[BC3] AMD CPU''s (en een hoop geschiedenis)

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Aangezien dit een o.a. processor-forum is, plaatst ik deze ook tekst met plezier op dit forum. Hier in dit verhaal wordt een hoop details over AMD-achtigen uit de doeken gedaan en anderen worden natuurlijk aangemoedigd om onvolledigheden aan te pakken en te verduidelijken.
Deze topic zal straks integraal in de PM-FAQ verschijnen, zodoende kan er misschien een antwoord worden gegeven op vragen die nog moeten komen.

Zowiezo dat ik voor vragen graag verwijs naar de Tnet-Search :) of de Onno-Search ;).

AMD is in tegenstelling tot wat mensen denken al een hele oude speler in de CPU-markt. Iedereen die weet dat de 386-DX40 ooit bestaan heeft, denkt dan aan een AMD-CPU. Om deze reden ga ik dus bewust niet nog verder terug in de tijd.
In het 80386 tijdperk was de chipsindustrie nog zoekende naar het hoe en wat, zodoende dat er een aantal rare dingen zijn gebeurt (bv (1980) dat Bill Gates het programma CP/DOS kocht voor $50.000 en het als MS-DOS op de markt bracht, => entree Microsoft). Met behulp van zogenaamd Reversed Enginering (het helpt wel als je geen patent kan nemen op een nummer) waren een aantal bedrijven in staat om een ander ontwerp zelf ook te gaan fabriceren. AMD deed dat met de door Intel ontwikkelde 32 bit 80386 core en bracht in feite regelrechte klonen op de markt van Intel. Alleen vond Intel 33 MHz al voldoende en dacht AMD met de DX-40 een beter product te hebben (ik heb er 1 aan de muur hangen :)). Dit geintje heeft AMD overigens herhaald bij de 80486.
Ook de 80486 was door Intel ontworpen en AMD was weer in staat deze core te copieren. Hierbij werden een aantal interessante dingen met AMD aangevuld, zoals de 80486-DX-40.
Later leverde AMD een 40486DX2-80 (2*40) en de DX-4-120 (3*40). Terwijl Intel met het Pentium gebeuren lang en breed begonnen was volgde zelfs een 80486 DX5-133 (4*33) en zelfs een 80486DX5-160 (4*40)(heb ik ook nog ergens aan de muur hangen :)).
Vooral bij de 486 was de 40 MHz veelvoud de innovatie van AMD. Bij het 486 werd namelijk de term FSB in redelijke mate gedefinieerd. Om grafisch vooruit te komen werd een 32-bit Vesa Local Bus gemaakt/afgesproken die een deel van de kloksnelheid van de CPU moest gaan draaien. Aangezien Intel alleen 25 of 33 MHz ?FSB?s aanhield, kon AMD met 40 MHz makkelijk een hogere snelheid claimen. De 80486DX-2 80 werd indertijd in alle folders aangeprezen als 21% zuivere winst t.o.v. de DX-2 66 (wat toen Intel?s best verkopende CPU was). Toen AMD de DX4-120 en zelfs DX5-160 op de markt bracht, hadden ze in principe behoorlijk sterke CPU?s voor een 486.
Probleem was alleen dat Intel een ander spelletje ging spelen. Met de komst van de 64-bits Pentium werd het verhaal rigoureus veranderd. De naam Pentium bleek wel patenteerbaar te zijn zodat het hele Pentium-verhaal aan AMD voorbij ging. De Pentium werd door Intel ook voorzien van goede mobo?s en de zogenaamde PCI-interface. Deze combinatie had weliswaar een slechte start (duur en tja, de pentiumbug), maar de steeds hogere kloksnelheden en de brute FPU-kracht zorgde ervoor dat de 486 steeds voorhistorischer werd. AMD moest serieus aan de bak in deze tijd. Veel research werd gedaan aan het voort laten leven van de 80486, maar de mobo?s, geheugeninterface etc waren gewoon ontoereikend. Na veel vertraging werd een k5-serie (de 80586 serie van AMD) geïntroduceerd. Deze serie was veel te laat en veel te slecht leverbaar, waardoor deze serie eigenlijk vrij onbekend bleef.
Er was echter wel een ander bedrijf dat de concurrentie aandurfde: NexGen. Deze maakten ook een chip en in de tijd van de Pentium 90/100 kwam dit bedrijf ook uit met een 90 MHz geklokte CPU. De prestaties waren niet werkelijk spectaculair (was niet 100% compatibel), maar kon wel meekomen met de Pentiums. Ook was het design van de core erg vooruitstrevend. Doordat deze CPU?s op een eigen interface moesten werken en niet op wijd verspreidde Pentium-sockets paste, is deze CPU door gebrekkige moederbord ondersteuning ten onder gegaan. AMD heeft echter NexGen overgenomen en de technieken gebruikt voor de ontwikkeling van een nieuwe core: de K6.

