel persoon, maar ook geen anti, uzzz vandaar mijn reactie
Je zal het niet geloven maar ik ben het er ook mee eens.Op woensdag 25 april 2001 22:20 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
ben echt geen pro intel persoon, maar ook geen anti, uzzz vandaar mijn reactie
Gezocht!
Router
Je laat me twijfelen.Op woensdag 25 april 2001 22:27 schreef dominator het volgende:
Haha, ja idd. Mooie woorden voor een Mac persoon! klasse.......:)
ik ga ook slapen.
mzzl
Gezocht!
Router
Verwijderd
-Core groter-> Who cares?
-Alleen door RDRAM kan de P4 zijn kracht laten zien, SDR en DDR hebben niet genoeg bandbreedte.
-RDRAM zakt nu enorm in prijs, ik werk in een computerwinkel en de inkoopprijs voor 128Mb is met 35% gezakt de laatste week, dus dat is waarschijnlijk binnenkort betaalbaar.
-P4 duur? Na die prijsverlagingen kost een P4 1,4Ghz zonder Rambus erbij minder dan een Athlon 1200, de aanschafprijs is dus ineens gekelderd.
-Nieuwe voeding en kast? Hmmm, volgens mij meen ik mij te herinneren dat dat ook voor AMD nodig is.
-Hier heb je wel gelijk in, een P4 bord kan inderdaad niet zo heel lang mee, maar in ieder geval wel t/m 2Ghz.
-Dit laatste is echt totale onzin, na de publicatie op tweakers heeft er een rectificatie bijgestaan, de P4 gaat alleen naar een lager pitje als deze echt heel heet wordt (er staat mij iets van bij van boven de 80 graden, maar dat weet ik niet zeker). Dit zal dus alleen gebeuren als de cooler uitvalt. Ik denk dat veel AMD bezitters deze optie heel graag zouden willen hebben om hun geliefde Thunderbirds en Durons te redden van de verbrandingsdood.
En als laatste: AMD op een DDR mobo: Slechts iets betere prestatie dan SDR en toch nog steeds beduidend duurder. Slechts in enkele applicaties scheelt DDR veel.
Groeten,
Thijs (Een ZEER tevreden P4 bezitter (zie signature))
1: Intel heeft aangekondigd dat zeer binnenkort weer nieuwe mobo''s nodig zijn omdat de toekomstige processoren niet op de p4 borden kunnen.
2: P4 erg duur en duur rambus nodig.
3: Tunderbird is met de huidige software sneller dan de p4 maar dan kan in de toekomst natuurlijk verandering in komen.
4: Tunderbird draaid vaak met gewoon sdram en das heel goedkoop dus kan je veel mbtjes kopen.
Maar goed.. tis your live and your future
Verwijderd
zooo nog een pilsjuuhhh
- De P4 heeft RDRAM nodig om even goed te kunnen presteren dan een Thunderbird.
Zonder RDRAM presteerd een P4 dus gewoon niks!
- In benchmarks waar de P4 wint van de Thunderbird zie je altijd dat het benchmarks zijn die met geheugen bandbreedte te maken hebben en dus geen cpu power.
- Intel''s truukje om de hitte tegen te gaan klinkt leuk op papier maar in de praktijk betekend dit inderdaad dat je bij intensief gebruik minder cpu power beschikbaar krijgt, al ga je nu de P4 zonder dit systeem bekijken (theoretisch)zie je dat deze net zo warm of warmer wordt dat Amd''s Thunderbird!
- Zeuren over P4 geoptimaliseerde apllicaties is leuk en aardig maar ik zie pro AMD mensen ook niet zeuren over AMD geoptimaliseerde apllicaties! Pure rekenkracht zonder truukjes is in mijn ogen indrukwekkender dan alle softwarefabrikanten gaan dwingen hun hele software aan te passen aan jouw cpu omdat anders de performance klote is!
M.A.W. Ik ben niet onder de indruk van de P4.
A.
