[BC3] CPU fan blazen of zuigen !?

Pagina: 1
Acties:
  • 479 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:50

Xtremelead

powered by E-MU

Topicstarter
Wat maakt het uit?
of je zuigt de lucht in de kast langs je proc of je blaast het :?
lucht is even warm, zou ik zeggen...

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 08:37
Nu snap ik het niet meer.
Ik dacht altijd dat de fan op de cpu de warmer lucht van de proc. weg moest zuigen.
Dus heb ik de fan op mijn coolermaster DP5-6H51 omgedraaid, want deze blies de lucht naar de proc. toe!
Nu lees ik weer in een of ander topic dat dit juist beter is.. :?
Wat is nu beter?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

ok...

A) gebruik de ZOEKFUNCTIE !

en als je dan er nog niet achter bent:

B) Test je systeem, noteer temperaturen.
C) Draai de fan om en test opnieuw !

D) kijk wat het beste presteert, en presto, u is klaar.

(is het nou zo moeilijk ?? Sorry hoor.)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Dat ligt aan het soort heatsink, want bij mijn alpha 6035 waar de finnen dicht op elkaar zitten vind het leuker als ik de fan de lucht weg laat zuigen. En de coolermaster met grote finnen met veel ruimte die ik tijdlijk had wilde juist dat de fan blaast dus dat ligt puur aan de heatsink....

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48

Exirion

Gadgetfetisjist

Denk ff logisch na... Waar het om gaat is dat het koellichaam op de CPU z''n warmte kwijt kan aan langsstromende lucht. Het maakt weinig uit welke kant die lucht op gaat! Maar dit is weer afhankelijk van de airflow binnen het koellichaam. Maar zoals al gezegd werd: het is toch niet zo moeilijk om het zelf uit te proberen??

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Sjeez lekker vriendelijk hier zeg! ;)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

... Het hangt af van het soort luchtstroming (turbulent, laminair, of een combinatie), het hangt af van de temperatuursverdeling in je kast (boven cpu warmer of rond basis van de koeler warmer), het hangt inderdaad ook af van het soort (en afmeting) koelvinnen die op je koelblok zitten en ook nog van het soort fan wat erop zit. Oh, en ook nog van het temperatuursverschil tussen CPU en omgevingslucht.

Alles bij elkaar: gewoon uitproberen geeft voor jou eigen situatie meteen de goede uitkomst.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Zoek anders eens met altavista op blowers en fans en weet ik veel wat voor producenten er zijn ?
die weten wel wat goed is, ga anders een lab opzetten , ben je ook weer van de straat...

Verwijderd

HET is bekend dat warme lucht opstijgt, dus als je fan van bovenaf lucht aanzuigt is dit een beetje warmer dan als de fan van onderaf lucht aanzuigt.
Verder sluit ik me bij JumpStart aan

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 03 april 2001 15:05 schreef Xtremelead het volgende:
Wat maakt het uit?
of je zuigt de lucht in de kast langs je proc of je blaast het :?
lucht is even warm, zou ik zeggen...
Tegenstromen is meestal beter dan meestromen. Als je een hete plaat hebt, links heet, rechts kouder, en je laat er lucht langs stromen van rechts naar links (tegenstroom) dan koelt de koude lucht het koudere deel, wordt onderweg warm, maar blijft koelen. Er blijft een temperatuurs verschil bestaan.

Ok, andere situatie:

Zelfde hete plaat, links heet, rechts kouder, nu de lucht van links (meestroom). In het begin: hete plaat, koude lucht, dus veel koeling. Verderop is de lucht net zo heet geworden als de plaat en is er geen koeling meer! (Tenminste, als de lengte waarover gekoeld wordt lang genoeg is.)

DUS: welk ''type'' stroming het beter doet is afhankelijk van de lengte van de ''koelweg'' en het temperatuursverschil tussen langsstromende lucht en koellichaam.

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 15:25 schreef JumpStart het volgende:

....dan koelt de koude lucht het koudere deel, wordt onderweg warm, maar blijft koelen. Er blijft een temperatuurs verschil bestaan.
Wat nou........

