Gaaf idee! Morgen ga ik het eens goed doorlezen en een nuttige reply posten (itt deze).
Nu eerst maar slapen :z:z
Nu eerst maar slapen :z:z
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Verwijderd
Wat denk je van features als:Ik zou net even iets verder kijken als ik jouw was - probeer iets te bedenken dat meer biedt als weer een ADD / Tunnels&Trolls / Warhammer FRP / etc etc.
Verwijderd
Dit lijkt allemaal anders wel verdacht veel op een aangepaste AD&DOp maandag 14 mei 2001 23:24 schreef Lord Daemon het volgende:
Ik ben bezig een complete pen-and-paper RPG te creeeren (mijn aanpassingen van AD&D liepen een beetje uit de hand
Verwijderd
Zeker, maar onmogelijk is het absoluut niet. Wijs zijn en intelligent zijn is niet per se gecorreleerd; en hoewel een karakter met een hele hoge score in de ene stat en een hele lage in de andere moeilijk te spelen is het zeker niet onmogelijk.Met een hoge INT en lage WIS spells casten is heel gevaarlijk, filosoferen zonder "common sense" en "insight into human nature"? Vice versa zijn ook zat voorbeelden te bedenken.
MooiStrength - logish
Mwah, misschien nog wel de eerste die ik er uit zou gooien...Health - logisch
MooiDexterity - logisch
Balance en Dex hebben niet zo heel veel met elkaar te maken. Bovendien wil ik het zeker niet als NWP, daar het logischerwijs je Dodge-score beïnvloedt, wat een van de drie belangrijke acties in combat is.Balance - NWP gebaseerd op Dex
Dexterity en Aim hebben echt weinig met elkaar te maken: de een is handig zijn, de tweede gaat over vastheid van de hand en goed gebruik van je ogen ed. Je hoeft helemaal niet handig te zijn om een goede boogschutter te worden, toch?Aim - NWP gebaseerd op Dex + weapon skill
Intelligence? Mwah, ik heb persoonlijk een hoge intelligence, en een behoorlijk lage Perception.Perception, hmmm. kan als stat, of als NWP op int
NWP? Uhm... kan je trainen in Beauty, en er beter in worden? NWP''s zijn dingen waar je goed in bent... en Beauty is een aangeboren kenmerk, evenals:Beauty - NWP
Er zijn zat NWP''s, zoals Diplomacy en Haggling, die op Charisme gebaseerd zijn; maar of je wel of niet goed met mensen om kan gaan is geen kwestie van oefenen, maar van aanleg. Lijkt mij.Charisma - NWP
Ja kan zeer intelligent zijn zonder iets te weten, of andersom. Daarbij vind ik opnieuw dat knowledge eerder een eigenschap dan een skill is... het is wel zo dat de Lore-skills afhankelijk zijn van Knowledge.Knowlegde - allemaal NWP''s gebaseerd op INT
Niet helemaal, maar wel een beetjeWillpower - Mentale versie van strength
Iig bedankt voor je meningIntelligence - logisch
Hm... dat valt dus behoorlijk mee; eigenlijk lijkt het er voor geen meter op.Dit lijkt allemaal anders wel verdacht veel op een aangepaste AD&D
Verwijderd
een dex van 3, zo lomp log als het maar kan, maar wel een balance van 20, ik kan alles dodgen wat op mij af komtBalance en Dex hebben niet zo heel veel met elkaar te maken. Bovendien wil ik het zeker niet als NWP, daar het logischerwijs je Dodge-score beïnvloedt, wat een van de drie belangrijke acties in combat is.
Kom ik weer met een mongool die een dex van 1 heeft, nauwelijks z''n arm kan bewegen, maar wel een AIM heeft van 20, hij kan alles raken met een longbow op 300 meter afstand.Dexterity en Aim hebben echt weinig met elkaar te maken: de een is handig zijn, de tweede gaat over vastheid van de hand en goed gebruik van je ogen ed. Je hoeft helemaal niet handig te zijn om een goede boogschutter te worden, toch?
Levels omhoog gaan kost: TIJD Met de tijd kun je mooier worden of niet.NWP? Uhm... kan je trainen in Beauty en er beter in worden? NWP''s zijn dingen waar je goed in bent... en Beauty is een aangeboren kenmerk.
ff het woordenboek kijken:Er zijn zat NWP''s, zoals Diplomacy en Haggling, die op Charisme gebaseerd zijn; maar of je wel of niet goed met mensen om kan gaan is geen kwestie van oefenen, maar van aanleg. Lijkt mij.
