Toon posts:

[BC3] van p-200 => k6/2-4xx in een laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan goedkoop aan een paar k6/2-400 en k6/2-450 komen die afkomstig zijn uit toshiba-laptops met verrotte mobo''s. Nu heb ik Zelf een ctx-laptop ( cybernote 700+ ) met een p200 aan boord, aangezien hiet hier beide om socket 7 proc''s gaat zou ik graag willen proberen of ik een k6/2 erin kwijt kan.

Passen doet het natuurlijk al, maar krijg ik het ding ook op hogere snelheden dan 200 Mhz, met andere woorden hebben laptop ook multiplier jumpers of zijn ze allemaal van de fabriek af al zo ingestelt?

bovendien komt die laptop uit het tijdperk dat er niets boven de 200 Mhz te vinden was, is er een kans dat ik een multiplier van boven de 3 kan vinden? ( ga ervan uit dat die p200 op 3x66 draait )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

P200 draait idd op 3x66. Je hoeft geen hogere multiplier te hebben- de K6-2 400 (nieuwe core) en hoger interpreteren een multiplier van 2 als 6, dus 6x66=400. Vraag is alleen hoe je de multiplier aanpast. Sommige oude laptops hebben dipswitches. Zo niet gaat het moeilijk worden.

Ander potentieel probleem: is dat 200 of 200MMX? Een K6-2 heeft split voltage nodig, dus lagere Vcore dan Vio. Op zich kunnen ze best wat hebben, maar met een core van 3V (standaard voor oude Pentia meen ik) smelt je laptop allicht!

Als je een MMX hebt en de multiplier kunt instellen op 2, ervoor gaan. Zo niet: niet:'(

Oslik, blyat! Oslik!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Ik zou eerst maar eens kijken wt voor een pentium200 er in je laptop zit. Het kan namelijk zijn dat je een speciale notebook processor hebt det is geen socket7 processor en je zal hem dan ook niet kunnen vervangen met de AMD

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

Vrijwel nooit wordt in een laptop dezelfde socket gebruikt als in een normaal systeem!!!
Dus je kan er bijna vanuit gaan dat dat niet past.

Nu ook zonder stropdas

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:54
Op donderdag 05 april 2001 23:23 schreef Hagar het volgende:
Vrijwel nooit wordt in een laptop dezelfde socket gebruikt als in een normaal systeem!!!
Dus je kan er bijna vanuit gaan dat dat niet past.
Ik weet het wel zeker. De footprint van de mobile pentium is al heel anders dan van de gewone pentium. Dat gaat echt niet passen he :)

Verwijderd

Topicstarter
heb ik ooit gezegt dat ik er een desktop-proc in wil zetten??

ik wil er een k6/2-4** inzetten die ook uit een laptop komt ( staat er toch duidelijk d8 ik )

Maar dat geintje met de multiplier 2x=6x dan hebben we het toch over het mobo, die zorgt toch voor de pulsjes. En zoals ik zeg gaat het hier over een mobo dat komt uit een tijdperk dat 200mhz het maximum was, dus dan zal dat 2x=6x wel niet werken. Voltage valt denk ik wel te doen, 3V is niet heel erug voor voor een k6-2, die werden standaart al op 2.4 gelevert ofso ( dat zijn wel de desktops )

iemand een idee wat het voltage is van een laptop p200 en een laptop k6/2??

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voltages weet ik niet zo 123 voor laptop CPU''s, het belangrijkste is dat de mobo split voltage kan leveren.

Wat betreft die 2x=6x: dat is JUIST voor oudere mobo''s ontwikkeld. De mobo stuurt de CPU data op de systeembussnelheid (66MHz) en stuurt een (constante) code voor de multiplier. Oude mobo''s hebben daar maar 2 bits voor: 1,5 2,0 2,5 3,0. Een 233MMX CPU gebruikt al 1.5=3.5, AMD CPUs interpreteren 2.0 als 6.0. Met die interpretatie heeft de mobo niets te maken.

