Toon posts:

[BC3] Voltage Athlon

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elke Cpu kent zijn marges voor wat betreft
de voltageinstellingen waarop ''t "ding" nog moet (kunnen) lopen.
Overklokkers zijn geinteresseerd in een hoger voltage. (Omdat de Cpu daar bij de extra geleverde power ook om vraagt!)
Ikzelf ben momenteel meer bezig met verlaging
van de Cpu temp.
Naast het toepassen van betere koeling,..extra koeling etc.etc. past het verlagen van het voltage ook in dit verhaal.
Uiteraard is er een ondergrens waarop de zaak niet langer wenst te lopen.
Hoor nu zelf verschillende verhalen over voltageverlaging , die uiteenlopen van het ''enkel instabiel worden'' van het systeem,..tot aan het ''daadwerkelijk optreden van (fysieke) schade'' aan de Cpu.
(dat laatste willen we natuurlijk niet. (nee toch!)
Mijn vraag is nu eigenlijk of iemand ervaring
heeft met dit gebeuren, of er wat zinnigs over kan melden!
Groeten
Ad Vos

Verwijderd

Nou ik zal je wat vertellen. ik heb net een tb1200 gekocht. hij werd 69C en dat leek me toch wat veel... bleek ik 0.10V te veel over de core heb gezet. ik loop nu 0.07V lager dan nodig, in dit geval 1.58V ipv 1.65V en de temperatuur is nu 56C... het is dus zeer de moeite waard, zeker als je net als ik een hele hete kast hebt omdat hij zo vol zit.
succes

• rjeggens
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02-2025
Op mijn A7V kon ik niet onder de 1,6v komen. Wanneer ik hem op 1,5v liet lopen, gaf MBM 1,7v aan. Op 1,6v loopt ie perfect stabiel op 800mhz (is een 700mhz proc)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties....
Had echter zelf al wat ervaringen met een lager ingesteld voltage: Mijn Athlon (1 GHZ)op Asus A7V liep op een corevoltage van zelfs
1.58 (BIOS aanduiding) nog zeer stabiel!!
Mijn ongerustheid komt echter voort uit het feit dat er ook verhalen zijn, dat die lagere voltages daadwerkelijk schade kunnen
aanrichten aan de hardware...
AMD zal niet voor niets een bepaald voltage voorschrijven!
(Voor de Athlon met "M" aanduiding ligt die
tussen 1.7 en 1,8 Volt)
Uiteraard zijn er marges..maar mijn vraag was dus duidelijk of er bij het overschrijden
van bepaalde ondermarges,fysieke schade kan optreden. (Of kun je dan enkel te maken krijgen met instabiliteit....en valt eventuele hardwareschade uit te sluiten!!)
Graag nog wat meningen!
Groeten
Ad Vos.

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Schade aan dit soort electronische componenten terwijl het voltage lager is lijkt me sterk. Mijn processor staat vanaf begin december al op 1.6V de temperattur van mijn proc met standaard coolermaster ging omlaag van 59 naar 52 graden. Op dit moment zit er boven in de kast een 80*80*25 papst fan die de lucht direct op de processor en cooler blaast. de temperatuur is nu belast 36 graden. Mijn computer is op 1.6 volt even stabiel als op 1.7 volt. Het enige wat ik er bij moet zeggen is dat ik laats even bios 1007 heb geflashed en dat hij toen met 1.6volt intens instabiel was, met bios 1004D is dit probleem weer over.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Topicstarter
Even wat concreter dan:
Mij werd verteld dat door te lage Core spanningen logische poorten in ''geleiding'' kunnen gaan...er wordt gesproken van zogeheten ''inverters'' die van een logische 1 een 0 maken en andersom. Wanneer zo,n poort een 0 of ''n 1 ziet zou spanningsbepaald zijn. Beneden een bepaald voltage zou het hier dus fout kunnen gaan. Bovendien zou -in een bepaald gebied- de zaak ongecontroleerd kunnen gaan oscilleren, waardoor plaatselijk oververhitting zou kunnen optreden.....
Vandaar dus een bepaalde minimumspanning!

In mijn eigen situatie: Athlon 1000 op 1.58
Volt..heb ik nog niets van instabiliteit o.i.d. gemerkt.
Het hierbovenvermeldde maakt mij toch wel wat bezorgd over het onstaan van schade op
termijn.........
Graag een reactie
groeten
Ad Vos

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Laatst de core van m''n TB 1200 (op A7V) van 1.8 op 1.75 gezet bij 9*133: niets meer! Nadat ik de core weer verhoogd heb draait alles weer, maar ''hakeriger'' en minder snel dan voorheen :(. Bovendien vertrouw ik de hardware monitor niet helemaal meer: voltages zijn steeds het zelfde en ''cpu-fanspeed'' geeft nog maar 2 waarden aan.

Systeem

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 13:55
Op vrijdag 23 maart 2001 13:54 schreef vandenberg het volgende:
voltages zijn steeds het zelfde en ''cpu-fanspeed'' geeft nog maar 2 waarden aan.
als je 1keer je vinger in de fan stopt en hij geeft geen 0, dan weet je dat het niet klopt :) ik heb het ook wel eens geprobeert

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
tbird 900, loopt op 1.50 volt goed
op 500 mhz heeft ie genoeg aan 1.3 volt
1.85volt doet ie 1100

normale tb 1200 loopt standaard op 1.75 dacht ik

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17

Carnifex

auch

Hier loopt een tb1000 standaard op 1.8 volt. Is dat niet een beetje veel(hij is nu 59 C, dus zonder dat ie echt iets doet). Ik weet niet wat het voorgeschreven voltage is (weet iemand dat wel?). En van al die postings hierboven wordt mij dat ook niet echt duidelijk...
Ik heb het ID dat ie iets te warm wordt aangezien hij na een tijdje om de paar sec. een paar sec blijft hangen. heel vreemd. Ik heb op het forum gezien dat er meer mensen last van hebben. Misschien heeft het iets met warmte van doen?
...

Verwijderd

Het is niet zo moeilijk uit te zoeken wat de laagste ''goede'' spanning is voor je CPU.

Je kunt met Prime95 de processor op rekenfouten controleren, en de spanning net een tikje hoger zetten dan de absoluut laagste spanning die in Prime95 geen rekenfouten heeft.

Daarna kan je die laatste twee waardes (allerlaagste en een tikje hoger) controleren door de cpu fan op een wat lagere spanning te zetten en de case fans uit te zetten, met als doel de cpu op te stoken richting 60 graden .

Op zich moet een CPU dat aankunnen.
(mmhh AMD zeker, kunnen alle Intels dat ook?)
Hij moet dus stabiel blijven bij hogere temperaturen, en de Vcore is daarbij van belang.

Het lijkt tegenstrijdig, maar om de CPU bij een hoge temperatuur stabiel te houden heb je een hogere Vcore nodig. Dit komt omdat de spannings verliezen in de CPU oplopen met de temperatuur, an als de Vcore net aan krap voldoende is, kan bij een hogere temperatuur de spanning te laag worden -> instabiliteit.

Lees ook deze maar http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?Timestamp=990309600

De tweede news posting

Greetz,
Hooi. :Y)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je bedoeld deze?

http://www.tweakers.net/nieuws/16984

(is wel makkelijker :7 )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Ja,
bedankt.
Ik kon die andere niet vinden :9
Pagina: 1