Toon posts:

[BC3] dedecteerd alleen de middelste geheugenbank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een msi k7t-pro met duron 650. Eerst had ik er twee dimmetjes op met 64mb(133Mhz) Nu heb er een 128mb(133MHZ) dimmetje erbij gekocht en die wilde ik ''vooraan'' zetten. Ik heb totaal drie mem. banken die dus eerst zo waren geconfigureerd:
1: 64mb
2: 64mb
3: niets

Na het extra dimmetje zag het er zo uit.
1: 128mb
2: 64mb
3: 64mb

Alleen toe wilde hij alleen nog de middelste bank(2) dedecteren. Ik heb het nu ook weer teruggezet naar de oude situatie. In sisoft werden de dimmetjes wel herkend(specificaties enz) maar de banken 1 en 3 werden als leeg gezien. Mijn vraag:hoe kan dit en vooral hoe krijg ik het weer normaal!

• aaihetapie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 22:12
Hoeveel chips zitten er op die 128?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een double sided met totaal 16 chips(16x8mb) dus op elke kant acht. Het is er eentje met hyundai chipjes die worden herkend al;s een princeton.Het gekke is dat ik nu weer de eerste twee dimmetjes van 64 mb erin heb gedaan(8x8 single sided) en die worden allebei herkend door sandra, maar de biosniet. en sandra geeft membank 1 ook op als leeg!

• aaihetapie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 22:12
Hoeveel zitten er op die 64 MB''s dan (per kant)

Verwijderd

Jij bent niet de enigste die hiermee loopt te kutten...
Ikzelf en een hoop andere mensen hebben/hadden er last van.
Hele onlogische dingen,zoals een bankje ertussen openlaten waarna het wel fatsoenlijk werkt...
Ik vraag me nou ook af hoe dit precies zit.
Het moeten wel compatibiliteitsproblemen zijn maar een diepgaande verklaring ken ik niet...

Greetz Menno

Verwijderd

Topicstarter
De 64 mb''s zijn van verchillende merken de ene is een onbekende OEM met mtek chips, de andere is een winbond met NEC chips. Beide hebben volgens SANDRA dezelfde specs. En beide zijn single sided met 8x8mb chips.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:10
Ehh, wat geeft jouw BIOS aan, en Windows? 256MB? Sisoft is niet altijd te vertrouwen; het is mij ook wel eens overkomen dat Sandra een module miste, en na enkele malen Sandra opnieuw te starten zag ze ze wel allemaal.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Is een VIA probleem, alle via borden die ik tot nu toe heb gehad (4 stuks) vertonen problemen met geheugen compatabiliteit.

Geen merken of snelheden mixen is mijn oplossing maar daar heb je niet veel aan :(

Verwijderd

Topicstarter
BIOS en windows geeft ook maar 64mb aan, net als de quick POST. Ik kan het wel begrijpen van het geheugen mixen(maar dat moet hij ook kunnen hebben), maar die twee andere dimmetjes die zijn qua specificaties precies hetzelfde. Hij pakt alleen nog maar de tweede, het lijkt erop alsof er iets moet worden gereset. Ik heb de BIOS al gecleared. Het gekke blijft dat ze wel worden herkend, alleen pakt hij membank 1. Ik heb nu gewoon de eerste twee banken ieder 64mb, SANDRA herkent beide maar geeft ook aan dat alleen membank een is bezet. terwijl die twee van 64mb eerst het prima deden en werden herkend. Overigens begon ik met 64mb, later die tweede 64mb, geen problemen verder. Nu met die 128mb erbij is het fout gegaan. en hij kan de orginele configuratie niet meer aan

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38
zet em zo:
64+64+128
als ik het andersom doe, ziet ie bij mij alleen maar de 128MB DIMM...

Dus altijd van klein naar groot

* _JGC_ die dit op een SIS 471, 496, 5598, VIA VPX en MVP3 gezien heeft...

Verwijderd

Topicstarter
Thanx, ga ik vanavond proberen(ben nu ergens anders). Wat me nog steeds dwars zit is dat hij ook onder de orginele configuratie ook alleen nog de tweede membank herkend. Ik had eerst:
bank1: 64mb
bank2: 64mb
bank3: niets

na het hele goedoe wat ik hierboven heb beschreven, heb ik het weer tot deze configuratie teruggezet. En nog steeds pakt hij alleen nog membank2 en ik heb alles precies hetzelfde gelaten als ervoor! Er is iets blijven ''hangen'' of zo. Anders zou hij allebei de membanken wel herkennen. Vaag...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand anders nog suggesties?

Verwijderd

Als ze afzonderlijk wel allemaal werken dan is het simpelweg compatabiliteit (heel helaas), komt gewoon vaak voor.
Heb zelf Dane Elec geprobeerd te mixen met brand on 3rd en nada, Crucial en Dane Elec werkte wel gewoon.

Je kunt proberen als je de optie hebt om 4 way interleaving uit te zetten, dat kan de zaak iets kritischer maken namelijk.

Overigens is de juiste volgorde zoals je het had gedaan, grootste Dimm in slot 0/1

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het em juist. Wat ik nog ook nog doe, of ik 1, 2 of 3 dimmetjes erin zet maakt niet uit wat voor een soort, hij herkend in SiSoft SANDRA de dimmetjes, maar geeft alleen nog maar memorybank 2 als bezet aan. En bij de POST met opstarten telt de pc alleen de hoeveelheid geheugen wat in memory bank twee staat.
Pagina: 1