Oslik, blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt daar heb ik wat aan, die p200 is denk ik wel een p200MMX. Hij zit ook netjes in een socket dus dat gaat wel lukken denk ik. WEl zal ik nog iets met koeling moeten doen, ik heb namelijk GEEN actieve koeling op mijn p200, direct op de core zit een grote alu-plaat ( net zo groot als het toetsenbord ) die werkt als een grote heatsink.

En de Vcore van beide proc''s is ook wel makkelijk, maar dat is goed te vinden op het inet.

Verwijderd

Topicstarter
en weer naar boven

Ik heb ff mijn proc bekeken en het is een p200MMX op 2.8v. Dat is denk ik ook het voltage van Vio. Ik Heb ook een paar dipswitchen gevonden ik kan kiezen tussen 2.5/2.8/3.0/3.2V en tussen de multipliers 2/2.5/3/3.5. Hij staat dus nu op 2.8V en multi 3.

Ik ga straks ff proberen of het bord ook draait op 2.5v ( misschien ff de multiplier omlaag zodat de proc misschien iets minder moeilijk doet )

Verder heb ik ff een paar data-sheets gedownload van Intel en Amd, en voor zover ik er wijs uit kan worden. Zijn er pin-compatible ( daar ging ik al van uit ) en heeft een p200MMX een vermogen van 16.0W en een Amd k6/2-400 een vermogen van 24.0W. Dat is dus 1.5x zoveel, en hij wordt nu al zo heeft ( als ik mijn toetsenbordje losmaak, kan ik na een avondje putteren bijna mijn vingers branden, ik jat nog wel een keer ergens een thermometer ergens vanaf en dan meet ik het wel ff op )

p.s. Ik wordt steeds hoopvoller

Verwijderd

Topicstarter
YEss alles werkt, proc presteerd uitstekent. Het is een 400 Mhz k6/2 geworden, ik hoop nog een k6/2+ te krijgen. Ik haal nu 904/478 MIPS/MFLOPS in de sisoft cpu benchmark, dat was altijd minder dan 200 MIPS en minder dan 125 MFLOPS. Volgens mij gaan die Intel''s gehandicap de laptops in, die P200mmx van mij hield net een p120(zonder mmx) desktop bij. EN bij een vriend van mij is het nog erger die haald maar 180/125 op zijn p233MMX laptop.

Ik heb alleen nog een probleem met koeling, laat ik hem een dagje draaien, met gewoon werk dan is de proc temp iets van 45 graden celsius. Ik ben hem echte ook een keer gaan stressen door hem een 650mb divx film in te laten plakken, met als resultaat een waarde van 70 graden celsius op mijn metertje ( ik heb zo''n halfords ding op mijn coldplate geplaatst ) toen heb ik het inpakken gecanceled en is er ongeveer een halfuur nodig om de temp weer onder de 50 te laten komen.

Ik zat te denken aan koeling via de pcmcia sloten, ik heb er nog 1 vrij, zou er zoiets op de markt zijn?

anders wordt het denk ik, zagen in mijn laptopie en dat wil ik eigenlijk voorkomen.

suggestie?????
de laatste drie postingen zijn al van mij, het wordt zo''n monoloog zo.

p.s. proc is een 400 mhz, bedoelt voor 2.2 volt draait echter op 2.5 Volt. Kamer temp is altijd onder de 20 graden geweest.

Verwijderd

je moet cool-pasta tussen die heat sink en de proc. proppen; die heatsink die gaat niet passen omdat hij gemaakt is voor die intel..
goed pasta op de proc. doen en dan dichtschroeven; en dan kijken hoe warm hij word...

suc6 !!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:43
Intel heatsinks passen net zo goed op een K6.
Wat betreft een K6/2+ hier: heeft wel 0,18 micron, dus worden wel minder warm. MAAR: AMD heeft ze uitgegeven voor 1,6V - 2.1V, waarbij 2.1V echt het maximum is. Ga je hoger, blaas je de L2 cache op :(

Probeer die K6 eens onder te klokken met een bus van 60MHz ofzow...

