Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh
Ga nou niet vertellen dat bij. PIII + VIA bezitters nooit problemen hebben...
Dit is gewoon onzin, K7 Classic en Thunderbird zijn geen probleemchips.. eerder de mobo''s of slecht/niet aangepaste drivers.
Concrete Loop Watercooling
Verwijderd
Maareehhhh..... is AMD nou echt bagger? (ik ga binnenkort nieuw mobo + proc kopen, en aangezien mijn AMD wel snel is, maar toch instabiel, wou ik al een P4 gaan aanschaffen, en als ik dit zo bekijk, dan weet ik het al bijna zeker)
Verwijderd
En er zijn ongeveer evenveel tweakers hier met een AMD proc als met een intel. Maar dat merk je niet echt, omdat je maar weinig hoort over intel procs.
Verwijderd
Verwijderd
Is toch jouw zicht, en derhalve jouw beperktheid, of niet?
Verwijderd
Ik bevind me nu waarschijnlijk op glad ijs, maar ik zal mijn mening ook eens verkondigen:
Ik vind persoonlijk dat AMD processoren heel erg overschat worden. Ik heb veel computers in elkaar gezet met een AMD processor, en het is altijd ellende.
AMD''s worden nou eenmaal warmer, de core breekt sneller, ze zijn instabieler, ze hebben geen oververhittingsbeveiliging, etc. etc.
Als je gewoon objectief naar de feiten gaat kijken dan is een Intel gewoon beter dan een AMD.
Als je het over de prijs/kwaliteit verhouding gaat hebben, komt de AMD er beter uit, en als je daarbij opteld dat een AMD veel makkelijker is over te klokken dan snap ik wel waarom veel ''tweakers'' een AMD hebben.
Maar als je voor kwaliteit gaat (zoals ik) dan ga je voor Intel.
Kortgezegd komt mijn ervaring hierop neer: Van de +/- 350 AMD PC''s die ik inelkaar heb gezet heb ik er wel met 300 problemen gehad (Bij de eerste Athlon moest je weer een speciale voeding hebben anders fikte je mobo eruit maar ik heb zelfs zo''n mobo eruit zien fikken met voeding die aangeraden werd, allerlei vage instabiliteitsproblemen met een PC die ineens opgelost zijn als je een Intel erin prikt, etc.)
Verder heb ik nog vrienden die wel eens een AMD wouden proberen en niet wisten hoe gauw ze weer terug naar Intel moesten.
Dit soort problemen nog nooit gehad met een Intel processor (of er moest een VIA chipset inzitten).
AMD+VIA=de beste prijs/kwaliteit verhouding, maar wel af en toe instabiel en veel te warm.
Intel=rock solid, maar duur.
Dus: er zijn nou eenmaal meer mensen met problemen met een AMD dan met een Intel, dus vind ik het een terechte vraag.
Het viel mij hiero in het begin ook op trouwens....
Every morning is the dawn of a new error.
Verwijderd
Zegt dit niet heel veel over jou en weinig tot niets over AMD?AMD''s worden nou eenmaal warmer, de core breekt sneller, ze zijn instabieler, ze hebben geen oververhittingsbeveiliging, etc. etc.
Kortgezegd komt mijn ervaring hierop neer: Van de +/- 350 AMD PC''s die ik inelkaar heb gezet heb ik er wel met 300 problemen gehad (Bij de eerste Athlon moest je weer een speciale voeding hebben anders fikte je mobo eruit maar ik heb zelfs zo''n mobo eruit zien fikken met voeding die aangeraden werd, allerlei vage instabiliteitsproblemen met een PC die ineens opgelost zijn als je een Intel erin prikt, etc.)
Verwijderd
Idd mijn mobo met amd 750 chipset is de stabielste die ik gehad (al heb ik geen probs met de kt133 en kt133A die ik nu heb draaien!)Op dinsdag 24 april 2001 02:26 schreef VHware het volgende:
Lijkt me sterk dat je probs hebt met een AMD-based chipset. heb hier hetzelfde board en werkt perfect.... geen instabiliteits probs
Ik vind persoonlijk dat AMD processoren heel erg overschat worden. Ik heb veel computers in elkaar gezet met een AMD processor, en het is altijd ellende.
Leer systemen in elkaar zetten zou ik zeggenKortgezegd komt mijn ervaring hierop neer: Van de +/- 350 AMD PC''s die ik inelkaar heb gezet heb ik er wel met 300 problemen gehad(Bij de eerste Athlon moest je weer een speciale voeding hebben anders fikte je mobo eruit maar ik heb zelfs zo''n mobo eruit zien fikken met voeding die aangeraden werd, allerlei vage instabiliteitsproblemen met een PC die ineens opgelost zijn als je een Intel erin prikt, etc.)
