Toon posts:

[BC3] KT7 Beta BIOS fix Southbridge 686B problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een BIOS fix gemaakt voor de bekende KT133A / 686B southbridge problemen.
(filecorruptie bij kopieren van grote bestanden, de "Soundblaster Live" bug, USB bug en de Reset While you Game bug, die de nieuwe 686B chip schijnt te veroorzaken.

Probeer NIET deze BIOS te flashen als je niet regelmatig je BIOS zelf ververst.
Vertrouwd zijn met het flashen is een MUST, je moet zeker zijn dat je zelf veilig en betrouwbaar de bios kunt flashen !!

Een ieder die vragen heeft of hulp wil ik bijstaan, maar als je deze BIOS gaat flashen, neem ik geen verantwoording voor wat er gebeurt.

Als jouw systeem kapot gaat na het flashen van deze BIOS, je data is weg, of je kat heeft jongen gekregen, accepteer ik niet
de verantwoording daar voor.

===================
Testen,
met de aanpassing heeft mijn systeem vanaf gisteravond gedraaid. Internet gebrowsed, NFS5 gespeeld, SISOFT Sandra gedraaid.

Toen de hele nacht 3DBench 2000 de benchmark gedraaid op Athlon optimalisatie in een loop, met Prime95 in de achtergrond. Geen fouten of lockups geconstateerd....
===================

Hij staat hier www.xs4all.nl/~hooi/fixkt7.bin

===================
De fix bestaat uit de aanpassing van bits 6 en 7 (van 11 naar 00) in register 70, en bits 5 6 7 en 8 (van 0001 naar 0000) in register 75.

Bron : http://home.tiscalinet.de/au-ja/review-kt133a-4.html

Verder zijn opties voor de PCI/AGP bus in advanced chipset geblokkeerd die het systeem instabiel maken en aan de BUG meehelpen, en ik heb de vrijheid genomen om de chipset optimalisatie in te stellen in het Softmenu.

INSTRUCTIES :
-Flash de BIOS
-Haal de Safe Defaults op in de BIOS
-Stel de multiplier+Vcore in, in het safe menu
Stel de FSB liefst eerst in op 133 of 100 al naar gelang van jouw "meest stabiele overklok"
-Stel in Advanced BIOS de floppy in, bij Safe Defaults valt die er uit.. geen idee waarom

Laat het tweaken van het geheugen nog even zitten. De RAID/HPT Bios staat aan, dus zet hem uit als die echt uit moet.
De harde schijven op de 2e IDE poort staan nu bij de safe defaults op PIO mode, de 1e IDE staat geheel op UDMA. Laat ze eerst zo staan, als het werkt gaan we verder met de "Optimised Defaults"

USB staat ook aan, dus uitzetten als het moet.

- Reboot en test of alles nu werkt. Loopt het goed, ga dan naar de BIOS terug en haal de "Optimised Deafults op".
(De floppy werkt daarmee wel meteen. Don''t ask me why !! ;) )

Nu staan de Chipset Tweaks aan (4way, 4k blocks etc.) , alle HD''s staan weer op UDMA, Prefetch e.d. Niet alles staat aan en veel is geblokkerd. Vooral de PCI settings die problemen veroorzaken ..

Nu kun je ook het geheugen gaan Tweaken etc.

Ik hoop dat de boel nu goed wil werken,
Succ6 ;)

René,
aka Hooi.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus weten of dit helpt. In mijn systeem werkt het goed, maar het heeft niet zo veel zin.

Het geheugen is wel sneller, en de YP BIOS schijnt ook stabieler te zijn.

En je krijgt een fantastiche Tweaker Smiley i.pv. het Energy Star Logo.
Maar ik heb een KT7-RAID, en kan de 686B bug niet testen, al loopt deze BIOS nog zo goed op mijn syteem.
(Duron600@1007 9,5x106 Memclock 141 cas 232 Dane PC133 (Infineon) 256 Mb.

Als er dus dappere ervaren Tweakers zijn met een KT7a(RAID of gewoon), die willen testen of de 686B nu getemd is,
please do so... 8-)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:06
Cool, nog iemand die met modbin om kan gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Yep :)
versie 6.

Verwijderd

Topicstarter
(Dank aan de adjes/modjes voor aanpassing thread naam "KT7" er voor)

*D

• _JGC_
Hooi: Kan die modbin 6 van jou ook Aarsus 6.0 biossen aan? Ik heb het eens geprobeerd, maar 6.0 zegt dat het geen 6.0 bios is, 4,50 kan hem lezen, maar nix aanpassen, en 6.0B(beta versie) kan hem niet lezen, crasht gewoon...

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:54

mvds

Totally awesome!