Verwijderd

Topicstarter
we hebben het hier over een laptop jongens, er is geen sprake van een normale heatsink. er ligt gewoon boven op de proc een coldplate (denk zilver), en daar boven op een grote plaat zo groot als het toetsenbord (alu)

verder k6/2 zijn gemaakt op te passen op alle ss7 mobo''s. Denk je dat ze dan niet zo slim zijn om ook meteen ff ervoor te zorgen dat de koelers dan compatible zijn. ( ik heb nog een paar andere k6/2 draaien, in dit geval gewone desktop proc''s, en ik heb in de winkel gewoon gevraagt op een paar ss7 koelers, niet om amd k6/2 of intel p1 mmx proc''s.

Verder zat ik al te denken ook pasta ofso, maar dat gaat niet veel helpen, met pasta wordt de proc koeler en de heatsink warmer. En ik wil gewoon de gehele temp omlaag krijgen, de warmte moet weer van de heatsink AF.

Alle metingen die ik heb zijn ook temperaturen van de heatsink, je denk toch niet dat er al dure ( en onzinnige ) temp- meters in p1mmx laptops zaten.

JGC, bedankt die info had ik nog niet over de k6/2+. Ik kan zoals gezegt geen voltages onder de 2.5 instellen. Maar ik hoop een beetje dat als een k6/2 0.3V boven spec kan lopen, dat een k6/2+ dan misschien wel 0.4V boven spec kan lopen. Maar dat zou niet gaan vanwege de L2-cache op de k6/2+, is dat zo gevoelig dan???

Misschien idd eens met de bus gaan klooien, maar laat ik eerst eens gaan kijken of er een manier is om hem actief gekoelt te maken.

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

Vraagje: Heb je nog meer van die procs? (je had het over een paar). Ik zou dit ook wel willen proberen met m''n toshibaatje.

Over koeling: Heeft jou laptop geen fannetje dan? Mijn toshiba Sattelite 320 CDS heeft er wel een, en als ie te warm word gaat ie aan. Voor zover ik van buiten kan zien (nog niet opengemaakt) zit er in m''n toshibaatje een 3x3 cm coolertje, dus die zou ik eventueel kunnen vervangen door een iets grotere/snellere, en verder is ook de lucht-inlaat (nederlands?) niet erg efficient, zou ook een stuk beter kunnen. Maar, in beide gevallen wel zagen ja. Als iemand weet waar je snelle 3x3 cm coolertje kan krijgen...

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment nog 1 k6/2-400 (2.0v) over, maar ik krijg er in iedergeval nog 2 bij ( k6/2-300 )

en nee ik heb geen enkele fan in mijn laptop zitten, terwijl het orgineel toch een p200mmx is (werd ook best warm, maar stabiel als een huis, dus je hoort mij niet klagen)

Een vriend van mij heeft ook een toshiba met fannetje dat aangaat als het te warm wordt ( p233mmx, d8 dat het een 460ds was, zoiets ) waarom jullie wel en ik niet.

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Download het programmaatje ''rain'' eens. Dit geeft speciale instructies aan je cpu die hem koeler doen werken. Dit scheelt al snel zo''n 5 graden. Werkt natuurlijk vnl. als de cpu niet al te zeer wordt gestresst, maar het werkt absoluut. Als je het wilt, stuur me dan een mailtje, dan mail ik het door. Of zoek anders even via Yahoo naar''rain'' en ''download''. Dan vind je het snel genoeg!

Verwijderd

Topicstarter
sorry hoor, maar zo''n progje is alleen leuk voor je meetgegevens. Waar het om gaat zijn de stressed temperaturen, en daar haalt een progje als Rain of Waterfall geen F***ker uit. Wel zijn dat soort progjes aan te raden als je je accu een beetje wilt sparen. Maar zoals gezegt als je je maximale temp naar beneden wilt halen heb je er niets aan.

toch bedankt
Pagina: 1