De toon in jou verhaal is behoorlijk pro Intel en anti Via en AMD, objectief is het zeker niet (het is sowieso gelinkt aan je eigen ervaringen en dus niet objectief meer).Als je gewoon objectief naar de feiten gaat kijken dan is een Intel gewoon beter dan een AMD.
Dat waren zeker echte ''tweakers''Verder heb ik nog vrienden die wel eens een AMD wouden proberen en niet wisten hoe gauw ze weer terug naar Intel moesten.
Veel te warm? De AMD heeft een veel geavanceerdere architectuur ivm een Pentium III en gebruikt dus ook veel meer transistoren .. hierdoor wordt ie idd ook warmer maar helemaal niet veel te warm (te warm voor wat dan?).AMD+VIA=de beste prijs/kwaliteit verhouding, maar wel af en toe instabiel en veel te warm.
Intel=rock solid, maar duur.
Zoals ik al zei als je weet waar je mee bezig bent is een AMD/Via systeem net zo stabiel als een Intel/Intel systeem. Ik moet toegeven dat een Intel systeem misschien iets makkelijker stabiel te krijgen is voor een rookie maar dat ligt er o.a. meer aan dat drivers voor Intel chipsets al in OSen geintergreerd zijn en dus niet los geinstalleerd hoeven te worden zoals bij VIA. Als dit vergeten wordt zit je idd met een niet zo stabiel systeem maar dat ligt aan de user, niet aan de hardware! De (mogelijke) instabiliteit van AMD CPU''s in Win2000 is ook nog zoiets .. dat is een fout van MS en niet van AMD maar toch krijgt AMD hier (compleet onterecht) de schuld van.
Het is al zo vaak gezegd, het feit dat hier meer AMD/Via problemen voorbij komen komt gewoon omdat 75% van de mensen die tweaken een AMD systeem hebben en dus ook sneller problemen krijgt dan iemand die een PC in de winkel koopt en die verder ''gewoon'' gebruikt.
Ik heb me al sinds ''het begin'' zoveel mogelijk buiten deze discussies gehouden omdat ze nogal nutteloos zijn maar kon het deze keer niet laten
[edit]-> Paar typo''s
Verwijderd
Slotje zou ook mogen.
O jaZoals ik al zei als je weet waar je mee bezig bent is een AMD/Via systeem net zo stabiel als een Intel/Intel systeem. Ik moet toegeven dat een Intel systeem misschien iets makkelijker stabiel te krijgen is voor een rookie maar dat ligt er o.a. meer aan dat drivers voor Intel chipsets al in OSen geintergreerd zijn en dus niet los geinstalleerd hoeven te worden zoals bij VIA. Als dit vergeten wordt zit je idd met een niet zo stabiel systeem maar dat ligt aan de user, niet aan de hardware! De (mogelijke) instabiliteit van AMD CPU''s in Win2000 is ook nog zoiets .. dat is een fout van MS en niet van AMD maar toch krijgt AMD hier (compleet onterecht) de schuld van.
Daarom koop ik nu geen AMD, niet doordat AMD slecht is, maar omdat VIA chipsets gewoon niet te vertrouwen zijn.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
nu heb ik een amd en ik NOOOOOOIT weer een intel.... AMD is IMHO veel beter.
intel silver reef, celly 2.0 Ghz, 256mb ddr, G2MX
je zou denken dat als iemand een stuk of 5 in elkaar heeft gezet toch wel weet wat die doet. ik denk in dit geval ook wel. het zijn gewoon de doelgroepen waar je naar moet kijken. voor mensen die er mee om kunnen gaan is een AMD beter. die kunnen hem wel stabiel tweaken. en dan is die heel snel. maar een leek zou ik altijd een intel aanraden. is gewoon makkelijker. en hoe je het ook wend of keert, er zijn minder probleman met intel processoren. [ook grotendeels te danken aan de goede chipsets die intel maakt]Op dinsdag 24 april 2001 03:50 schreef Bomberman het volgende:
Dodo_Devil, jou beweringen zijn zo krom als een banaan.
Leer systemen in elkaar zetten zou ik zeggen.. bij mij is het spulletjes in mekaar zetten en het werkt. Dat is bij Intel idd zo maar ook bij AMD/Via .. als je weet wat je doet tenminste.
De toon in jou verhaal is behoorlijk pro Intel en anti Via en AMD, objectief is het zeker niet (het is sowieso gelinkt aan je eigen ervaringen en dus niet objectief meer).
