[BC3] niet koud te krijgen TB 1200/266

Pagina: 1
Acties:

• poes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08 07:29
Ik heb het volgende probleem:
Mijn TB 1200/266 krijg ik maar niet koel. Ik heb geprobeerd:
ThermalTake SuperOrb
GlobalWin Fop 38
en nu een CoolerMaster DP5 h51
Steeds maar weer gaat ''ie stressed naar 60graden. Is dat normaal en maak ik mij druk om niets óf zou een kastcooler om de Airflow te verbeteren wat uitmaken.

Mijn moederbord is een ASUS A7A-266 :'(

Wie heeft er constructieve oplossingen voor mij?

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 20:33
Arctic silver???

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb zelf een 1200-266 op een ASUS A7V133 MoBo met een superorb.
Bij mij zegtie in het BIOS 45 graden Celsius en in Windows met de ASUS-probe software 55 graden. Welke ik moet geloven weet ik niet, maar ik ga maar uit van de temp in het Bios.
Als ik hem op 1333 laat draaien dan wordt ie maar een paar graden heter.
Ik heb een PaloAlto PA-810 kast met een 120 mm. fan gelijk boven de CPUcooler. Dus alle warme lucht wordt regelrecht naar buiten gezogen. Voorin de kast zit een 80 mm Fan die koele lucht de kast in blaast.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 16:20

Snijkoek

Metal up your ass

Ik heb em (athlon 1200 266) op 43 graden stressed. (niet oc-ed). Kheb er wel 7 casefans in hangen. Gewoon een standaard coolermaster (dp6 nog wat of zow)

Verwijderd

Effe oftopic: als je bij computerland een proc en mobo en cooler besteld doen ze er gratis artic silver voor je tussen. Tenminste dat hoorde ik ze zeggen. Computerzaken doen er nu ook wat aan. :)

• poes
Ik hem alles bij computerland laten plaatsen en dat Arctic zilver zit er tussen!!

Verwijderd

Ik heb een A7V133/1200/266 met een Spire koeler. Bij mij draait ie stressed ook 62C
Schijnt normaal te zijn, een collega heeft de zelfde combinatie met een Coolermaster en wijst bijna dezelfde temperatuur aan stressed
64C dus lijkt het mij normaal.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

60 c stressed is toch niet zo''n grote ramp? Dat was in de K6-2 tijd ook wel gebruikelijk. Zolang de zaak niet crasht, zie ik verder geen probleem, tenzij je nog heftig wilt overklokken.

Verwijderd

Denk ook dat het normaal is hoor. Mijn broer heeft een TB800 met een Spire Orbje, die op 900 ook vrolijk naar de 60 graden gaat.

Idle op 28, dus dat is het probleem niet. Om stressed lager te zitten moet je inderdaad met wat meer komen. (Case fans of brute koeler)

• BC3 Victim
Da''s wel teveel van het goede. Ik heb zelf een 1200Mhz. T-bird (266) op 21c IDLE en stressed rond de 33c. Ik gebruik een Alpha PEP66T + YS Tech 60mm. Ook heb ik tussen de cpu voet en de heatsink een portie Arctic Silver II.
Misschien dat je je proc op een hogere voltage dan default laat draaien? Ik zou het anders ook niet weten. :?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Martijnos
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03-2025
Asus moederborden geven altijd wat meer aan dan andere moederborden. Abit geeft vooral een lage idle temperatuur aan. Zo is de idle temp van Massari niet mogelijk zonder waterkoeling. Geval van underread dus.
Wat voor kast koeling heb je dan Poes? Ik raad je aan minstens een fan voorin te plaatsen en een achter (het liefst dicht bij de processor, als dat mogelijk is)
Gebruik een goede heatsink, zoals een Alpha 6035 of een pep 66. Raar dat je met je Globalwin fop 38 ook slechte resultaten hebt behaald. Check of de heatsink goed contact maakt en smeer een dun laagje Artic silver over de core van de processor uit.

