Toon posts:

[BC3] Nieuw systeem deed iets en nu niets meer! Paniek!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AMD 1GHz met FOP32
MSI KT7 Turbo Raid
SDRam 256MB
Gisteren mijn nieuw systeem in mekaar gestoken, maar het deed eerst iets (fan draaide, maar LED2 bleef onmiddellijk steken met onophoudelijke beep-..-beep-..-beep-.. enz.) en toen niets (niks dus) meer.

In mijn paniek ben ik de jumpertjes beginnen vesteken en vermoedelijk (maar niet zeker) is er dit gebeurd:

De CMOS-jumper JBAT1 stond default op ''Clear CMOS''. Die heb ik dus eerst eens weggehaald en daarna op ''Keep Data'' gezet. Bij de volgende ''power on'' gebeurde er dus helemaal niets meer...
Misschien had ik de stroom niet afgezet (?), maar zeker niet de stroomkabel uitgetrokken! (Al doende leert men... )

Ik denk aan dit domme CMOS-scenario omdat ik hier gelezen heb dat op ATX daardoor zelfs de stroomtoevoer kan uitvallen en omdat zoiets wel meer blijkt voor te komen.

Enkele vraagjes:
1) Moet die CMOS-jumper er op mijn MSI volledig afgehaald, of -van het lichtnet- op ''Keep Data'' gezet worden en daar voor altijd op blijven staan?

2) Hoe weet ik nu of (misschien) de stroomblok, of het moederbord kapot is? Ik heb geen spanningsmeter...

3) Als inderdaad de CMOS ge-reset is met de stroom aan, is dan heel dat moederbord onherroepelijk (of te herstellen?) kapot, of moet enkel de BIOS-eprom vervangen/geflasht worden?

4) Die doorlopende beepjes toen er nog wel iets opstartte, kan dat niet gewoon zijn omdat ik een PCI- en geen AGP-videokaart geplaatst had? Of niet? (Zou dat trouwens mogelijk zijn, om met PCI beeld te hebben?)
De handleiding spreekt over memory, en de PC100/133-jumper stond correct op 133.

edit:
Dit is mijn tweede versie van deze topic, hier geplaatst na het blokkeren daarvan door de moderator...

Verwijderd

Gaap!
Zet de koeler op FAN1 connector. Dan doet ie het wel.

Verwijderd

Topicstarter
De koeler (FOP32) hangt al de hele tijd aan C_Fan1 en draaide de eerste keer wel.
Nu doet die ook niets meer. Zelfs geen LED''s op het moederbord...

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

CMOS_CLR jumper moet er toch AF :?

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 23:19 schreef Vo0 het volgende:
Gaap!
Zet de koeler op FAN1 connector. Dan doet ie het wel.
Die beveiliging heeft msi niet volgens mij hoor

Verwijderd

Op zondag 15 april 2001 23:32 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:

[..]

Die beveiliging heeft msi niet volgens mij hoor
Ik las abit, maar dat was ander topic.
Vergeef me, ''t is nog vroeg ;)

Trouwens dit is mijn 500e GoT post! Jeej!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is bij deze weer gebeurd, maar alles is nog steeds zo dood als een pier...
Trouwens, over 2-3 (Keep Data) mag die eventueel toch wel staan?

Help!

Kan het zijn dat ik de BIOS leeggevaagd heb, en dat daardoor niets gebeurd. Zeg mij van niet, dan ben ik al iets geruster...

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op zondag 15 april 2001 23:33 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Trouwens dit is mijn 500e GoT post! Jeej!
nu niet meer posten, anders gaat dat mooie getal weg :)

edit:
wist niet meer hoe ik mooie moest tiepen |:(

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Topic was vervangen door nieuwere. Die is inmiddels geblokkeerd wegens dubbelpost. We gaan dus hieronder gewoon voort.

Verwijderd

Je geeft het zelf al aan, het geheugen.

Het kan zijn dat het geheugen kapot is, of dat het niet samenwerkt in combinatie met je mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar dat wordt zelfs niet eens getest. Er start niet eens ook maar iets op.

Dat zou dan toch moeten?

