[BC3] welke processor kan op een P3BF!!!!!

Pagina: 1
Acties:

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Mijn vraag is de volgende: Ik heb een ASUS P3BF Mobo rev. nummer 1.04 met de volgende bios: 1006. Verder nog +/-400MB intern geheugen (100MHZ), ASUS 3800 TNT2 deluxe kaart, en een Pentium III 500MHZ met 512kB cache memory Slot1. Nu ben ik aan het kijken voor een andere processor. Een Pentium 3 800 of 850 MHZ. Ik heb al veel winkels gevaagd welke processor er stabiel op dit mobo loopt, maar ik krijg NOOIT een goed/ of precies antwoord. Ik wil mijn mobo niet overclocken, want ik heb een SCSI kaart, en die wordt anders onstabiel. Als ik in de handleiding kijk, zie ik dat de multip. 8,5 aankan, maar als ik bij 3D benchmark kijk naar de info, zegt deze 800MHZ Maximaal. Wie kan me een duidelijk antwoord geven, of heeft ervaring met 850MHZ op P3BF. Ik wil geen gebruik maken van een verloop voetje van Slot 1 naar FCPGA, en geen 133MHZ!!! Alvast bedankt

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Waarom wil je geen gebruik maken van een Slot 1 -> FCPGA convertor gebruiken ? Je kan dan makkelijk een PIII op 100MHz vinden die je kan draaien op dat bord :) Je kan die vinden tot 850 MHz (niet overal).

Verwijderd

Kan gewoon een 850 Slot 1 op...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:10
Gewoon een 850MHz op prikken, geen probleem. Als je op Asuscom.de kijkt zie je ook dat ''t geen probleem is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• BC3 Victim
Hoi, Heb je hier persoonlijk ervaring mee? Waarom zegt 3dmark dat 800 MAX. is? Moet je dan het mobo jumperfree zetten, of moet je deze op 8,5 zetten? En waarom staat op de oficele asus site maar tot 800MHZ aangegeven? Alvast bedankt

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
hoi, ik heb op tweakers wel eens gelezen, dat je dan problemen kunt krijgen, en al zeker al je geen asus voetje gebruikt, ivm met de voltage. Heb je zelf ervaring met 850 HMZ? Alvast bedankt voor het andtwoord.

Verwijderd

Die Asus site wordt niet meer bijgewerkt elke keer als er nieuwere CPU''s komen. Ik heb zelf wel een paar P3B-F gezien waar Slot1 850 op liep zonder problemen... Maar waarom van 500 naar 850..?

• BC3 Victim
met 500MHZ kan ik bijvoorbeeld niet goed meer film kijken, het beeld begint dan te schokken.

• BC3 Victim
waar kan ik dit ergens vinden op de Asuscom.de site? Ik kan het niet zo snel vinden.

• Abbadon
Ohhh, op de asussite staat dat ''t geen probleem is. Wie moet jouw dan nog meer overtuigen? Ik zal je de link geven (Duits overigens, want de Duitsers zijn veel gründlicher:) )

http://www.asuscom.de/de/support/techmain/FAQ/mobo_cpu/faq086_CPU_Upgrade_III.htm

Het enige vraagteken wat er is, is de 1000E, de 1GHz PIII met 100MHz FSB. Maar dat is niet zo''n probleem want die cpu kun je waarschijnlijk toch nergens op de kop tikken.

• BC3 Victim
Bedankt voor je moeite!!! Weet je dan ook waar de E/B voor staan achter 850MHZ?
is 256kb Cache geheugen niet minder/trager dan 512kb cache geheugen? Ik moet zeggen dat mijn 500MHZ processor nogal snel is, en een kennis heeft 733MHZ, en deze is veel trager!! De 733MHZ heeft 256kb.

• Abbadon
Op zaterdag 07 april 2001 17:14 schreef emiel25 het volgende:
Bedankt voor je moeite!!! Weet je dan ook waar de E/B voor staan achter 850MHZ?
is 256kb Cache geheugen niet minder/trager dan 512kb cache geheugen? Ik moet zeggen dat mijn 500MHZ processor nogal snel is, en een kennis heeft 733MHZ, en deze is veel trager!! De 733MHZ heeft 256kb.
De E staat voor 100MHz FSB Coppermine, de B staat voor 133MHz FSB Coppermine. De 850 heeft officieel geen E of B toevoeging; de E was ingevoerd om de 100MHz Coppermine''s v.d. 100MHz Katmai''s te onderscheiden, en dat onderscheid is niet nodig bij de 850 omdat er nooit een Katmai uitgebracht is boven de 600MHz. De B wordt alleen gebruikt bij PIII''s die qua aantal MHz''en in twee varianten verkrijgbaar zijn, de 600, 800 en 1000, omdat er van deze drie namelijk zowel 100 als 133MHz FSB varianten zijn.

