Toon posts:

[BC3] AMD Sledge Hammer IA64 of Intel Itanium IA64?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat zou de prestatie verschil wezen tussen de AMD IA64 en de Intel IA64 ?

Zou de verschil zo groot wezen?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het zijn twee verschillende processoren met een verschillende instuctieset. Het verschil in performance kun je dus niet zomaar vergelijken net zoals nu tussen de Athlon en de P3.

Verwijderd

Topicstarter
Juist ja , maar IA64 wordt toch de toekomst, of ligt dat nog jaren van ons vandaan?

Verwijderd

de tijd zal het leren

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 23 februari 2001 16:51 schreef jorus-aap het volgende:
de tijd zal het leren
Dat is waar ja.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:18
Ik zou me er idd. niet aan wagen om een uitspraak te doen wat de toekomst heeft...

Maar ik wil wel even het volgende opmerken...

Mocht op een bepaald moment in het publiek de mening gevormt dat we op desktop gebied aan een nieuwe instructieset toe zijn (ik praat dus niet over dit 64 bit voor servers wat voornamelijk te maken heeft met het aanspreken van zeer grote hoeveelheden geheugen), dan zou je ook moeten overwegen de hele architectuur van de pc opnieuw te ontwerpen, deze is namenlijk verschrikkelijk inefficient vanwege allerlij backwards compativility zaken....

Verwijderd

De AMD 64 bits architectuur is een uitbreiding op de bestaande 32 bits structuur. de IA (intel) 64 bits structuur is echter een totaal nieuwe. Verlopig is de nieuwe IA 64 structuur veel te zwaar voor in een gewone desktop pc. Ik denk dus dat vooral de in de eerste tijd van de 64 bit processoren, de AMD beter zal zijn, maar dat intel het op den duur zal winnen vanwege zijn totaal nieuwe opzet

mister_woodstock

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-03 05:55
Intel en HP werken al een heel veel jaren aan de Itanium. Het is zoals jullie weten een compleet andere architectuur.
Voorlopig is hiervan het nadeel dat veel software hier nog niet geschikt voor is.
Er moet nieuwe software komen.

Amd werkt nog niet zo heel erg lang aan de K8/Sledgehammer. Deze multi-processor chip kan zowel 32bit als een beetje 64bit. Dit is zowel zijn voordeel als zijn nadeel. Het voordeel is dat alle huidige software werkt. In de toekomst is het ook weer zijn nadeel, want de Itanium zal sneller zijn, doordat de Sledgehammer niet volledig 64bit is.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Want ik altijd minder vond aan de strategie van Intel (en alle andere computerfabrikanten) is het alsmaar blijven ondersteunen van oude hardware en standaarden. AMD doet dat nu gewoon weer door ook nog een 32-bit unit in hun processor te maken. Het mooie van de Itanium vind ik dat het met een schone lei begint (ik neem aan dat deze bijvoorbeeld ook wel meer dan 16 interrupts heeft).

Verwijderd

Hmmm, software is er al hoor. AIX5L wordt nu veel getest. En dat is dus al geschikt voor IA64 processoren. Ook Oracle 8 en nieuwer is geschikt voor deze processor.
Maaruh, helaas zullen de processor boeren mij weer jaren laten wachten voordat ik thuis een IA64 + AIX5 combo heb :(
Pagina: 1