Als de lucht zover opgewarmt dat hij aan het eind warmer is dan het koudste gedeelte van het te koelen lichaam :?

theorie :r
praktijk :9

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 15:25 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Tegenstromen is meestal beter dan meestromen. Als je een hete plaat hebt, links heet, rechts kouder, en je laat er lucht langs stromen van rechts naar links (tegenstroom) dan koelt de koude lucht het koudere deel, wordt onderweg warm, maar blijft koelen. Er blijft een temperatuurs verschil bestaan.

Ok, andere situatie:

Zelfde hete plaat, links heet, rechts kouder, nu de lucht van links (meestroom). In het begin: hete plaat, koude lucht, dus veel koeling. Verderop is de lucht net zo heet geworden als de plaat en is er geen koeling meer! (Tenminste, als de lengte waarover gekoeld wordt lang genoeg is.)

DUS: welk ''type'' stroming het beter doet is afhankelijk van de lengte van de ''koelweg'' en het temperatuursverschil tussen langsstromende lucht en koellichaam.
Die wijze van aankijken tegen koeling is denk ik meer met een ''klassieke'' passieve koeling, gewoon een heatsink in de open lucht dus.

Met een geforceerde koeling d.m.v. een fan zoals de CPU koelers die wij gebruiken, telt eigenlijk meer de oppervlakte die bestreken wordt en de stroom snelheid van de verplaatste lucht.
De afgelegde weg is eigenlijk altijd betrekkelijk kort, en het streven is altijd naar een zo goed mogelijke warmte geleiding in de heatsink zelf.

Daarom zijn ze vrij dik en de vinnen kort. Alleen de vinnen zelf gedragen zich als een plaat. Maar zijn dus heel kort.

Bij b.v. een Orb koeler kun je de vergelijking al heel slecht meer toepassen.

En bij koelers als de Alpha 6035, de Hedgehog en de Swift MC462 gaat de vergelijking met een plaat helmaal niet meer op, daar worden geen vinnen maar staafjes toegepast. De staafjes zelf zijn redelijk constant in temperatuur vergeleken met een plaat.

Die Swift zelfs extreem, de grondplaat is van dik koper, en daar hebben ze chromen (of verchroomde) ronde pinnen in gezet.

( Over de Core gaan we maar helemaal niet nadenken. Dat is een blok chroom staal oid met gaten erin :) )

Verwijderd

M.a.w. ik ga dus NIEt m''n CPU koelen met een aluminium plaat van 2 mm dik, zo groot als mijn bureau, en een tafel ventilator er op..

:9

• T-h-i-j-s
  • Laatst online: 27-08 10:53

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

IMO ook van belang:

zuiging heeft maar een beperkte invloed op een te bereiken luchtstroom. Met blazen daarentegen kun je vrij exact bepalen hoe de luchtstroom gaat lopen.

Verwijderd

Mhh.. dat hangt toch echt weer af van de heatsink. Lees maar wat Existence en Exirion al uitlegden.

Verwijderd

Als je een lepel soep eet, maar het is te heet, BLAAS je dan op je lepel soep, of ZUIG je dan lucht aan boven je lepel?
Je kunt ook nog SLURPEN: hete soep met koude lucht mengen, maar dat werkt niet met processorkoeling. ;)

Verwijderd

Blazen lijkt me een goeie, maar als je em laat zuigen en dan die lucht afvoert buiten de kast lijkt me dat een betere :)

Verwijderd

Op dinsdag 03 april 2001 16:45 schreef augustus het volgende:
Als je een lepel soep eet, maar het is te heet, BLAAS je dan op je lepel soep, of ZUIG je dan lucht aan boven je lepel?
Je kunt ook nog SLURPEN: hete soep met koude lucht mengen, maar dat werkt niet met processorkoeling. ;)
Waardeloze vergelijking,
probeer het eens met een stofzuiger. Ga je die fan ook omdraaien ??
>:)

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Op dinsdag 03 april 2001 17:13 schreef Hooi het volgende:

[..]