Op dinsdag 17 april 2001 11:53 schreef Hooi het volgende:
(Dank aan de adjes/modjes voor aanpassing thread naam "KT7" er voor)

*D
Graag gedaan. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 17 april 2001 12:50 schreef _JGC_ het volgende:
Hooi: Kan die modbin 6 van jou ook Aarsus 6.0 biossen aan? Ik heb het eens geprobeerd, maar 6.0 zegt dat het geen 6.0 bios is, 4,50 kan hem lezen, maar nix aanpassen, en 6.0B(beta versie) kan hem niet lezen, crasht gewoon...
umhh umhh umhh ..
:) Dit IS een Award v6 bios dacht ik.
Welke bios heb je geprobeerd te veranderen ?? (moederbord merk en type..)
:?

Verwijderd

Topicstarter
O ik zie dat het ASUS is. Maar voor welk mob?

Verwijderd

Topicstarter
Yep,
het is een v6 bios.

De modbin die ik gebruik is:

Modbin 6 1.00.12 (06/23)

Hij komt van de website van de KT7 faq
http://www.viahardware.com/faq/kt7/kt7faq.htm

Misschien heb je de goede versie voor dat ASUS bord niet. Ik bedoel, dat deze misschien is aangepast voor de ABIT borden...
(Hoewel ik dat betwijfel....)

• _JGC_
Versie werkt ook met Abit en MSI. Ik gebruik dezelfde versie als jij...

Asus CUV4X, A7V en A7V133 bios geprobeerd, maar geen van allen werkt. Allemaal 6.0 bios :(

BTW: Modbin 4.50 kan niet met SoftMenu in 4.51 biosen van Abit omgaan, allemaal vreemde tekens...

Verwijderd

Topicstarter
Mhh maf.

De ASUS biossen hebben dus een andere structuur. Ziet het er wel normaal uit als je "MODBIN6 biosnaam.bin /D doet ??

tuhhh.. ik bedoel, zie je dan wel de mudules en b.v. het Energy Logo epa file e.d ..

Verwijderd

Topicstarter
*kick*
effe een stukkie omhoog schoppen..

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 15:55

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Cool logo bij het opstarten nu!!

Verwijderd

Topicstarter
:) tsjah, waar komt da logo toch vandaan ..
(Oeps.. ik heb geen copyright)

Alle rechten vallen aan www.tweakers.net hoor !!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, is er al iemand die van het heeft geprobeerd ..

Verwijderd

Topicstarter
Nee dus. gegroet, dat was het dan weer, de Avro gaat nu sluiten.
>:)

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Ik heb nu 4x een bestand van 600+ mb heen en weer tussen 2 hd''s op 2 verschillende ide-controllers gekopieert (met ata100 aan) en het werkt!! normaal hangt ie al na de eerste keer. harstikke bedankt man...
wel jammer van die reclame bij het opstarten :) (grapjuh)

edit:

ik heb een kt7a

Verwijderd

Topicstarter
Hee mooi,
eindelijk de bevestiging dat dit werkt !!

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
jah ik vind dat er opvallend weinig interesse is in zo''n superhandige fix...
ik heb de laatste 3 dagen 7 keer win2k opnieuw moeten installeren door die bug, dus ik ben nu wel ff blij dat ik er vanaf ben =]
nogmaals bedankt.

Verwijderd

Ik denk dat ik het maar vanavond ga proberen.. Wordt het helemaal schijtziek, valt niet mee te werken nu, dus als deze ook niet werkt is niks geschoten altijd mis geschoten....

Verwijderd

Topicstarter
Affijn,
in alle stilte heeft Abit vandaag ook een beta bios fix op hun ftp site gezet :D
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/beta/kt7/bios/KT7_6866B.ZIP
Beta bios for KT7A/KT7A-RAID

!!! For Evaluation Only !!!

1. Change the default setting of primary/secondary master/slave IDE
to "auto-detecting".

2. Change the following three register valus to be "0" which was
recommended by certain hardware review webpage.
-PCI Delay Transaction = 0
-PCI mast Read Caching = 0
-PCI Latency = 0

3. The options of above three settings will be available on next release.
This beta bios is with register values revised but not adjustable.

4. Any bug report to the following email please.
johntsai@abit.com.tw

Date: 4/18/2001

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 april 2001 11:28 schreef Splatter het volgende:
jah ik vind dat er opvallend weinig interesse is in zo''n superhandige fix...
ik heb de laatste 3 dagen 7 keer win2k opnieuw moeten installeren door die bug, dus ik ben nu wel ff blij dat ik er vanaf ben =]
nogmaals bedankt.
:) Graag gedaan Splatter.
Ik dacht "ja hallo, dat is toch te fixen in de BIOS met modbin6.." zo moeilijk is dat niet.

