[BC3] UT server internet & LAN??

Pagina: 1
Acties:

• RedTop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01-2024
Ik zit te twijfelen of deze topic hier thuishoort of bij netwerken... excuses als deze verkeerd is geplaatst.

Ik wil graag van mijn netwerkservertje een dedicated UT server maken. Is het mogelijk dat er een aantal inloggen via internet en anderen via mijn LAN? Ik zit namelijk met de upstream van chello in mijn maag (3 spelers op 4,5 - 5 KB/s). Als er een aantal via mijn LAN inloggen kunnen we tenminste met meer personen spelen (bv. 3 via internet en 2 bij mij thuis). Ik gebruik Winroute Pro.

Alvast bedankt!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-10 14:03

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

ja dat kan,
als je je i-net deelt en je poorten (udp standaart 7777) forward naar een intern ip dan kunnen de comps in je lan gewoon naar het interne ip connecten.

heb ik ook

Beste film ooit

• RedTop
Relaxed!!!! :D

Hier ben ik heel blij mee. Ik deel idd mijn connectie. Poorten forwarden naar een intern ip kan ik vast wel uitvogelen (weet nu nog niet hoe het moet, maar dat komt wel). Als die anderen dan via internet willen connecten kan dat dan gewoon via mijn normale ip (port default 7777), of moet er nog een bepaalde poort achter gezet worden om het geheel te kunnen benaderen? Hoe zit het eigenlijk met portmapping als ik dit geintje invoer? Sorry voor alle vragen, maar ik heb al zo vaak zitten kloten met dit soort dingen dat ik je nu ff het hemd van het lijf vraag om voor zo min mogelijk verrassingen kom te staan :)

iig bedankt!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Misschien heb je hier wat aan.

• RedTop
Ik heb ff gekeken, maar daar staan alleen de "standaard" zaakjes over het runnen van zo''n server. Ik had die pagina al eens gezien overigens, toch bedankt.... :)

Soepkip... (of iemand anders) Zou jij willen uitleggen hoe je dat aan de praat heb gekregen, want ik begrijp het toch niet helemaal. Port forwarding = port mapping neem ik aan. Dat interne ip adres, is dat het ip adres wat ik aan comp1 heb opgegeven? Zo ja, hoe kan comp2 dan connecten als op comp1 een client UTprogje loopt? Moeten comp1 en comp2 soms inloggen op een ipadres waar geen comp achter zit, maar wat slechts is gelinkt naar poort 7777 op mijn server? (een ghost-ip of zoiets? Ik voel me echt dom nu.... :)

• Nibbles
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

Nibbles

just nibb it

www.theadminpage.com

Daar vind je alles wat je hartje begeert ;)

• RedTop
Thx,

Ga een nieuw systeempje kopen (Athlon 1,33 Ghz, Asus A7M266 Socket A, 256MB DDR, terratec Soundsystem DMX XFire... etc :9). Mijn ouwe wordt server (P200, 64MB EDO... moet lukken), maar na het lezen over die butt upstream (nooit eerder aan gedacht omdat de computer waar ik zelf Quake2 op speelde tegelijkertijd server was, wat weer in upstream scheelde) was ik toch wel een beetje aan het balen omdat ik me behoorlijk had verheugd op fraggen met mijn maatjes zonder die aimbot lamers die je tegenwoordig overal tegenkomt. Dankzij jullie ben ik nu weer happy :)

Bedankt... dit forum roelt!

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

:*

• RedTop
OK, zoals ik denk dat het moet: Je server heeft twee ip''s. Je ip dat je van je ISP krijgt, bv. 213.xxx.xxx.xxx en een intern ip 192.168.1.1 (of een andere, maar deze is klassiek). Je mapt of forward poort 7777 naar destination ip 192.168.1.1 (het interne ip-adres van de server). Nu kan je de clients (192.168.1.2 en 192.168.1.3) laten connecten over je LAN met het interne ip-adres van de server (dus 192.168.1.1) ... klopt dit?