In de nadagen van de Pentium werd de K6 gelanceerd 9of hier) op de kloksnelheden van 166, 200 en 233 MHz. Deze CPU?s waren 100% Intel-compatibel en konden dus op het Pentium-socket 7 worden geplaatst. Ook bevatte deze CPU?s de nieuwe instructies van Intel, MMX. Mede door de lage prijs en gelijkwaardige performance werd de K6 een redelijk succes. AMD beroemde zich erop dat de performance ongeveer gelijk was aan de op dat moment gloednieuwe PentiumII. Maar Intel verbrandde de schepen achter zich door in de pII op halve CPU-speed geintegreerde cache te plaatsen (terwijl de socket 7 cache op 66 MHz bleef) en het AGP-slot te maken. Vage bedrijven als VIA introduceerden chipsets voor de socket7 met AGP waar de k6-serie op verder kon borduren. De k6-266 en k6-300 volgden. Alleen bleken de moederborden met AGP-sloten systematisch onbetrouwbaar te zijn, het tekort aan snelle cache en de slechte leverbaarheid van de hoger geklokte k6-serie zorgde dat het socket 7 eigenlijk alleen voor de echte tweakers interessant bleef. Overklokken van de FSB naar 75 of 83 MHz leverde aardige winsten op en zelfs een officiele 100 MHz FSB werd later door VIA op de markt gebracht. De oorspronkelijke K6 was dus beschikbaar in de smaken 166,200, 233, 266 en 300 MHz.
In de vergelijkende testen met Intel-systemen bleef de K6 echter ver achter de PentiumII en de goedkope Celeron die rond deze tijd ook verkocht werden. Intel had zojuist ook de stap naar 100 MHz genomen met een Bimini chipset (BX) en daarmee flexibiliteit en betrouwbaarheid nieuwe dimensies gegeven. Vooral bij 3D-spellen bleek de K6 niet toereikend te zijn. De instructie-set van de K6 werd daarom voorzien van extra instructies die 3D zouden moeten versnellen (codenaam K6-3D, instructies 3D-now!). Ook dit project had overigens de nodige vertraging maar uiteindelijk werd de K6-2 300 gelanceerd. De prestaties van dit systeem zouden gelijkwaardig moeten zijn aan de pII-300. De extra 3D-functies werden door Microsoft opgenomen in DirectX6 zodat ook de ondersteuning goed zou moeten worden. Op dat moment begon voor AMD een ander verhaal op te spelen: slechte leveranties. De tijd dat een product werd gelanceerd en daadwerkelijk in de winkel verkrijgbaar was duurde zo rond de 4 maanden, zodat iedere keer een product-cyclus werd gemist. Dit gebeurde bij de k6-2 300, de 350, de 400 (met nieuwe stepping :)) en zelfs de 450.
Naarmate de kloksnelheden omhoog gingen, bleef de cache op het moederbord echter achter op 100 MHz. De relatieve snelheidswinst werd steeds lager zodat de CPU?s steeds slechter tevoorschijn kwamen uit vergelijkende testen met Intel. Het integreren van cache op de CPU-die zodat deze op volle snelheid van de CPU mee zou draaien werd daarom als oplossing aangedragen. Onder de naam Sharp-tooth werd uiteindelijk de K6-3 gemaakt. Deze CPU bevatte 256 Kb full-speed cache en werd beschikbaar gesteld op 400, 450 en 500 MHz. Helaas werd ook dit behoorlijk vertraagt en de leverbaarheid van deze CPU?s was niet best (daarom was de prijs ook niet best).
Recapitulerend was de toestand van AMD begin 1999 niet best. De moederborden werden geplaagd door vage klachten of de naam deze klachten te hebben. De CPU?s die high-end moesten meedraaien waren slecht leverbaar, zodat alleen het low-budget-martksegment bedient kon worden. Deze markt kon AMD iig redelijk bedienen. Alleen had AMD nog meer plannen op tafel liggen.