Waardeloze vergelijking,
probeer het eens met een stofzuiger. Ga je die fan ook omdraaien ??
Op dinsdag 03 april 2001 16:45 schreef augustus het volgende:
Ik sluit me helemaal aan bij Augustus!!!
He HOOI heb jij geen natuurkunde gehad.
een warm voorwerp koelt het snelst als je er langsaf BLAAST !!! dus daarom blaas je ook bij een lepel hete soep. het beste kun je de cooler zo plaatsen dan hij er haaks op staat dus tussen de koelribben door en niet zoals bij bijna alle coolers ban bovenaf blazen. maar hoe dan ook blazen werkt beter als zuigen

Verwijderd

hee hallo !!! Wat zijn dit voor een ongelooflijke onzin discussies... blazen, zuigen... Als je sex hebt is zuigen beter dan blazen... en bij een ballon is blazen beter dan zuigen... duidelijk toch :)

Een stofzuiger op je processor zetten, dat is nog eens wat anders...............................................................................................het zuigt toch allemaal... life sucks..

Verwijderd

Van sex heb je ook al geen verstand. Zou nogal bloederig worden als er echt gezogen wordt. Hou jij het nog maar bij plaatjes kijken jongetje....

• InterCC
  • Laatst online: 30-08 11:47
Op dinsdag 03 april 2001 21:32 schreef snnasss het volgende:
Van sex heb je ook al geen verstand. Zou nogal bloederig worden als er echt gezogen wordt. Hou jij het nog maar bij plaatjes kijken jongetje....
LOLOL Top opmerking. +4 grappig :)

Verwijderd

jajaja..........tuurlijk..........
Discussies over blazen en zuigen worden zo vaak gevoerd... niemand is het erover eens wat nou beter is....kom je toch nooit uit..

Verwijderd

Ja bij jou komt hij kennelijk je broek niet uit. Ga nou maar chatten...

Verwijderd

Onzin, want dan vergeet je de werking van de fans. Die doorbreken dat juist door de warme lucht te verplaatsen.

Verwijderd

Omdat je het duidelijk niet snapt :

Wat er aan de voorkant van de stofzuiger in gaat, blaast er aan de achterkant weer uit.

Het maakt voor de koeling geen snars uit welke kant de lucht opgaat.

Maar dat zal wel te moeilijk zijn weer om te volgen.

Mag er een slotje op ..?

Verwijderd

Het is het ontwerp van de heatsink wat wat uitmaakt.

Zoals Drs P al zong,

"Heen en weer,
heen en weer,
heen en weer,
heen en weer. Mensen, stap toch niet,
in deze volle boo-oot !!"

Verwijderd

Denk dat het een zinvolle discussie is zolang er geen puistigere pubertjes zijn die het gaan vergelijken met sex dat ze nog nooit gehad hebben.

Volgens mij is het een logisch proces...je wilt koelen dus dat betekent dat wat je weghaalt warmer dan de omgeving moet zijn en wat je brengt koeler moet zijn.
Als ik dit zo type, zou dat betekenen dat je beter kunt afzuigen dan blazen. Want als je de warme lucht afvoert, wordt deze "vervangen" door lucht met de temperatuur van de omgevingslucht, dus je kast. Als je blaast, is dat ook lucht met de kasttemperatuur maar dan moet er nog gekoeld worden. Bij afzuigen wordt het "vacuum" automatisch ingenomen door de kastlucht en verblijft je CPU in een omgeving van de kasttemperatuur. Bij blazen blijft de cpu in de omgevingstemperatuur van de CPU.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
en in een afgesloten ruimte zal er dan altijd even warme lucht zijn en de wanden van de kast de warmte afgeven
als het hier net zo warm als in de kast is zal de warmte alleen maar ophopen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op dinsdag 03 april 2001 22:46 schreef snnasss het volgende:
Volgens mij is het een logisch proces...je wilt koelen dus dat betekent dat wat je weghaalt warmer dan de omgeving moet zijn en wat je brengt koeler moet zijn.
Als ik dit zo type, zou dat betekenen dat je beter kunt afzuigen dan blazen. Want als je de warme lucht afvoert, wordt deze "vervangen" door lucht met de temperatuur van de omgevingslucht, dus je kast. Als je blaast, is dat ook lucht met de kasttemperatuur maar dan moet er nog gekoeld worden. Bij afzuigen wordt het "vacuum" automatisch ingenomen door de kastlucht en verblijft je CPU in een omgeving van de kasttemperatuur. Bij blazen blijft de cpu in de omgevingstemperatuur van de CPU.
Het hangt gewoon van je hele systeem af! Bij mij zit er in de zijwand een fan die direct tegen m''n CPU aan blaast. Koele lucht van buiten de kast is dan het beste. Als ie zou zuigen, dan zou ie warme lucht uit de kast pompen, maar dan komt er minder lucht langs de CPU zelf. In mijn geval is blazen dus 10C koeler dan zuigen ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Dat afvoeren van warme en aanvoeren van koelere lucht speelt mee,
maar heeft voor de richting van de fan op de koelplaat niet veel betekenis. Je kast wordt warmer, de ingaande lucht van de koeler wordt warmer, dus het koelblok ook. De koelwerking (thermische weerstand) verandert er niet mee.

