[BC3] Flashbios chip kapot? MXIC-28F1000AP/12V

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
:?

niemand?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Probleem omschrijving:

Soms bij opstarten van de PC de melding van de bios: "Bios checksum error, defaults loaded" met 2 piepjes. Opstarten gaat dan niet verder, hij blijft hangen in zijn "bootblock-modus" wat alleen een nieuwe flash toestaat van een 720kb bootable disk met in de autoexec.bat een opdracht om de bios opnieuw te flashen (waarbij er opnieuw een checksum gemaakt wordt).

Het uitzetten in Windows:
Configuratie >
Systeem [apparaatbeheer] >
Systeemapparaten >
Plug&Play Bios [instellingen] >
[V] Bijwerken NVRAM/ESCD uitschakelen

zorgt ervoor dat het bootprobleem minder optreed, maar er hoeft maar iets te wijzigen (programmaatje installeren enz...) en ik kan mijn bootblock diskette weer pakken.

Ik heb het moederbord ook wel eens kaal gedraaid, alleen processor, geheugen en HD - en ook proc./geheugen/HD uitgewisseld met een ander systeem, maar het probleem blijft optreden, vooral bij hardware/driver wijzigingen.

-------------------------------
Hardware:

Award Bios v4.51pg / ALA1105B Biostar M5ALA v1.1+
Mobo: Biostar M5ALA
[ http://www.biostar-usa.com / http://www.bioteq.nl / http://www.biostar.com.tw ]
BiosID: 11/05/1999-Aladdin5-2A5KKB0DC-00
Flash type: MXIC-28F1000AP/12V
Proc: AMD K6 2+ (mobile) 550@600 MHz
HD: Quantum 30gb 5400rpm [fat32-win98se]

-------------------------------
Vraag:

- Is de Bios chip fysiek kapot?
- Heeft er iemand nog een Macronix MXIC-28F1000AP/12V chip?
- Kan ik ook een andere chip gebruiken?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Wanneer begonnen deze problemen ?
Nadat je de processor hebt overgeklokt ?
Zet hem anders terug op 550/500, en kijk dan eens wat je systeem doet.
Mijn KT7 geeft die melding ook als ik te hoog klok.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

geen nood.. alleen je bios battery is leeg/kappot aan het gaan!!!

P.s. ik vroeg/vertelde je iets in post:
[topic=163882]

• BC3 Victim
"bios battery"
en dan CRC-checksum error?

ik dacht dat dan alleen de _instellingen_ eruitlagen en de Biosstandaard-settings in de bios stonden?

Ik heb de Batterij vervangen, en het probleem blijft bestaan.

Overigens treed het probleem ook op bij:
- Amd K6-II 350@350
- Amd K6-II 450@450
- Amd K6-II 550@550
- Amd K6-II+ 550@550
- Pentium I 133@133
- Pentium I 166@166
- Cyrix PR266

en ook bij:
- 1xPC100 32Mb SDRAM
- 1xPC100 64Mb SDRAM
- 1xPC133 128Mb SDRAM
- 2xPC133 128Mb SDRAM

:r

Verwijderd

jezus! wat the fuck is dit nu weer joh? (ik heb meegemaakt dat een kapotte battery dit soort meldingen verookzaakte...

uuh anyways.. heb je al gekeken wat 2 beepjes betekend???

(wat een b-merk bug is dit zeg)

• BC3 Victim
2 beepjes en diskettestation activiteit is de beroemde Award Bios Bootblock

- bootable diskette maken met Award Flash programma en je Bios file (downloaden -> http://www.biostar-usa.com / http://www.bioteq.nl / http://www.biostar.com.tw / http://www.biostar-europe.com / http://www.biostar.co.uk )
- PC uitzetten
- Stop dan een ISA VGA kaart in je systeem,
aanzetten
- en de aanwijzingen volgen

zo moet ik het al een tijdje elke keer doen als hij WEER piept. Ik heb standaard mijn Bootblock diskette naast de pc liggen.

NB: mijn pc is al vanaf 1998 24/7 aan het draaien. dat scheelt iets, maar verzacht de wonde niet. :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kan je dat ding niet 1 keer flashen en nooit weer uitzetten? Misschien het CIH virus, of w32.kriz ofzow...

• BC3 Victim
niet uitzetten is geen optie. (was dat knopje daarvoor? ;) )

het gebeurd ook bij softreset

en niet altijd... dat is nu juist het vage....

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hoeveel mbit is dat chippie ?
Ik heb namelijk een 2mbit bios savior en wellicht is die daarmee opnieuw te programmeren.

