[BC3] 128 MB op oud moederbord

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zojuist heb ik de oplossing geprobeerd te vinden met search, maar dat lukte niet. Ik kreeg te veel resultaten of verkeerde resultaten.

Hier is het probleem:
M''n moeder haar PC heeft meer geheugen nodig. Het is een Pentium 166 MMX met 16 MB EDO RAM.

Het moederbord is een oud (zomer 1997) en goedkoop bordje.
Merk valt niet uit de handleiding op te maken, maar als ik het Award BIOS-nummer analyseer (http://www.ping.be/bios/) zie ik het volgende:
2A5LA VIA Apollo VP1 Chipset (VT82C580VP) (sometimes relabeled as VXPro chipset)
L1 Lucky Star -> Merk van het mobo (nooit van gehoord Lucky Star)

Op het bord bevinden zich 4 EDO/FP sockets en 1 DIMM socket (jawel)
Het gemakkelijkst en goedkoopste is er gewoon een 128 MB 133 MHz DIMM in knallen. Veel geheugen voor weinig geld.

De vraag is: Is dit mogelijk?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:06
Ja dat is mogelijk. Alleen was het op mijn moederbord de regel dat je dan niks op de EDO Bankjes mocht prikken.

Verwijderd

Tis de vraag of je dimm slot 128 mb ondersteunt ?

• SvMp
  • Niet online
Dus ook op z''n oud mobo (waarschijnlijk een van de eerste met een dimm slot) ?
Het boekje zegt dat dimms t/m 16 MB kunnen gaan (misschien waren er toen nog geen dimms > 16 mb)

Verwijderd

Zeg ik gaat niet lukken. zonder nu nostalgisch of zoiets te willen worden er waren ooit eens tijden dat 16 mb als iets gigantisch beschouwd werd (zo rond 1990 of zo :)) daar lachen we nu om.

• tiguan
  • Laatst online: 12:06
Ik heb 2 bankjes op dat ouwe moederbord en volgens het boekje mag er maximaal 2 x 32MB in. En toch wel samen met de EDO bankjes. Hoe kwam ik in godsnaam op het idee.

Maar ik heb laatst 64MB PC-100 er in geflikkert en dat bleek ook prima te werken.

Ik zou dus gewoon 128MB kopen/testen en vragen aan de winkelier of je het daarna eventueel mag ruilen.

Verwijderd

Tsja ach proberen kan je het altijd :)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19

Opa

Nu Multifocaal!

Gekke vraag: Heb je al naar een BIOS update gekeken?
Bij Luckystar Taiwan heeft weliswaar geen oude BIOSsen maar de Russische pendant heeft ook Socket 7 BIOSsen. Moet je wel ff de precieze naam van je bord opzoeken en de juiste BIOS pakken. Mijn Russisch is niet al te best maar bij de BIOS update voor bijvoorbeeld de 5I-VX2B wordt gesproken over 64 MB DIMMs dus een kansje zit er wel in.
Op http://www.lucky-star.ru/support/bios.php3#socket7 staat het lijstje met Socket 7 biossen. Ook ff Awdflash.exe pakken.
Geheimtip: als je gaat flashen, doe dan als aller eerste stap een Backup van je huidige BIOS!

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Fauna
  • Laatst online: 13:52
Test gewoon met een dimmetje uit jou computer (als je natuurlijk een reepje van 128 MB erin hebt zitten). Overigens, bij mijn mobo (p100@120, bj. 1997)kunnen er 4 reepjes EDO-RAM in van 32 MB --> 128MB

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb in een p75 twee simmetjes gedouwd van 64 mb p/stuk, had raf nog liggen en koste 25 gulden per stuk. helaas hebben zijn ze nu uitverkocht, maar het kon wel.
en zijn je dimmsloten geen 5v??

Verwijderd

SIMM : 5v
DIMM : 3,3v

• PsYgHo
  • Laatst online: 01:30
vxpro chipset, officieel via apollo vp1 ondersteunt met de bios update tot 64mb, er zijn ook meldingen van enkelzijdige 128mbdimmen die paste (lees goed werkte), max toelaat baar is 384mb ramm

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• SvMp
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties..

Ik zit nog wel met wat vragen, en die post ik dan maar hier..

1. Een BIOS-update zal inderdaad handig zijn. Ik heb op de Luckystar site gekeken en ook op de Russische site die iemand me gaf in deze topic. Maar het bord staat er niet bij!
Het gaat om de Lucky Star VT5099A.
Met google kan ik wel wat dingetjes er over vinden (ja het bord bestaat blijkbaar) maar nergens een BIOS-update.
Wie weet waar ik hem (zonder dat het wat kost) vandaan kan halen?

2. Er zit een oudere VIA Apollo chipset in, de VIA Apollo VP (VT82C586 en VT82C585)
Op de VIA site zie ik nergens drivers voor deze chipset. In het lijstje van de 4-in-1 drivers komen ze niet voor, terwijl VIA wel zegt dat alle Apollo chipsets er door worden ondersteund.
Op het systeempje gaat na upgrade Windows NT 4 workstation draaien.
Zal het zinvol zijn om die VIA-4-1-in drivers te installeren?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:11
Ik vraag me af of daar sowiezo wel bios updates voor zijn.
Pagina: 1