Verwijderd

haal er maar de stroom kabel er af van de floppy disk meestal werk dat heb ik hier ook wel eens

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-08 00:07
als tie helemaal nix meer doet is het dat je jumper van de bios niet goed staat. zet die ff goed volgens het boekje. dus niet op clear cmos maar in normale modus. je processor kan kaduk/niet goed in zijn slot zitten, maar dan zou de fan wel moeten draaien. dus als d''r helemaal nix op start behalve de fan van de voeding dan zit de jumper van de clear cmos niet goed.
suc6

Verwijderd

Nee, als je geheugen helemaal kadoek is krijg je totaal geen beeld, en blijven de ledjes hangen op je geheugen. Beep Beep Beep zegt in feite al genoeg, ik zou er ander geheugen in prikken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar inmiddels is er dus ook geen biep-biep meer en draait de fan ook al helemaal niet...

Je hoort dus niets bij het inschakelen van de power-knop.

Volstaat BIOS-eprom opnieuw flashen, of is dat bord onherstelbaar kapot?

Verwijderd

Volgens mij heb je inderdaad iets door laten branden door de jumper op clear CMOS te zetten en de stroom er niet af te halen. :'(

Zonde van het mobo ..

Verwijderd

Topicstarter
Kan dat dan niet hersteld worden?
BIOS-eprom flashen helpt niet meer?

Hoe weet ik of het niet de stroomblok is? De ingebouwde fan daarvan draait immers ook niet meer. Zou dat moeten? Of is dat normaal als het mobo stuk is?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58
Kep niet alles gelezen... maar MSI heeft toch D-led?? Als die het niet meer doen zal het je voeding wel zijn denk je niet?

Want die lampjes gaan aan zodra het moederbord stroom krijgt....

EDIT: of je mobo natuurlijk.... :) maar als de D-Led niet eens aangaan kan het nooit je proc, vidkaart of geheugen zijn...!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
(Samengevat voor de nieuwelingen)

Hoe weet ik of de voeding kapot is -ik heb geen spanningsmeter-, of het moederbord?

Misschien is er wegens de CMOS-jumper iets kortgesloten, misschien ook niet.
De LED''tjes beginnen niet te branden en geen enkele fan start op, ook niet de ingebouwde van de voeding...
Zojuist heb ik alles losgemaakt -alleen mobo+CPU+fan+mem+power- en er gebeurt absoluut niks!

Moet ik echt een nieuw kopen, of volstaat BIOS-eprom-herflash?

:'( :'( :'(

Verwijderd

Topicstarter
Is het normaal dat met een kapot moederbord ook de (fan van de) voeding niets meer doet?

Of wijst dat altijd op een kapotte voeding?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op maandag 16 april 2001 12:51 schreef Cranoly het volgende:
(Samengevat voor de nieuwelingen)

Hoe weet ik of de voeding kapot is -ik heb geen spanningsmeter-, of het moederbord?

Misschien is er wegens de CMOS-jumper iets kortgesloten, misschien ook niet.
De LED''tjes beginnen niet te branden en geen enkele fan start op, ook niet de ingebouwde van de voeding...
Zojuist heb ik alles losgemaakt -alleen mobo+CPU+fan+mem+power- en er gebeurt absoluut niks!

Moet ik echt een nieuw kopen, of volstaat BIOS-eprom-herflash?

:'( :'( :'(
Staat je voeding aan,draait de koeler.Zie de bijgeleverde handleiding van je mb onderaan pag. 2-22 !Warning

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Op maandag 16 april 2001 13:42 schreef Speedy_Jef het volgende:

[..]

Staat je voeding aan,draait de koeler.Zie de bijgeleverde handleiding van je mb onderaan pag. 2-22 !Warning,zoja waarschijnlijk dood.
ups--op de voeding staat gewoonlijk een aan uit schakelaar.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Haal die CMOS jumper er eens af en zet dan alleen het bord (dus zonder CPU en MEM) aan.

Ik weet van mijn MSI (i815 bord) dat het CMOS jumpertje verkeerd in de handleiding staat. Overigens zouden die DLED''s gewoon moeten gaan branden, ik twijfel dus eerder aan de voeding.

