Toon posts:

[BC3] welke processor past het beste bij mijn eisen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Okeej ik weet dat er 10000000... vragen als deze zijn geweest (en ik heb die ook in de search gezocht), maar ik kom steeds verschillende antwoorden tegen, soms spreken ze elkaar in 1 topic gewoon tegen
Simpel..
AMD voor spellen

Intel voor zware 3D apps enzo..

klaar
Waar slaat dat nu weer op?!

Athlon is juist stukken sneller in 3d apps, door zijn betere fpu.

Maakt ook verder nie uit... ga voor de goedkoopste, dus amd
hier word ik dus niets wijzer van. Ik ga zelf een computer samenstellen, en ik wil echt een beest kopen, maar dan moet ik wel weten wat ik het beste kan nemen. Ik wil hem gebruiken voor zware applicaties like photosoep en andere (3d)graphics proggies, internet, muziek etc etc. MAAR geen spellen!! Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.
Nu heb ik net wat gezocht en ik kom tot de conclusie dat er momenteel grofweg 3 soorten processoren zijn waaruit je kunt kiezen: de intel pentium 3, de intel pentium 4 en de AMD (athlon of duron). Nu wil ik definitief weten, welke is nou het beste geschikt voor mijn eisen?? En welk moederbord past daar dan het beste bij want zo''n die-hard ben ik ook niet, van overclocken weet ik ook niets dus daar begin ik ook niet aan.

kan iemand mij hierover advies geven (graag zonder al te moeilijke termen :)

en aub niet beginnen over UTFS want dat heb ik dus net een uur gedaan en ik ben niets wijzer geworden *D

alvast bedankt

excuses dat ik het in het verkeerde forum had geplaatst :D

Verwijderd

AMD Athlon 1333 MHz.
Maar welk mobo?, dat weet ik niet.
Een van Abit,Msi of Asis :)

Verwijderd

als je veel met fotoshop werkt zou ik voor een intely gaan die zijn gewoon stukken sneller dan een AMD, omdat fotoshop gemaakt is voor een intely

Maar als je veel spellen speeld zou ik voor een goedkope AMD gaan (maar je zei net dat je geen spallen speeld of weinig)

Dus de keuze lijkt me duidelijk. een Pentuim dus ik zou voor de 1Ghz gaan is snel zat voor fotoshop.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 04 april 2001 13:42 schreef w.kraa het volgende:
als je veel met fotoshop werkt zou ik voor een intely gaan die zijn gewoon stukken sneller dan een AMD, omdat fotoshop gemaakt is voor een intely

Maar als je veel spellen speeld zou ik voor een goedkope AMD gaan (maar je zei net dat je geen spallen speeld of weinig)

Dus de keuze lijkt me duidelijk. een Pentuim dus ik zou voor de 1Ghz gaan is snel zat voor fotoshop.
kijk dat bedoel ik dus :( don''t get me wrong ik ben blij met jullie reacties maar jullie spreken elkaar wel tegen :'(

misschien moet ik maar aannemen dat het niet zoveel uitmaakt

o ja 1 vraagje, is pentium 4 veel beter dan 3?

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 18:17
Ik ben zelf een beeetje een intel-fan (GEEN FLAME INTENDED :( )
maar in jouw geval lijkt mij een nieuwe Athlon de beste optie. (met de snellere FSB)

zover ik weet is een intel beter in data doorvoer, grote data pakketten overdracht, server files en webserver toepassingen

De Athlon is beter in oure rekenkracht. Dat lijkt me nu de beste keuze.

P4 zou ik niet doen omdat er nog te veel TE specifieke software voor nodig is. Heb je die of wil je die kopen dan is dat een optie, maar dat maakt het POKKE duur. En de meeste programma''s zijn er nog niet klaar voor.

ATHLON lijkt me de beste keuze :)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• 0siris
  • Laatst online: 22-08 17:19
Op woensdag 04 april 2001 13:42 schreef w.kraa het volgende:

alweer een ongenuanceerde reactie erbij...
Photoshop is niet gemaakt voor Intel, maar destijds voor Apple machines. Later is dat naar x86 arch. geport en verder ontwikkeld, waarbij het inmiddels WEL de extra features van SSE (en ik meen ook SSE2) ondersteunt die in de nieuwere intel processoren zitten, en NIET de 3dNow! optimalisaties van AMD.

Als ik veel met Photoshop zou werken, zou ik inderdaad voor een intel processor gaan, maar als dat slechts incidenteel is, zou ik voor de goedkoopste combinatie gaan van Duron/Athlon+mobo en pIII+mobo. en het extra geld uitgeven aan bijvoorbeeld meer geheugen, of een 7200 tpm harddisk ipv 5400 tpm harddisk.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

petur p4 kopen moet je zeker NIET doen , veel te duur en te lage performance voor het geld. ja ok het wordt beter maar daar gaan we nu geen 1500 piek voor betalen, toch ? en dat intel met BEPAALDE intel geoptimaliseerde apps sneller is dan een GELIJK GECLOCKTE amd dat wisten we al. maar een athlon 1200 die je nu voor 650 ? piek kunt kopen zal toch echt wel minimaal net zo snel zijn als een p3 1 ghz met photoshop misschien wel iets sneller en in alle andere situaties is de p3 1 ghz verslagen. Dus houd je geldje in je zak en neem gewoon een amd dat is veel verstandiger en je kunt met een amd bordje straks ook de nieuwe palomino erop kwijt. met INTEL bord, koop je hoe dan ook iets waar je niks meer aan kunt upgraden, of het nu p3 of p4 is. veel succes

