Op donderdag 19 april 2001 08:55 schreef massari het volgende:
Zeg Martijnos. Die 21 graden idle haal ik echt wel. Hoe?.... Kwestie van een goede airflow! Ik heb in totaal 6 casefans (60mm) erin zitten van CoolerMaster waarvan er twee aan de voorkant koud lucht inblaast, twee aan de zijkant (dichtbij cpu) ingebouwd in de kastwand die de lucht wegzuigt en twee bovenaan de kast die eveneens lucht wegzuigt. Dus een beetje case modding kan geen kwaad. |:C
Nee, ik denk niet dat die 21c realistisch is. Ik wil best geloven dat je een effectieve afvoer van warme lucht hebt, maar bij een normale kamertemperatuur is een idle temp van 21c met een thunderbird processor die luchtgekoeld wordt simpelweg niet mogelijk.
Waarom heb ik deze mening? Abit moederborden hebben de neiging de temperatuur lager weer te geven dan dat de werkelijke temperatuur is.
Quote van de website van Mikewarrior2 van de Anandtechforums:
". The important thing to remember is that the compression does not stay the same. A KT7 Thermistor, For Example, Touches the CPU substrate on one point. The other 99% of it contacts socket-air, so any slight airflow is probably enough to disrup the reading. These measurements are done assuming an isolated thermistor reading, but assuming the compression between core and back is 4X(it may or may not be this high). But the inadequacies of the socket-thermistor in giving relative, accurate heatsink results is highly visible. Even wtih compensation, since lower-quality heatsinks do not get enough "compensation"."
zie verder:
http://mikewarrior.freeservers.com/
Begrijp je? Vooral omdat jouw luchtkoeling rond de processor zo goed is, zal de temp weergave zeer laag zijn, omdat de temp meter maar 1% van de cpu raakt en de overige 99% is in contact met lucktkoeling. Vandaar de lage temperatuurweergave.