Om voor eens en altijd van een slag te kunnen slaan werden hoge ambities neergelegd. Onder de code K7 werd een nieuwe CPU-core ontwikkeld die een zware FPU moest hebben en behoorlijke prestaties. De buitenwereld volgde dit proces met scepsis (of hier, aangezien AMD vaker dingen presenteerde die langzamer waren dan oorspronkelijk bedoeld (in benches of gewoon lager geklokt) of meer vertraging/slechte leverbaarheid hadden. NVidia had toen ook met veel Tamtam de TNT-chipset aangekondigd en later de kloksnelheid flink moeten terugschroeven om toch een product te leveren (industrie gaat dan achterdochtiger kijken naar grote-mond-bedrijven). De eerste benchmarks van de K7 ergens in maart 1999 waren teleurstellend (zoals de Itanium-benches nu op Tnet tegenvallen). Aangezien de k7 ook een nieuw socket moest hebben leerde de geschiedenis dat het niet veel soeps kon worden. Intel kon rustig verder gaan met marketing en introduceerde de PentiumIII (niet meer als een pII met SSE, maar toch?).
In Augustus 1999 werd de Athlon geïntroduceerd (zoals de K7 door het leven moest). Bedoeld voor Slot A was deze chip samen met externe cache (512 Kb op halve CPU snelheid)(Athlon heeft ook 128 Kb Level 1 cache) in de snelheden 500, 550, 600 en 650 gelanceerd. 3Dnow was minder dominant aanwezig aangezien deze CPU op vele andere zwaartepunten kon rusten om brute kracht te vertonen. Het busprotocol EV6 van Alpha werd gebruikt om de CPU aan te sturen op het Moederbord. Ipv een 100 MHz FSB werd een 100 MHz DDR FSB (200 MHz effectief) gebruikt, zodat AMD de benodigde bandbreedte kon leveren en later een SMP-bord zou kunnen maken.
En brute kracht bevatte de Athlon?. Deze CPU draaide in vrijwel alle benches de PentiumIII in puin. Qua FPU was een pIII-1400 nodig om een Athlon600 bij te houden :D. De verwachte slechte verkrijgbaarheid, de hoge prijzen of problemen met het slot: geen van alle waren aanwezig en het jubelverhaal kon beginnen (note: De slot A support in de vorm van de Iron-Gate chipset was verkrijgbaar, maar vrij duur en niet echt state-of-the-art).
De Megahertz-race is eigenlijk het enige bijzondere wat toen volgde. Intel wilde de snelste CPU terug en lanceerde een pIII-600 om mee te kunnen, zodat AMD een Athlon 650 lanceerde. De 700, 750 volgden, alleen werd de interne klokdeler van de externe cache op 1/3 gezet opdat er geen superdure externe SRAM-modules gekocht hoefden te worden (300 MHz was al snel zat). Intel introduceerde in deze tijd op de Coppermine-based PentiumIII, met full-speed geïntegreerde cache. Hiermee kon Intel de strijd Mega-Hertz-strijd weer een beetje aan, maar nu plaagde slechte verkrijgbaarheid juist Intel (volgde ook nog eind 1999 een drama met Intel-mobo?s. CaminoGate ofwel MTH-trouble ofwel de roemruchte i820). De 800 en zelfs de 850 MHz Athlons werden geïntroduceerd en bedrijven als Kryotech begon met het leveren van 1000 MHz (supergekoelde) Athlonsystemen.