Eerlijk gezegd denk ik dat er niets kapot is, maar dat je even een kop thee erbij moet pakken, relax, hoofd leeg, alles uit elkaar en dan overnieuw beginnen.. :)

Verwijderd

Je cmos jumper moet op ''keep data'' staan. Als ik het goed heb zijn dit de onderste 2 pinnetjes. Volgens mij heb je niet je bios verkloot. Ik zou ''ns een andere voeding proberen.

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54
Al eens geprobeerd om de voedingkabel 10 seconden uit je voeding te laten?

Probeer het daarna nog eens

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik om een voeding te testen die zonder iets aan het lichtnet hangen?

Zou dan de fan moeten draaien?
Of mag ik dat zo nooit proberen?

Verwijderd

Ik weet het niet. Al je fans en voeding horen bij ATX als je er power op zet 1 sec te draaien en dan weer te stoppen. ZONDER dat de computer opstart. Als jij zegt dat dit niet gebeurt is de voeding volgens mij kapot.
Wat je kunt doen is kijken of je voeding is geaard. Het kan ook zijn dat de zekering in je voeding is ontploft (hopelijk is dit het, want is het goedkoopst). Dus voeding terugbrengen naar winkel of even openschroeven.

Ik hoop dat dit werkt. Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Die voeding was niet geaard, neen.
Maar ik heb geen knal of zo gehoord...

Als de zekering ontploft is, zie je dat dan?
En mag ik enkel een voeding aan een (geaard) stopcontact testen zonder moederbord of andere?

Verwijderd

Je zekering zit binnen je voeding. Is een cilinder van ca 1 cm. wit. Kapot is zwart. >:)
Als je je voeding direct op het lichtnet zet zonder MoBo eraan, dan doet ie het waarschijnlijk niet. Of hij nu kapot is of niet.
De reden hiervoor is omdat bij die smartvoedingen de power connector van het MoBo afkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Die zekering ziet er puntgaaf uit. Kristalhelder en een duidelijk zichtbaar, ongeschonden draadje. Daar zal het dus niet aan liggen.

Kan ik zo''n moederbord (zonder iets anders) testen met mijn huidig stroomblok van een Pentium?

• BC3 Victim
Je CMOS Jumper staan verkeerd (ik had hetzelfde probleem) het staat namelijk verkeerd omchreven in je boekje.

Dus zet je jumper maar op 1-2 Clear data en het draait weer.

Verwijderd

Enne..Je kunt gewoon een andere voeding indouwen, als ie maar ook een ATX voeding is. De connectoren en power output zijn toch hetzelfde.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 16 april 2001 18:47 schreef Bakkietje het volgende:
Je CMOS Jumper staan verkeerd (ik had hetzelfde probleem) het staat namelijk verkeerd omchreven in je boekje.

Dus zet je jumper maar op 1-2 Clear data en het draait weer.
:) !!DANKJEWEL!! :)
Op pagina 2/22 van de MSI-K7T-Turbo-handleiding (over de CMOS-jumper JBAT1) zijn bij de illustraties inderdaad beide instellingen precies met elkaar omgewisseld!

Ik vermoed nog altijd dat ik met de stroom aan het CMOS-geheugen gewist heb en durfde daardoor die jumper niet wijzigen of verwijderen, terwijl die dus heel de tijd fout ingesteld stond. Hij moet dus op ''Clear Data'' -volgens het boekje!- staan. Stel je voor!

Dus het stroomblok werkt nog altijd en het moederbord ook. :D

MAAR NU
Daarmee zijn we weer bij de beginsituatie van gisteravond aanbeland...
Power on. Alles start op, fan draait, LED''tjes gaan branden, schijven ratelen, maar de LED''tjes blijven steken bij 0100 (Memory Detection Test) met onophoudelijke beepjes. De stroom uitzetten gaat dan ook niet meer, tenzij achteraan.
Mijn FSB-jumper is verwijderd, wat inderdaad PC133 betekent. (Moet die er misschien toch weer opstaan? ;))

Kan iemand mij vertellen of dat inderdaad het geheugen is, of misschien iets anders?