• BC3 Victim
Ik heb ook zo''n bioastar mobo die dezelfde klacht had. Heb bij display electronica voor Fl. 26,- een nieuwe chip opgehaald.
''t is een 2Mbit flash eprom.
Enige nadeel: geen ESCD meer, maar daar merk je weinig van.

• BC3 Victim
..."2mbit bios savior"
Ik heb geen idee wat dat is - wat kan je daarmee? (savior = redder, ja oké, maar wat doet het?)

..."1 of 2mbit"
Geen idee, de biosupdate is in ieder geval 128kb.... Ik zou dan eigenlijk zeggen dat de chip 128*8 = 1024kb = 1mb is - of reken ik hier verkeerd?

..."geen ESCD meer"
hmmm m''n geheugen schiet even tekort, wat was dat ook al weer? Iets van Enhanced System Configuration Data - de zogenoemde Plug en Play functionaliteit in de Bios? Ik heb nu in Bios ingesteld staan "PnP OS = Yes" en in Windows "NVRam - uitschakelen" dus volgens mij gebruik ik die ESCD nu al niet meer :?

..."ook zo''n biostar mobo die dezelfde klacht had"
Voor mij geen Biostar meer!

..."bij display electronica voor Fl. 26,- een nieuwe chip"
Dat valt nog mee - of iemand moet nog een mobo hebben liggen met ander defect, maar waarvan de Bios Flashrom chip nog wel goed is. Iemand enig idee waar in omgeving Delft, of per rembours in Nederland dit te bestellen is?

• BC3 Victim
http://www.okaphone.nl/service.shtml

Ik denk dat die ook wel een nieuwe chip voor je hebben..

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Helaas gaat die bios savior niet werken als de chip maar 1mbit is.....

• BC3 Victim
Ik heb de bewuste site gemailed, nu nog wachten op response. Bedankt voor de link.

Op internet ( http://www.chtldm.com/flash.htm ) kom ik deze tabel tegen, houd dit in dat ik deze modellen onderling kan uitwisselen - pen compatible ? hoe zit het met de voltages?

128KBytes (1Mbits)
- Intel 28F010 12V
- ATMEL AT49F010
- MXIC MX28F1000P 12V
- MXIC MX28F1000A 12V
- MXIC MX28F1000AP 12V
- SST SST29EE010
- SST39SF010
- ST M28F101

Het probleem is niet begonnen bij overclocken van de K6-2+ 550@600 het probleem is begonnen toen ik naar mijn bed ging (de pc scandisk, defrag en shutdown deed) en ik de volgende dag de pc aandeed. Dit werkte al jaren zoals het moest, alleen nu was het gelijk een rotdag om uit je bed te komen... Nu treed het probleem op als de computer uitgaat, herstart, softreset etc. er is geen touw aan vast te knopen wanneer wel, en wanneer niet, want hij slaat niet altijd vast in zijn bootblock-modus. Ik ben altijd blij als ik de Bios-tekst van mijn AGP kaart zie, want dan weet ik dat hij voorbij het probleempunt is.

Is er een test die ik kan doen die bewijst dat de chip defect is ?

Ik heb nu al 3 verhalen gehoord over Bios chip problemen, en toevalligerwijs, alle 3 een Biostar... Dat zegt genoeg :r
Maarja, ik ben nu ook wijzer dan in 1998

• BC3 Victim
heee, mijn eerste pc had ook een biostar, 3x raden hoe die aan zn eind is gekomen.
(soiq)

• BC3 Victim
houd dit in dat ik deze modellen onderling kan uitwisselen - pen compatible ?
Ja. Zo zijn er nog wel een aantal types te vinden. Er is een flashtool die keurig weergeeft welke types er zijn, kan zo alleen even niet op de naam komen.
hoe zit het met de voltages?
Een EEprom is electronisch te programmeren. Hiervoor wordt een hoger voltage gebruikt dan de normale werkspanning. Meestal is dit 5 of 12v. Bij een goede electronicaboer hebben ze beide versies, daarnaast is op de meeste moederborden het voltage instelbaar.
Nu treed het probleem op als de computer uitgaat, herstart, softreset etc. er is geen touw aan vast te knopen wanneer wel, en wanneer niet, want hij slaat niet altijd vast in zijn bootblock-modus.
Het is wel een raar probleem. Uit je eerste post begreep ik dat je (als hij vastgelopen was) eerst het bios opnieuw moest flashen, is dat inderdaad zo? Zo niet dan hoeft het niet perse een kapotte bios-chip te zijn.
Ik heb nu al 3 verhalen gehoord over Bios chip problemen, en toevalligerwijs, alle 3 een Biostar... Dat zegt genoeg :r
Dat hoeft nog niet te betekenen dat idd de chip kapot is, alhoewel dit natuurlijk niet uitgesloten is.

Volgens mij is er een tool die je chip test, ik zal even voor je zoeken..