6 Maart 2000 werd de 1 GHz barriere door AMD gebroken. De Athlon was vrijwel tot het uiterste overgeklokt en de externe cache werd op 2/5 snelheid gezet, maar AMD troefde Intel 2 dagen eerder af met de 1 GHz-CPU (De 1 GHz PentiumIII was vervolgens 5 maanden nauwelijks leverbaar, maar door geïntegreerde cache op 1 GHz tijdens spellen sneller dan een Athlon). Vanaf dat moment werd er weer rustig vaarwater gezocht door de fabrikanten en kwam DDR als nieuw buzz-woord bovendrijven. De oude K6-2 en K6-3 werden vervangen door een revisie die als K6-2+ door het leven gaat. Hierbij is bv de cache geïntegreerd.
Omdat AMD de processorlijn wilde uitbreiden en goedkoper wilde produceren, werd een nieuwe serie aangekondigd. Door de cache wederom op de chip aan te brengen kon de chip goedkoper gemaakt worden als het losse slot-principe en werden hogere prestaties gehaald. Onder de naam Thunderbird (kreeg dus uiteindelijk 256 Kb Level 2 cache) werd dit onderzocht. De Spitfire werd dan de low-end versie van de Thunderbird, namelijk deze zou dan uiteindelijk maar 64 Kb level 2 Cache krijgen. Uiteindelijk werd wel een optimum tussen eenvoud (prijs) en prestaties gezocht. De cache heeft een 64-bit bus naar de CPU, terwijl de Coppermine (pIII) 256-bit heeft. De spitfire leeft voort onder de naam Duron en is bedoeld om de low-end markt te voorzien van instap-CPU?s. Modellen van 600, 650, 700, 750, 800 en 850 zijn reeds verschenen. Naarmate de tijd vordert worden langzaam alle high-end modellen (Thunderbird?s) vervangen door Duron?s.
AMD had overigens voor de slot A een standaard-timing vastgelegd. VIA (een bekende :)) heeft met z?n populaire KT-chipsets de markt overgenomen van de IronGate. Bij de introductie van de Thunderbird bleek dat VIA de timing niet helemaal serieus heeft genomen zodat op een VIA-bord de Thunderbird niet gegarandeerd kon worden. Vandaar de prompte overstap naar het Socket A.
The Thunderbird-core leeft verder als Athlon (met enhanced cache) en zorgde dat de CPU op 1100, 1200 en 1300 MHz verder geklokt werd (ook de 700, 750, 800, 850, 900 en 950 MHz-versie zijn verkrijgbaar). Om meer winst te boeken is AMD nu bezig om de bussnelheid van 100 (200 MHz DDR) naar 133 (266 MHz) op te krikken. De komende tijd zullen enkele 133 MHz FSB modellen op de markt komen. Door het geweldige energieverbruik (80 Watt) zal AMD eerst een andere core moeten ontwikkelen.

(voor meer leesvoer, kijk dan hier)

Voor een adequate up-to-date koeler moet je hier kijken.

Verwijderd

Leuk stukkie tekst, ik was idd in de veronderstelling dat de K6 de 1st proc van AMD was.... |:(

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50

The End

!Beginning

Interresant verhaal! Vooral van de oudere CPU''s van AMD wist ik niet zoveel... Een kleine opmerking :)

<Quote>In het 80386 tijdperk was de chipsindustrie nog zoekende naar het hoe en wat, zodoende dat er een aantal rare dingen zijn gebeurt (bv dat Bill Gates het programma CP/DOS kocht voor $50.000 en het als MS-DOS op de markt bracht, => entree Microsoft). </Quote>

Ik dacht dat MS-DOS in het 8086 tijdperk werk ontwikkeld (max 640k, de 80386 had al meer)

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 16:20

Snijkoek

Metal up your ass

Maar ik mis wel een stukje... Dacht dat ze al sinds 1969 actief waren in de chipwereld :?