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

Volgens mij kunnen clients in je LAN sowieso al connecten met je server. Je hoeft alleen maar LAN Servers te checken bij Find Multiplayer Games.

Je moet alleen poorten mappen als je server niet direct aan je ISP vastzit, maar zelf een client is van een NAT server of proxy oid.

Ik neem aan dat je binnen je LAN voor dataverkeer geen poorten hebt dichtgemetseld, dus ik denk niet dat je het nodig zou hebben.

Heb je het al geprobeerd? Of ben je nog bezig met voorbereiden, en heb je nog geen tests gedaan?

• RedTop
Ik ben nu nog maar aan het voorbereiden. M''n nieuwe bak is er voorlopig nog niet (paar weekjes nog ivm tentamens, vakantie etc.) Ik heb dus nog geen dedicated server. Ik heb wel alvast gekeken of die dedicated server patch voor UT werkte en een maatje kon zonder problemen connecten.

Internet komt nu nog binnen op mijn bak en wordt daarna door Winroute Pro doorgeleid naar die van mijn zusje. Ik kan NAT dus op deze bak uitschakelen wat portmapping overbodig maakt. Straks komt ie binnen op de server en gaat dan pas door naar mijn bak (en die van mijn zusje). de UT server gaat dus op de bak draaien die direct aan het internet zit gekoppeld. Ik vraag me dus constant af of ik die UT-server niet gewoon vanaf mijn bak kan bereiken met het interne ip-adres van die server. Klote, want het blijft nu bij gissen. PC''s draaien is toch een kwestie van uitvinden door vallen en opstaan.

• Nibbles

Nibbles

just nibb it

Je kan wel het IP van je ISP gebruiken, en dan de poorten forwarden die voor je UT server gebruikt worden. Dan kun je gewoon een UT server draaien op jouw PC, die het internet binnen krijgt van de andere pc.

Je kan ook een UT server draaien op de standaard poort van de computer die op internet aangesloten is, en dan bijvoorbeeld poort 8888 en 8889 forwarden naar je pc, zodat je daarop op poort 8888 een server kan draaien. Op deze manier kun je meerdere servers draaien op 1 IP, maar toch elke server op een aparte computer.

Of het echt handig is weet ik niet, maar ik hoop dat je snapt wanneer je moet forwarden en niet ;)

edit:
[quote]
Ik vraag me dus constant af of ik die UT-server niet gewoon vanaf mijn bak kan bereiken met het interne ip-adres van die server. Klote, want het blijft nu bij gissen. PC''s draaien is toch een kwestie van uitvinden door vallen en opstaan.
[/quote]

Aangezien de PC waar de server dan op draait 2 IP''s heeft, kan je de PC zelfs benaderen met beide IP''s.

Verwijderd

Alleen die upload is wel krap. met @home is het met 3 users soms al lag lag lag, en ik heb 16kb/s upload. En dat ligt niet aan me ut server

• RedTop
Op donderdag 17 mei 2001 15:58 schreef Nibbles het volgende:
Je kan wel het IP van je ISP gebruiken, en dan de poorten forwarden die voor je UT server gebruikt worden. Dan kun je gewoon een UT server draaien op jouw PC, die het internet binnen krijgt van de andere pc.
Dit is hetzelfde als ik nu in feite met Quake2 doe. Op zich een optie, maar het kost me dan wel weer CPU-tijd terwijl die dedicated server daar toch bijna niets staat te doen... Ik wil toch die paar frames per second meepakken :)
Je kan ook een UT server draaien op de standaard poort van de computer die op internet aangesloten is, en dan bijvoorbeeld poort 8888 en 8889 forwarden naar je pc, zodat je daarop op poort 8888 een server kan draaien. Op deze manier kun je meerdere servers draaien op 1 IP, maar toch elke server op een aparte computer.
heee, zomaar een ideetje.... Misschien heel dom, maar kan je op de zelfde manier meerdere LAN''s met elkaar verbinden (port niet naar interne comp forwarden maar naar een andere server op internet), waarbij voor ieder LAN een aparte server draait en dan toch met hetzelfde spel bezig zijn? Zou dit niet veel bandbreedte schelen (en de ping dus voor iedereen omlaag halen?
Of het echt handig is weet ik niet, maar ik hoop dat je snapt wanneer je moet forwarden en niet ;)
Echt handig is het nooit dat internet sharing. Daar ben ik inmiddels wel achter. Ik heb idd nu wel door wanneer je moet forwarden en wanneer niet. :)
Aangezien de PC waar de server dan op draait 2 IP''s heeft, kan je de PC zelfs benaderen met beide IP''s.
En dit is dus eigenlijk waar het me allemaal om ging. Volgens mij moet het dus nog best goed gaan komen :D