Verwijderd

Het gaat hier ietwat om de optimalisatie, ik weet dat Photoshop geoptimaliseerd is voor de p3 (intel), de meeste 3d appz zijn dat wel (SSE optimized) enne er is NU nog weinig verschil in prestatie tussen de P4 en de P3, dit doordat de extra ingebouwde functies nog niet worden ondersteund. (was ook eerst zo bij de introductie van de p3, de p2-450 was toen even snel als de p3-450) pas als de nieuwe functies worden ondersteund zal de p4 echt sneller worden. De eerste patches zouden nu zo ongeveer moeten uitkomen. Mijn advies: koop een 1 GHz P3 en investeer in een sloot geheugen (>256 meg) aangezien die proggies geheugen verslinden...

ik hoop dat je hier wat aan hebt... suc6 ;)

• Loft
trouwens wat wil je met die muziek doen??
is dat zelf maken/componeren enz...
met veel gegevens overdracht? Dan kan een P3 toch interessant zijn.

Is het gewoon een beetje afspelen van mp3, dat kan elke wilkekeurige p1 of k6-2 al, dus daar zou ik me niet druk over maken.

Over internet ook niet, want het gaat om de zwaarste appz die je het meest gaat draaien, daar moet je de PC op afstemmen.

Athlon lijkt me nog steeds de beste keuze

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik denk dat er weinig programma''s zijn die OOIT sneller zullen lopen op een p3 1gz ten opzichte van een 1.333 Ghz Athlon.
de p3 1ghz en athlon 1.33 ghz kosten hetzelfde. Mobo kost ook niets meer.

Het verschil in rauwe mhzen zal de athlon het voordeel geven tov de p3. De p4 is voor zijn prestaties op het moment te duur. uitbreidbaar heid van geheugen is een groot probleem. (hij komt met 2x64mb rdram: 128mb is te weinig voor intensief fotosoep. zelfs 256mb vinden sommigen te weinig. Dus wat moet je doen. 2 reepen erbij dus. 2x64 of 2x128 en je banken zitten voorgoed vol)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Loft
Op woensdag 04 april 2001 14:01 schreef nitenite het volgende:
Ik denk dat er weinig programma''s zijn die OOIT sneller zullen lopen op een p3 1gz ten opzichte van een 1.333 Ghz Athlon.
de p3 1ghz en athlon 1.33 ghz kosten hetzelfde. Mobo kost ook niets meer.

...
File servers en webservers die veel data doorvoer hebben zijn toch echt vaak intel (of anders, maar hier is de vergelijking intel/amd)
Zie mijn eerdere verhaal. Voor programma''s die veel datastromen kennen/nodig hebben blijkft die p3 sneller dan de athlon, maar voor photoshop e.d. (=rekenkracht) ->AMD

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op woensdag 04 april 2001 14:15 schreef Stiffener het volgende:

[..]

File servers en webservers die veel data doorvoer hebben zijn toch echt vaak intel (of anders, maar hier is de vergelijking intel/amd)
Zie mijn eerdere verhaal. Voor programma''s die veel datastromen kennen/nodig hebben blijkft die p3 sneller dan de athlon, maar voor photoshop e.d. (=rekenkracht) ->AMD
Bedrijven gebruiken intel vanwege de naam. Heb je zelf/iemand anders/web pagina benchmarks gedraaid? Lijkt me dat door de dubbel zo snelle fsb de athlon ook wel data kan happen :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
Als je echt een beest wilt kopen zou ik zeggen, kijk even naar mijn .sig :)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:00
Op woensdag 04 april 2001 14:15 schreef Stiffener het volgende:

[..]

Gelul, juist voor applicaties die veel datadoorvoer hebben heeft de Athlon voordeel van zijn DDR-bus. Ook voor fileservers e.d. al zal het daar niet echt veel schelen.
voor photoshop e.d. (=rekenkracht) ->AMD
juist in photoshop loopt de p3 harder dan een Athlon, omdat photoshop heftig geoptimaliseerd is voor sse/sse2. Maar in andere programma''s die veel bandbreedte of FPU gebruiken is de Athlon de P3 de baas.

Verwijderd

deze keuze lijkt me redelijk duidelijk: Intel PIII 1000 mHz of hoger.Photoshop is gewoon helemaal geoptimaliseerd voor Intel PIII......ik weet niet precies hoe het zit maar het heeft iets met die sse sse2 dingen te maken geloof ik?