Wel een leuk, verhelderend stukje tekst :) Blij dat ik een TB heb *D

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:34
Er is natuurlijk ook nog een (nauwelijks te vinden) K6-3+. De Athlon 700 had nog wel een cache die op 1/2 liep , en vanaf de 900 liep de cache op 1/3 en daartussen op 2/5.

Verwijderd

Op donderdag 29 maart 2001 11:10 schreef Snijkoek het volgende:
Maar ik mis wel een stukje... Dacht dat ze al sinds 1969 actief waren in de chipwereld :?

Wel een leuk, verhelderend stukje tekst :) Blij dat ik een TB heb *D
Ja,
ik geloof dat AMD een beetje de rol van NEC overnam. Toen die er na de V20 en V30 .. -*?? was en nog een V40??**- mee nokte (8086 en 80186 CPU''s), kwam AMD met 80286 cpu''s.
Zowel de ceramische als de plastic dropjes..

..dacht ik...

;)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 15:22

Beaves

Usque ad Finem

Met de komst van de 64-bits
Je bedoelt 32-bit, 64-bit begint er nu pas aan te komen voor de thuismarkt en de servers.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

wat een lap tekst

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Wil nog steeds m''n K6 op 4 x 100 Mhz laten draaien:9~
Zou dat veel verschil uitmaken met 6 x 66 :?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

Verwijderd

Mooi zeer mooi verslagje :)
Copy paste voor school onderwerp ;)

Ik wist wel een beetje van de geschiedenis van AMD maar nu weet ik alles! thx mate ;)

Verwijderd

hi

leuk stukje teskt daar :)

Ik heb het met veel interesse gelezen alleen was je nog ff vergeten te vermelden dat er ook nog een 486 DX-4 100 Mhz is geweest :)

Dit was namelijk mijn eerste CPU *)

Greetz Pha

Verwijderd

Ik mis de K5 in het verhaal. Dit was in principe de core van de nexgen met een fpu erbij. Heb m zelf nog gehad (100mhz verie).

Hij is uigebracht op 75, 90, en 100 Mhz. Later werd de integer performance vebeterd en werden er nieuwe uitgebracht met het predicaat 133 en 166 (respectievelijk 100 en 133 Mhz).

De oude 100mhz doet in }:O nog zo''n dikke 300kkeys/sec terwijl een intel p133 er 180kkeys/sec doet.

Op integer gebied was deze cpu dan ook beter dan de intel-concurrent maar de fpu liet hem helaas in de steek (beter dan die van cyrix wel maar nog ver beneden die van intel)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58
leuk om te lezen jah :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Applaus ecteinascidin, voor dit mooie en duidelijk geschreven verhaal. Het geeft ook alle newbie-Tweakers even de kans om wat kennis in te halen ;).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

hoelang heb je daar over getypt?? wel interessant btw

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dit stukkie is goed voor mn motto:

Copy en Paste is altijd feest :P

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Is wel leuk stukkie :) ik heb altijd gehoopt op dit verloop: de K5 was trager dan Cyrix en Intel, de K6 zat er net in het midden tussenin, de K7 zit nu al aan de top, i wanna see the K8 :) letz crush intel and go straight for the Alpha CPUz *g* Sorry :) Ik vind AMD gewoon zo hard rocken :) I luv em :) O+

Verwijderd

Heb hier nog een K5 133(133mhz) als servertje en die doet 120kkeys/s onder winNT4.

M''n AMD 386 40mhz roelleert ook best wel.

Heb ook nog een Sanyo MBC-555 met een V20 cpu staan(doet het ook nog) was orgineel een 8088, heb die orginele 8088 en een reserve V20 nog liggen.