Wat kan ik doen?

(Kan het bijvoorbeeld ook niet zijn, omdat er nog geen videokaart insteekt? (Ik heb nog geen AGP-kaart, alleen die oude PCI-TNT2, en die maakte gisteren geen verschil...))

Verwijderd

vreemd ik zou me niet te druk maken.... als die op clear cmos staat met voedingskabel erin mag geen problemen veroorzaken... niet grote in ieder geval... en zoja dan valt dat onder je garantie.......

Test de voeding afzonderlijk even......

Je kan ook ff de batterij van je MOBO halen en die ff een paar minuten eruit laten...... dan er weer in.......

CMOS jumper moet op KEEP DATA staan om... BIOS instellingen te behouden......

Verwijderd

OOPs mijn bericht kwam wat laat door.......

Meestal je geheugen 4 lange beeps....... dus zit je geheugen er wel in??? goed aangedrukt...... en zit het wel op BANK 0

Verwijderd

en BIOS instelling
Hoe heet dat ook alweer je KAN bij Boot from AGP of PCI kiezen zoiets sorry als ik t verkeerd omschrijf maar bij JOU moet dat dus op PCI staan

Verwijderd

Topicstarter
Wel, het (nieuwe) geheugen zit goed, denk ik.
Die bolletjes passen precies in de uitsparingen opzij en het latje zit goed recht. Bovendien in DIMM1, al denk ik niet dat dat op dit mobo iets uitmaakt -''Table Free memory''-, en 256MB PC133-geheugen met jumper op PC133 en Athlon-1GHz-FSB266-CPU.
DIMM2 en DIMM3 zijn leeg.

Die PCI-videokaart zou dus moeten werken...
Alleen is er nog geen schermuitvoer, omdat de BIOS-tests niet zover geraken. Ik neem dus aan dat het probleem niet daar ligt.

Verwijderd

Trek je mem eruit en douw het er even goed weer in. Ik had ook datzelfde probleem. Ik dacht dat ie er goed inzat, maar mijn MoBo dus niet. Ook kan het misschien zijn dat de contactjes schoon moeten. Anders lijkt ie me defect. Kun je niet wat mem uit je andere systeem trekken?

Oeps. Net te laat. Laat maar. :+

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Je hebt geen voltmeter maar wilt wel weten of die voeding nog leeft.....

Hmmmmm...............

Ja ik weet het,
Er is altijd wel een autolamp in de buurt waar je vervolgens twee draden aan kunt knopen.
Als dit niet werkt dan mot je je tong d''r op leggen. >:)

Ik weet het, dit is een baggeroplossing maar als je geen voltmeter hebt dan moet je roeien met de riemen die je hebt.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jammer

Verwijderd

Ik heb niet de hel trhead gelezen, maar ik Heb ook zo''n MSI geval zonder de raid en mij staat bij dat die opschriften van clearcmosjumper (weer een leuk scrabble woord) nou net andersom waren. Ik kan me vergissen, heb al een tijdje niet meer egen het bord aangekeken

Verwijderd

Topicstarter
(Voor de nieuwelingen: we starten inmiddels toch weer op en het stroomprobleem is opgelost...)

Steeds blijven nu de D-LED-tjes steken op 0100=MemoryDetection.
Als ik mijn latje in DIMM1/3 steek, geeft dat vlak na de start een onophoudelijk gebeep en ook geen voortzetting van de BIOS-testen.
Bij DIMM2/3 of 3/3 juist hetzelfde, maar dan zonder gebeep.

Ik heb het DIMM1-bankje afgeborsteld en de contactjes schoongemaakt. Dat helpt niet.
Morgen laat ik het geheugen testen in de winkel.

Is dit zeker een geheugenprobleem, of zijn er MSI-mensen die dit herkennen en weten of het ook iets anders zou kunnen zijn? (BIOS toch leeg -kan dat eigenlijk als ik al opstart?-, CPU-probleem of zoiets?)

• Ramon
Je kan ook ff kijken wat ie doet als je zonder geheugen opstart...

Verwijderd

Zoals ik al opmerkte, ben ik echt bang dat je jouw moederbord hebt opgeblazen.

Mijn bovenste beste broer heeft ''t ook een keer geflikt.

stroom er nog op en CMOS resetten

Daarna ijzeren Heinig door gegaan, Geprobeerd de spannings regelaar te vervangen en uiteindelijk de voeding ook nog gemold. (CPU ook maar dat had''ie niet door)
Toen nog ijzerenheiniger er een ander moederbord en voeding aan gehangen.
Toen nog dat andere moederbord opgeblazen omdat de CPU kapot was...

|:( Daarna mij opgebeld, of ik nog een oplossing had....

Verwijderd

Op dinsdag 17 april 2001 07:14 schreef Tampie2000 het volgende:
Je kan ook ff kijken wat ie doet als je zonder geheugen opstart...
wat doe jij hier :? sorry hoor maar als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg het dan niet ! iedereen weet toch dat een computer zonder geheugen zo dood als een pier blijft :?

heel misschien doen die ledjes van msi het dan wel geen id eigenlijk, maar dan kan je er al vanuitgaan dat ie weer bij 0100 blijft hangen he ? de memory detection

Verwijderd

Check gewoon effe of je moederbord wel goed is aangesloten op de voeding, en kijk effe of je de switch op de voeding wel goed hebt staan. En het jumpertje van de keep/clear data van de bios moet op de bovenste twee pinnetjes staan, daar heb ik hem ook op staan.

Verwijderd

Stroomkabel eraf, de voeding kabel losmaken van het moederbord en eventjes wachten. Daarna weer aansluiten, stroom erop en hij doet het weer.

Verwijderd

mem eruit
booten
uit
mem erin
en nu?

succes

• Ramon
Op dinsdag 17 april 2001 07:28 schreef Darkman het volgende:

[..]

wat doe jij hier :? sorry hoor maar als je niets zinnigs te zeggen hebt, zeg het dan niet ! iedereen weet toch dat een computer zonder geheugen zo dood als een pier blijft :?

heel misschien doen die ledjes van msi het dan wel geen id eigenlijk, maar dan kan je er al vanuitgaan dat ie weer bij 0100 blijft hangen he ? de memory detection
Wat nou man?
Dit is wel degelijk iets zinnigs, ik heb zelf al heel wat aan troubleshooting gedaan dus ik weet wat wel en wat niet zinnig is.

Nog een paar dingen om te proberen.
* Haal je mobo uit je kast, leg em op een antistatisch matje... en probeer verder.
* Kijk op de onderkant van je mobo of er een sticker loszit, (zoja haal em dan weg...) geloof het of niet; heb ik ook gehad... en toen wilde mijn pc ook niet meer opstarten. (ik heb ook een MSI mobo)

Verwijderd

Mijn K7t Pro2 deed hetzelfde, probleem was een verschroeide Duron 700 :'( misschien bij jou ook? Ik herken je verhaal direct in het mijne. Heeft niks met bios of wat dan ook te maken.

• FireSNAKE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 19:00
ROFL!! (HEHE) :D

Verwijderd

Op dinsdag 17 april 2001 08:13 schreef Tampie2000 het volgende:

* Kijk op de onderkant van je mobo of er een sticker loszit, (zoja haal em dan weg...) geloof het of niet; heb ik ook gehad... en toen wilde mijn pc ook niet meer opstarten. (ik heb ook een MSI mobo)
Dat komt dus omdat je de voedingsconnector los hebt gehad en heeft niets met die sticker te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen eruit en weer erin, of zonder geheugen opstarten geven allemaal precies hetzelfde resultaat.
Laten ontladen en weer opstarten ook.
En de aansluitingen, jumpers en switches lijken mij ok.

Ik ga vandaag het geheugen in de winkel eens laten testen en de processor controleren.

Hoe herken je trouwens een verschroeide processor? Aan een verkleurde core?
En hoe haal je die Arctic Silver er overal af? Mag dat met aceton?

• Ramon
Op dinsdag 17 april 2001 09:13 schreef snnasss het volgende:

[..]