Wat betreft het cache, alle Coppermine''s zijn uitgerust met 256Kb i.p.v. de 512Kb die je terugvind op de Katmai (en b.v. PII Deschutes). Hoewel het minder Kb''s zijn, zijn het wel véél snellere Kb''s. Op de Katmai''s draait het L2 cache op halve CPU snelheid (in jouw geval dus op 250MHz) en staat het d.m.v. een 64bit bus in verbinding met de core. De 256Kb op de Coppermine daarentegen draait op volle cpu snelheid, én heeft een 256bit verbinding met de cpu core (het L2 cache is dan ook binnen de core geïntegreerd). Dit resulteert in een vele malen snellere dataoverdracht, reken maar uit: twee maal zo snel, en 4 maal zo breed is factor ACHT. Zodoende zal die 733MHz cpu van jouw vriend altijd sneller zijn dan de 500MHz Katmai. Alleen is de CPU niet bepalend voor het gehele systeem, zo zijn er genoeg componenten die b.v. een snelle 1GHz cpu welhaast invalide kunnen maken.

• BC3 Victim
Volgens mij, heb je er wel verstand van. Weet je dan ook of ik mijn videokaart (ASUS 3800 TNT2 Ultra Deluxe) op 4*AGP kan laten draaien, op mijn P3BF. Zoja, wat moet ik dan veranderen (Bios/drivers etc)?

• Abbadon
Kan niet, omdat de P3B-F geen AGP*4 ondersteund, dat kan de i440BX chipset niet. Hoogstwaarschijnlijk kan de V3800 het ook niet (daar wil ik van af zijn). Is ook niet erg want je gaat toch geen performance winst krijgen als je van AGP*2 naar 4 gaat; het is eigenlijk een beetje een farce dat AGP*4.

Wat betreft dat er verstand van hebben, ik heb zelf ook een P3B-F, en zag mij een klein jaartje geleden voor dezelfde vraag gesteld als jij nu. Heb alles uitgezocht omdat ik 100% zekerheid wou hebben en geen dure P3 (waren toen erg duur) wou kopen die vervolgens niet met m''n bord zou samenwerken. Dat is allemaal blijven hangen onder het mom van ''one o one useless facts'' :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00
Kan niet, je bord heeft de BX-chipset en die ondersteunt maximaal AGP 2x. Trouwens de B staat niet voor coppermine 133 Mhz, maar gewoon voor 133 Mhz. Zo is er ook een 533 B, een katmai op 133Mhz bus.

Verwijderd

hhmm...prima antwoord dacht ik zo...btw, over de maximale multiplier hoef je je geen zorgen te maken...die is toch gelocked...de processor dwingt het moederboard waar die op draaien moet...

• Abbadon
Op zaterdag 07 april 2001 18:03 schreef White Feather het volgende:
Trouwens de B staat niet voor coppermine 133 Mhz, maar gewoon voor 133 Mhz. Zo is er ook een 533 B, een katmai op 133Mhz bus.
Tja, met zoveel aanduidingen wil je wel n''s wat vergeten. Maar je hebt gelijk, zo is er ook nog de 600MHz hel (600, 600B, 600E en 600EB, waarvan de E en EB ook nog eens in Socket 370 verkrijgbaar zijn, je zou maar eens op pad worden gestuurd om een 600MHz PIII te halen, grote kans dat dat op een fiasco uitloopt>:) )

• BC3 Victim
Ik ben vanmiddag in Einhoven geweest, naar de computerbeurs, maar NIEMAND kon mij helpen met mijn vragen. Mijn complimenten van mij voor jouw. Hartelijk bedankt voor de info, Emiel

Verwijderd

Je kan er gerust een P3-850 opzetten hoor, zal het perfect moeten doen!
Ik heb zelf een P3-866 op een P3B-F zitten, bios flashje (hoef jij niet, je hebt al 1006) en klaar was ik!

Gewoon kopen die 850!!
Pagina: 1