Dit stukje ging niet over intelligentie, maar over kennis! (knowledge) Kennis is niet aangeboren, kennis leer je, die vergaar jeJa kan zeer intelligent zijn zonder iets te weten, of andersom. Daarbij vind ik opnieuw dat knowledge eerder een eigenschap dan een skill is... het is wel zo dat de Lore-skills afhankelijk zijn van Knowledge
Dat denk ik van geeneen. Behalve... van AIM.maar denk je ook echt dat die stats los nutteloos zijn?
/me Frost pakt alle primary''s bij mekaar en husselt ze een beetje.Hm... dat valt dus behoorlijk mee; eigenlijk lijkt het er voor geen meter op
Tuurlijk, maar het is niet hetzelfde. Tussen Strength en Health zit ook een duidelijke link: Iemand die nauwelijks uit zijn bed kan komen van de ziektes maar wel ff een rotsblok op tilt is ook niet zo logisch. Spelers moeten natuurlijk hun eigen inzicht gebruiken bij het creeeren van een karakter... en als ze een bizarre combinatie willen, en daar een goede reden voor kunnen aanvoeren (bijvoorbeeld een blinde dief: die kan hele vette Dex en hele slechte Aim hebben; een fighter met bloederziekte: heel sterk, maar heelt voor geen meter; een danser met rheuma in zijn handen: Dex 3, Balance 18), dan moet dat kunnen.een dex van 3, zo lomp log als het maar kan, maar wel een balance van 20, ik kan alles dodgen wat op mij af komt tussen dex en balance zie ik wel een link, een duidelijke ook nog.
Uhm... nee? Althans, als je niet langs de plastisch chirurg gaat verandert je schoonheid niet echt snel hoor.Levels omhoog gaan kost: TIJD Met de tijd kun je mooier worden of niet.
Het lijkt me ee interessant psychologisch vraagstuk of je je persoonlijkheid kan veranderen.bijzondere uitstraling van iem. met een krachtige persoonlijkheid. Je kunt werken aan je persoonlijkheid, je kunt jezelf veranderen. Charisma zit tussen je oren, niet in je DNA.
Sorry, ik had misschien wat duidelijker moeten maken dat het hierbij gaat om de mate waarin je feitenkennis kan vergaren. Mijn idee was om de hoeveelheid Lore die je er per level bij krijgt te relateren aan je Knowledge score. Het probleem is een beetje dat ik zonder Knowledge-stat geen goed mechanisme zou weten om je lore-scores te regelen... je kunt er natuurlijk wel allemaal NWP''s van maken, maar waar moeten die dan van af hangen, Intelligence is zo onlogisch... hm, eens even over nadenken.Dit stukje ging niet over intelligentie, maar over kennis! (knowledge) Kennis is niet aangeboren, kennis leer je, die vergaar je
Zal ik er eens over nadenken om die te verwijderen, te vervangen of te wijzigen?Dat denk ik van geeneen. Behalve... van AIM.
Jack Frost had toch moeten zien dat Charisma niet hetzelfde is als Leadership, maar samen met Beauty ''Appearance'' vormt; dat Dexterity zeg maar in drie ''vormen'' voor komt ipv 2; dat Strength gecomprimeerd is tot 1; dat Fitness weg is; dat Leadership weg is; dat Wisdom weer in ere is hersteld... maar ik had het persoonlijk niet over deze stats, die noodzakelijkerwijs veel lijken op andere RPG''s, maar over het hele systeem.* Jack Frost pakt Players option - skills & powers erbij.
Punt 1 t/m 11 staan toch echt letterlijk in dit boekie
He, hij is niet gratis, dat GURPS-boek...272 pages. Suggested retail price $24.95
I want to live forever, so far.. so good.
Verwijderd
Ff dom voorbeeld: MAVO1 zat ik bij wiskunde naast een oerlijk wicht, details niet belangrijk. Aan het einde van mavo1 ging ze naar de havo op een andere school. Ik verder met mavo en werd daar aan het einde van het 2e jaar vanafgeschopt richting havo, kwam dus in 3 havo terecht. 3 maal raden welke lellijke eend ik daar tegen kwam. Was onderhand wel een aardige mooie zwaan geworden trouwensUhm... nee? Althans, als je niet langs de plastisch chirurg gaat verandert je schoonheid niet echt snel hoor.
