Toon posts:

[BC3] 440BX mainboard (100mhz) upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oud 440bx slot1 board (Chaintech 6BTM model) en wilde deze gaan upgraden (snellere videokaart en snellere processor). De kaart is een GeForce256 met 64Mb DDR geworden en de processor moest een 800Mhz worden. Bij Chaintech de laatste BIOS Upgrades gehaald en het hele zaakje ingebouwd. De processor werd echter als een 600E Mhz PIII herkend en niet als 800Mhz. De processor eruit gehaald en het blijkt dat de leverancier de 133Mhz versie (PIII 800EB) aan me geleverd heeft. Het systeem start wel op maar de GeForce gaat de mist in. Het mainboard is overclockable naar 133 Mhz maar dan start het hele systeem niet meer op. Kies is echter voor 8*100Mhz in het BIOS dan start het zaakje op maar krijgt de GeForce kaart problemen (waardoor alles crasht). Dit probleem had ik wel kunnen verwachten als het board 133Mhz geaccepteerd had omdat ik weet dat dan de AGP-bus een doorvoer krijgt die misschien niet ondersteunt wordt (86Mhz). Iemand een oplossing hiervoor want ik zit er al een hele dag mee te klooien...

Effe de specificaties:
Mainboard Chaintech 6BTM, 66/100 Mhz
Over te clocken naar 133Mhz
Award BIOS (met SeePU)
Memory PC-100 en PC-133 (128 MB)
Videokaart Chaintech GForce256 64MB DDR

Alvast bedankt...

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Terug naar de dealer. JE moet echt een pIII-800E hebben. deze ondersteunt de 100 MHz en heeft een multipleir van 8 ipv 6.

Dat de boel nu crashed is logisch, aangezien je 33% aan het overklokken bent.

Verwijderd

Ik had hetzelde probleem. Meeste BX440 planken (h)erkennen een CPU > 600MHz niet. In mijn geval ben ik overgestapt op AMD (veel snelheid voor weinig $ ;-) met een Abit mainboard (VIA KT133 chipset). Even slikken en dan genieten van betere performance.

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie was in het BIOS tot 600E te gaan (1998), maar via BIOS-upgrades (tot mei 2000) werd ook de PIII tot 850 Mhz in het BIOS herkend. Wel werden sommige CopperMine''s niet herkend (afhankelijk van het model). Ik vond alleen niks terug over het gebruiken van de 133Mhz. Als ik in het BIOS 8*100Mhz gebruik bij die PIII800EB wil dat dan zeggen dat ik hem al zwaar aan het overklokken ben? Of schakelt ''ie zich terug naar die 600E (zoals het BIOS nu aangeeft)?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

aaaarggghh, :(
de pIII-800EB heeft een interne multiplier van 6. Dus 8*100 zou dat kreng helemaal niet mogen doen, omdat de multiplier op 6 vastzit.

Daarom moet je een nieuw mobo doen die 133 MHz FSB kan, of een nieuwe CPU (ruilen) hebben (de pIII-800E) met een multiplier van 8.

Je moet doen wat er in het boekie staat en niet direct zelf gaan lopen kloten. Met je halve overklok een systeem aan de praat krijgen zoals je denkt dat het hoort krijg je niet dan ellende.

Verwijderd

Set AGP op 1x dan is je probleem opgelost, en dan trekt het systeem echt beter, als dat je een 100Mhz FSB systeem hebt, dat kunnen die ouwe BXjes wel, alleen AGP op 1x zetten, anders lukt et nie

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
Idd, omruilen die cpu. Enige optie.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
RobRo laat ons even weten als je CPU-upgrade gelukt is. Ben benieuwd of je Chaintech 6BTM met de P3 800 goed gaat draaien, heb namelijk ook zo''n Chaintechbordje. Volgens de specs moet het kunnen maar ik wil het ook in het eggie zien.

Succes!

Verwijderd

p3 800 moet goed lukken...kijk maar naar mijn specs.....>:)

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Een Geforce kan meer dan 89Mhz hebben. Trek die PC100-geheugen er eens uit. Waar staat je CPU-voltage op? Op een converter kun je dat meestal met jumpers instellen...
Pagina: 1