Dat komt dus omdat je de voedingsconnector los hebt gehad en heeft niets met die sticker te maken.
Hoe kan het kan dat mijn systeem de ene keer stopte bij de processor en de andere keer ''doorbootte'' tot het geheugen?

Verwijderd

Op dinsdag 17 april 2001 14:32 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

Hoe kan het kan dat mijn systeem de ene keer stopte bij de processor en de andere keer ''doorbootte'' tot het geheugen?
Met hetzelfde argument als met jouw sticker... de enige keer dat je de connector los hebt gehad is toen je die sticker los moest halen... wat is dat nu voor een onzin. Dadelik ga je nog vertellen dat je hem door Jomanda hebt laten instralen....

• Ramon
Op dinsdag 17 april 2001 14:37 schreef snnasss het volgende:

[..]

Met hetzelfde argument als met jouw sticker... de enige keer dat je de connector los hebt gehad is toen je die sticker los moest halen... wat is dat nu voor een onzin. Dadelik ga je nog vertellen dat je hem door Jomanda hebt laten instralen....
OK, laten we hier maar over ophouden, ik weet immers dat het bij mij zo was (ik vermoed dat de sticker de plaat onder het mobo raakte) en jij weet daar niets van. Laten we proberen het probleem van de topicstarter op te lossen oke?

Verwijderd

Verschroeide proc. herken je aan afgebrokkelde randjes van de core (middelste blokje bovenop de processor), vooral de hoeken. evt met donkere/ verkleurde plekken. Om het te kunnen zien moet je echter wel geen pasta over je proc hebben gesmeerd...

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:49

ChUcKiE

Dus........

Wellicht stomme suggestie, maar ik heb zoiets ook ooit gehad op mijn ASUS A7V, met zwaar elcheapo geheugen, dat ik via de BIOS van automatisch (CAS3) naar handmatig CAS2 heb gezet!

Enige oplossing bij mij was, om beter geheugen erin te zetten, na het opstarten BIOS in te gaan, weer op automatisch (uit SPD) te zetten en vervolgens mijn oude geheugen er weer in te doen! Toen waren alle piepjes over :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag in de winkel geweest en gans mijn verhaal gedaan...

Ik heb er nu een heel gewoon AGP-beeldkaartje inzitten, maar heb in al het vorige of bij zo''n huidige start bovendien ook nog nooit enig beeld op de monitor gehad. Die start zelfs niet automatisch, en dat zou blijkbaar wel moeten gebeuren.

Toen die man dat hoorde, dacht hij stante pede -zoals sommigen onder jullie overigens ook al suggereerden- aan een kapotte processor (en eventueel daarbij ook nog een kapot moederbord). :'(

1) Zou het kunnen dat een processor niet doorgebrand is -de koeling lijkt er goed op te staan-, maar bij een fatale CMOS-reset een kortsluiting krijgt -samen met ofwel in plaats van het moederbord-, en het alleen daarvan ook al begeeft?

2) Als ik die processor er nu afhaal, moet die Arctic Silver er dan af -hoe?- en opnieuw weer op? Of afblijven van dat spul? Want dat gaat dan toch allemaal verschuiven?
En mag je aan een core met aceton komen om die te reinigen? Hoe anders?

3) Hoe weet ik nu of processor, moederbord of beiden stuk zijn, gesteld dat alles er langs buiten goed uitziet? Is dat zuiver trial-and-error? Alleen, altijd die CPU afhalen en weer opzetten lijkt mij nogal gevaarlijk! Of is dat te zien of te meten?

Wat zouden jullie doen? :?

• Ramon
Op woensdag 18 april 2001 00:19 schreef Cranoly het volgende:
Vandaag in de winkel geweest en gans mijn verhaal gedaan...
Waarom laat je het die lui in de winkel niet oplossen???

Om te zien of je mobo of processor kapot is/zijn moet je een andere processor derinprikken....