De ene diplomaat moet het hebben van z''n mooie koppie, de ander via ouderwets redeneren en compromissen vinden. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden.Het lijkt me ee interessant psychologisch vraagstuk of je je persoonlijkheid kan veranderen. In ieder geval zijn er vele NWP''s die overduidelijk van Charisma afhangen... en of het nu een goed idee is om NWP''s van andere NWP''s af te laten hangen? Intelligence dekt die lading in ieder geval niet goed; een dom iemand kan heel charismatisch zijn (Forest Gump), een genie kan een ontzettende botterik zijn.
1)Bedankt voor de ophelderingSorry, ik had misschien wat duidelijker moeten maken dat het hierbij gaat om de mate waarin je feitenkennis kan vergaren. Mijn idee was om de hoeveelheid Lore die je er per level bij krijgt te relateren aan je Knowledge score. Het probleem is een beetje dat ik zonder Knowledge-stat geen goed mechanisme zou weten om je lore-scores te regelen... je kunt er natuurlijk wel allemaal NWP''s van maken, maar waar moeten die dan van af hangen, Intelligence is zo onlogisch... hm, eens even over nadenken.
Ik heb hem nog 3 keer overgelezen en ik zie alleen maar skill, skill, skill en niks waar echt een stat voor nodig is. Als je hem houdt, wees dan iig consequent en neem dan ook een thrust/swing stat.Zal ik er eens over nadenken om die te verwijderen, te vervangen of te wijzigen?
Dat zag ik wel, maar buiten 1 zelfgemaakte en 11 verandere stats zie ik nog steeds ad&d staan. nog ff iets van het begin quotenJack Frost had toch moeten zien dat Charisma niet hetzelfde is als Leadership, maar samen met Beauty ''Appearance'' vormt; dat Dexterity zeg maar in drie ''vormen'' voor komt ipv 2; dat Strength gecomprimeerd is tot 1; dat Fitness weg is; dat Leadership weg is; dat Wisdom weer in ere is hersteld... maar ik had het persoonlijk niet over deze stats, die noodzakelijkerwijs veel lijken op andere RPG''s, maar over het hele systeem.
En tenslotte zie ik stats die qua aantal en voor 91.67%Ik ben bezig een complete pen-and-paper RPG te creeeren
ik had het over de "Lite" versie, is een PDF van 400nogwat kb. Hier is ieHe, hij is niet gratis, dat GURPS-boek...
Ja, maar de magic en NWP heb ik dus al (moeten nog ff bijgewerkt worden voor de andere regels, maar in essentie zijn ze er), combat is al redelijk vorm gegeven... en toen bedacht ik plotseling dat het toch wel handig was om eerst eens ff wat primary stats te bedenken.Dan zou ik mij pas bezig houden met dingen als lore (en of ik die onzin van lore er wel in zou willen houden)
Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet
Het is ook ontzettend saai voor de DM en de speler. Maar ditOp woensdag 16 mei 2001 14:01 schreef Lord Daemon het volgende:
Hm... dat denk jij.Een slechte DM kan geen spell-loos magic-system aan. (Pre-fab adventures, is er iemand die die gebruikt overigens? Het lijkt me echt ontzettend saai voor de DM.)
Geen tijd om zelf wat te maken, geen fantasie, geen improvisatievermogen, etc...Op woensdag 16 mei 2001 19:03 schreef Lord Daemon het volgende:
Dat snapte ik.Ik vroeg me alleen af waarom mensen nou een prefab zouden spelen...
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Doe mij maar het tweede, maar ik vind sowieso dat rolls heel weinig gebruikt moeten worden, alleen als het niet anders kan.Op donderdag 17 mei 2001 21:47 schreef Lord Daemon het volgende:
En dan kom ik ff met 2 nieuwe problemen (althans, vragen):
1) Zijn jullie gehecht aan Reaction rolls (diegene die door Charisme beïnvloed worden, die kijken hoe aardig iemand je vindt)? Of denken jullie "Nou, laat de DM maar bepalen of iemand me wel of niet aardig vindt, waarbij hij mijn Beauty / Charisma mee in de weegschaal mag leggen."
Persoonlijk neig ik naar het tweede, maar wat vinden jullie?
