[BC3] 486 mobo vraagje

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ik dacht altijd dat (late) 486 mobo''s of VLB of PCI konden hebben, maar nooit beide tegelijkertijd, omwille van erg verschillende bustypes. Nu kwam ik laatst een (no-name) mobo tegen (zat een Texas Instruments 486DX-2 80 op) met zowel PCI als VLB (tegelijk werkend- I/O controller zat op VLB, video op PCI). Iemand enig idee hoe de structuurschema van een dergelijke chipset/mobo loopt, want ik heb een beetje een :? gevoel...

Oslik, blyat! Oslik!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

daar zijn 3 mogelijke (hoofd)varianten op die ik ook werkelijk tegen ben gekomen:

vesa bus met daar onder de PCI en ISA bus verder standaard 486 systeem

PCI bus met daaronder vesa en ISA

PCI en VESA parallel met onder 1 vantwee ISA (meestal onder de VESA)

dus als je het uitgewerkt wil zien moet je precies aangeven welk bord het is. (soms verschilt het zelfs per bord versie)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Ben bang dat dat wat moeilijk zal gaan- ondanks vele beloften dat ik''m mag hebben als hij overbodig wordt, wordt het nog dagelijks gebruikt. Sowieso het meest uitgebreide 486 mobo die ik ooit zag- FSB tm 50MHz (DX1-50), 3xVLB, 3xPCI, 5V en 3V ondersteuning. Kwijl! Zelfs omkopen met een gift van een Packard Bell P133@166 hielp niet:+

Hoe zit het overigens met die verschillende klok/bandbreedtes van PCI en VLB? Dacht dat VLB 32bitx50MHz was, en PCI (althans bij de 486) 32bitx33MHz was- dus hoe kon je een VLB aan een PCI bus hangen?

Oslik, blyat! Oslik!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op maandag 02 april 2001 02:11 schreef dion_b het volgende:
Hoe zit het overigens met die verschillende klok/bandbreedtes van PCI en VLB? Dacht dat VLB 32bitx50MHz was, en PCI (althans bij de 486) 32bitx33MHz was- dus hoe kon je een VLB aan een PCI bus hangen?
Hmm... volgens mij was de PCI-bus op een 486 (afhankelijk van de CPU-snelheid) 25-33MHz....

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

sommige 486 borden knepen ook de vesa bus tot 33MHz af. Dit omdat er veel kaarten waren die net met 40 of 50MHz overweg konden.

Vooral de DX2-80 en DX2-100 processoren gaven die ellende.

[edit typo]

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:35

winnie

de poes...

Hoe het in elkaar zit weet ik niet, maar ik had in ''94 of ''93 een asus bord met 2 maal Vesa-local bus en 1 maal PCI. Volgens mij was het deze: www.asus.com/products/Motherboard/486/Pvisp3/pvi-486sp3.txt
Pagina: 1