[BC3] peltier vraag

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 12:10
Ik heb dit systeem.

Athlon 1150MHz (135*8.5)
Abit KT7A
128BM mushkin
GeForce2 GTS
Peltier 80 Watt
Alpha delta (kut herrie!)

Omdat ik al aan waterkoeling zat te denken heb ik een tijdje terug een peltier gekocht en besloot deze vanmiddag maar even te "testen".
Daarvoor gebruikte ik gewoon mijn alpha delta combo (luchtkoeling dus), wat me opviel is dat als ik hem op 1150MHz opstartte, de peltier het net niet trekt..(60+ graden) dat willen we niet dus nog een keer geprobeerd op 1066MHz (1,75V).. dit gaat wel.

Als ik nu windows opstart dan zie ik de temp van +/- 55 naar 11 graden teruglopen, zet ik dan mijn koe aan, loopt ie heel snel weer op.. tot 60+ (tot ie vastloopt maar zover laat ik het niet komen).

Wat ik zelf denk is dat ik op het randje zit van effectief/niet effectief.

Nou mijn vraag.. komt dit door mijn voeding? (300watt en ja ik gebruik maar een voeding)
of door de peltier zelf? (geeft een athlon op 1150MHz meer warmte in watt''s dan de peltier aankan?
of is de koeling gewoon niet goed genoeg..?

Ik ga zeker waterkoeling kopen maar ik vraag me gewoon af of het wel aan de koeling ligt.

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2025

_zeus_

Jouw processor zal zelf al een wattje of ~ 65 produceren.Een veilige marge iz (zegt men) om het wattage van je processor te nemen en dit met 2 te vermenigvuldigen dus een peltier van ~120Watt+ lijkt me beter.Het wattage van de peltier opgeteld met het wattage van je processor levert dan een totaal wattage op van 180 a 200 watt ,dit kan je beter niet met lucht koelen.Ik zou dus idd voor water gaan.En ik mag aannemen dat die 80 watt peltier een Ice71 is en dat je hem aan je computervoeding hebt gehangen die dus maar 12 volt levert terwijl de peltier 16 volt wil.Dit betekent dat je peltier geen 80 watt aan warmte verplaatst maar ~60 watt (wat minder is dan je processor produceert).

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 12:10
Op zaterdag 14 april 2001 18:19 schreef _zeus_ het volgende:
Jouw processor zal zelf al een wattje of ~ 65 produceren.Een veilige marge iz (zegt men) om het wattage van je processor te nemen en dit met 2 te vermenigvuldigen dus een peltier van ~120Watt+ lijkt me beter.Het wattage van de peltier opgeteld met het wattage van je processor levert dan een totaal wattage op van 180 a 200 watt ,dit kan je beter niet met lucht koelen.Ik zou dus idd voor water gaan.En ik mag aannemen dat die 80 watt peltier een Ice71 is en dat je hem aan je computervoeding hebt gehangen die dus maar 12 volt levert terwijl de peltier 16 volt wil.Dit betekent dat je peltier geen 80 watt aan warmte verplaatst maar ~60 watt (wat minder is dan je processor produceert).
De peltier is idd een ice-71... wat kan ik het beste doen? waterkoeling alleen? of moet ik dan ook nog z''n 120WATT peltier kopen?
Waar haal ik 16 volt vandaan?

Verwijderd

die peltier is echt niet krachtig genoeg voor de CPU, by athlon peltier cooling zit je al snel aan 172W peltiers en dan ook nog op de vereisde 16V en niet lager gevolt naar 12V.
Je cpu trekt op full load nu ongeveer 72W dus dat trekt die peltier echt niet, vnadaar dat de temperatuur zo oploopt.

16V hala je overigens van een extere voeding, zijn vaak van die dure kastjes.

succes met je project

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2025

_zeus_

Voor externe voedingen zou ik ff kijken op www.dil.nl enne ik vind ze niet echt duur (onder de 200 pieken voor 16 volts maar check zelf maar ff oh ja zoek bij dil op ringkerntrafo''s)En Thavinny die 172 watt pelt wil 24 volt hebben.Tsja ik kan je wel advies geven maar wat wil je,als je gaat overclocken zou ik zeker voor een 120 watt+ peltier met waterkoeling gaan en de pelt aan een aparte voeding hangen die de pelt van het gewenste voltage voorziet.Let op dat voltage is per pelt verschillend.

Suc6