Dat waren zeker echte ''tweakers''
Veel te warm? De AMD heeft een veel geavanceerdere architectuur ivm een Pentium III en gebruikt dus ook veel meer transistoren .. hierdoor wordt ie idd ook warmer maar helemaal niet veel te warm (te warm voor wat dan?).
Zoals ik al zei als je weet waar je mee bezig bent is een AMD/Via systeem net zo stabiel als een Intel/Intel systeem. Ik moet toegeven dat een Intel systeem misschien iets makkelijker stabiel te krijgen is voor een rookie maar dat ligt er o.a. meer aan dat drivers voor Intel chipsets al in OSen geintergreerd zijn en dus niet los geinstalleerd hoeven te worden zoals bij VIA. Als dit vergeten wordt zit je idd met een niet zo stabiel systeem maar dat ligt aan de user, niet aan de hardware! De (mogelijke) instabiliteit van AMD CPU''s in Win2000 is ook nog zoiets .. dat is een fout van MS en niet van AMD maar toch krijgt AMD hier (compleet onterecht) de schuld van.
Het is al zo vaak gezegd, het feit dat hier meer AMD/Via problemen voorbij komen komt gewoon omdat 75% van de mensen die tweaken een AMD systeem hebben en dus ook sneller problemen krijgt dan iemand die een PC in de winkel koopt en die verder ''gewoon'' gebruikt.
Ik heb me al sinds ''het begin'' zoveel mogelijk buiten deze discussies gehouden omdat ze nogal nutteloos zijn maar kon het deze keer niet laten..
[edit]-> Paar typo''s
objectief? sorry. maar ik vind jouw verhaal ook nog niet bepaald objectief te noemen. komen wel wat goede argumenten in vooruit. zoals dat over meer transistoren=warmer.
maar je zou toch denken dat ze met zon geavanceerde architectuur [zoals jij het noemt] wel een hitte-sensor in zouden bouwen.[zoals intel dus doet] nou fikt volgens mij een kwart op in de handen van lompe mensen die er geen koeler op zetten of dat fout doen. inmiddels vind ik hem wel wat TE warm worden eigenlijk. maarja. dat kan een dikke koeler wel verhelpen.
waar komt het vandaan dat er veel problemen met AMD zijn?
-de brakke VIA chipsets. en dus vooral omdat veel mensen de drivers verkeerd installen of helemaal niet.
-voeding. mensen zetten er een te zwakke voeding in. of van te lage kwaliteit.
-veel AMD systemen zijn self-made. dus vaak prutswerk. nou word intel ook wel vaak self-made. maar daar heb je toch de wat meer ervaren mensen bij zitten. [ik ken meer mensen onder de 16 met een AMD dan met een INTEL]. ook zijn de intel''s toch nog steeds wat toleranter voor prutswerk.
nouja. vast nog wel wat dingen. ik probeer objectief te zijn
???????????ehehe??????????grap ???Op dinsdag 24 april 2001 09:20 schreef D-RiSe het volgende:
ik heb altijd intel pc''s gehad... tot aan ''m''n pIII 866...
nu heb ik een amd en ik NOOOOOOIT weer een intel.... AMD is IMHO veel beter.
te veel mensen hebben problemen met Amd
ik heb zelf ook Intel en toch ga ik ook
lekker eigenwijs voor een Amd tbird
en dat terwijl ik meer vertrouwen heb in Intel
maar om nou te zeggen dat mensen met problemen met een Amd geen verstand van zaken hebben gaat me te ver
want heel veel vrienden van me hebben echt wel verstand van computers en ik zelf ook wel maar er zijn altijd wel wat probs met Amd en niet met Intel
en toch ga ik met me stomme kop voor Amd
alleen al voor de uitdaging
maar iedereen moet het gewoon zelf weten wat ie wil
is tenslotte no altijd je eigen keus
Jeeeeezusss wat heb ik er een lang slap verhaal van gemaakt zeg:r:r:Z:Z
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Nee, Intel is veeeeeeeeeeeeel beter !!!
Of toch AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
okay !
p.s. slotje ??
In het forum gaan de meeste problemen over amd/via. Om hiervan te zeggen dat het alleen te wijten is aan wannabe tweakers is erg kortzichtig.
Om mij heen zie ik ook dat veel mensen met amd direct of na verloop van tijd problemen met de amd''s krijgen, dit zijn geen tweakers maar wel mensen die al jaren in de automatisering werken of al bijna 20 jaar met pc''s hobbyen. Mensen die je dus niet als ondeskundig kunt kwalificeren. Degenen die intel hebben, hebben bijna geen problemen.