• RedTop
Op donderdag 17 mei 2001 16:03 schreef killerbolt het volgende:
Alleen die upload is wel krap. met @home is het met 3 users soms al lag lag lag, en ik heb 16kb/s upload. En dat ligt niet aan me ut server
Ik denk ook dat 3 users maar net moet lukken en dan op een crappy verbinding van 4 - 4,5 kB/s pp.

Ik had nog een "suggestie" naar Chello gestuurd omdat ook ik gebukt ga onder de 128 kb/s ( = 16KB/s, net als @home) limiet. Dit kreeg ik terug:

Bedankt voor je suggestie.
Wat uitleg:
De upload snelheid van 128kbit/sec is ingesteld omdat chello een
consumenten product is. Consumenten downloaden het merendeel van de tijd
ipv dat zijn aan het uploaden zijn. Tevens is een een remmende werking op
mensen die servers willen draaien.
Chello is daarom tot op heden niet van plan om de upload snelheid van haar
product te verhogen.
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de helpdesk.

met vriendelijke groet,

Test.Net serverbeheer
UPC Nederland

Lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig rekening houdt met mensen die nog niet eens fatsoenlijk kunnen mailen. De personen die internet echt willen gebruiken waarvoor het is bedoeld kunnen er niets mee door dat soort idioot beleid. :( Laat die sukkels (Chello) dan een optiepakketje samenstellen waarbij je voor 10 - 25 piek per maand upstream bandbreedte (of andere dingen) erbij kan kopen. Als je een leuk groepje vrienden hebt die allemaal graag UT spelen kost dat hoogstens 5 piek pp/maand.

Maar zo slim zijn ze niet. :( Winst :? Wat is dat :? Kan je dat eten :?

Maarre... hoe hoog heb jij je MaxClientRate staan Killerbolt? (Niet sarcastisch bedoelt, ik wil het echt weten)

Verwijderd

Waarom zou het sarcatisch zijn. Maar hij staat op 4500. Dus 4,5kb/s. Werkt wel, maar natuurlijk niet het neusje van de zalm. Ikzelf zit intern op 100mbit te werken. Maarvolgens mij krijg ik ook maar 4,5kb/s :?
Dat weet ik dus niet, me ping is wel ontiegelijk laag, maar toch.

• RedTop
Sarcastisch omdat je misschien dacht dat ik je zag als iemand die niet eens van het bestaan van MaxClientRate had gehoord.... Misschien ontstaat die lag omdat iemand binnen je netwerk ook veel aan het versturen is (Napster of zo). Dan gaat al die data ophopen en krijg je bagger pings. Wat is bij jou je average ping? Rond de 80 ms?

Oh ja, Het klopt dat je 4,5 KB hebt, ondanks je 100 mbit netwerk. Je hebt UT immers via MaxClientRate opgedragen de bandbreedte voor IEDERE speler, dus ook jijzelf, te cappen bij 4,5 KB. Al had je dus een vette verbinding van 10000000 MB/s (that would be cool :) ), dan nog zou je maar 4,5 KB/s krijgen....
Pagina: 1