Het is op zich wel een leuk idee, maar het maakt de afhankelijkheid van magic users tov melee fighters wel erg groot. Als je dit idee gebruikt zou je dan wel indirecte damage moeten kunnen doen door bijv. creatief met je omgeving om te gaan.(Levitate bijv. samen met steen, ga op steen staan, ga boven vijand, end levitate, enemy dood2) Wat vinden jullie van het idee om het spell-casters zeer moeilijk te maken driecte fysieke schade te doen aan levende wezens? In mijn magic-system hebben magic-users iig veel meer vrijheid dan daarvoor, dus het zal zeker niet saai zijn een magic user te spelen. Ten tweede beloon je het op deze wijze om creatief te denken als mage/priests: directe damage (fireball, magic arrow) ligt erg voor de hand, maar er zijn natuurlijk 100 creatieve manieren om te helpen in een gevecht. Ten derde zorg je dat een mage niet gewoon een fighter wordt met een andere manier van schade doen. Ten vierde zorg je ervoor dat een fighter altijd wat te doen heeft, ook als ie met supervette mages rond loopt. Mij lijkt het op zich een goed idee, maar misschien roepen jullie wel in afgrijzen "Nee! Mijn magic-user moet veel pijn kunnen doen!"
OkDoe mij maar het tweede, maar ik vind sowieso dat rolls heel weinig gebruikt moeten worden, alleen als het niet anders kan.
Ik was niet anders van plan.Het is op zich wel een leuk idee, maar het maakt de afhankelijkheid van magic users tov melee fighters wel erg groot. Als je dit idee gebruikt zou je dan wel indirecte damage moeten kunnen doen door bijv. creatief met je omgeving om te gaan.(Levitate bijv. samen met steen, ga op steen staan, ga boven vijand, end levitate, enemy dood )
Duidelijk het tweede natuurlijk, dat is zowel voor de DM als de spelers leuker heb ik al gemerkt bij AD&D.Op donderdag 17 mei 2001 21:47 schreef Lord Daemon het volgende:
1) Zijn jullie gehecht aan Reaction rolls (diegene die door Charisme beïnvloed worden, die kijken hoe aardig iemand je vindt)? Of denken jullie "Nou, laat de DM maar bepalen of iemand me wel of niet aardig vindt, waarbij hij mijn Beauty / Charisma mee in de weegschaal mag leggen."
Persoonlijk neig ik naar het tweede, maar wat vinden jullie?
Yeah well, that's just, ya know, like, your opinion, man.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Het is misschien niet gek om inderdaad een kleine data-base met veel gebruikte spells aan te leggen; ook kan de DM daar andere spells aan afmeten. Goed idee!Over het tweede punt... er zit wat in, maar ik denk dat een spell-loos magic systeem af en toe toch erg lastig wordt. Misschien kan je een spell-loos systeem maken en een aantal standaard spells voor de spelers (en DM) beschikbaar stellen.
Tuurlijk... maar de AD&D regels willen het rolspelen nog wel eens in de weg staan, en zijn op sommige plaatsen gewoon zeer slecht. (Armor die ervoor zorgt dat je minder kans hebt om geraakt te worden... het is gewoon bizar. Twintigste level fighters die 100 1e level fighters dood slaan met een aardappelschilmesje. Etcetera.)Bij dit spel gaat het naar mijnsinziens niet om de regels maar het daadwerkelijke rolspelen.
Bwah... alles wat ik hierboven zei zit er volgens mij nog steeds in. Bovendien zitten er een paar nieuwe bizarre dingen in: Wizards die XP verliezen als ze een item maken.Maar als je dan toch flexibiliteit in de regels zoekt, probeer dan 3e edite D&D eens. Het is echt een vooruitgang.
Wij zijn niet zo regel-vast en hebben toch nog nooit ruzie gehad... misschien wel omdat de regels ons niet oneindig veel boeien: dan probeer je ook niet om er rechten aan te ontlenen.Nog een tip van een ervaren DM, hou je zoveel mogelijk aan de officiele regels dat voorkomt een hoop ruzie aan tafel.
Klopt, goede tip. Heeft verder niet zo veel te maken met welk systeem je gebruikt.En geef als DM al je spelers even veel aandacht op een spelavond. Iedere speler moet elke keer weer een hoogtepunt hebben dat hem die special feeling geeft.
Ik ben op dit moment geen DM.Besteed je tijd als DM liever aan het ontwerpen van goede adventures dan aan het aanpassen van de regels, want er is niks zo vervelend dan een avontuur dat niet vloeiend verloopt.
Intel I7, 32 GB DDR3, Nvidia Geforce 570GTX, 250 Gb SSD
Boeien, dat verzin je toch zelf.Er waren bij mij zelf veel vragen die gewoonweg niet stonden uitgelegd.
Vind je? Ik heb er 2 gelezen, "Shadow of a Dark Queen" en "Rise of a Merchant Prince", en ik vond ze niet bijzonder vet. Veel te platte karakters, slecht verhaal, etc.zijn de boeken van Raymond E. Feist een aanrader
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq