Toon posts:

[BC3] Ultra ATA 100, Raid 1 hdd ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bijna klaar met me nieuwe pc samen te stellen maar ik weet nog 1 ding niet en ook de search laat mij het enigzins afweten hier.

Ik heb 1 hdd van 30gig, is dat wel verstandig met raid 0 ? Of moet ik 2x 15 nemen?
En WAT is ultra ata 100 nu eigenlijk? Ik lees in sommige topics dat ultra ata 100 alleen op raid kan, klopt dat ook?
plz help me out :? im confused

Verwijderd

voor raid heb je minimaal 2 disks nodig.
Ultra ata 100 is de snelheid van de bus (ofzo), staat los van raid.
Doe eens een simpele search en orienteer je wat op''t gebied van raid. Is genoeg te vinden (alleen al op GoT)

edit:

op->al

Verwijderd

Moet je even dit stukje over RAID doorlezen, erg informatief.

Verwijderd

Topicstarter
thanx! Maar ik kan toch wel 1 disk aansluiten op de RAID controller? (promise)
Of werkt dat niet?

Verwijderd

Raid maamt van meerdere hard disks als het ware een scsi schijf, dit kan met ide maximaal met 4 hd, gaat vervolgens van b.v twee schijven tegelijk lezen en ook tegelijk schrijven naar twee hd. Dit heeft tot gevolg dat de data in dit voorbeeld twee maal zo snel gelezen en geschreven wordt, bij ata 100 wordt dat dus 2 x 200mb/s. Raid met 4 schijven geeft dus 400 Mb/s een versnelling factor 4! Je kunt die ene schijf aan de raid controller hangen, maar de performance blijf dan 100 Mb/s. :) MVG Michel.

Niet geschoten is altijd mis!

Verwijderd

nvm

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

2x IDE poorten van ATA-66
2x IDE poorten van ATA-100 type, deze zijn eingelijk bedoeld voor RAID, maar kunnen ook prima werken als ''normale'' IDE poorten
Pagina: 1