[BC3] Een paar vragen over een pc-stuur...

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 14:37
Ik ben van plan om een pc-stuurtje te kopen, en daar heb ik een paar vragen over...

ten eerste, als je bij een ffb stuur de ffb uitzet, stuurt het dan net zo zwaar als dat je in de winkel gaat staan "droog" oefenen, maw, dat je echt die tandwielen voelt, en dat het stuur niet automatisch terugvalt naar de centrale positie?

ten tweede, zijn er stuurtjes (met pedalen) waarbij je ook een koppeling hebt? Ik heb nog nergens stuurtjes met pedalensets gezien die ook een koppelingspedaal hebben... Volgens mij kan je met die ferrari-stuurtjes wel zo''n hendeltje dat achter het stuur zit toewijzen om te koppelen, maar zijn dat dan analoge hendeltjes??? Anders kan je nooit juist doseren natuurlijk.
Daarom kan je met een Logitech of Microsoft stuur ook niet koppelen volgens mij, want die schakel-hendeltjes zijn digitaal....

Of zit ik nu helemaal fout, wie o wie kan mij wat duidelijkheid verschaffen???

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Op dinsdag 08 mei 2001 17:34 schreef RonaldMcDonald het volgende:
Ik ben van plan om een pc-stuurtje te kopen, en daar heb ik een paar vragen over...

ten eerste, als je bij een ffb stuur de ffb uitzet, stuurt het dan net zo zwaar als dat je in de winkel gaat staan "droog" oefenen, maw, dat je echt die tandwielen voelt, en dat het stuur niet automatisch terugvalt naar de centrale positie?
Waarom zou je het uitzetten, als je het toch niet gebruikt, kan je jezelf net zo goed 200 piek extra besparen :) Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, het stuur in de winkel staat uit, en als je rijdt zonder FFB voelt het net zo.
ten tweede, zijn er stuurtjes (met pedalen) waarbij je ook een koppeling hebt? Ik heb nog nergens stuurtjes met pedalensets gezien die ook een koppelingspedaal hebben... Volgens mij kan je met die ferrari-stuurtjes wel zo''n hendeltje dat achter het stuur zit toewijzen om te koppelen, maar zijn dat dan analoge hendeltjes??? Anders kan je nooit juist doseren natuurlijk.
Daarom kan je met een Logitech of Microsoft stuur ook niet koppelen volgens mij, want die schakel-hendeltjes zijn digitaal....
Stuurtjes met koppeling zijn er niet. Er zijn dan ook geen games waar het vereist is om te koppelen. Achter het Ferrari FFB wheel zitten 4 pads, 2 links en 2 rechts. 2 om te schakelen, en 2 om te gassen/remmen. Die laatste twee zijn alleen te gebruiken als je je pedalen niet aansluit op je stuur, dus in wezen heb je er niet zo veel aan.

Ik heb zelf dat Ferrari FFB wheel en dat is IMHO op de Act Labs (de Rolls Royce onder de computerstuurtjes) de beste die je kan krijgen. Eigenlijk zelfs beter, want bij F1 is het echt niet te doen om met een schakelbak te gaan schakelen, die schakelpads zijn ideaal!

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• RonaldMcDonald
Waarom zou je het uitzetten, als je het toch niet gebruikt, kan je jezelf net zo goed 200 piek extra besparen :) Maar om antwoord te geven op je vraag: ja, het stuur in de winkel staat uit, en als je rijdt zonder FFB voelt het net zo.
Zijn er hier dan nog mensen die zweren bij stuurtjes zonder ffb?
Stuurtjes met koppeling zijn er niet. Er zijn dan ook geen games waar het vereist is om te koppelen. Achter het Ferrari FFB wheel zitten 4 pads, 2 links en 2 rechts. 2 om te schakelen, en 2 om te gassen/remmen. Die laatste twee zijn alleen te gebruiken als je je pedalen niet aansluit op je stuur, dus in wezen heb je er niet zo veel aan.
Nee, geen spellen waarbij het een vereiste is, maar wel een optie (nascar 4, gp3 bijvoorbeeld, daar kan je een koppeling gebruiken toch?
En ik speel wel eens Grand Prix Legends Online (vandaar dat ik nu toch maar een stuur wil, spel is niet te doen zonder :(), en dan hoor ik bij de start mensen wegtrekken met geluiden die er toch verdacht veel op lijken alsof ze met een koppeling werken.

En dan zat ik nog te denken, is het niet mogelijk om bijvoorbeeld je rempedaal toe te wijzen als koppeling? Kweet alleen niet hoe je dan moet remmen, maarja :P

Kijk bij dit stuur kan er dus wel een extra pedaal bij, voor de koppeling bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.ibazar.nl/pictures/LD/38/LA670110LD384366

• Lister_Storm
  • Laatst online: 24-01-2022
Jaaaaaaaahaaaaaaaaaa

Zie ik daar mijn geliefde Thrustmaster T2!