(Als de airflow in de kast heel goed is, gaat natuurlijk wel een matige koeler opeens goed presteren, omdat er meer lucht langs strijkt)

Ik denk dat het koeleffect zelf met geforceerde koeling, niet afhangt van de richting waaraan de lucht stroomt.

Nogmaals, ik denk echt dat de bepalende factor het ontwerp van het koelblok is. En de enig zinnige manier om het uit te vinden, is gewoon testen.

Verwijderd

Hah, Exirion heeft een semi-geniale shortcut voor het ''koelprobleem''.

Gewoon een andere oplossing ;)

Verwijderd

Ander licht op de zaak:

Heb erges gelezen dat het het beste is om je processorkoeling te laten blazen:

Bij aanzuigen neemt de lucht de weg van de kortste weerstand (hoog langs de zijkant van de koeler en der zo snel mogelijk weer uit). Bij blazen wordt de lucht tot helemaal onderin het koelblok geduwd waarna het uitwijkt naar de zijkanten. De lucht heeft dus meer kans om de koeler te koelen als hij blaast.

En ten tweede: bij aanzuigen ontstaat er een soort van "oog in het midden van een hurricane" waar weinig gebeurt. En dat is nu juist het punt van je processor dat het warmst word (het midden). Bij blazen wordt er direct lucht tegen het midden aangeblazen.

• NiMu83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08-2025

NiMu83

AFCA

10 uur later....:z

Iedereen heeft er andere theorieen voor...De 1 heeft goeie argumenten voor zuigen, en de andere voor blazen.
Laten we het nou gewoon in het midden houden...en je moet gewoon zelf testen wat het beste voor jou is.

Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Zoals al eerder is gemeld, het ligt ook aan de airflow in de kast.
In mijn bigtower heb ik onderaan een fan die koude lucht naar binnen zuigt.
Daarboven zuigt de processorfan die koude lucht aan en blaast langs de koelribben.
De warme lucht wordt vervolgens opgezogen door m''n Enermax voeding, die heeft 2 fans die de lucht weer naar buiten blazen.

Niet?
[Specs]

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 00:42 schreef SiGNe het volgende:
Zoals al eerder is gemeld, het ligt ook aan de airflow in de kast.
In mijn bigtower heb ik onderaan een fan die koude lucht naar binnen zuigt.
Daarboven zuigt de processorfan die koude lucht aan en blaast langs de koelribben.
De warme lucht wordt vervolgens opgezogen door m''n Enermax voeding, die heeft 2 fans die de lucht weer naar buiten blazen.
Helemaal mee eens. Eenzelfde situatie had ik in m''n vorige kast ook. Maar ik heb nu de keuze tussen zuigen of blazen omdat het nix meer uitmaakt in m''n nieuwe kast. En het blijkt bij mij dat blazen 2 graden koeler is...

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
OK als niemand elkaar toch geloofd en geen adviezen opvolgt waarom wordt er dan uberhaupt nog gepost! Test het gewoon voor jezelf
zet je pc aan met zuigende cooling en kijk naar temp na een paar uur UT spelen en doe hetzelfde voor een blazende cooler en zie daar je eigen resultaat!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 04 april 2001 11:40 schreef mikevanrooijen het volgende:
OK als niemand elkaar toch geloofd en geen adviezen opvolgt waarom wordt er dan uberhaupt nog gepost! Test het gewoon voor jezelf
zet je pc aan met zuigende cooling en kijk naar temp na een paar uur UT spelen en doe hetzelfde voor een blazende cooler en zie daar je eigen resultaat!
Inderdaad :) Ik heb dit ook gedaan, en ben uiteindelijk tot een optimaal resultaat gekomen met weinig lawaai (2 fans extra). Ik heb geen zin om iemand in een ellen lange discussie te gaan zitten overtuigen. Ik weet gewoon dat ik een lekker stil en koel systeem heb, en ik kan er alleen maar om lachen als mensen voort blijven prutsen omdat ze denken dat ze het beter weten ;)