En wat heb je nu aan die driver die iedereen zo in de nieuws listings had, tijdens installatie van het OS helpt dat geen flap natuurlijk..

:Y)

Verwijderd

hehehe, jammer...
Wilde wel een tweaker logo als opstart plaatje zien..
Hoe kan je dat zelf doen btw??? Could you tell me your secret? :9

Verwijderd

/me wacht op de fix voor de a7v133.

/me is wel blij dat de meeste moederbord fabrikanten er goed meebezig zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 april 2001 12:22 schreef sepperdesep het volgende:
hehehe, jammer...
Wilde wel een tweaker logo als opstart plaatje zien..
Hoe kan je dat zelf doen btw??? Could you tell me your secret? :9
Je kan deze bios dr altijd nog inzetten voor dat plaatje ;)

sepperdesep,
Je zet hem er redelijk gecompliceerd in.
Eerst maak je een BMP plaatje, dan maak je er een "EPA" met BMPtoEPA, dan zet je het EPA plaatje in het BIOS file met cbrom.
En dan natuurlijk flashen.

(De exacte beschrijving kan je vinden in de search met deze keywords. T''is me net effe teveel om nou helemaal een handleiding in te gaan tikken)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 18 april 2001 12:26 schreef Nephilium het volgende:
/me wacht op de fix voor de a7v133.

/me is wel blij dat de meeste moederbord fabrikanten er goed meebezig zijn.
Yep, ik ben alleen weer bang dat ASUS, zoals gewoonlijk, niet één van de snelste is met BIOS updates... :'(

Abit hepput gedaan, Epox hepput gedaan, weet er iemand nog meer van mobo makers die al een 686B fixed BIOS hebben ..?

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 16:32

mrknowitall

Hardware junkie

Op woensdag 18 april 2001 12:14 schreef Hooi het volgende:
Affijn,
in alle stilte heeft Abit vandaag ook een beta bios fix op hun ftp site gezet :D
ftp://ftp.abit.com.tw/pub/beta/kt7/bios/KT7_6866B.ZIP
[..]
Heeft iemand hem al binnen gehaald die kan ff kan mirroren ? Ik heb nu in 2 uur 23,1 kb binnen :(.

edit:

blond

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Nou, bij mij is het nog steeds mis..
Heb de SB Live er weer ingedaan en de Beta BIOS van Abit kt7a geinstalleerd waarvan ze zeggen dat ze de 686B southbridge corruption hebben opgelost, maar nog steeds #($*#.

Ik heb het dus niet over de BIOS die hier wordt aangeboden maar die van ABIT zelf. Doet die van jou het zelfde??

Heb dus nu werkelijk alles geprobeerd:
- Alle VIA 4-1 versies die er zijn.
- AGP 1x, 2x, 4x
- AGP Driving range -> auto -> EA
- Enhanced chip performance uitgezet
- voltage een tikje omhoog of omlaag
- Andere hardeschijf geprobeerd.
- Andere IDE kabel (ATA33)
- Memory Hole 15-16MB aan/uitgezet (wat de KT7A FAQ voorstelde)
- VIA latency patch
- AMD AGP patch van microsoft.
- Liveware 3 met liveservice.

M.a.w. zo''n beetje alles wat ik kon vinden.
Ik snap er werkelijk helemaal niets van.
Het enige dat de patch gedaan heeft is dat mijn CPU niet meer zo warm wordt. Komt nu onder stress niet meer boven de 45 graden uit.

Het rare is ook dat het ook niet zomaar afentoe vastloopt maar altijd op bepaalde momenten.
Bij 3D Mark 2001 bijvoorbeeld altijd op het moment dat ie aan het laden is.
Bij Unreal Tournament bij een level change.
Bij counter-strike als ie OF aan het laden is OF een geluid wilt afspelen.
Maar dus niet ELKE KEER.
Soms kan ik wel 3 uur spelen met UT en dan nog niet eens de eerste level change. Zelfde geld voor alle andere apps/games.

Lijkt dus wel iets met de IDE controller of zo. Maar mijn hardeschijf is uitgesloten aangezien ik meerdere heb geprobeerd en bij alle de symptomen zich ook voordoen.
Geheugen problemen lijken me ook uitgesloten omdat het dan volgens mij veelste onverwachts moet komen en dat is niet het geval.

DAMN!!! ik word echt helemaal kierewiet hiervan. Dan maar een andere moederbord halen want dit is al de tweede KT7A waar ik problemen mee heb. Bij de vorige was de hele PCI Bus naar de kl%t#.