Ik ben op dit moment ook niet echt tevreden over m''n temps. Zo''n 48c idle en 55c full load. Ik gebruik een goede heatsink, een Taisol (bekend in Amerika, hier niet zo)
Mijn kast is gewoon niet ideaal voor een goede airflow, ik heb een A-open Hq-08 met drie fans erin hangen, maar m''n systeem temp is zo''n 30c (maar m''n kamertemp is ook altijd vrij hoog)

"Choose life"

Verwijderd

k heb ook een 1,2 Gh Tbird/266
met een superorb op een Asus A7V133A en bij mij wordt hij stressed 72 !! graden
oc''ed op 1260 Mh ook 72 !!

klopt die temp sensor van Asus nou niet of worden ze echt zo heet?

Verwijderd

Ik heb een 1,1GHZ en die is 37 idle en 40 stressed.
Mobo is 25 graden

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

===Zeik mode aan===
Ik heb DE oplossing voor je probleem!
Ruil die AMD in voor een INTEL!
Probleem opgelost!!!!
Altijd maar al die mensen die goedkoope
zooi willen en dan problemen er mee krijgen wie niet horen wil moet maar een AMD kopen :P
===Zeik mode uit===

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 16:51 schreef cool0 het volgende:
===Zeik mode aan===
Ik heb DE oplossing voor je probleem!
Ruil die AMD in voor een INTEL!
Probleem opgelost!!!!
Altijd maar al die mensen die goedkoope
zooi willen en dan problemen er mee krijgen wie niet horen wil moet maar een AMD kopen :P
===Zeik mode uit===
Hmmz werk jij toevallig bij MyCom?

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

en als je ipv asus probe MBM gebruikt, wat geeft ie dan aan?

Niet?
[Specs]

• Martijnos
Op woensdag 18 april 2001 16:39 schreef thanatosti het volgende:
k heb ook een 1,2 Gh Tbird/266
met een superorb op een Asus A7V133A en bij mij wordt hij stressed 72 !! graden
oc''ed op 1260 Mh ook 72 !!

klopt die temp sensor van Asus nou niet of worden ze echt zo heet?
Ja, dat Asus moederbord geeft wel iets meer aan dan andere moederborden, maar 72c is echt veel te warm!!
Artic silver? Controleer of de heatsink er niet scheef op zit.

"Choose life"

• cool0
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:49

cool0

Nee gelukig niet zeg. Werk niet meer in die computer zaakjes daar is toch niks te verdienen. Maar ken wel mensen die op verschillende groothandels werken. Als die CPU''s terug krijgen is het (bijna) altijd AMD en hoe ze dan terug krijgen ook! laast hadden ze systemen uitgeleverd kwam dat systeem terug was niet ge oc de CORE was los gesmolten van de CPU! dat vind ik pas humor! kom je bij intel niet tegen hoor! Maar ik zal nooit zeggen dat AMD slecht is (AHUM)

Ik vrees niet de man die 10.000 trappen heeft beoefend maar de man die 1 trap 10.000 keer heeft geoefend

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 16:53 schreef Martijnos het volgende:

[..]

Ja, dat Asus moederbord geeft wel iets meer aan dan andere moederborden, maar 72c is echt veel te warm!!
Artic silver? Controleer of de heatsink er niet scheef op zit.
ja, maar hij draait wel stabiel (4 uur RUNE spelen en niet chrashen vind ik stabiel) dus lijkt me dat de koeler er goed op zit

en artic silver scheelt toch max 10 graden?
issie nog steeds 62 graden

• Martijnos
Op woensdag 18 april 2001 16:56 schreef cool0 het volgende:
Nee gelukig niet zeg. Werk niet meer in die computer zaakjes daar is toch niks te verdienen. Maar ken wel mensen die op verschillende groothandels werken. Als die CPU''s terug krijgen is het (bijna) altijd AMD en hoe ze dan terug krijgen ook! laast hadden ze systemen uitgeleverd kwam dat systeem terug was niet ge oc de CORE was los gesmolten van de CPU! dat vind ik pas humor! kom je bij intel niet tegen hoor! Maar ik zal nooit zeggen dat AMD slecht is (AHUM)
Tja, intel processoren worden wat minder warm. Amd systemen moeten gewoon ook alleen verkocht worden aan de tweakers, die weten er wel raad mee >:)
Intel gewoon voor de mensen die geen verstand hebben van pc''s en geld teveel hebben :)

"Choose life"

Verwijderd

Op woensdag 18 april 2001 17:01 schreef SiGNe het volgende:
en als je ipv asus probe MBM gebruikt, wat geeft ie dan aan?
ga het straks wel ff proberen thuis.