Ik ben niet pro intel of pro amd maar qua stabiliteit springt intel er gewoon boven uit. Of dit nu te wijten is aan amd of aan via doet er niet toe, het is de totale configuratie die telt.
u can fool all people some time and fool some people alltime
btw: draait Tweakers.net en Fokzine etc ook niet op AMD?
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
ahahaha[b]Op dinsdag 24 april 2001 09:33
AMD rules the servermarket!! (
Zeg maar niksOp dinsdag 24 april 2001 09:33 schreef borgdavile het volgende:
Ik denk dat dit inderdaad het kinderachtige voorbeeld is waarom er een slotje op zou moeten. Er is mi. niets mis met het onderwerp, maar meer met mensen die denken dat ze dit soort posts moeten plaatsen.Op dinsdag 24 april 2001 09:27 schreef osama het volgende:
eidelijk iets zinnigs !
Nee, Intel is veeeeeeeeeeeeel beter !!!
Of toch AMD???
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
nee intel, nee AMD
okay !
p.s. slotje ??
Every morning is the dawn of a new error.
Verwijderd
particulieren meestal AMD en desktop oko AMD gewoon lekker goedkoop en snel.
zo zit de huidige markt in elkaar volgens mij.
Correct me if i am wrong.
PS ik stap binnenkort ook over op AMD gewoon prijs prestatie verhouding ligt beter.
dan wordt mijn P2 server
a: 60% van de TWEAKERS (dus de mensen de echt knutselen aan bv. hun proc.) hier een amd proc hebben.
b: niemand gaat vertellen hoe goed zijn proccie draait.
Kijk, als jij nou honderd(en) guldens meer wil betalen ipv dat ene uurtje (of nog minder) wat je nodig hebt om je systeem stabiel te krijgen... moet je zelf weten natuurlijk.
En je ziet hier alleen maar probs met AMD omdat er dus echt wel meer tweakers zijn met AMD dan met Intel.
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Je durf dan meer uit te proberen, en helaas gaat er dan ook wel eens wat fout. Gelukkig leer je van je fouten (hoop ik dan ) en gaat het een volgende keer beter.
Mensen met als hobby een leuke auto, sleutelen ook vaak, en echt niet alleen als de motor het niet meer doet.
Laatst stond ik in een computershop wortel te schieten achter een jongen die z''n hele systeem terug kwam brengen omdat hij de software voor z''n scannertje niet kon installeren (hij kon nix installeren, want hij had een stapeltje cd''s mee, met de vraag of ze dat er ook maar ff op wilde zetten).
Deze jongen had een prachtige PIII, (en weet waarschijnlijk niet eens dat AMD bestaat) deze gast besteedt dus zijn problemen uit. Forums als deze zal hij nooit bezoeken, want die staan niet standaard in Explorer.
Wie niet waagt, wie niet wint, en er moet toch altijd wat te kloten blijven aan je compje
LEXKAM for prez!Op dinsdag 24 april 2001 09:49 schreef lexkam het volgende:
De meer avontuurlijk ingestelde computeraar zal eerder een (goedkopere) AMD kopen, als er wat doorfikt, blijft de (financiele) schade beperkt .
Je durf dan meer uit te proberen, en helaas gaat er dan ook wel eens wat fout. Gelukkig leer je van je fouten (hoop ik dan ) en gaat het een volgende keer beter.
Mensen met als hobby een leuke auto, sleutelen ook vaak, en echt niet alleen als de motor het niet meer doet.
Laatst stond ik in een computershop wortel te schieten achter een jongen die z''n hele systeem terug kwam brengen omdat hij de software voor z''n scannertje niet kon installeren (hij kon nix installeren, want hij had een stapeltje cd''s mee, met de vraag of ze dat er ook maar ff op wilde zetten).
Deze jongen had een prachtige PIII, (en weet waarschijnlijk niet eens dat AMD bestaat) deze gast besteedt dus zijn problemen uit. Forums als deze zal hij nooit bezoeken, want die staan niet standaard in Explorer.
Wie niet waagt, wie niet wint, en er moet toch altijd wat te kloten blijven aan je compjeHoe bevredigend is het niet om (veel te laat/dus vroeg
) in bed te stappen, wetend dat je na weer veel te lang stressen toch de boel weer aan de praat heb weten te krijgen.....:z
Maar dat ligt niet aan AMD maar aan de OS die nog niet optimaal werkt. Het is gewoon een kwestie van DRV?s. Kijk maar naar ATA100 onder win2k het zelfde probleem.