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 11:40 schreef mikevanrooijen het volgende:
Kun je beter een stress proggie zoals CPU Burn-in voor gebruiken. Krijg je hem zo heet mogelijk (als de videokaart de beperkende factor is in UT krijgt je processor geen full load te verduren). Bovendien is het beter te volgen samen met een proggie wat je temperatuur van je processor in de gaten houdt (je kunt continue zien hoe heet je processor wordt en loopt niet het risico na een uurtje UT erachter te komen dat je processor veels te heet werd). En je test de processor ook gelijk nog es op stabiliteit. Met UT heb je eerder kleine foutjes die niet opvallen als je systeempje niet helemaal stabiel is. Of een vette vastloper natuurlijk :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 04 april 2001 12:43 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Kun je beter een stress proggie zoals CPU Burn-in voor gebruiken. Krijg je hem zo heet mogelijk (als de videokaart de beperkende factor is in UT krijgt je processor geen full load te verduren). Bovendien is het beter te volgen samen met een proggie wat je temperatuur van je processor in de gaten houdt (je kunt continue zien hoe heet je processor wordt en loopt niet het risico na een uurtje UT erachter te komen dat je processor veels te heet werd). En je test de processor ook gelijk nog es op stabiliteit. Met UT heb je eerder kleine foutjes die niet opvallen als je systeempje niet helemaal stabiel is. Of een vette vastloper natuurlijk :)
Maar wat jij vergeet, is dat niet alleen je CPU maar ook je videokaart gestressed moet worden. 3D Mark of UT draaien met op de achtergrond Prime95 is een goeie test: Prime95 checkt te berekeningen.

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 13:02 schreef Exirion het volgende:

[..]

Maar wat jij vergeet, is dat niet alleen je CPU maar ook je videokaart gestressed moet worden. 3D Mark of UT draaien met op de achtergrond Prime95 is een goeie test: Prime95 checkt te berekeningen.
hmmm, als je de videokaart overklokt of de FSB verhoogt wel ja. Ik geef toe: dat was ik ff vergeten.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 04 april 2001 13:12 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

hmmm, als je de videokaart overklokt of de FSB verhoogt wel ja. Ik geef toe: dat was ik ff vergeten.
Nou, zelfs niet alleen met overclocken. Ik geloof dat een Geforce kaartje tussen de 10 en de 15 Watt kan verstoken, dus dat is zo''n 20% van wat een Athlon 1GHz verstookt. Dat stelt dus ook eisen aan je ventilatie. Als alleen je CPU belast wordt, dan geeft dat een vertekend beeld.

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 13:16 schreef Exirion het volgende:

[..]

Nou, zelfs niet alleen met overclocken. Ik geloof dat een Geforce kaartje tussen de 10 en de 15 Watt kan verstoken, dus dat is zo''n 20% van wat een Athlon 1GHz verstookt. Dat stelt dus ook eisen aan je ventilatie. Als alleen je CPU belast wordt, dan geeft dat een vertekend beeld.
oooh, je wilt de videokaart niet mee laten lopen om eventuele instabiliteit te testen, maar omdat de videokaart ook warmte produceert, zodat de lucht die de processor nodig heeft om te koelen al warmer is door de gestresste videokaart...

tsja, gaat wel wat erg ver imho... Moet je je hd eigenlijk ook op volle toeren laten draaien, want een oude 7200 toeren kan ook lekker warm worden :)

Bovendien wordt je videokaart ook al lekker warm als hij gewoon in windows nix staat te doen. Dus het verschil met een gestresste videokaart en niet gestresst is volges mij niet eens zo groot (je kan je fikke nog steeds branden aan die voodoo3 van mij, ookal speel je geen spelletjes).

Maar we raken nu wel behoorlijk off-topic. Het gaat erom dat een processorkoeling beter kan blazen imho :)

• Buggle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02-2021

Buggle

The Saga Continues

Is een combinatie niet gewoon het beste? >:)
Twee ventilatortjes aan de zijkant; de een blaast het erin en de ander zuigt het eruit.