Ben nu klaar met werken :D :D :D

• Martijnos
Op woensdag 18 april 2001 16:58 schreef thanatosti het volgende:

[..]

ja, maar hij draait wel stabiel (4 uur RUNE spelen en niet chrashen vind ik stabiel) dus lijkt me dat de koeler er goed op zit

en artic silver scheelt toch max 10 graden?
issie nog steeds 62 graden
Artic silver zal wat uitmaken, maar ik denk dat het verstandig is een andere heatsink te kopen. Die superobs zijn gewoon niet goed genoeg voor deze thunderbirds (zeker niet als je wilt overklokken)
Wat voor kastkoeling heb je?

/edit/
oh, je kijkt naar asus probe, check de temp in je bios
/edit/

"Choose life"

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

Je proc leeft langer op deze temperaturen, dan je ''m economisch gaat gebruiken. Wat een heisa over een paar graadjes. Zolang de pc draait, is het een tevreden PC. AMD K6 PR233 met 3,2 zatte voltjes, da''s pas fikken!

• poes
........wat is mbm en waar vind ik dat.....
Voor Matijnos, ik heb ook een Aopen HQ-08 en van middag heb ik een CoolerMAster kstkoeler bij gezet. Die zuigt buitenlucht en blaast naarbinnen. Enne Schumache, ik wil geen Intel! Door de reacties begrijp ik ondertussen dat de temperaturen redelijk zijn. Maar ik blijf zoeken....... Enne mijn ''voltage'' is 1.8 volt. is dat okee?

Verwijderd

mbm = motherboard monitor URL kun je zelf wel zoeken denk ik

• dizzytal
  • Niet online
Op woensdag 18 april 2001 09:59 schreef poes het volgende:
Steeds maar weer gaat ''ie stressed naar 60graden. Is dat normaal en maak ik mij druk om niets
Ik vind dat je je zorgen maakt om niets. De TB kan 85C of 90C aan, 60 is dus geen prob.

Nu komen dr natuurlijk allemaal mensen ("tweakers") aan met het verhaal "levensduur" blablabla. Die CPU is met een jaartje toch al weer verouderd en moet je aan een nieuwe. Dan maakt et echt niet uit of ie op 60 of 40 graden loopt...

Misschien hebben die lui er wel teveel pasta tussen gedaan, daar wel eens aangedacht?? De pasta is alleen om de oneffenheden op te vullen, je moet dus zo min mogelijk gebruiken anders kan het averechts gaan werken...

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Martijnos
We zijn hier toch ook op gathering of tweakers :)
Maar ja, je hebt wel gelijk. Als iemand niet wilt overklokken en een stabiel systeem heeft, is er bij die temperaturen niks aan de hand.
Ik wil gewoon een mooie verhouding koeling/geluid. Dat is de uitdaging voor mij. Een stabiel en snel systeem, waarmee ik kan gamen, maar geen koppijn krijg van het geluid als ik wil internetten of iets moet tikken.

"Choose life"

• BC3 Victim
Zeg Martijnos. Die 21 graden idle haal ik echt wel. Hoe?.... Kwestie van een goede airflow! Ik heb in totaal 6 casefans (60mm) erin zitten van CoolerMaster waarvan er twee aan de voorkant koud lucht inblaast, twee aan de zijkant (dichtbij cpu) ingebouwd in de kastwand die de lucht wegzuigt en twee bovenaan de kast die eveneens lucht wegzuigt. Dus een beetje case modding kan geen kwaad. |:C

Verwijderd

Massari,
wat is dan de temperatuur van de lucht in jouw kamer ? Wat ons namelijk een beetje verbijstert als iemand zegt dat z''n 1Ghz+ AMD processor met luchtkoeling 21c idle loopt, is dat die CPU altijd minstens 5 graden warmer is op idle dan de kamer temperatuur.

Tenzij je CPUcool gebruikt, die kan hem lager zetten door de cpu verder uit te zetten (geeft dan vaak weer andere problemen). Of een Brute luchtkoeler.. of water..