• Cookie
  • Laatst online: 04-07-2025
En brute kracht bevatte de Athlon?. Deze CPU draaide in vrijwel alle benches de PentiumIII in puin. Qua FPU was een pIII-1400 nodig om een Athlon600 bij te houden
Dat is wel errug bout uitgedrukt: "vrijwel alle benches". Dit gold alleen voor fpu-intensieve bewerkingen. FPU 600MHz Athlon = FPU 1.4GHz PIII? Waar is deze uitspraak op gebaseerd, want dat kan ik nergens terugvinden? Alle FPU-benchmarks (bijv. renderen in 3dsMax) duiden, voor zover ik weet, op een verschil tussen Athlon en PIII van 30-35% en niet van 135%. M.a.w. een 600MHz Athlon rendert ong. even snel als een 850/900 MHz PIII, in situaties waarbij L2-cache niet aangesproken wordt.

Overigens wel een informatief verhaal over de weg die AMD heeft bewandeld. Tip: om consistentie redenen zou ik de tekst iets duidelijker onderverdelen in processorseries, omdat je dit bij het Intel verhaal ook deed (of dit bij Intel ook niet doen, 1 vd 2). Ook zou ik de tekst nog eens goed nalopen op overbodige woorden en "kromme" zinnen, alvorens het in de uiteindelijke FAQ op te nemen (ik stel me beschikbaar ;)). Een spellingscontrole-programma haalt die er nl. niet uit. Verder m''n complimenten voor dit goede initiatief :).

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Delerium
  • Niet online
Na 2 dagen downtime:

Nexgen is echt pas in k6 opgenomen, zoek maar op nexgen....

Een strak verhaal als bij Intel bleek opeens niet mogelijk te zijn. AMD modderde maar wataan en liep altijd achter de feiten aan. Intel definieerde de totale generatie en AMD moets zich maar in die generatie inpassen. Pas met de K7 komt AMD op eigen initiatief.

Dit stukkie is voor mij 2 uur aktief tikken +1 uur surfen voor de links. Parate kennis is namelijk iets wat alleen ff georganiseerd hoeft te worden (en dat doet iedereen in bed... :)).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb ook nog wel deze chippies:

AMD 80286
Copyright(C) Intel 198x

AMD maakte vroeger gewoon chips voor intel, omdat Intel niet genoeg kon aanslepen.

BTW: De K5 was krachtiger dan de eerste Pentiums, maar helaas kwamen die pas op 75MHz aankwakkelen toen Intel al een P166 had.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:37

botoo

💀 too old to die young

Fraai stukje ecteinascidin, voer voor luiaards die een werkstukje in moeten leveren (nee, ik niet).
(zoals de Itanium-benches op dat nu op Tnet waren).
Dit loopt niet echt lekker.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 21:36

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Enters.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zeer interresante tekst ! Heb ik weer wat leuks te lezen tijdens de les :)

Kep zelf ook een 386 DX 40 gehad ... zeer mooi ding... En de 486 dx 80 was ook erg snel.. De 5x86 133 mhz van amd was helemaal bruut ! Hij kan zelfs op 166 mhz lopen :)

• Delerium
  • Niet online
Op donderdag 29 maart 2001 21:32 schreef Beaves het volgende:

[..]

Je bedoelt 32-bit, 64-bit begint er nu pas aan te komen voor de thuismarkt en de servers.
Niet eens, Pentiums werken volgens mij intern op 64 bit. (dual SIMMS geeft dit een beetje aan). Het is dan naar buiten toee geen 64 bit (wat de Itanium dan wel moet worden).
Een geforce werkt bv op 256 bits intern terwijl het toch echt 32bit kleuren moet doen. (wel slecht voorbeeld van mij trouwens :))

[edit], omdat ik lui was en niet verder dan het begin 486 in de tijd te gaan ben ik daar begonnen. De 386 DX40 is bekend, maar er zijn ook 33, 25, 20, 16 en 12 MHz varianten geweest in zowel SX (16 bit Databus (FSB zeg maar ) en DX (32 bit). 286 en ouder sla ik over omdat niemand daarmee tweaked.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vergeet je ook de 386SX-40 niet? Die heb ik nog steeds draaien :P

Virussen? Scan ze hier!