(Jezus wat klinkt dat banaal :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 04 april 2001 13:34 schreef PsyFlux het volgende:

[..]
Bovendien wordt je videokaart ook al lekker warm als hij gewoon in windows nix staat te doen. Dus het verschil met een gestresste videokaart en niet gestresst is volges mij niet eens zo groot (je kan je fikke nog steeds branden aan die voodoo3 van mij, ookal speel je geen spelletjes).
Een Geforce2 is idle maar 35C, terwijl ie stressed tot 55C op kan lopen. En dan heb je het niet over een beetje warmte, want anders zou er niet een dikke koeling op z''n ding zitten. Het is niet gigantisch, maar ik vind 15% van de totale warmte productie toch niet lullig ;)

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:19

wiewatwaar

whatever

Bij 2 fans krijg je te maken met langsstroming waarbij slechts een gedeelte van de lucht erg warm word.
Houdt daarom de volgende dingen in gedachte:
Geblazen lucht is beter te richten en kan daaron op het hart van een heatsink gemikt worden.
Geblazen lucht neemt de warmte van zijn eigen fan mee.
Lucht moet turbulent zijn in de heatsink om te zorgen dat alle lucht in contact komt met de wand. Hier is snelheid voor nodig.
Lucht heeft tijd nodig om op te warmen. Boven een snelheid van ca.60km/h wordt dit merkbaar. Een zeer snelle luchtstroom is dus niet effectief
Gebruik daarnaast om de warmte uit je case te krijgen 1 of meer grotere fans die in gelijke mate moeten blazen en zuigen (als je het beste rendement wil)
Door verschillende fans te gebruiken (met een eigen toonhoogte) neemt de totale hoeveelheid herrie minder toe.
Voorkom resonantie van plaatdelen.(herrie)

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 13:55 schreef wiewatwaar het volgende:
....
Geblazen lucht is beter te richten en kan daaron op het hart van een heatsink gemikt worden.
.....
Dat is wat er verschillend is aan de bekende Alpha 6035. (pep66 eigenlijk ook)

Er zit een kraag of ''shroud'' om de koeler heen, waardoor de snelheid van de instromende lucht wordt verhoogd, en de meeste koudste lucht wordt langs het warmste deel van de heatsink, de bodemplaat die tegen de CPU core aanzit, geleid.

Omdraaien van de fan veroorzaakt alleen maar teveel turbulentie, omdat de heatsink zelf als een soort windtunnel werkt, door de aanwezigheid van die al eerder genoemde kraag. In de windtunnel maakt het natuurlijk geen flap uit welke kant de lucht op gaat voor de koeling. Maar de richting van de luchtstroom is wel belangrijk om tegenwerkende turbulentie te voorkomen.

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 13:47 schreef Exirion het volgende:

[..]

Een Geforce2 is idle maar 35C, terwijl ie stressed tot 55C op kan lopen. En dan heb je het niet over een beetje warmte, want anders zou er niet een dikke koeling op z''n ding zitten. Het is niet gigantisch, maar ik vind 15% van de totale warmte productie toch niet lullig ;)
[mierenneukmode]
Mijn kast begint met 20 graden en wordt 28 graden. 8 graden opwarming door al de troep die erin zit dus. En 15% van 8 graden=1,2 graad warmer... Vind ik wel verwaarloosbaar. Bovendien gaat de koeling van m''n kast ook nog es automatisch harder lopen als hij warmer wordt. Dus grote kans dat de xtra warmte van een gestresste videokaart keurig afgevoerd wordt.
[/mierenneukmode]

Verwijderd

Ik heb zo''n coolermaster-alike koeler op me cpu en de fan die erop zit blaast standaard lucht op het blok. Ik heb aan de zijkant een 4x4 fannetje bevestigd die de opgeblazen lucht tussen de platen wegzuigt en deze is behoorlijk warm -> wordt veel warmte afgevoerd. cpu is 48 graden stressed 650@910 op 1.85v. met een coolermaster en een klein fannetje kom je nog een heel end.
Het kleine fannetje scheelt ongeveer 4 a 5 graden.

• winand
  • Laatst online: 26-08 08:37
Juist , hier heb je iets aan.
Misschien dat ik zo''n fannetje ook ga proberen, en dan toch weer de fan omdraaien zodat ie naar de cpu toe blaast. Ik hou alleen niet van herrie, en hoe kleiner de fan, des te groter de herrie :(
Pagina: 1