''Standaard'' doet jouw idle temp vermoeden dat in jouw kamer een temperatuur heerst van 16 graden celcius ... bbbrrrr-r-r-r-r.
8-)

• BC3 Victim
Hoi HOOI,

De kamertemperatuur is gemiddeld zo''n 18c. Maar ja.. die 21c waar ik het over had is dan ook een momentopname. Je kunt overigens nooit altijd zeggen dat mijn cpu op 21c blijft. Nu het weer niet meezit en dus koud blijft, blijft mijn cpu temperatuur koeler dan in de zomer natuurlijk.
Plus, wat ik wel kan opmerken. Gisteren was de kamertemperatuur rond de 17c. In mijn kast bleef het 13 graden. :C

Verwijderd

ik heb een tb1200/266 die nu op 1425 (9,5x150mhz) loopt op 1,825v... word gestressed (dag lang koe) 57 graden, en idle is tie ongeveer 51/52 graden...

koeler is trouwens een Alpha Pal6035MFC met een klein laagje artic silver.

dus er lijkt me totaal niet aan de hand... met ook de voorgaande post gelezen..

mzzlz
;)

• Martijnos
Op donderdag 19 april 2001 08:55 schreef massari het volgende:
Zeg Martijnos. Die 21 graden idle haal ik echt wel. Hoe?.... Kwestie van een goede airflow! Ik heb in totaal 6 casefans (60mm) erin zitten van CoolerMaster waarvan er twee aan de voorkant koud lucht inblaast, twee aan de zijkant (dichtbij cpu) ingebouwd in de kastwand die de lucht wegzuigt en twee bovenaan de kast die eveneens lucht wegzuigt. Dus een beetje case modding kan geen kwaad. |:C
Nee, ik denk niet dat die 21c realistisch is. Ik wil best geloven dat je een effectieve afvoer van warme lucht hebt, maar bij een normale kamertemperatuur is een idle temp van 21c met een thunderbird processor die luchtgekoeld wordt simpelweg niet mogelijk.
Waarom heb ik deze mening? Abit moederborden hebben de neiging de temperatuur lager weer te geven dan dat de werkelijke temperatuur is.
Quote van de website van Mikewarrior2 van de Anandtechforums:

". The important thing to remember is that the compression does not stay the same. A KT7 Thermistor, For Example, Touches the CPU substrate on one point. The other 99% of it contacts socket-air, so any slight airflow is probably enough to disrup the reading. These measurements are done assuming an isolated thermistor reading, but assuming the compression between core and back is 4X(it may or may not be this high). But the inadequacies of the socket-thermistor in giving relative, accurate heatsink results is highly visible. Even wtih compensation, since lower-quality heatsinks do not get enough "compensation"."

zie verder: http://mikewarrior.freeservers.com/

Begrijp je? Vooral omdat jouw luchtkoeling rond de processor zo goed is, zal de temp weergave zeer laag zijn, omdat de temp meter maar 1% van de cpu raakt en de overige 99% is in contact met lucktkoeling. Vandaar de lage temperatuurweergave.

"Choose life"

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heeft holland toch nog 1 voordeel!

lage temperaturen, dus geen extra koeling nodig! in amerika lekker wel!! :P

Typo''s!

Verwijderd

Och het is daar gewoon ijskoud Martijnos..

Dus Massari,
de temperaturen kunnen best.
Krijg jij nooit last van vreselijke verkoudheids aanvallen ..? :+

Maar alle geheid op een stokje, van de zomer merk je misschien dat er wat meer koeling op moet. Of niet. Als je nu goede koeling hebt + kleumend lage huistemperatuur.. krijg je precies wat je nu ziet.
;)

• Martijnos
Op donderdag 19 april 2001 21:16 schreef Hooi het volgende:
Och het is daar gewoon ijskoud Martijnos..

Dus Massari,
de temperaturen kunnen best.
Krijg jij nooit last van vreselijke verkoudheids aanvallen ..? :+

Maar alle geheid op een stokje, van de zomer merk je misschien dat er wat meer koeling op moet. Of niet. Als je nu goede koeling hebt + kleumend lage huistemperatuur.. krijg je precies wat je nu ziet.
;)
Ik vind 17c a 18c niet ijskoud. Als hij zijn comp nu in een vriezer had staan ofzo >:)
Maar je hebt blijkbaar niet de moeite genomen mijn uitleg te lezen...

"Choose life"

Pagina: 1