• Onno
  • Niet online
Niet eens, Pentiums werken volgens mij intern op 64 bit. (dual SIMMS geeft dit een beetje aan). Het is dan naar buiten toee geen 64 bit
Het datapad (juist naar buiten :)) is 64 bits breed (geheugen access gebeurt dus met 8 bytes tegelijk), verder is een Pentium gewoon 32 bits.

• Delerium
  • Niet online
aha, 80-bit FPU is de klepel die ik hoorde, maar niet zag slaan. Waarom heeft de p4 dan 64 bit SSE2 registers?

* Delerium is niet zo''n held.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De 386 en de 486 (tot op een bepaald moment) werden onder licentie van Intel gemaakt met gebruik van de originele blauwdrukken.
De latere 486 modellen waren doorontwikkelingen op de "intel ontwerpen"
De 486SLC (386sx pin comatible met 1k cache) en de 486DLC (386 pin compatible met 8k cache) waren ook interessante upgrade proc''s.

AMD doet in dezer dagen met de 486 nog goede zaken, zo is bv. de Nokia comunicator met deze processor uitgerust en ook vele industriele producten (PLC''s etc) kennen ook de AMD 486 processor.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Onno
  • Niet online
Waarom heeft de p4 dan 64 bit SSE2 registers?
Omdat dat lekker rekent. :P

Maarre.. dat een paar berekeningen uitgevoerd kunnen worden op 64/80/whatever-bits data maakt een processor als geheel nog niet 64/enz bits. (en als je het over ''Pentium'' in z''n algemeen hebt denk ik niet gelijk aan P4-specifieke dingen eigenlijk :))

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op donderdag 29 maart 2001 21:32 schreef Beaves het volgende:

[..]

De pentium processoren werken al op 64 bit, maar de software tot nu toe nog niet.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Effe over die 486SLc en DLc.. Die zijn volgens mij door Cyrix en SGS gemaakt... Ik werk al een aantal jaartjes op de universiteit en heb 8086 tot Pentium 3 computers moeten slopen, fixen hoe je het ook wil noemen.. Daar zaten veel exotische processoren in... Ik zelf was het meest onder de indruk van de cyrix 166+... net zo snel als Intel (-FPU) en veel goedkoper... maar ja,... voordat ik weer uitweid over al die verschillende computerconfiguraties die ik al niet heb gehad...laten we ter zake blijven...

Zover ik weet heeft AMD in het begin zelf processoren op de markt gebracht. Intel zag dat AMD wel capabel was om iets te bakken en vroeg of AMD wilde bakken voor Intel. Zo zul je op 286 processoren vaak AMD en Intel logo''s zien..

• Abbadon
  • Laatst online: 30-08 23:03
Op donderdag 19 april 2001 16:17 schreef Wingman25 het volgende:

[..]

De pentium processoren werken al op 64 bit, maar de software tot nu toe nog niet.
Intel IA-32, dat staat voor een 32bit processor. Net als de Athlon is het een gewone 32bitter. De FPU kan welliswaar 32, 64 en zelfs 80bit formaten aan, maar het is een 32bit cpu.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
Nog een kleine toevoeging : AMD = Advanced Micro Devices :Z

Ook ik heb in m''n CPU verzameling (nu ongeveer 40 stuks) 3 AMD-tjes, waarvan 2 286-ers op 10 Mhz.

