software raid 0 in win2k

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-03 18:22

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
ik ben van plan een klein file servertje te maken.

amd k6-3 400mhz 64mb
2x 30.7 gb maxtor 7200rpm.

mag de win2k partitie nou niet op het raid gedeelte staan ? dus 1gb eerste schijf= boot partitie, 1gb 2e schijf = ? en 29gb van beide schijven in raid 0

probleem is dat op beide schijven nu iets van 30gb staat wat ik wil bewaren, kan ik eerst 2x 15gb raid 0 maken. en dan later partities vergroten naar 29gb ? (partion magic ?)

waar kan ik het best de swap file plaatsen ?

is het beter om de hd's op verschillende controllers aan te sluiten ?

heeft raid 0 eigenlijk wel zin omdat de meeste data over een 100mbit netwerk naar mijn andere pc's moet ?

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Je bootpartitie mag raid nul zijn.
Dit geld voor een partitie niet voor een disk
De reden waarom je het zou willen is redundantie
Andere partities blijven in principe intact, tenzij je iets vreemds doet natuurlijk.

Wim
--
http://www.win2kwereld.nl

Verwijderd

Je bootpartitie mag raid nul zijn.
Dit geld voor een partitie niet voor een disk
De reden waarom je het zou willen is redundantie
que?!

raid0 is striping, met totaal geen redundantie... daar moet je raid1 (mirroring) voor hebben...

zie ook: http://www.raidarray.com/04_01_00.html

Verwijderd

Oeps zit ik weer even niet op te letten Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Voor striping ben je de data op de gewenste partities kwijt.

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-03 22:01
Het vervelende is, dat je de software raid van NT en 2000 niet van te voren kan installeren. Tevens kan een pakket als partition magic niet overweg met raid volumes.
Je kan, uitgaande van de situatie zoals die nu is: 2x HD met in totaal 2 partities, het volgende doen.

1. Defrag beide partites.
2. Gebruik partition magic om de schijven zo klein mogelijk te krijgen en schuif ze naar het eind van de schijf.
3. Maak een 1 GB NTFS partitie op schijf 1 en installeer daar win2K in.
4. Maak op de 2e HD een partitie (1 GB) voor je swap file en temp dir.
5. Als je nu genoeg ruimte hebt, kun je op beide schijven 15 GB ruimte maken en deze samenvoegen als stripe set.
6. bestanden uit de 2 originele partities er naar toe verplaatsen
7 oude partities weg gooien en de vrijgekomen ruimte samenvoegen.

uiteindelijk hou je 4 volumes over:
1x boot volume (HD 1)
1x swap volume (HD 2)
2x stripeset (HD 1 & 2)

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

En nou heb ik daar een leuke vraag over: hoe kan je in godsnaam partities resizen als Partition Magic nix van RAID snapt? Ik bedoel, ik heb een 3 gig Win2k (NTFS)partitie op t moment. Ik wil daarnaast 98SE draaien voor mn ISDN modem dat weigert te draaien op 2k, totdat ik ADSL krijg that is. Hoe zorg ik er voor dat ik ZONDER data verlies van mn 57 Gb partitie en kleine Windows partitie afsplitst? Of de NTFS partitie omzet in FAT32, dat vinnik ook best...tia

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
ff naar de lokale PCboer gaan en ff een 40GB schijfie lenen en ernaaasst hangen, dan alles overpompen en 2 originele schijven indelen, alles terughalen, klaar.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

mja, is dat de enige oplossing?
Dat pissed me dan behoorlijk off, want speciaal voor RAID formatteer gebeuren HAD ik alles gebackupt op mn oude 20gig, die ik inmiddels aan een maat van me gegeven heb...en daar staat nix meer op ben ik bang. Is er dus geen andere optie? nee dus....

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Dus als ik het goed begrijp.. Kun je nu dus eigenlijk helemaal geen partities maken/managen met een RAID? Of stiekem toch wel?

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Het is idd een beetje lastig. Als je een hardwarematige raid-oplossing hebt valt het wel mee.
Je hebt dan een configuratieprogramma (of via een soort bios) waarmee je je gewenste raid-partitie aanmaakt. Daarna het besturingssysteem installeren (liefst eentje waarbij je externe drivers voor je adapter kan toevoegen) en in principe draaien maar. Je moet alleen oppassen dat je met restrictie's qua grootte niet in de problemen komt. Met softwarematige oplossingen is dat lastiger. Je moet eerst je besturingssysteem installeren waarna je van extra ruimte op je schijven een raid-array softwarematig aanmaakt. Dat kan meestal niet met je geinstalleerde opstartpartitie. Nieuwere versie's van partitionerings-programma's kunnen volgens mij wel met RAID omgaan. Ik heb zelf op een Abit KT7-raid ME geinstalleerd op 1,8 Gb (2 maal 15 Gb Raid 0), waarna ik een partitie-programma de grootte heb aangepast naar 2 30 Gb partitie's.

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

Pagina: 1