Verwijderd

Dat ben ik dus 200% met Tampie eens. Je hebt toch garantie?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de dingen meestal zoveel mogelijk zelf oplossen. Daarom vraag ik zelfs nu nog eerst gewoon om uitleg. Daarom ook maak ik af en toe dus zo''n stomme fout, maar zo leer je het dus wel! Bovendien ben ik anders wellicht onmiddellijk voor minstens een week -eerder twee- mijn spullen kwijt.

Wat die garantie betreft, dat is zo mogelijk nog een stommer verhaal. Normaal ben ik werkelijk bijzonder ordelijk in het bijhouden van rekeningen, garantiebewijzen enz. Nu ook: van de vijf aankoopbewijzen in verband met deze computer, mis ik er maar een.
Juist, net die ene... |:(

Dus lijkt het mij, gezien mijn penibele situatie, alleen nog mogelijk om hetzelfde moederbord en processor nu opnieuw te kopen, om heel binnenkort de vorige set te laten testen en waarbij nodig (en vooral mogelijk) de garantie te laten afwikkelen met mijn nieuw aankoopbonnetje.
Maar deze keer ga ik wel kijken hoe ze er in de winkel de koeler opzetten. Ik durf even niet meer, ook al denk ik dat die koeling in orde was...

Zie je?

• BC3 Victim
Je hebt een MSI bord. Die hebben D-LED''s..

Daar was je al achter :)

Het CMOS Clearen terwijl het moederbord onder spanning staat kan eigenlijk niet de processor slopen.

Een MSI bord doorloopt tijdens het booten een aantal stadia door, welke hij dmv. de leds aangeeft.

Stap 1 (alle ledjes rood) omvat de processortest. Die stap komt hij door, je processor is dus _niet_ defect.

Daarna krijg je de ''early chipset'' initialization (ledje 4 groen, rest rood), daar komt hij ook door, je chipset is dus ook niet kapot.

(het is eigenijk een binaire teller)

Jouw computer hangt op ''Memory Detection Test''. Dat is stap 3. Dus na de processor en chipset test...

Je hebt je computer net uit losse onderdelen in elkaar gezet. Je foute tav. jumpers is inmiddels opgelost, daar is echt niets aan kapot gegaan (dit blijkt al uit het feit dat je DLEDjes functioneren). Als je een computer in lossen onderdelen hebt is het geheugen het meest kwetsbare onderdeel. Dit ivm. statische electriciteit. De piepjes die je hoorde waren ''geheugen-werkt-niet'' piepjes. Je DLEDS geven aan dat het geheugen niet werkt. De handleiding zegt "The memory module might be damaged or not installed correctly".

Ik denk dus dat het aan het geheugen ligt :)

disclaimer: ja, natuurlijk, je processor kan kapot zijn, je moederbord ook best, je voeding enzovoort.. maar als je hoefgetrappel hoort moet je aan paarden denken, niet aan zebra''s ;)

[edit]
Het zou ook een incompatibiliteit met het geheugen kunnen zijn. Soms werkt een reepje op het ene moederbord niet en op het andere wel zonder een direct aanwijsbare reden daarvoor..
[edit2] tav. garantie.. als het een betrouwbare leverancier is en hij herkent je van de aankoop zal hij waarsch. best bereid zijn tot ruilen. Veel leveranciers doen datumstickers op hun producten, eventueel zou je daar een beroep op kunnen doen?

Verwijderd

Topicstarter
:) :) STARTPROBLEMEN OPGELOST :) :)

Ik heb gisteren een nieuw en iets duurder brand-on-brand-geheugenlatje geprikt (Apacer in plaats van Memtech), en plotseling waren de startproblemen totaal van de baan...

Er was dus helemaal niks kapotgegaan of zo, gewoon slecht geheugen. Oef!
Ik heb weer enorm veel bijgeleerd!

Bedankt iedereen, voor alle hulp en tips.

Verwijderd

Zat daar misschien een stickertje op?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 24 april 2001 01:18 schreef snnasss het volgende:
Zat daar misschien een stickertje op?
Bedoel je op het geheugenlatje?

Klopt ja, verschillende zelfs, en het stond ook op al de chips zelf.
Wat is daar dan goed of slecht aan?
Pagina: 1