• BC3 Victim
Ok, 3V, 5V en 12V verschil begrijp ik wel, deze is 5V bij het uitlezen en 12V bij het flashen voorzover ik weet.
En deze is 1Mbit (128Kb) voor zover ik kan rekenen, en ik geen vrij ruimte moet houden voor opslag van andere dingen (ESCD, PnP, EnergyStar Logo etc)

Het probleem treed niet altijd op bij uitzetten pc, harde reset, of softstart (Control Alt Delete, of door Win98SE)

Máár ALS het probleem optreedt, geeft de Biosbootblock de melding CRC error, en vraagt hij om een diskette om opnieuw te kunnen flashen. Met geen mogelijkheid is daar doorheen te komen zonder disk (dus geen Escape of F1 to resume mogelijkheid).

Nou heb ik het "geluk" dat ik nog ISA VGA kaartjes heb, én bekend ben met Award bootblock (andere mensen willen nog wel eens verkeerd flashen en mij bellen) en na een flash kan ik gewoon booten om vervolgens in Windows gewoon verder te gaan. Maar het blijft lastig om 2-4x per week je mobo te MOETEN flashen...

<
Hoe lang/vaak kan je eigenlijk flashen? Hoe lang gaat NVRAM/Flash eigenlijk mee? Waarom zouden er zoveel problemen met Biostar zijn (vanwege Biostar?, of vanwege het gebruik van de Macronix? [budgetmerk?])
>

• BC3 Victim
Ok, in dat geval is het idd. een kwestie van een nieuwe chip.

Misschien hebben ze wel een slechte serie bioschips te pakken gehad, zou best kunnen. Het is inderdaad zo dat een bios chip kan ''slijten'', ze zijn niet onbeperkt te flashen. Deze limiet kom je normaal gesproken niet tegen, daar het in de tienduizenden malen loopt.

Zou idd ook best kunnen dat het budget-chips zijn, was zowieso niet kapot van biostar moederborden..

• BC3 Victim
Ok, hij is dus gaar...

En het antwoord dat er anderen in kunnen heb ik ook al (wel letten op hoeveel mbit en voltage)

Stel dat ik uit 10 merken/modellen/series kan kiezen die pencompatible zijn, zijn er dan nog merken/typen die het BESTE zijn?

En ik neem aan dat zodra ik de nieuwe (lege) FlashRom heb, dat ik de HotSwap moet gebruiken om te kunnen booten om de nieuwe te kunnen flashen? [of staat de bootblock in een ander chippie? - en zoniet, vreemd dat de bootblock-area dan nog wel goed blijft...]

• BC3 Victim
Ik denk niet dat het merk veel uitmaakt, zolang het maar het juiste type is.

De hot-swap methode lijkt me het makkelijkst, ik weet niet waar precies die award boot block ingebouwd zit.

Die site van mijn link stuurt ze geflashed en al op.

• BC3 Victim
Ben even te moe om nog de verschillen op te zoeken tussen de 1000A en de 1000PL, maar die laatste is volgens mij wat gangbaarder en wellicht makkelijker te verkrijgen en in dat geval een goede optie.

Verder dit: is je flop-versie (nog) wel 100% in orde? (Kritieke punt nr. 1 als je het mij vraagt :) ) Enne.. aangezien het een 12V-type is, treedt het verschijnsel ook op als je hem om hebt gezet (5V dus)? In dat geval is ie zeker gaar..

• BC3 Victim
Ik heb 10 verschillende Bios BIN files, zowel originele van Biostar, alsook getweakte (Energystar-Logo, Biosmelding, Opstartdelay, Standaard-user settings). Het probleem treed met alle BIN files op. Ik heb 4 Bootblock diskette''s met 4 verschillende Bios-BIN files daarop naast de PC liggen.

Ik heb geen jumper op mijn mobo voor 12V naar 5V omschakeling.

Het enige wat niet wijzigt qua hardwareopstelling is het mobo zelf met de bioschip, de {Batterij / CPU / RAM / PCI-kaarten / Videokaarten / Floppy-IDE aansluitingen / Voeding} zijn allemaal al eens verwijderd/gewijzigd, maar lost niets op.

• BC3 Victim
Tja.. het enige dat ik me kan bedenken is dat je bios kwetsbaar is voor wijziging van de inhoud, dus ook voor virussen (zie bijvoorbeeld http://www.hbedv.com/information/cih.htm ). Ook geen optie in de setup voor flash disable neem ik aan? Andere chip proberen, dat moet helpen..