Verwijderd

In de readme van de abit bios staan ook een paar instelling voor pci latency enzo. Die moet je ook veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Tsjah..

Probeer mijn Bios zou ik zeggen :)

Ze zijn dus niet geheel het zelfde. In de Abit BIOS zijn bij de defaults tot mijn verbijstering wat PCI-settings, zelfs op safe defaults, die zo staan ingevuld, dat ze problemen kunnen geven. Da he''k dus veranderd.

Dan SoundBlaster :
Regels voor KT7+SBLaster Live! :

1 SBL kaart in PCI-4 slot
2 PCI-1 slot, naast de AGP, leeg laten

Bij problemen, eerst met standaard klok/fsb frekwentie en ook geheugen instellingen, gaan werken. Dan pas Tweaken als alles perfect loopt.

• _JGC_
met cbrom kan je ook gewoon de highpoint bios verwisselen, heb ik ook gedaan met mijn symbios controllertje :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net uitgebreid om mijn KT7-RAID (NO Flipping A) zitten testen.

Die zelfbouw BIOS van mij is op de YP Biosversie gebaseerd, de nu uitgebrachte versie van Abit als bugfix is een WT versie.

Wat mij opvalt is dat de geheugen performance ca. 8% slechter is bij de WT als de YP, en de RAID bios 103.b01 is ook 8% langzamer dan de 110.b01. Gelukkig is via de download links op de KT7FaQ er ook een WT en YP versie met de Raid110.b01 versie te downloaden.

Tsjah.. nu maar weer zien welke versie echt stabieler is met overklokken..
:Y)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Mr. Hooi,

DIT WERKT ECHT SUPER!!!
complimenten voor deze patch. Mijn langslepende probleem van hangs in 3d games met kt7a en asusv7700 lijken opgelost.

Ik houd mij van harte aanbevolen voor updates.

Groeten,

Een blije tweaker

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54
Ik heb een A7V133!! :'( ;) :D

Verwijderd

Ik heb een Abit-KT7
Mijn southbridge = VT82C686A
Dus niet de beruchte 686B

Ik heb alleen wel gezeik met DMA =\

Als ik DMA in windows aanvink en reboot gaat alles nog goed. Tot ik een groote file ga kopieeren. =( Alles gaat zwaaaaar langzaam en het lijkt wel alsof de processor NON-STOP bezig is. Want ik kan NIETS doen...

Ik heb al wat patches en fixes geprobeerd die bij de 686B wel werken. Maar niets heeft baat bij mij =\

Heeft er iemand een oplossing ? of doe ik misschien iets fout ?
GreetzZ MaSsiE

Verwijderd

Al iemand ervaring met deze patch en een Abit KT7A-RAID ??? Ik wil deze bios update best proberen, maar moet wel zeker weten dat ik mijn computer niet opnieuw hoef te installeren.....:)

Verwijderd

Ik denk dat de geiintegreerde highpoint software niet veranderd zal zijn en mocht je rare problemen ermee krijgen flash je toch gewoon weer terug.... lijkt mij vrijwel zonder risico hoor, je maakt gewoon een bootflop met alle benodigde flashtools........

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-08 20:54
Word er stapelgek van. Heb een
Abit KT7-A en een SB Live!.
Grote bestanden kopieren gaat wel goed, maar wat altijd fout gaat is het kijken naar DivX. Als ik aan het kijken ben hoor ik telkens irritante blieps. Ook kraakt de kaart af en toe.
Heb al verschillende bios-en gebruikt, allemaal met die fix. Ook die aangepaste latency driver geinstalleerd, helpt allemaal nix noppes nada
Nog meer mensen met dit probleem?

Verwijderd

Viper ? misschien dat je op http://go.to/kt7faq Een oplossing vind...

Verwijderd

Ik heb een A7V133 met een sounblasterdje live
en ik heb nergens last van of ben ik de enigste soms? :):):):)

• viper
al geweest..

Verwijderd

Kheb nog wat gevonden misschien helpt het jullie;

-Probeer de live player in pci slot 4 eens.
-Kijk eens welke irq gebruikt wordt door de SB16 emulatie en zet die irq dan op legacy in de bios
-werkt dat toch niet, installeer windowsme en tik in setup /p i om te installeren..

En lees de forums eens op www.viahardware.com of anandtech.......

succes ermee :Z

• viper
Draai nu Windows ME zonder die ACPI sjit.
Volgens mij het is nu opgelost (eindelijk)
Heb nog niet echt getest.. maar ziet er tot nu toe goed uit.
Tnx!

Verwijderd

Mwoah heb ik ook geprobeerd, ACPI uit -> temperatuur schiet omhoog niet echt een goede optie.......
Pagina: 1