Ze brengen tegenwoordig de hardware uit nog voor dat er goed de DRV?s zijn. alles moet snel snel snel
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
En wij moeten iemand die een P3C2000 heeft serieus nemen? heheOp dinsdag 24 april 2001 02:26 schreef dodo_devil het volgende:
Ik vind dit gezeik om een slotje hiero niet terecht hoor.
Ik bevind me nu waarschijnlijk op glad ijs, maar ik zal mijn mening ook eens verkondigen:
* blah, blah, knip *
Het viel mij hiero in het begin ook op trouwens....
Asus P3C2000 - PIII 1000 (Alpha FAP3125, Delta fans, ambient-1.5 degC), 512Mb PC133 Cas2, Escalade 6400 RAID, 2x Maxtor 5T040H4 7200rpm RAID0, 2x IBM DPTA 7200rpm RAID0, ATI AIW Radeon 32Mb DDR, PlexWriter 16/10/40, UltraPlex 40x, Sony DVD-R, Asus 40x
Verwijderd
Verwijderd
Intel heeft ook regelmatig bugs en problemen met chipsets. OK, Via chipsets zijn niet super, maar als je alles goed configureerd (nieuwe Via drivers, patches, bios update)heb je weinig problemen.
Ik heb al verschillende AMD systemen in elkaar gezet, met tot nu toe pas heel weinig problemen.
Het aantal defecte Via chips is waarschijnlijk hoger dan die van Intel (en worden slechter getest (door Via zelf en bepaalde mobo-fabrikanten)voordat ze op een mobo geprikt worden) waardoor er vaker problemen zijn met boarden met Via chipsets.
Toch zijn AMD systemen super stabiel te krijgen, je moet alleen zorgen dat je je Via drivers up to date houdt, en niet het ongeluk hebben dat je een defecte (niet goed werkende Via chipset krijgt).
Ik heb ook al 2 maal gehad dat mijn Via chipset op MSI board kapot/defect was. (1x audio controller kapot, andere keer deed U160 scsi het niet onder win2k)
Nu heb ik een Asus A7V133R, niets dan lof over dit board!
Via en AMD hadden vooral in het begin veel problemen met hun chipset, dit komt denk ik voornamelijk omdat deze te snel op de markt gebracht zijn (Om de concurrentie met Intel niet te verliezen), waardoor deze chipsets onvoldoende zijn getest en er veel aanloopproblemen waren. Met de huidige Via drivers zijn al heel veel problemen opgelost.
Ow ja, en het afbrokkelen/breken van cores is de onhandigheid van degene die de cooler erop plaatst (of de lompheid van de cooler zelf, oude orbs die gewoon niet geschikt waren voor Socket A)
(ik geloff nu wel dat het goed zit maar de 850 blijft de snelste chipset van het moment)
Ja, noem er eens eentje dan? Afgezien van de i820+SDRAM bug, want dat is prima afgehandeld door Intel (je kon je mobo inruilen voor een ander mobo). Kan je van via met die 686B bug niet zeggen.Op dinsdag 24 april 2001 10:15 schreef CDMania het volgende:
Intel heeft ook regelmatig bugs en problemen met chipsets.
Verwijderd
Als een gebruiker een fix kan maken voor de drivers, waarom neemt Via die moeite dan niet even?Op dinsdag 24 april 2001 10:36 schreef CDMania het volgende:
Via 686B probs zijn op te lossen met drivers en/of BIOS update, daarvoor hoef je niet alle boarden terug te halen
En ik heb een TX bord met 96 Mb gehad en dat werkte prima. De TX chipset kan alleen niet meer dan 64 Mb cachen (hey, that''s not a bug, it''s a feature
Verwijderd
Intel daarintegen staat inderdaad toch wel voor meer stabilliteit en is dus een kleiner risico als het gaat om bedrijven die dit soort zut grootgebruiken. die gaan voor zekerheid.
maargoed AMD leert ook van zichzelf en beklimt die ladder ook steeds hoger.
je moet ook niet vergeten dat intel wel ff wat meer hardware maakt dan AMD waardoor het logisch is dat hun bekendheid en marktaandeel gewoon veel groter is.
Ja, de bug is ook net pas 2 dagen bekend....notOp dinsdag 24 april 2001 10:48 schreef CDMania het volgende:
Een gebruiker gooit er gewoon een disclaimer in dat hij niet verantwoordelijk is voor eventuele schade! VIA moet eerst alles uitgebreid testen voordat ze een fix releasen, om mogelijke schadeclaims te voorkomen!
Enkele relevante topics:
[topic=92246]
[topic=120143]
[topic=110958]
[topic=119278]
[topic=106607]
[topic=45284]
[topic=120691]
[topic=56460]
[topic=139645]
[topic=136289]
[topic=59555]