Verwijderd
Verwijderd
So? Hij gaat tenminste nooit kapot door een koeler.
Dat is de kracht van de P4, en daar is hij voor gemaakt.
Nee hoor, prijzen zijn flink aan het zakken
Daarom is het eigenlijk een rpocessor die gebouwd is voor de toekomst, deze zal wel minder snel out-of-date zijn dan een AMD aangezien AMD processors al helemaal worden gebruikt en die P4 maar een beetje
- De P4 is duuuuuuur
Er komt een prijsverlaging waarna hij goedkoper is dan een AMD
Oja? nieuwe kast?? D8 het niet. Ja de Asus P4T is wat anders, maar daar krijg je weer een speciale faceplate bij zodat hij wel past. De voeding moet wel nieuw, maar dat is ook zo bij AMD.
Daarom moet je nu nog geen P4 aanschaffen, en trouwens, was ook zo met AMD (ben ik nu slachtoffer van)
- "P4 1.7 GHz, the power unless you need it" (de P4 schakelt naar een laag pitje wegens hitteproblemen als je hem echt gaat gebruiken
Dat is pas bij hele hoge temperaturen = nooit een doorgebrande cores zoals al die AMDs
De voordelen van een P4:
-Ingeboude temperatuursensor die de proc uitschakelt/terugschakelt als hij te warm wordt (geen koelr dus, niet als je hem teveel overklokt)
-Grote, stevige core, dus geen kapotte core
-Goede bevestiging van de koeler, geen kracht nodig en je kunt niet de proc mollen
-Goed overklokbaar
-Veel bandbreedte voor zware applicaties
-Veel technologieen die helaas nu nog niet allemaal worden gebruikt.
-Snel, waar sommige mensen het dan niet mee eens zijn, maar het is toch wel leuk als je tegen je niet-veel-van-computer-wetede vrienden zegt: ik heb een 2Ghz >:)>:):P:9:9~
Verwijderd
Zonder RDRAM presteerd een P4 dus gewoon niks!
Oh, doe maar eens een applicatie die superveel bandbreedte nodig heeft, wedde dat de P4 dan sneller is
- In benchmarks waar de P4 wint van de Thunderbird zie je altijd dat het benchmarks zijn die met geheugen bandbreedte te maken hebben en dus geen cpu power.
De P4 zijn performance ligt aan de Proc/Geheugen super-combinate, daarom is de intel proc sneller in de benchmarks
- Intel''s truukje om de hitte tegen te gaan klinkt leuk op papier maar in de praktijk betekend dit inderdaad dat je bij intensief gebruik minder cpu power beschikbaar krijgt, al ga je nu de P4 zonder dit systeem bekijken (theoretisch)zie je dat deze net zo warm of warmer wordt dat Amd''s Thunderbird!
Hij wordt helemaal niet zo warm, een 1,5Ghz maakt 54Watt, een AMD 1,5Ghz maarte iets van 80-100
- Zeuren over P4 geoptimaliseerde apllicaties is leuk en aardig maar ik zie pro AMD mensen ook niet zeuren over AMD geoptimaliseerde apllicaties! Pure rekenkracht zonder truukjes is in mijn ogen indrukwekkender dan alle softwarefabrikanten gaan dwingen hun hele software aan te passen aan jouw cpu omdat anders de performance klote is!
Je hoort de AMD''ers niet klagen omdat de AMD overal volledig wordt gebruikt, als je nou zo door gaat met alleen maar meer Mhz erbij dan schiet je niet erg veel op, als je nou nieuwe technologieen ontwerpt ga je wel meer vooruit in performance ipv alleen maar in Mhz
A.
Verwijderd
Ik denk dat een nieuw socket + (misschien chipset) duurder is dan dat je der winst mee maakt...... en hoezo zou je hiermee nou winst maken???Op donderdag 26 april 2001 15:22 schreef osama het volgende:
Om geld te vangen natuurlijk en daar hebben zowel Intel als AMD een handje van....