• BC3 Victim
Ja die viri info had ik gelezen... Normaal scan ik regelmatig met meerdere scanners, en bij problemen (zoals nu) dan trek ik alle scanners uit de kast

Harddisk is Fdisk''ed, formateerd en opnieuw geinstalleerd en gescanned op virussen met 5 scanners (AVP, Tauscan, The Cleaner3, Norman, Norton)

Ik zal denk ik het echt zeker weten nadat er een nieuw chippie in zit...

• BC3 Victim
Optie voor als je het snel wil weten: op die link hierboven staat ook een bios-dumper. Doe dat als ie nog goed werkt, en dump hem nog eens als ie niet meer werkt. Vanzelfsprekend in een ander bord (na hot-swap), maar dat durf je vast wel aan met de pc waar je nu op tikt, mits die een soortgelijke chip heeft.. ;)

Verwijderd

uuuhhmm even iets doms (mischien)
heb je niet toevallig een mobieltje of wat storing kan zenden naast je pctje liggen ???

soms kan storing van buiten af zoals je mobieltje je eeprom zelfs wissen of errors geven ...

et hoef niet natuurlijk komt weinig voor maar is een optie ...

groetjes

• BC3 Victim
Nog 2 dingetjes..

Escd-optie voor de flash in de bios disabelen, daarna ook niet resetten maar uitzetten. Je geeft het overigens zelf al aan, probleem zit hem in het escd-gebeuren, gezien de hardware-wijziging.

Er was eens een (taiwanese) mobo-manual die zei
"cmos checksum is incorrect: load the default values in bios to solve this problem. The error may result from a weak bios, so replace a new bios if necessary".

• BC3 Victim
..."wat wil je met plaatje"

nou, hem zien zou ik leuk vinden... misschien zijn er andere mensen die denken, dat wil ik ook wel, alleen kunnen ze pin 1 niet vinden? |:(

• BC3 Victim
..."biosdumper"
hmmm, maar ik heb een goede bios, alleen niet in mijn chippie....

..."mobieltje"
gek vind ik die opmerking niet, ik heb een no-radiation zone ingesteld rondom mijn pc. Dat wil wel als je beeldscherm strepen vertoont, digitale gsm blabla over je speakers hoort, pc''s spontaan booten, hoorapparaten storen en gehandicapten scooters rondrijden alsof het rodeostieren zijn... Allemaal wel eens meegemaakt. ;(

Maar ik ben wel nog op iets anders gekomen. Ik heb een pdf die over die Macronix gaat, en daarin wordt gesproken over pen1-VPP die 12V nodig heeft om te flashen, en in de ruststand Lo (kleiner dan 2V) of gelijk aan Aarde is (0V).
Nu zat ik daarover te denken, en ik heb mijn chippie eruit gelicht, pen1 omgebogen zodat hij nu niet meer aangesloten zit als de chip terug in zijn voetje zit. Ik heb nu al 6 keer de pc uit gehad, en nog steeds geen problemen (maar goed, afwachten....)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~unicorn7/tweakers/mx28f1000p.gif

• BC3 Victim
Mijn opmerking over escd uitzetten sloeg mis, geldt alleen voor hotswap, was in de war met setup defaults laden. Maar goed.

Van die pin bedacht ik me ook net, is idd een manier om hem te ''beveiligen''. Nu maar zien oftie de inhoud uit zichzelf kan bewaren :)

1e Bios dumpen idd niet nodig, maar wel ''exacter'' (meten is weten zeg maar).

Wat wil je met het plaatje?

• BC3 Victim
Hoezo dan "kan iemand dat plaatje invoegen, en mij gelijk vertellen hoe hij dat gedaan heeft?" Als je als icon bedoelt, in je prefs uploaden. Sorry, moet echt naar bed nu.. :Z

Pin 1 is overigens altijd rechts onderaan als het nokje onder ligt.

• BC3 Victim
Nee, niet als user-icon, maar zoals bij http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/164271

:z Slaap lekker - en bedankt voor de hulp. :z

en ik heb het zelf al gevonden die [img]tag ...

• BC3 Victim
I see.. nou geen idee nog maar morgen weer een dag. Misschien doet je bordje het dan nog? Hoop het niet want dan wordt het lastiger..

Goeie eh.. morgen :z

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, ik heb het zelfde porbleem, en ook met dat r*ck merk, Biostar.
En laat het nu ook een MX 28F1000PPC-12C4 Bios tjip zijn.
Mijn probleem/topic kun je [url=
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/158431]hier vinden[/url], maar dat wist je d8 ik al.

And The Only One

• BC3 Victim
Voor mijn Flash problemen met Biostar M5ALA rev 1.1+ heb ik de oplossing gevonden door de pin1 truuk

Tot nu toe 40 keer herstarten zonder [beep-beep] problemen.

Overigens is de Flashchip kaal te bestellen bij Conrad voor onder de 18 gulden.

Pagina: 1