Doet nu al 4 jaar trouw dienst. Heb net mijn pedalen laten herbedraden, zijn nu split-axis. En met pookje schakelen roeleert zwaar.

Het beste non-FFB stuur kan je hier vinden, althans de foto''s ervan; http://www.fgpll.racingleague.net/Lan.htm

Beste stuur met FFB is idd de ActLabs. Wat veel mensen vergeten is dat het allerbelangrijkste aan een stuurcombo de pedalen zijn. Geven ze genoeg travel (kan je ze ver indrukken> meer nauwkeurigheid), zijn de degelijk gemaakt, genoeg ruimte voor je voeten etc.

/edit

Overigens zal bij World Sports Cars bij sommige wagens de mogelijkheid bestaan om zelf te koppelen, en dan met heel-toe technieken (remmen, terwijl je met je hak bijgast met je gaspedaal tijdens het terugschakelen) een koppeling erg goed van pas komen. Eerdaags pik ik ergens een oude T2 op en bouw 1 pedaal om naar mijn huidige T2. T2-pedalen zijn echt de beste waar ik ooit mee gereden heb

/edit

Heusinkveld Engineering

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-02 18:01
Je moet het forum op de wesite van ACT Labs maar in de gaten houden. Die jongens werken aan een koppelingspedaal en als het ergens wat gaat worden is het daar. Zijn zijn ook de enige met een goed werkende schakelpook (en daarmee bedoel ik een echte bak en niet zo''n zielig pookje dat alleen naar voor en achter kan...)
Naar mijn weten is er nog geen stuur leverbaar met een koppelingspedaal maar er kan natuurlijk door hobbyisten wel wat gemaakt zijn.

http://www.actlab.com

• Lister_Storm
Ik ken via de GPL-scene inderdaad aardig wat mensen die home-made pedalen hebben.

Ik denk dat TSW ook wel pedalen met koppeling erbij maakt.

Die 6-bak roeleert overigens zwaar. Die gaat Act-Labs ook als standalone uitbrengen. Beter:p

Heusinkveld Engineering

• Lister_Storm
Wat trouwens die koppeling en de start betreft;

de koppeling heb ik op het bovenste rode knopje, te zien op het plaatje. Kwestie van wagen in z''n 1 zetten, koppeling indrukken, en toeren maken. Als de vlag valt knopje los, en met wielspin zo recht mogelijk wegtrekken.

Overigens kan dit ook wel zonder koppeling, door hem gewoon in z''n 1 te gooien vanuit de neutraal, terwijl je toeren maakt. Alleen is de transitie dan iets lastiger, en verlies je wat tijd doordat je schakelen moet.

Heusinkveld Engineering

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

Op dinsdag 08 mei 2001 17:34 schreef RonaldMcDonald het volgende:ten eerste, als je bij een ffb stuur de ffb uitzet, stuurt het dan net zo zwaar als dat je in de winkel gaat staan "droog" oefenen, maw, dat je echt die tandwielen voelt, en dat het stuur niet automatisch terugvalt naar de centrale positie?
Ik heb een stuurtje van (inmiddels failliet) Ultimate per4mer, deze is digitaal en heeft ForceFeedback. Hij keert standaard niet terug naar de middenpositie...alleen als je bijvoorbeeld hard rechtuit rijdt, dan komt het stuur uiteraard in de middenpositie.

Is trouwens echt een koel ding!

hier iets over dit ding:
www.neoseeker.com/Hardware/Products/ultimate_per4merffb/ultimate_per4merffb_reviews.html
plaatje d''r bij:
Afbeeldingslocatie: http://www.gamesdomain.com/gdreview/zones/reviews/hardware/aug98/smup300.jpg

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Kijk maar naar de act-labs (de website is trouwens www.act-labs)...

De stuurtjes die je nu koopt zijn voorbereid op gebruik met een koppelingspedaal. (Er is nog een extra aansluiting op het stuur)...

Als je bereid bent om 500,- uit te geven voor een stuurtje (+ schakelbak) is de act-labs de enige. Dat ding roeleert :P

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Kijk hier voor een interview met iemand van Acts-Lab over de nieuwe koppeling:
http://dynamic.gamespy.com/~hg/news.php?day=8&month=5&year=01#574
Zou best wel cool zijn om te kunnen racen met een echte koppeling :9

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
Ok, en voor alle luie mensen die niet de link aan willen klikken is hier een plaatje van het beste stuurwiel met koppelingspedaal :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.sportplanet.com/hg/images/articles/clutch4.gif

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• RonaldMcDonald
hmmzz, ik vind die actlabs toch niet echt mooi en helemaal niet lekker in de hand liggen, zal wel weer aan mij liggen dan...
Alhoewel dat koppelingspedaal wel weer vet is natuurlijk, en het stuur ook er goede ffb schijnt te hebben...