Daarop:

<groot logo van AMD>

N80l286-10/C2H
8738NP
(M) © Intel 1982

... Prachtig ! Ik denk dat we die twee namen zeker niet snel meer op 1 CPU zullen zien staan >:)

Concrete Loop Watercooling

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op vrijdag 30 maart 2001 14:46 schreef ecteinascidin het volgende:
Niet eens, Pentiums werken volgens mij intern op 64 bit. (dual SIMMS geeft dit een beetje aan). Het is dan naar buiten toee geen 64 bit (wat de Itanium dan wel moet worden).
Een geforce werkt bv op 256 bits intern terwijl het toch echt 32bit kleuren moet doen. (wel slecht voorbeeld van mij trouwens :))
AUW. Je doet me pijn met deze bitdoorelkaarhaalpost :P, je meet met alle verschillende maten die er zijn en verzint er zelf nog een paar bij ;).

De Pentium''s hebben een 64 bit databus en een 36 bit adresbus (waarvan in desktopversies 32 bits worden gebruikt). De meeste registers zijn 32 bit. Via trucjes als SSE kan ook met 64 en zelfs 128 bit getallen gewerkt kan worden. Het datapad naar het cache is 256 bit.

Itanium heeft een 256 bit databus en een 64 bit adresbus. De meeste registers zijn 64 bit (hoewel er aantal 82 bit zijn). Ook Itanium kan door middel van trucjes met nog grotere getallen werken.

De GeForce3 werkt met 32 bit kleurwaarden en heeft vier 64 bit bussen naar het videogeheugen. De originele GeForce werd 256 bit genoemd maar er was helemaal niets in het ding dat ook maar in de buurt van 256 bit kwam. Ze hebben de vier pixelpipes en de geheugenbus bij elkaar opgeteld.

Ik wil maar even zeggen dat van een product zeggen: "het is xx bit" behoorlijk kortzichtig is :)

Edit: een beetje laat :z.

Professioneel Hyves-weigeraar

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 07:14

klaaz

it's me!

Leuk verhaal, had een leuke column kunnen zijn. Maar goed die mogen alleen door de T.Net crew worden gemaakt :'(

Wel een paar kleine foutjes en dingen die ontbreken maar ik vondt het wel fun om het allemaal weer eens te lezen (ik doe ook al mee vanaf de 8088 ;) )

• Baur
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Baur

Opperlurker

Op vrijdag 20 april 2001 22:53 schreef FreeRider het volgende:

<groot logo van AMD>

N80l286-10/C2H
8738NP
(M) © Intel 1982

... Prachtig ! Ik denk dat we die twee namen zeker niet snel meer op 1 CPU zullen zien staan >:)
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~baur/GoT/Amd_intel.jpg

Of wat dachten jullie hiervan?
De omgekeerde wereld:
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~baur/GoT/Intel_AMD.jpg

Allebei scans van een Atari PC3 moederbord

The need for speed drives me

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Geinig verhaal. Mijn eerste (zelfbetaalde) machine was ook een AMD 386DX-40 variant. Daarna Pentium75, die weer geupgrade naar een K6-233. Toen een PII-350, die weer geupgrade naar mijn huidige TB-850! :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geweldig artikel+discussie, toch wil ik mierenneukerij het volgende kwijt:
De Pentium werd door Intel ook voorzien van goede mobo?s en de zogenaamde PCI-interface. Deze combinatie had weliswaar een slechte start
de PCI bus was ook al (mondjesmaat) op de 486 toegepast; gisteren nog eentje in een grabbelton in de kringloopwinkel gezien. So3, 2 72-Pins SIMM slots.

Oslik, blyat! Oslik!

• Delerium
  • Niet online
Vertel mij iets over PCI op 486.

Omdat er opeens veel PCI-kaarten kwamen werd besloten de 486 uit te rusten met PCI en dan direct wat meer moderne gadgets te doen (72 pins etc).

Toen ik de DX-66 wilde kopen was ik de lul, want ik wilde perse mijn 8 Mb 30 pins meenemen (a 800 piek). Alleen toen was er dus geen Mobo met de juiste combo. kwamen dan wel 2 maanden later converter kaarten uit van 30 pins > 72 pins.

De PCI is iig voor de Pentium ontworpen :). (omdat de pentium geen multiplier had en een VLB FSB van 60 of 66 MHz gewoon niet te doen was.)
Pagina: 1