Maar voor de degene die vinden dat het spel zo tegenvalt : wat had je dan precies verwacht!?
Ik had meer verwacht echt "god" te zijn. Nu ben je meer een soort slaafje die voortdurend bomen, eten, hout en quests voor je volgelingen moet uitvoeren. En dan kan je wel zeggen : "dan doe je dat toch niet en speel je evil" maar dat gaat niet op, want dan keldert je belief en kom je helemaal nergens.
Het is zo''n ontzettend gemicromanagement! Je dorpelingen willen weer iets, en als ze het weer hebben, willen ze weer wat anders!! Vooral je worshippers, die hebben om de haverklap eten en water nodig. Het is ff 3 spells casten en weer voedsel en water geven, dan weer 3 spells en enzovoort.
Je zou toch denken dat je dorpelingen voor zichzelf kunnen zorgen en dat jij je meer bezig houdt met dingen waar een god zich mee bezig houdt. Maar dat is in het spel helemaal niet zo. Je kan een deel van de taken wel aan een goed getraind creature overlaten, maar zodra je veel dorpen krijgt, ben je het grootste deel van je speeltijd bezig je dorpelingen te voorzien van hun behoeften.
Het uiteindelijke doel is om de vijandelijke god(en) te verdrijven en dat kan maar op een manier : zoveel mogelijk dorpen innemen. En dorpen kan je maar op zeer weinig methoden innemen, waarvan er enkele altijd het beste werken, dus dan doe steeds je die. Meestal zijn die methoden ook nog eens onzettend herhalend en dan begint het vervelend te worden. Combineer dat met het voortdurende geemmer van je villagers en een creature wat ieder level zijn geleerde dingen vergeet (

) en het frustratiegehalte rijst de pan uit.
Black & White heeft enkele zeer goede en leuke dingen. De interface vind ik persoonlijk zeer geslaagd, alhoewel het wel wennen is. Liever had ik een Ground Control achtige interface gehad, met wat toevoegingen, want die is heel wat logischer, maar wat Lionhead heeft bedacht is ook zeer goed te doen. Het AI systeem van je creature is ook zeer indrukwekkend, alsmede het spellselect systeem, wat ik nog wel het leukste/origineelste vind.
Alleen ontbreekt het bij B&W helaas aan pure gameplay.
De eerste uren ben je zeer onder de indruk van alle nieuwe en originele dingen, maar daarna kom je ervanzelf achter de echte gameplay ontbreekt en daarom spelen de meeste (waaronder ik) het niet meer na 2 dagen.