Ik heb trouwens laatst ergens een mod voor de actlabs gezien, waarbij ze een Logitech stuur erop hadden gezet. Dat zag er zeker wel goed uit.

ff plaatje zoeken:
Afbeeldingslocatie: http://www.slottweak.com/images/black3.jpg

Stuurtje is nog geverfd ook, ziet er zeker wel mooi uit. Maarja, probeer hem zo maar eens te vinden, of je zou 2 stuurtjes moeten kopen natuurlijk. :(

• Captain Pervert
Die Logitech is van zichzelf oerlelijk, valt me mee dat ze hier nog zo iets moois van hebben weten te maken.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
In de software van de guillemot Ferarri Force Feedback (mond vol) kun je aangeven dat het stuur zonder forcefeedback tochnaar de middenpositie terug keert en met welke kracht... Soort veer instelling zeg maar.

Ben inmiddels wel aan mijn 4e stuurtje bezig van die op/neer flapjes breken steeds af...

• RonaldMcDonald
Ik ben er uit, ik ga de Guillemot Force Feedback Ferrarigeval halen denk ik. Nou wil ik alleen nog weten of het eventueel mogelijk is om die gas en rem handels achter het stuur gelijktijdig met de echte voetpedalen te laten werken.
Als dat nl. mogelijk is, kan je een zo''n handeltje gebruiken om te koppelen.....

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:23
Die wilde ik eerst ook kopen. Ziet er gaaf uit... Ligt lekker in de hand... Vooral dat "zachte rubber"...

...Totdat ik in enkele reviews tegenkwam dat het rubber binnen een jaar loslaat :(..

(Toen toch maar Act-labs... :P)

• BC3 Victim
Je kunt die hendels achter het stuur NIET gelijktijdig gebruiken met de pedalen, dus je kunt ook niet koppelen.
Wat betreft het stuur zelf: ik heb de mijne nu zo''n 3/4 jaar en het rubber begint nu los te komen :(. Dit is best minder, dus ik zou zeker ff goed nadenken voordat je de Guillemot koopt!!

• Captain Pervert
Een jaar geleden verkocht men het Ferrari stuur als Guillemot, daar braken inderdaad de schakepad vanaf. Nu wordt een verbeterde versie verkocht onder de vlag van Thrustmaster en daar is niets mis mee. Hij is alleen een beetje duurder dan de oude.

En als je er normaal mee omgaat (het IS en BLIJFT gevoelige apparatuur) dan heb je er heel lang plezier van. Je moet er niet te wilde games mee spelen waarbij je als ene malloot aan het stuur moet rukken, daarvoor moet je een non-FFB wheel kopen.

• _-= Erikje =-_
2x guillemot flapjes afgebroken, heb nu trustmaster en is ook al 2x afgebroken...

• RonaldMcDonald
Op woensdag 09 mei 2001 19:08 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
2x guillemot flapjes afgebroken, heb nu trustmaster en is ook al 2x afgebroken...
Moet je daar dan niet veel moeite voor doen om die dingen te laten afbreken, want ik weet niet hoe jullie schakelen, maar het lijkt me dat je gewoon aan dat handeltje trekt tot hij klikt, dan is het toch goed????
Jehoeft toch niet ontzettend veel kracht erop te zetten ofzo??

• _-= Erikje =-_
dat klopt, maar er zit geen scharnier/veertjes in/aan, het is gewoon een stukje plastic wat je net zolang buigt tot het breekt...

• RonaldMcDonald
Op woensdag 09 mei 2001 23:17 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
dat klopt, maar er zit geen scharnier/veertjes in/aan, het is gewoon een stukje plastic wat je net zolang buigt tot het breekt...
oh ok, maar hebben ze dat niet verholpen in de nieuwe versie van het stuur???? Of op zijn minst minder erg gemaakt dan?

• Captain Pervert
Op woensdag 09 mei 2001 23:25 schreef RonaldMcDonald het volgende:

[..]

oh ok, maar hebben ze dat niet verholpen in de nieuwe versie van het stuur???? Of op zijn minst minder erg gemaakt dan?
Er valt niet te zeggen of het nu wel of niet afbreekt. Persoonlijk is mijn hardware heilig: touch the box and die! Zo ga ik er zelf ook mee om, heb er voor gespaard en ben er zuinig op. De schakelpads hoef je maar en millimeter of 2 in te trekken, dan voel je een klikje en dan laat je los. Je KUNT ze nog 2 cm verder intrekken, en als ze dan niet verder willen, dan komt er spanning op. Dit gaat 1x goed, 2x goed, maar dan breken ze af.

Johnny Bravo: "You treat it with respect, and it''ll be good to you. Treat it with carelessness, and it''ll strike back!"

Ik weet niet wat voor boer je moet zijn om die dingen te mollen, hier zitten ze er na 4 maand nog altijd aan. Ik rij gemiddeld elke dag een uur ofzo.

Pagina: 1