• yGiDoRp
  • Laatst online: 19-08 18:37

yGiDoRp

Sawasdee

P4 1300
512 MB Rambus
Matrox G450

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:02
Dual P3 1000mhz
512MB geheugen
Windows 2000 Pro

lijkt me werken voor zware 3D proggies en Photoshop :)

Intel is een stuk sneller in Photoshop door de SSE instructies, dus als je niet gamed lijkt Intel mij een goeie keuze.

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 04 april 2001 13:54 schreef Stiffener het volgende:
trouwens wat wil je met die muziek doen??
is dat zelf maken/componeren enz...
met veel gegevens overdracht? Dan kan een P3 toch interessant zijn.
nee meer opnemen en bewerken (alleen al een stuk copy+paste kost nu al een eeuwigheid)
Als je echt een beest wilt kopen zou ik zeggen, kijk even naar mijn .sig
hoezo doe je hem weg dan? :P
Photoshop is gewoon helemaal geoptimaliseerd voor Intel PIII......
tis niet alleen photoshop wat ik erop wil gaan doen, da''s slechts een klein deel, maar ik ben nu toch wat meer naar de Athlon-kant gaan hangen. Met 516 MB werkgeheugen en een HD met 7200 tpm, moet dat voor mij toch een aardig resultaat opleveren, niet?

in ieder geval thanx voor de replys, ben al een stukkie wijzer geworden B-)

Verwijderd

Topicstarter
o ja, om ff lastig te blijven, als ik de eerder genoemde samenstelling zou doen, welk moederbord kan ik er het beste bij kopen dan?

Verwijderd

Koop gewoon waar je je het beste bij voelt.

Hou een TB en een P3 naast elkaar en neem degene die je het leukst er uit vind zien.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op woensdag 04 april 2001 14:25 schreef JeroenB het volgende:
Als je echt een beest wilt kopen zou ik zeggen, kijk even naar mijn .sig :)
Als photoshop gebruik kan maken van dual procs (zoals bv. 3dmax) dan heeft hij inderdaad een punt. Geen enkele single proc kan hier tegenaan.
Indien niet, zou ik voor een athlon 1,33Ghz gaan. De winst die een PIII maakt door SSE, gaat verloren in het Mhz-verschil en de betere FPU van de athlon.
Zorg in ieder geval dat je genoeg geheugen hebt. Liever 256mb meer en 100Mhz minder.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat zeg ik... :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stel: Intel is sneller. Kijk hoe duur daar een cpu van is en koop voor dat geld een AMD. Dan is je AMD dus iets van 400MHz. sneller. Dat maakt het verschil dus wel weer goed als Intel sneller is. Dan heb je een goedkoop en snel systeem. Zo denk ik er tenminste over.

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 23:00 schreef Aikon het volgende:
Stel: Intel is sneller. Kijk hoe duur daar een cpu van is en koop voor dat geld een AMD. Dan is je AMD dus iets van 400MHz. sneller. Dat maakt het verschil dus wel weer goed als Intel sneller is. Dan heb je een goedkoop en snel systeem. Zo denk ik er tenminste over.
zoiets wilde ik net posten:
mijns inziens heeft hij gelijk want, ook al is een intel sneller op een bepaald vlak tov van een gelijk geclockte AMD, diezelfde amd is dan wel een STUK goedkoper. En zou je dan een hoger geclockte AMD kopen, die dan even duur is als de voorheen genoemde intel, dan is ie heus wel sneller, want het grote positieve verschil van AMD in mhz''en compenseert, en overtreft(!) de dingen waarin de intel beter is!

Verwijderd

Topicstarter
okeej thanx, ik heb al op meerdere sites gekeken waar je je computer zelf kan samenstellen (conrad, sky, gateway)
maar iemand anders nog tippies waar je dat het beste kunt doen, en/of waar het goedkoop is?

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 15:09
moet je ff in de pricewatch kijken..
is optie die de goedkoopste sjop bij je systeem zoekt

Verwijderd

AMD TB1Ghz (200Mhz FSB + AXIA/AVIA-core) + mobo:Epox 8KTA3(+) !!

ps. waarom? supermobo met lekker overklokbare proc. maakt deze 1Ghz zo @ 1,45Ghz ofzo ;););)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 05 april 2001 23:09 schreef Vuurvlieg het volgende:
moet je ff in de pricewatch kijken..
is optie die de goedkoopste sjop bij je systeem zoekt
en waar kan ik dat vinden?

Verwijderd

mmm als je dan toch geld wil uitgeven koop een Pentium!!! XEON dan zir je zeker goed

want die dingen hebben rekenkracht he niet normaal :P

Verwijderd

Die Xeon''s hebben helemaal niet zo''n enorme rekenkracht, maar gewoon veel cache...
Dat komt alleen naar voren in zeer cache afhankelijke applicaties!
En voor dat geld dat die dingen kosten kun je een veel sneller systeem neerplanten (behalve als je b.v. voor Quad Xeon gaat), maar die zijn helemaal onbetaalbaar.

Voor mij is het duidelijk:
Fotosoep: intel P3
Al het andere (en vooral FPU afhankelijk): Athlon

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Phototshop en SSE => Intel.

Voor het reken werk Athlon.

Conclusie, voor jou een Pentium III

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Pagina: 1