Ik heb (nogmaals) mijn computer opengeschroefd en aan de hand van het typenummer ben ik het volgende te weten gekomen over het huidige geheugen:
PC-133 (133MHz)
128 MB
Cycle time 7.5 ns
Pakage TSOP
CAS latency 3
Er hangen nogal wat specificaties aan een dimmetje! Nu wil ik naar 256 (met m''n ene bankje) dus zou ik zelf op zoek gaan naar een dimm die precies hetzelfde is, alleen 256 Mb heeft i.p.v. 128.
Maar wie weet het volgende: kan ik ongestraft een dubbele upgrade doen, dus ook i.p.v. CAS latency 3 naar CAS latency 2. En misschien die Cycle time 7.5 ns nog een tikkie sneller laten gaan...
Of moet ik toch vooral blijven bij de bovenstaande specs en alleen de hoeveelheid verdubbelen? In dat geval: hoe weet ik wat ik koop wanneer ik een dimmetje ga bestellen? Dit soort gedetailleerde specs zie ik nooit ergens staan!
En om deze (misschien zinloze) zoektocht toe te lichten: mijn leverancier, Hewlett Packard, zegt me toch vooral te blijven bij het door henzelf geleverde geheugen, a 800 piek voor 256 mb.
Ik zoek dus een alternatief dat exact hetzelfde doet...
PC-133 (133MHz)
128 MB
Cycle time 7.5 ns
Pakage TSOP
CAS latency 3
Er hangen nogal wat specificaties aan een dimmetje! Nu wil ik naar 256 (met m''n ene bankje) dus zou ik zelf op zoek gaan naar een dimm die precies hetzelfde is, alleen 256 Mb heeft i.p.v. 128.
Maar wie weet het volgende: kan ik ongestraft een dubbele upgrade doen, dus ook i.p.v. CAS latency 3 naar CAS latency 2. En misschien die Cycle time 7.5 ns nog een tikkie sneller laten gaan...
Of moet ik toch vooral blijven bij de bovenstaande specs en alleen de hoeveelheid verdubbelen? In dat geval: hoe weet ik wat ik koop wanneer ik een dimmetje ga bestellen? Dit soort gedetailleerde specs zie ik nooit ergens staan!
En om deze (misschien zinloze) zoektocht toe te lichten: mijn leverancier, Hewlett Packard, zegt me toch vooral te blijven bij het door henzelf geleverde geheugen, a 800 piek voor 256 mb.
Ik weet niet of je iets in je BIOS kan instellen wat geheugen betreft
; bij "normale" moederborden kan dat wel. Als je het kan zou ik voor safe gaan dus gewoon cas/ras 3 instellen.
Kan je het niet in je BIOS instellen
dan moet je met de volgorde van de DIMM''s gaan spelen en de langzaamste in BANK 0,1 zetten.
Er zijn ook vervange DIMM''s :)die "gegarandeerd" worden voor bijv. Compaq, HP en Siemens. Apacer is hier een voorbeeld van. Deze verkopen ze bij bijv. www.mycom.nl
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, CU
Kan je het niet in je BIOS instellen
Er zijn ook vervange DIMM''s :)die "gegarandeerd" worden voor bijv. Compaq, HP en Siemens. Apacer is hier een voorbeeld van. Deze verkopen ze bij bijv. www.mycom.nl
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, CU
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen